کد خبر : 1616
تاریخ انتشار : یکشنبه 27 دی 1394 - 7:27
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای عاقبت کار عالم بی‌عمل/ دستورالعملی برای طلاب بسته هستند

عاقبت کار عالم بی‌عمل/ دستورالعملی برای طلاب

استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم با اشاره به عاقبت کار عالم بی‌عمل بیان کرد: فکر نکنید ما را لباس و عبا و منبر داده‌اند، برای یک گناه سالهای سال ما را نگه می دارند و به او می گویند شما که بلد بودید چرا عمل نکردید؟

به گزارش کلینیک روح درمانی،درس هفتگی اخلاق آیت الله مهدی احدی استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم شامگاه چهارشنبه ۱۶ دی ماه سالجاری در محل مرکز تحقیقاتی آموزشی جواد الائمه(ع) شهر مقدس قم با حضور فضلا،طلاب ودانشجویان،اساتید حوزه و دانشگاه برگزار شد.

آیات ۱۶۹ تا ۱۷۵ اعراف دستورالعملی برای طلاب

آیت الله احدی در این جلسه با اشاره به عاقبت کار عالم بی عمل بیان کرد: فکر نکنید ما را لباس و عبا و منبر داده اند، برای یک گناه سالهای سال ما را نگه می دارند، ۷۰ سال قیامت یک منبری، یک عالم را به خاطر گناهش نگه می دارند به او می گویند شما که بلد  بودید چرا عمل نکردید؟ در قرآن نیز درباره عالم بی عمل اشاراتی آمده همه طلبه ها واجب است از آیه ۱۶۹ تا ۱۷۵ سوره اعراف حتما از کتاب تسنیم آیت الله جوادی آملی مطالعه کنید این آیات یک دستورالعملی برای طلاب می باشد، ببنید کار عالم بی عمل به کجا می رسد؟
وی تصریح کرد: روی همسر و فرزندانتان کار کنید، حتی روی خودتان کار کنید به خاطر یک گناه ۷۰ سال ما را نگه می دارند این راه سنگین و خیلی مشکل است آن را سبک نگیرید و خیلی مواظب باشید اگر هم بی حال شدید و حالتان رفت حداقل یک ذخیره ای برای خود بگذارید.

خلاف عدل بودن نسبت دادن گناه به خدا
استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم با اشاره به حدیثی از امام رضا(ع) که امام رضا(ع) از پدرش، پدرش از پدرش تا رسید به رسول خدا(ص) که پیامبر(ص) فرمودند: «مَا عَرَفَ اللَّهَ مَنْ شَبَّهَهُ بِخَلْقِهِ وَلَا وَصَفَهُ بِالْعَدْلِ مَنْ نَسَبَ إِلَیْهِ‏ ذُنُوبَ‏ عِبَادِه‏»گفت:خلاف عدل است کسی گناهان بندگان را به خدا نسبت بدهد. شما گناه کرده اید می خواهید به خدا نسبت بدهید؟

خدا آدم خلق نموده نه شمر
آیت الله احدی با بیان اینکه خدا شمر خلق نکرده بلکه آدم خلق نموده،عنوان کرد: یکی از رفقا نقل می کرد جایی خوانده بودم که کسی با عصبانیت به علامه طباطبایی گفته بود خدا شمر را چرا خلق کرد؟ علامه هم فرمود: خدا شمر خلق نکرده بلکه او آدم خلق کرد،شمر خودش شمر شد، خدا گوشت و پوست و استخوان و روح خلق کرد بقیه اش خودش شد، خدا شما را آدم خلق کرد بقیه خودتان می شوید.
وی ادامه داد: بنابراین رسول خدا(ص) می فرماید چرا گناهان مردم را به خدا نسبت می دهید گناه مردم را به خدا نسبت ندهید خلاف عدالت است.

بیان قرآن به نسبت دادن کارهای خوب به خدا و کار بد به خودتان
آیت الله احدی به یک بیان قرآنی در خصوص نسبت دادن کار نیک به خدا و بدی ها به خودتان، اظهار کرد: یک بیان قرآنی در این خصوص از قرآن آیه ۷۹ نساء که می فرماید: «ما أَصابَکَ مِنْ حَسَنَهٍ فَمِنَ اللَّهِ وَ ما أَصابَکَ مِنْ سَیِّئَهٍ فَمِنْ نَفْسِکَ وَ أَرْسَلْناکَ لِلنَّاسِ رَسُولاً وَ کَفی‏ بِاللَّهِ شَهیداً» تمام نیکی ها را به خدا نسبت بدهید و تمام بدی ها را به خودتان نسبت بدهید.از سوی دیگر هم می فرماید تمام موجودات عالم من عندالله است.
رئیس مرکز تحقیقاتی آموزشی جواد الائمه(ع) در ادامه گفت:هر کاری که در جهان اتفاق می افتد همه مخلقوق خدا است، این چاقو که فلز می باشد مخلوق خدا است، خدا که نفرموده بروید با آن سر ببرید، خودتان دارید این کار را می کنید، همه این جهان ابزار و اسباب مخلوق الهی هستند و خدا آفریده است،بنابراین خدا منشا خیرات است و بدیها مال خودتان است.
آیت الله احدی با اشاره به حدیثی از پیامبر(ص) در این خصوص بیان کرد: پیامبر(ص) نیز در این باره می فرمایند:اگر خوبی دیدید یاد خدا کنید، و اگر بدی دیدید خودتان را سرزنش کنید که خودت مقصر هستی.
وی ادامه داد: سالک از این خلاف عدالت دانستن چه چیز را طی می کند و به چه مرحله ای می رسد؟ اساتید ما در این باره  بیان کردند و تقریبا سالک ۴ مرحله را کار دارد.

آیت الله احدی به مرحله وقایت به عنوان اولین مرحله سالک در این خصوص اشاره و بیان کرد: مرحله اول وقایت، سالک می خواهد در راستای وصل به خدا خود را در صفات خدا مستهلک کند و خود را در ذات او مستتر کند، افعال خود را فانی در افعال او کند، پس خدا را به گناه من و خودم و شما نسبت نمی دهد. چون می خواهد مستهلک در افعال او ،صفات او شود.صفت گناه که مال خدا نیست ، صفت شر که مال خدا نیست، سالک بالله می رود و در اوج قله معرفت می گوید این ها که صفات و افعال خدا نیست ،اگر من میخواهم در این صفات ذوب شوم باید خودم را از این نسبت ها حفظ کنم و از این عقیده های باطل و انحرافات نگه دارم ،این وقاهت و نگهداری انسان را می رساند.

مستهلک در صفات و افعال حق شدن

وی تصریح کرد: برای همین است که سالک شیطان پرست یا جن پرست نشد، نگفت من موکل دارم ، حتی فرشته پرست نشد. تمام وجود سالک این است که مستهلک در صفات حق و افعال حق شده است،بچه بازی است که بعضی می گویند موکل داریم ،جن داریم این سلوک غلطی است که میگویید. شما جن پرست شده اید باید در خدا ذوب شوید کار خود و فعل خود را از خدا بدانید نه اینکه گناه خود را از خدا بدانید، بلکه بگویید اگر توفیق نماز شب پیدا کردم خدا به من داد،اگر توفیق روزه پیدا کردم او به من داد، اگر توفیق پیدا کردم فقیه محمد و ال محمد شدم او به من داد.
استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم اظهار کرد: قرآن می گوید وَاللَّهُ خَلَقَکُمْ وَمَا تَعْمَلُونَ خدا هم شما را خلق کرده،هم کارهایتان را خلق کرده است پس اجازه دهید کارتان کار خدا شود ،کار شیطان نشود. تصمیم شما، اراده شما، تصمیم و اراده خدا شود، یعنی چه چند روز کلاس عرفانی می روید بعد می گویید موکل دارم! این ها بازی است مراقب باشید،انحراف است، جن چکاره است که موکل من باشد جن از من فقیرتر است جن باید از من بگیرد.

اگر خودتان را حفظ نکنید نزد خدا خار می شوید
وی ادامه داد:اگر شما خودتان را حفظ نکنید و سلوکتان را به بالا نبرید و افعالتان را به افعال خدا ذوب نکنید خار می شوید و خدا می گوید اگر خار بشوید من دیگر یاریتان نمی کنم خدا در قرآن می فرماید: إِن یَنصُرْکُمُ اللّهُ فَلاَ غَالِبَ لَکُمْ وَإِن یَخْذُلْکُمْ فَمَن ذَا الَّذِی یَنصُرُکُم مِّن بَعْدِهِ وَعَلَى اللّهِ فَلْیَتَوَکِّلِ الْمُؤْمِنُونَ؛ به خدا وصل شوید،پس خلاف عدل است که من به جای اینکه مستهلک در افعال و صفات خدا بشوم، بروم مستهلک در افعال جن و امثال جن بشوم.

خدا را ببینید مشغول خیالات نشوید
آیت الله احدی تصریح کرد: بعضی می گویند من یک چیزی دیدم، این ها چه حرفهایی است که میزنید؟ خدا را ببینید که مشغولت می کند،عارف دنبال این چیزها نیست این حرفها را بگذارید کنار مستهلک در خدا بشوید. سالک دنبال وقایت نفس است و هیچ انحرافی را نمی پذیرد، وقتی خدمت علامه حسن زاده آملی خبرهایی را می دادند ایشان با دستش اشاره می کرد و می گفت: خیال است خیال است اجازه نمی داد شاگردانش در آن فضا بروند.

داشتن طهارت نفس
آیت الله احدی بیان کرد: دومین چیزی که عارف از آن استفاده می کند طهارت نفس است، او گناهان را به خدا نسبت نمی دهد چون هر کس گناه را به خدا نسبت می دهد طهارت نفس ندارد ،طهارت نفس را کسی دارد که می گوید کلیه خیرها از آن توست و کلیه بدی ها از آن من است، بِیَدِکَ الْخَیْرُ إِنَّکَ عَلَىَ کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ.
استاد حوزه علمیه قم گفت: دنبال این نباشید که درستان شلوغ باشد و جمعیتی دورتان باشد این ها همه چوب است و میپوسد، اما مومن نمی پوسد عارف نمی پوسد،از آقا امیرالمومنین (ع) سوال کردند عارف کجاست؟ فرمود همنشین با خداست. کجا دارید می روید؟ جایگاهتان آنجاست،اگر چهار ساعت دارید درس می دهید یک ساعت هم عبادت کنید مراقب باشید طهارت نفس را از دست ندهید باور کنید.

تخلق به اخلاق الله
آیت الله احدی عنوان کرد: سومین مرحله عارف دنبال تخلق به اخلاق الله است؛عین عبارت خواجه نصیر الدین  طوسی است:عارف هرگاه از نفس خود دل برکند و به حق متصل گردد همه قدرتها را غرق در قدر ت مطلق او می داند و همه علوم را در دریای بی کران دانش او غرق می داند و همه اراده ها را فانی در اراده او می بیند و در می یابد هر وجودی و کمال هر موجودی از خداوند صادر شده است و از سرچشمه فیض او سیراب گردیده است و چون عارف به این حد از معرفت رسید خداوند چشم او خواهد شد که با آن ببیند و گوش او خواهد شد تا با آن بشنود و قدرت او خواهد شد تا با آن افعال خود را انجام دهد و علم او خواهد شد تا با آن بداند و در یک کلام وجود او خواهد شد تا با آن اشیاء را ببیند در این هنگام عارف حقیقتا به اخلاق الله متخلق شده است .
وی ادامه داد: چرا بهشت مشتاق سلمان است؟  چون بهشت کمال است و سلمان هم کمال است و کمال عین کمال است و کمال کمال را دوست دارد.

رسیدن به فیض سلطنت الهی
استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم تصریح کرد:چهارمین مرحله اینکه عارف به فیض سلطنت الهیه می رسد،وقتی به حرف رسول خدا (ص) گوش می کند و معتقد به اراده خداست، زمین ها را تحت تاثیر آسمان ها و آسمان ها را تحت تاثیر ملکوت و ملکوت را تحت اسارت جبروت و جبروت اسیر خداوند جبار است، قطعا به قدرتش دست می یابد و بر جهان مسلط می شود، چون می داند اگر خدا برای تو چیزی بخواهد هیچ کس نمی تواند او را رد کند«وَإِن یَمْسَسْکَ اللّهُ بِضُرٍّ فَلاَ کَاشِفَ لَهُ إِلاَّ هُوَ وَإِن یُرِدْکَ بِخَیْرٍ فَلاَ رَآدَّ لِفَضْلِهِ یُصِیبُ بِهِ مَن یَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ وَهُوَ الْغَفُورُ الرَّحِیمُ» .

به قلم:امیرمحسن سلطان احمدی
*سلطان احمدی دات آی آر

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.

درس اخلاق زیارت نیابتی درس اخلاق
logo-samandehi
error: حق تألیف را رعایت کنید