کد خبر : 1725
تاریخ انتشار : پنجشنبه 17 دی 1394 - 14:50
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای نسبت دادن گناهان به خدا در بیان آیت الله احدی+صوت بسته هستند

نسبت دادن گناهان به خدا در بیان آیت الله احدی+صوت

آیت الله احدی در جلسه درس اخلاق هفتگی خود ۱۶ دیماه ۱۳۹۴ پیرامون نسبت دادن گناهان به خدا و چهار علتی که عارف چنین نسبتی به خدا نمی دهد سخنانی بیان نمود که در ادامه می آید.

چهارشنبه ۱۶ دی ماه ۱۳۹۴ در جلسه هفتگی درس اخلاق آیت الله مهدی احدی استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم در محل مرکز تحقیقاتی و آموزشی جواد الائمه(ع) شرکت کردم،آیت الله احدی در این جلسه پیرامون نسبت دادن گناهان به خدا و چهار علتی که عارف چنین نسبتی به خدا نمی دهد سخنانی بیان نمود که در ادامه یاداشت هایم از این جلسه را تقدیم شما معارف جویان گرامی می نمایم.

مشروح بیانات آیت الله احدی در این جلسه

سلطان احمدی دات آی آر/جلسه اخلاق آیت الله احدی

عاقبت کار عالم بی عمل/ دستورالعملی برای طلاب

فکر نکنید ما را لباس و عبا و منبر داده اند برای یک گناه سالهای سال ما را نگه می دارند، ۷۰ سال قیامت یک منبری،یک عالم را به خاطر گناهش نگه می دارند به او می گویند شما که بلد بودید چرا عمل نکردید؟

در قرآن نیز درباره عالم بی عمل اشارتی آمده همه طلبه ها واجب است از آیه ۱۶۹ تا ۱۷۵ سوره اعراف حتما از کتاب تسنیم آیت الله جوادی آملی مطالعه کنید ،این آیات یک دستورالعملی برای طلاب می باشد، ببنید کار عالم بی عمل به کجا می رسد؟

روی همسر و فرزندانتان کار کنید، حتی روی خودتان کار کنید به خاطر یک گناه ۷۰ سال ما را نگه می دارند این راه سنگین و خیلی مشکل است آن را سبک نگیرید و خیلی مواظب باشید اگر هم بی حال شدید و حالتان رفت حداقل یک ذخیره ای برای خود بگذارید.

نسبت ناپذیری گناهان بندگان به خدا

امام رضا(ع) از پدرش، پدرش از پدرش تا رسید به رسول خدا(ص) که پیامبر فرمودند: «مَا عَرَفَ اللَّهَ مَنْ شَبَّهَهُ بِخَلْقِهِ وَلَا وَصَفَهُ بِالْعَدْلِ مَنْ نَسَبَ إِلَیْهِ‏ ذُنُوبَ‏ عِبَادِه‏»

خلاف عدل است کسی گناهان بندگان را به خدا نسبت بدهد. شما گناه کرده اید می خواهید به خدا نسبت بدهید؟

خدا آدم خلق نمود نه شمر!

یکی از رفقا نقل می کرد جایی خوانده بودم که کسی با عصبانیت به علامه طباطبایی گفته بود خدا شمر را چرا خلق کرد؟ علامه هم فرمود: خدا شمر خلق نکرده بلکه او آدم خلق کرد، شمر خودش شمر شد، خدا گوشت و پوست و استخوان و روح خلق کرد بقیه اش خودش شد،شما را خدا  آدم خلق کرده بقیه خودتان می شوید.

خلاف عدل است که گناهان را به خدا نسبت داد

بنابراین رسول خدا(ص) می فرماید چرا گناهان مردم را به خدا نسبت می دهید گناه مردم را به خدا نسبت ندهید خلاف عدالت است .

بیان قرآن به نسبت دادن کارهای خوب به خدا و کار بد به خودتان

یک بیان قرآنی در این خصوص از قرآن آیه ۷۹ نساء که می فرماید: ما أَصابَکَ مِنْ حَسَنَهٍ فَمِنَ اللَّهِ وَ ما أَصابَکَ مِنْ سَیِّئَهٍ فَمِنْ نَفْسِکَ وَ أَرْسَلْناکَ لِلنَّاسِ رَسُولاً وَ کَفی‏ بِاللَّهِ شَهیداً ؛ تمام نیکی ها را به خدا نسبت بدهید و تمام بدی ها را به خودتان نصبت بدهید. از سوی دیگر هم می فرماید تمام موجودات عالم من عندالله است.

همه جهان ابزار و اسباب الهی است خدا نگفته با آن گناه کنید

هر کاری که در جهان اتفاق می افتد همه مخلقوق خدا است،این چاقو فلز مخلوق خدا است. خدا که نفرموده برو با آن سر ببرید خودتان دارید می کنید، همه این جهان ابزار و اسباب مخلوق الهی هستند و خدا آفریده است بنابراین خدا منشا خیرات است و بدیها مال خودتان است.پیامبر(ص) نیز در این باره می فرمایند:اگر خوبی دیدید یاد خدا کنید، و اگر بدی دیدید خودتان را سرزنش کنید که خودت مقصر هستی.

سالک از این خلاف عدالت دانستن چه چیز را طی می کند و به چه مرحله ای می رسد؟ اساتید ما بیان کردند و تقریبا سالک ۴ مرحله را کار دارد.

اولین مرحله وقایت/سالک می خواهد مستهلک به ذات و افعال خدا شود

مرحله اول وقایت،سالک می خواهد در راستای وصل به خدا خود را در صفات خدا مستهلک کند و خود را در ذات او مستتر کند، افعال خود را فانی در افعال او کند .پس خدا را به گناه من و خودم و شما نسبت نمی دهد، چون می خواهد مستهلک در افعال او صفات او شود.

سالک می داند گناه جز صفات خدا نیست

پس صفت گناه که مال خدا نیست، صفت شر که مال خدا نیست، سالک بالله می رود در اوج قله معرفت می گوید این ها که صفات و افعال خدا نیست اگر من میخواهم در این صفات ذوب شوم باید خودم را از این نسبت ها حفظ کنم و از این عقیده های باطل و انحرافات نگه دارم.

تمام وجود سالک  مستهلک صفات و افعال حق است

این وقاهت و نگهداری انسان را می رساند لذا یک سالک شیطان پرست نشد،جن پرست نشد،نگفت من موکل دارم ،حتی فرشته پرست نشد. تمام وجود سالک این است که خودش شده مستهلک در صفات حق افعال حقاست.

جن و موکل داشتن سلوک غلطی است

بچه بازی را کنار بگذار که می گوییی موکل دارم ،جن دارم ،این سلوک غلطی است که میگویی جن پرست شده ام ، باید در خدا ذوب شوید.کار خود و فعل خود را از خدا بدانید نه اینکه گناه خود را از خدا بدانید، بلکه بگویید اگر توفیق نماز شب پیدا کردم خدا به من داد، اگر توفیق روزه پیدا کردم او به من داد، اگر توفیق پیدا کردم فقیه محمد و ال محمد(ص) شدم او به من داد.

شما و کارهایتان را خدا خلق کرده

قرآن می گوید وَاللَّهُ خَلَقَکُمْ وَمَا تَعْمَلُونَ ؛ هم شما را خلق کرده هم کارهایتان را خلق کرده است ،اجازه دهید کارتان کار خدا شود کار شیطان نشود، تصمیم شما ،اراده شما، تصمیم و اراده خدا شود، یعنی چه چند روز کلاس عرفانی می روید بعد می گویید موکل دارم! این ها بازی است ،مراقب باشید انحراف است جن چکاره است که موکل من باشد؟ جن از من فقیرتر است جن باید از من بگیرد نه من از جن بگیرم.

اگر خودتان را حفظ نکنید نزد خدا خار می شوید

اگر شما خودتان را حفظ نکنید و سلوکتان را به بالا نبرید و افعالتان را به افعال خدا ذوب نکنید خار می شوید و خدا می گوید اگر خار بشوید من دیگر یاریتان نمی کنم.خدا در قرآن می فرماید: إِن یَنصُرْکُمُ اللّهُ فَلاَ غَالِبَ لَکُمْ وَإِن یَخْذُلْکُمْ فَمَن ذَا الَّذِی یَنصُرُکُم مِّن بَعْدِهِ وَعَلَى اللّهِ فَلْیَتَوَکِّلِ الْمُؤْمِنُونَ؛ به خدا وصل شوید، پس خلاف عدل است که من به جای اینکه مستهلک در افعال و صفات خدا بشوم بروم مستهلک در افعال جن و امثال جن بشوم.

خدا را ببینید مشغول خیالات نشوید

بعضی می گویند من یک چیزی دیدم، این ها چه حرفهایی است که میزنید خدا را ببینید که مشغولت می کند، عار ف دنبال این چیزها نیستف این حرفها را بزارید کنار مستهلک در خدا بشوید.

سالک هیچ انحرافی را نمی پذیرد

سالک دنبال وقایت نفس است و هیچ انحرافی را نمی پذیرد ، وقتی خدمت علامه حسن زاده آملی خبرهایی را می دادند ایشان با دستش اشاره می کرد و می گفت:خیال است ،خیال است ،اجازه نمی داد شاگردانش در آن فضا بروند.

سید المراقبین شوید

طوری شوید که به شما بگویند سید المراقبین،به سید بن طاووس می گفتند سید المراقبین ،حال آیا شما سید المراقبین شده اید؟ سید بن طاووس می گفت اگر این جمعیت راه بروند من می دانم چه کسی امام زمان(عج ) است،طوری بشوید که مثل شیخ مفید  گناه کردن را بلد نبود.

دختر میرزا جوادآقا نقل می کرد  وقتی ایشان عشقش بالا می رفت و وقاهت ایجاد می شد زمزمه می کرد: باغبان را آرزوی جز گل و گلزار نیست ، عاشقان را لذتی جز لذت دیدار نیست.

دوم طهارت نفس

دومین چیزی که عارف از آن استفاده می کند طهارت نفس است. او گناهان را به خدا نسبت نمی دهد چون هر کس گناه را به خدا نسبت می دهد طهارت نفس ندارد. طهارت نفس را کسی دارد که می گوید کلیه خیرها از آن توست و کلیه بدی ها از آن من است، بِیَدِکَ الْخَیْرُ إِنَّکَ عَلَىَ کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ.

دیدار امام زمان(عج) با آیت الله بهاءالدینی

علامه حسن زاده می گوید به آیت الله بهاء الدینی گفتم آقا جان امام زمان عج را دیدید،ایشان گفت بگویم که فایده ندارد من یک ماه دیگر می میرم همینجایی که نشسته ای آقا سر مرا به بغل گرفت گفت ۱۴ سال پیاده از حرم به جمکران آمدی ما هم مهمان هایمان را پذیرایی می کنیم.فرمود که در تشیع جنازه ام نماینده می خواهد بفرستد.

دنبال کسب مقام نباشید می پوسد

دنبال این نباشید که درستان شلوغ باشد و جمعیتی دورتان باشد این ها همه چوب است و میپوسد اما مومن نمی پوسد عارف نمیپوسد.

عارف کیست؟

از آقا امیرالمومنین (ع) سوال کردند عارف کجاست؟ فرمود همنشین با خداست.کجا دارید می روید جایگاهتان آنجاست ،اگر چهار ساعت دارید ،درس می دهید یک ساعت هم عبادت کنید ،مراقب باشید طهارت نفس را از دست ندهید .

سوم عارف دنبال تخلق به اخلاق الله است

عین عبارت خواجه نصیر الدین طوسی است عارف هرگاه از نفس خود دل برکند و به حق متصل گردد همه قدرتها را غرق در قدر ت مطلق او می داند و همه علوم را در دریای بی کران دانش او غرق می داند و همه اراده ها را فانی در اراده او می بیند و در می یابد هر وجودی و کمال هر موجودی از خداوند صادر شده است و از سرچشمه فیض او سیراب گردیده است.

و چون عارف به این حد از معرفت رسید خداوند چشم او خواهد شد که با آن ببیند و گوش او خواهد شد تا با آن بشنود و قدرت او خواهد شد تا با آن افعال خود را انجام دهد و علم او خواهد شد تا با آن بداند و در یک کلام وجود او خواهد شد تا با آن اشیاء را ببیند در این هنگام عارف حقیقتا به اخلاق الله متخلق شده است .

مشتاق بودن بهشت به سلمان

چرا بهشت مشتاق سلمان است؟ چون بهشت کمال است و سلمان هم کمال است و کمال عین کمال است و کمال کمال را دوست دارد.

چهارم رسیدن عارف به فیض سلطنت الهی

چهارم عارف به فیض سلطنت الهیه می رسد، وقتی به حرف رسول خدا گوش می کند و معتقد به اراده خداست زمین ها را تحت تاثیر آسمان ها و آسمان ها را تحت تاثیر ملکوت و ملکوت را تحت اسارت جبروت و جبروت اسیر خداوند جبار است قطعا به قدرتش دست می یابد و بر جهان مسلط می شود.

چون می داند اگر خدا برای تو چیزی بخواهد هیچ کس نمی تواند او را رد کند وَإِن یَمْسَسْکَ اللّهُ بِضُرٍّ فَلاَ کَاشِفَ لَهُ إِلاَّ هُوَ وَإِن یُرِدْکَ بِخَیْرٍ فَلاَ رَآدَّ لِفَضْلِهِ یُصِیبُ بِهِ مَن یَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ وَهُوَ الْغَفُورُ الرَّحِیمُ.

خدا خودش می داند این سیدی که الان رهبر ماست یک قدم برای شهرتش بر نداشته است این مصداق این آیه است وَإِن یُرِدْکَ بِخَیْرٍ فَلاَ رَآدَّ لِفَضْلِهِ.

هیچ کس نمی تواند مانع فضل خدا بشود

خدا اگر بخواهد یک کاری بکند هیچ کس نمی تواند آن را برگرداند، کسی نمیتواند مانع فضل خدا بشود، باور کنید زعامت آیت الله بروجردی هم همینطور بود، باور کنید مرجعیت دیگر بزرگواران نیز همینطور استف من یادم نمی رود یکی از مراجع عظام الان در سطح جهان مطرح هستند و نفر دوم تقلید است آن زمانها جوان بودم متوجه نبودم گفتم یک عکسی چیزی بدهید ما پخش کنیم ،گفت آقای احدی عکس چی هست؟ اگر آقا بخواهد ما معرفی می شویم و اگر نخواهد عکس هم پخش کنید نمی شود.

خلاف عدالت است متکی به همدیگر بشویم

خلاف عدالت است من و تو متکی به فعل همدیگر بشویم که بگوییم این گروه معرفی می کند ،خلاف معنویت و عدالت است که من و تو متکی به ابزار زندگی بشویم و از معنویت بیفتیم .

آنهایی که الان خانه دار شدن به کجا رسیدند که برخی خانم ها شوهرشان را هر روز اذیت می کنند و می خواهند او را بیندازند در قرض که خانه ندارند مگر آنها که خانه دار شدند به کجا رسیدند، حالا خانه دار شده آیا علامه شد؟ طلابی را سراغ دارم که در فقر است اما حرف اول علمی را می زند.

متکی به کسی جز خدا نشوید

همه اش متکی به این و آن نشویدف ظرف کریستال منزلم ،اتومبیل قشنگمف بروید دنبال فضل خدا، در سوره جمعه می خوانید: ذَلِکَ فَضْلُ اللَّهِ یُؤْتِیهِ مَن یَشَاء وَاللَّهُ ذُو الْفَضْلِ الْعَظِیمِ؛خدا اگر بکسی را حکمت بدهد خیر کثیر می دهد.

قدرت معنوی خود را نشکنید، اصول اخلاقیتان را از دست ندهید، معقول و شناختتان را بالا ببرید،حقیقت شناخت خلاف عدل نیست عین عدل است، مواظب باشید آنچنان زندگی خود را کمال مطلق بدهید که همه عالم را دربست در اختیار بگیرید.

در پایان جلسه آیت الله احدی روضه حضرت زهرا(س) را خواندند.

حاشیه های این جلسه:

-در این جلسه پدر شهید سجاد طاهر نیا از شهدای مدافع حرم نیز حضور داشت که آیت الله احدی از حضور ایشان تشکر کرد و سجایای اخلاقی این شهید بزرگوار را ستود، شهید سجاد طاهرنیا از کسانی بود که به طور مرتب در جلسات اخلاق آیت الله احدی شرکت می نمود که معظم له نیز به ماجرای سفر آخر ایشان موقع اعزام به سوریه  و استخاره ای که برایشان گرفتند اشاره نمود که آیه ۱۲۳ سوره توبه آمد که در آن گفته شده «ای کسانی که ایمان آوردید! بروید و با قدرت تمام با دشمنان بجنگید و نترسید. ان‌شاءالله جزو پرهیزگاران هستید.»

-برخی نیز جهت استخاره و برخی نیز جهت پاسخ به پرسش هایشان در پایان جلسه به آیت الله احدی مراجعه نمودند که ایشان نیز با روی باز و گشاده و با حوصله به همه آنها پاسخ می داد.

به قلم: امیرمحسن سلطان احمدی

جهت دانلود فایل صوتی این جلسه اینجا کلیک نمایید

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.

درس اخلاق زیارت نیابتی درس اخلاق
logo-samandehi
error: حق تألیف را رعایت کنید