کد خبر : 31403
تاریخ انتشار : سه شنبه 25 بهمن 1401 - 22:34
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای حسرت جهنمیان/اهمیت حلالیت و ترک گناه بسته هستند

حسرت جهنمیان/اهمیت حلالیت و ترک گناه

حسرت جهنمیان/اهمیت حلالیت و ترک گناه
آیت الله جاودان در جمع معتکفین مدرسه عالی مطهری نکاتی درباره حسرت جهنمیان و بهشتیان و همچنین اهمیت حلالیت و ترک گناه بیان نمودند.
حسرت جهنمیان/اهمیت حلالیت و ترک گناه
حسرت جهنمیان/اهمیت حلالیت و ترک گناه

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دست‌نوشته‌های معارفی امیرمحسن سلطان احمدی مروج (امسا):یکشنبه ۱۶ بهمن ماه ۱۴۰۱ در ظهر دومین روز اعتکاف، معتکفین مسجد مدرسه عالی شهید مطهری تهران میزان آیت الله شیخ محمدعلی جاودان بودند که جلسه اخلاق ایشان بعد از نماز عصر در این جمع برگزار شد و توفیق بهره از محضر این استاد اخلاق شهر تهران در این مجلس نصیبم شد.

ایشان در این جلسه در ابتدا نکاتی اخلاقی درباره حسرت جهنمیان و بهشتیان در روز قیامت بیان کردند و در ادامه به اهمیت ماه رجب و ترک گناه تذکراتی گفتند و در پایان نیز توصیه‌های به طلاب نمودند.

در ادامه گزیده یادداشت‌هایم از بیانات این استاد برجسته اخلاق شهر تهران تقدیم شما معارف‌جویان عزیز می‌گردد تا از این طریق شما نیز بهره‌مند از این جلسه شوید.

حسرت جهنمیان در روز قیامت

خداوند در آیه ۳۹ سوره مریم خطاب به پیامبر (ص) می‌فرماید: «وَأَنْذِرْهُمْ یَوْمَ الْحَسْرَهِ إِذْ قُضِیَ الْأَمْرُ وَهُمْ فِی غَفْلَهٍ وَهُمْ لَا یُؤْمِنُونَ؛ آنان را از روز حسرت که کار به پایان آمده و آنان همچنان در حال غفلت و بی‌ایمانی هستند بترسان.»

این آیه از آیات مهم قرآن است که خداوند به پیامبر (ص) خطاب نموده که مشرکان و کفار و مردم را از روز قیامت بترسان! چون در روز قیامت هر کس تکلیفش معلوم شده است و اگر خطایی داشته دیگر راهی برای جبران نیست.

در عالم دنیا اگر انسان خطایی انجام دهد و حسرت این خطا را بخورد و بگوید چرا این کار را کردم، راه جبرانی دارد و می‌تواند آن را جبران کند، اما در روز قیامت دیگر کار تمام شده است و راه جبرانی نیست و اگر حکم الهی به عذاب صادر شده باشد، دیگر کار تمام است و کسی نمی‌تواند جبران کند.

بی فایده بودن ایمان دم مرگ

از طرفی ایمان دم مرگ هم فایده‌ای ندارد، همانطور که فرعون وقتی در دریا دید دارد غرق می‌شود و کارش تمام است، آنجا گفت ایمان آورده ام! اما ندا آمد که ایمان دم مرگ فایده‌ای ندارد. پس انسان باید از روز قیامت بترسد که دیگر کار تمام است و هیچ راه جبرانی ندارد.

تا جوان هستید و در این دنیا زنده اید، اگر در زندگی خطایی کرده اید، آن را جبران کنید که تا وقتی در این دنیا زنده‌اید و نفس می‌کشید، فرصت جبران دارید.

حلالیت گرفتن آیت‌الله جاودان از اقوام و آشنایان

من خودم در طول عمرم تا الان دو بار کوشیدم از همه اقوام، دوستان، آشنایان و خویشان طلب حلالیت بگیرم، که این توفیق را خداوند به من داد که یک بار حدودا ۱۸ – ۱۹ سالگی بود و بار دوم هم وقتی می‌خواستم به حج برم از آن‌ها حلالیت گرفتم و الان هم در فکر این هستم برای بار سوم هم این کار را انجام دهم.

اهمیت حلالیت از پدر و مادر

یکی از افرادی که ما خیلی به گردن آن‌ها حق داریم و شاید دقت کمتری داشته باشیم، پدر و مادر است! پدر و مادر خیلی به گردن ما حق دارند و باید از آن‌ها حلالیت بطلبید. خصوصا شاید ما متوجه نبودیم گاهی جلوی آن‌ها پای خود را دراز کردیم، یا اینکه در حرف زدن با آن‌ها صدای خود را بلند کردیم، یا جلوی پای آن‌ها بلند نشدیم و از این قبیل موارد که باید از آن‌ها حلالیت بطلبید. یا اینکه خدایی نکرده به استاد خود بی‌ادبی کردید و حق استاد را ادا نکردید.

خطر شبهات ذهنی حل نشده در لحظه مرگ

برای ما خطر دم مرگ هم وجود دارد! خصوصا اگر در طول عمرتان یک شبهه‌ای در ذهنتان آمده و این شبهه را حل نکردید این خطر تا دم مرگ با شما هست و ممکن است شیطان دم مرگ این شبهه را در ذهن شما بزرگ کند و با یک شبهه از دنیا بروید و گرفتار شوید! پس حتما در زمان حیاتتان اگر در ذهن شما شبهه‌ای آمد آن را حل کنید که این شبهه دستگیره‌ای برای شیطان نشود.

ذکری که باعث عاقبت بخیری می‌شود

یکی از کارهایی که باعث عاقبت بخیری می‌شود، گفتن تسبیحات حضرت زهرا (س) بعد از نمازهای واجب است، سعی کنید حتما این تسبیحات را بعد از نماز بگویید اما باید این تسبیحات را شمرده و با آرامش و مواظبت بگویید که اثر داشته باشد، نه اینکه همینجور تند تند با لقلقه زبان که اثری ندارد!

مرحوم آیت الله نمازی شاهرودی صاحب کتاب مستدرک سفینه البحار است که ایشان تمام عمرش غرق در روایات اهل بیت (ع) بود، تا اینکه به محضر حضرت مشرف می‌شود و پشت سر امام نماز می‌خوانند و می‌بیند بعد از نماز امام مشغول گفتن تسبیحات حضرت زهرا (س) هستند و این تسبیحات را آرام و شمرده و با توجه می‌گویند.

حسرت اهل بهشت

اما در روایتی از پیامبراکرم (صل الله علیه و آله) آمده که اهل بهشت هم در قیامت حسرت دارند! در این روایت حضرت می‌فرماید: «إِنَّ أَهْلَ اَلْجَنَّهِ لاَ یَنْدَمُونَ عَلَی شَیْءٍ مِنْ أُمُورِ اَلدُّنْیَا إِلاَّ عَلَی سَاعَهٍ مَرَّتْ بِهِمْ فِی اَلدُّنْیَا لَمْ یَذْکُرُوا اَللَّهَ تَعَالَی فِیهَا؛ اهل بهشت، نسبت به امور دنیا پشیمان نیستند، مگر نسبت به لحظاتی که بر آن‌ها بدون یاد و ذکر حق گذشته است.»

در بهشت رنجی نیست که اهل بهشت رنجیده شوند و حسرت بخورند، اما در این روایت می‌بینیم که اهل بهشت برای ساعاتی از عمرشان که در دنیا بدون یاد خدا گذشته حسرت می‌خورند!

اهل بهشت برای مقامات و پول دنیوی غصه نمیخورند و حسرتی ندارد اما این حسرت برای ساعتی است که در دنیا بدون یاد خدا گذرانده اند! نه اینکه در این ساعت خدایی نکرده گناهی کرده باشند، بلکه در این ساعت هیچ کاری یا عبادتی برای خدا نکردند!

مثلا نیم ساعت زودتر از اذان ظهر به مسجد رسیده اما در این نیم ساعت هیچ عبادتی یا کاری برای خدا نکرده است و به اصطلاح بیکار بوده است، و این ساعت از عمر او گذشته و هیچ یادی از خدا نکرده است.

ارز آخرتی که معادلش بهشت است

استادی داشتیم که می‌گفت در آخرت ارز مقبول یاد خدا است، الان چطور در عالم دنیا ارز اعتبار مالی دارد در آخرت هم ارز مقبول یاد خدا است و هر کس بیشتر در دنیا یاد خدا را کرده ارز آخرتی بیشتری دارد و با این ارزها معادل آن را بهشت به فرد می‌دهند. حالا حسرت اهل بهشت برای ساعات خالی گذرانده شده است.

روزه یکی از اعمال ماه رجب

یکی از اعمال و دستورات ماه رجب روزه در این ماه است که روزه در ماه رجب خیلی مهم است و ثواب دارد، حتی یک روزش را شده روزه بگیرید که روزه در این ماه خیلی مهم است، تنبلی هم نکنید که فردای قیامت حسرت می‌خورید و دستتان خالی است.

حتی در این ماه رجب یک روز داریم در روز بیست و هفتم که اگر کسی این روز را روزه بگیرد ثواب شصت سال را به او می‌دهند، اینها تجارت معنوی است و آن را از دست ندهید. الان سالم هستید و توان دارید و می‌توانید روزه بگیرید پس ضرر نکنید و این ثواب‌ها را از دست ندهید.

اهمیت پرهیز از گناه و ترک آن در ماه رجب

در آخرین جمعه ماه شعبان پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) در خطبه‌ای توصیه‌هایی برای ماه رمضان فرمودند که درباره افضل اعمال ماه رمضان فرمودند: «اَفضلُ الاَعمالِ فی هَذا الشَّهرِ، الْوَرعُ عَن مَحارمِ الله…؛ بهترین کارها در این ماه، بازداشتن نفس از حرام‌های الهی است.»، بنابراین یکی از افضل‌ترین اعمال در ماه‌های رجب و شعبان و رمضان همین پرهیز از گناه است.

اگر نمی‌توانید اعمال این ماه‌ها را انجام دهید، حداقل از گناه پرهیز کنید که برترین اعمال همین پرهیز از گناهان است.

مثلا اگر رفیقی دارید که این رفیق شما چشم و زبانش را کنترل نمی‌کند، هر حرفی را می‌زند و راحت غیبت و تهمت می‌کند، این غیبت و تهمت از گناهان کبیره است و حق الناس است، پس با چنین فردی رفاقت نکنید که باعث گناه است.

پرهیز از غیبت کردن و شنیدن آن و رفیق بد

یک رساله آموزشی از مقام معظم رهبری به فارسی چاپ شده که خیلی مفصل درباره غیبت بحث شده و استفتائات آن آمده است، خوب است مسائل غیبت را با هم مباحثه کنید که با مباحثه انسان قوی‌تر مطلب را می‌فهمد. پس نگذارید عمرتان با غیبت هدر رود که غیبت باعث می‌شود انسان تا ۴۰ روز نمازش مقبول نشود.

در دوستی‌ها میزان و ضابطه شما حداقل زبان و چشم باشد که این رفیق شما از چشم و زبانش مراقبت می‌کند و مرتکب گناه زبانی و چشمی نمی‌شود.

توصیه به طلاب نسبت به خوب درس خواندن

وظیفه مهم طلبه‌ها خوب درس خواندن است، که با سوادی شما به درد دین می‌خورد و راه نجات مردم را شما باید به آن‌ها بگویید و اگر خوب درس بخوانید، امام زمان (عج) از شما راضی می‌شود.

اگر نیت شما این باشد که با درس خواندن مردم را با دین آشنا و هدایت کنید، این درس خواندن شما عبادت است و همین که وارد مدرسه و کلاس می‌شوید، برای شما عبادت حساب می‌شود. برای یک طلبه دو پایه اساسی هست که یکی منطق و دیگری ادبیات عرب است که اینها را باید خوب بخوانید.

در ادبیات هم سعی کنید نوارهای صوتی مدرس افغانی را تهیه کنید که یک دوره سیوطی و یک دوره مغنی آن را روزی یک جلسه را خوب گوش کنید و یادداشت نمایید که اگر صرف و نحو شما خوب شود، فههم قرآن و احادیث شما عالی می‌شود.

پدیدآورنده:

به کوشش: امیرمحسن سلطان احمدی

www.soltanahmadi.ir

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.

درس اخلاق زیارت نیابتی درس اخلاق
logo-samandehi
error: حق تألیف را رعایت کنید