کد خبر : 31361
تاریخ انتشار : چهارشنبه 2 شهریور 1401 - 16:42
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای الهام قلبی و تشخیص حق/ اهمیت روضه و تربت بسته هستند

الهام قلبی و تشخیص حق/ اهمیت روضه و تربت

الهام قلبی و تشخیص حق/ اهمیت روضه و تربت
حجت الاسلام الهی در این جلسه نکاتی را درباره نقس الهام قلبی در تشخیص حق بیان نمودند و توصیه به خوردن مقداری تربت در اول ماه و روضه گرفتن حتی در عروسی را نمودند.

الهام قلبی و تشخیص حق/ اهمیت روضه و تربتبه گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دست نوشته‌های معارفی امیرمحسن سلطان‌ احمدی مروج:عصر دوشنبه ۳۱مردادماه ۱۴۰۱ در چهارمین جلسه مراسم دهه سوم ماه محرم حسینه فاطمه زهرا (س) گردان عمار در چهارراه آبسردار توفیق بهره از محضر استاد محمدحسن الهی را داشتم که ایشان در این جلسه نکاتی درباره اهمیت قلب در الهام قلبی و همچنین اهمیت روضه و گریه بر امام حسین (ع) در همه حالات بیان کردند و در پایان توصیه به خوردن مقداری تربت در اول هر ماه نمودند.

اینک در ادامه گزیده یادداشت‌هایم از بیانات این استاد اخلاق حوزه علمیه قم را تقدیم شما معارف جویان عزیز می‌نمایم تا از این طریق شما نیز بهره‌مند از این جلسه شوید.

هر کدام از ما یک قالب و شاکله پیدا می‌کنیم و از این دنیا می‌رویم! یکی شاکله‌اش می‌شود دزد و یکی حسینی می‌شود. اما این شاکله همین جور شکل نمی‌گیرد از یک طرف خداون تکلیف برای ما تعیین کرده است که آن را بفهمیم و اطاعت کنیم.

الهام قلبی و تشخیص حق/ اهمیت روضه و تربت

توصیه آیت الله بهجت برای تشخیص حق و باطل

در سال ۱۳۶۱ شمسی یک روز به آیت الله بهجت عرض کردم که وظیفه ما چیست و چکار باید کرد؟ چون این همه مطالب و تعارف وجود دارد و انسان در مقابل آن گیج می‌شود و نمی‌داند چکار باید انجام دهد! ایشان کف دستشان را باز کردند و گفتند به کف دست من نگاه کن بعد فرمودند هر کار خواستی انجام بدی ببین امام زمان (عج) رضایت دارند اگر داشت انجام بده و اگر رضایت ندارند، آن را ترک کن!

به ایشان عرض کردم این را همه تقریبا می‌دانند و همه هم دنبال رضایت امام زمان (عج) هستند، اما از کجا بدانیم و بفهمیم که این عمل مورد رضایت امام زمان (عج) است؟ ایشان فرمودند هر فردی از طرف امام زمان (عج) جهت انجام کارها به او الهام می‌شود که تکلیف تو الان چیست!

از کجا فقیر بودن یک فقیر را بدانیم و به او کمک کنیم؟

در روایت داریم اگر فقیری جلوی شما آمد و می‌خواهید به او کمک کنید اما او را نمی‌شناسید یا اینکه نمی‌دانید او فقیر است، در اینجا به شما الهام می‌شود و در قلبتان الهامی می‌شود که دلتان درباره او می‌سوزد و به او کمک می‌کنید اما گاهی می‌بینید باز هم دلتان برای او می‌سوزد و مجدد او را کمک می‌کنید، اما در مقابل یک فقیر را می‌بینید و اصلا چنین اتفاق قلبی و الهامی برای شما رخ نمی‌دهد و این نمونه‌ای از الهام قلبی است.

الهام قلبی و تشخیص حق/ اهمیت روضه و تربت

اهمیت قلب و الهام قلبی در تشخیص حق

چشم و دست و اعضا کاره‌ای نیستند، قلب گواه و شاهد است، این قلب است که کار می‌کند و شما را برای انجام کاری الهام می‌کند.

برای رسیدن به این الهام قلبی صحیح نگذارید هر چیزی وارد قلب شما شود که اگر هر چیزی وارد قلب شما شد تشخیص قلب را بهم می‌ریزد و شک و تردید ایجاد می‌کند. پس نباید هر چیزی وارد قلب کنید و در مقابل شک و تردید هم نباید به آن‌ها اعتنا کنید که اگر به شک و تردیدها اعتنا کردید این شک و تردیدها بیشتر می‌شود.

پرهیز از شک و تردید حتی در کارهای کوچک

حتی در کارهای کوچک هم اجازه ندهید شک و تردید حاکم شود! مثلا تصمیم گرفتید الان به حمام بروید یا چایی بخورید، اما در دل شما شک و تردید می‌آید که نروید و نخورید، اما اجازه ندهید این شک حاکم شود، وقتی تصمیمی گرفتید آن را انجام دهید و نگذارید به شک و تردید برسد که اگر به این شک و تردیدهای کوچک اعتنا کردید، شک‌های بزرگ‌تر سراغتان می‌آید.

گریه بر امام حسین (ع) دوای درمان قساوت قلب

اما گاهی قلب قساوت می‌گیرد که عامل قساوت هم گناهان زیاد است! وقتی قلب قساوت گرفت دیگر نماز و روزه و قرآن هم بخوانید، فایده ندارد چون این نماز را قلب قسی خواندید! اما قطره‌ای اشک بر امام حسین (ع) این قساوت را از بین می‌برد و قلب را پاک می‌کند.

الهام قلبی و تشخیص حق/ اهمیت روضه و تربت

در هر حال برای امام حسین (ع) روضه بخوانید حتی در عروسی

ما در همه حال احتیاج به اشک بر امام حسین (ع) داریم. هر چند در دین ما را از گریه کردن بر هر چیزی نهی کرده‌اند اما دستور به گریه کردن بر امام حسین (ع) داده اند! پس تا می‌توانید این اشک خود را خرج امام حسین (ع) کنید. حتی در عروسی هم مقداری روضه بر امام حسین (ع) بخوانید و نگویید عروسی است، نمی‌خواهد داد و بیداد هم کنید حتی بعد از مراسم یکجا خلوت برای عروس و داماد روضه بخوانید تا زندگیشان با برکت باشد.

در خانه‌های خود زیاد مجلس روضه برای امام حسین (ع) بگیرید تا منازل شما نورانی شود، حتی گاهی سماور را روشن می‌کنید که چایی درست کنید، به نیت امام حسین (ع) سماور را روشن کنید و چایی درست کنید، این چایی دیگر یک طعم دیگری دارد که هیچ جا این طعم را ندارد!

من ۲۳ سال در تهران ساکن بودم اما این گریه‌های بر امام حسین (ع) در این مجالس تهران را از خطر حفظ کرد! اکثر مجالس تهران روضه‌های خوب و پر از گریه و سوزی برپا می‌شود و معمولا در زیر زمین‌ها برپا است. از یکی از بزرگان شنیدم که چند مرتبه تهران قرار بود زلزله شود ولی بی‌بی حضرت زهرا (س) نگذاشتند و گفتند اینها در عزای حسین (ع) خوب بر حسین (ع) گریه می‌کنند.

درمان قساو

اول هر ماه مقداری تربت بخورید و به فرزندانتان هم بدهید

نکته دیگر اینکه از تربت امام حسین (ع) هم غافل نشوید و اینجا از همه شما عاجزانه می‌خواهم و روی آن تحقیق هم کرده‌ام و آن اینکه حتما اول ماه قمری مقداری تربت امام حسین (ع) بخورید و به بچه‌هایتان هم بدهید! این تربت اثر فوق العاده‌ای دارد و نسل شما را از خطرات حفظ می‌کند و قدرت تشخیص حق از باطل را به شما می‌دهد. هر چند این تربت ظاهرش خاک است اما باطنش چیز دیگری است. و در تهیه تربت هم زیاد حساس نباشید و نگویید تربت اصل را از کجا پیدا کنم، از رنگش مشخص است و رنگ تربت فرق می‌کند.

دعا هم زیر قبه امام حسین (ع) مستجاب می‌شود و اگر می‌بینید نمی‌توانید کربلا بروید، کسی که می‌تواند و دارد می‌رود به او بگوید که در زیر قبه شما را هم دعا کند.

پدیدآورنده:

به کوشش: امیرمحسن سلطان احمدی مروج

www.soltanahmadi.ir

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.

درس اخلاق زیارت نیابتی درس اخلاق
logo-samandehi
error: حق تألیف را رعایت کنید