کد خبر : 31341
تاریخ انتشار : یکشنبه 26 تیر 1401 - 15:09
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای چگونه تجارت سودمند معنوی داشته باشیم؟! بسته هستند

چگونه تجارت سودمند معنوی داشته باشیم؟!

چگونه تجارت سودمند معنوی داشته باشیم؟!
آیت الله جاودان در جلسه این هفته نکاتی را درباره چگونگی کسب یک تجارت سودمند معنوی و آخرتی بیان کردند.

چگونه تجارت سودمند معنوی داشته باشیم؟!به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دست‌نوشته‌های معارفی امیرمحسن سلطان احمدی:جلسه هفتگی درس اخلاق آیت الله محمدعلی جاودان عصر  پنج شنبه ۲۳ ۱۴۰۱ شمسی در مسجد امام خمینی بازار تهران برگزار شد که توفیق بهره از محضرشان را داشتم.

ایشان در این جلسه با اشاره به آیاتی از قرآن، راه کسب یک تجارت سودمند معنوی را بیان کردند و در ادامه نسبت به حفظ دستاوردهای این تجارت نکاتی را ذکر کردند.

در ادامه یادداشت‌هایم از سخنان ایشان در این جلسه را تقدیم شما معارف جویان عزیز نموده تا از این طریق شما نیز بهره‌مند از این جلسه شوید.

سه عمل برای کسب یک تجارت سودمند معنوی

خداوند در آیه ۲۹ سوره فاطر می‌فرماید: «إِنَّ الَّذِینَ یَتْلُونَ کِتَابَ اللَّهِ وَأَقَامُوا الصَّلَاةَ وَأَنْفَقُوا مِمَّا رَزَقْنَاهُمْ سِرًّا وَعَلَانِیَةً یَرْجُونَ تِجَارَةً لَنْ تَبُورَ؛ آنان که کتاب خدا را می‌خوانند و نماز می‌گزارند و از آنچه به آن‌ها داده‌ایم پنهانی و آشکارا انفاق می‌کنند، امیدوار به تجارتی هستند که هرگز زیان نمی‌کند.»، سه مطلب در این آیه مطرح شده که هر کس نماز را به پا دارد، و قرآن را تلاوت کند و در مخفی و آشکار صدقه بدهد، خداوند وعده تجارت سودمندی برای این افراد داده است که به تجارتی می‌رسید که هرگز کسادی در آن نیست.

در مقابل هم خداوند در آیه ۱۶ سوره بقره می‌فرماید: «أُولَٰئِکَ الَّذِینَ اشْتَرَوُا الضَّلَالَةَ بِالْهُدَیٰ فَمَا رَبِحَتْ تِجَارَتُهُمْ وَمَا کَانُوا مُهْتَدِینَ؛ آنانند که گمراهی را به راه راست خریدند، پس تجارت ایشان سود نکرد و راه هدایت نیافتند.»، در این آیه هم خداوند فرموده که کسانی که گمراهی را انتخاب کردند، تجارت آن‌ها سوی ندارد و کساد است.

چگونه تجارت سودمند معنوی داشته باشیم؟!

سرمایه‌های خود را از بین نبرید

برای تجارت سودمند، تلاوت قرآن و اقامه نماز و صدقه آمده است و حالا اگر کسی در طول روز یک آیه از قرآن را بخواند، این فرد سود همین یک آیه را می‌برد و برای شما سودمند خواهد بود، اما به شرطی که بعد از خواندن آن خرابش نکنید و با یک دروغ و تهمت و گناه بعد از تلاوت قرآن این تلاوت را نسوزانید.

آگر آنچه را کاشتید، حفظ نمودید و با گناه آن را از بین نبردید شما به یک تجارت خیلی پر سود می‌رسید که وعده قرآن است. پس آن را با گناه و دروغ و غیبت و تهمت خراب نکنید و از بین نبرید.

بدانید ما در این دنیا آمده‌ایم که تجارت کنیم و آن هم تجارتی سودمند که در آخرت به درد ما بخورد، پس با گناهان این تجارت‌های خود را نسوزانید و از بین نبرید.

تجارت بیشتر برای آخرتی بهتر

ما تاجر هستیم و در این دنیا هم برای تجارت آمده‌ایم و هر چه بیشتر تجارت کنید، آخرت بهتری دارید و از تجارتی که کردید ذره‌ای از آن در آخرت کم نمی‌شود و همه آن را به شما خواهند داد.

پس همانطور که در این آیه آمده یک تجارت سودمند با اقامه نماز به دست می‌آید، پس سعی کنید نماز که می‌خوانید این نماز را از بین نبرید و خرابش نکنید و بگذارید این نماز برای شما بماند.

هر چیز را شنیدید نقل نکنید!

سعی کنید در طول روز هر چه را شنیدید نگویید و نقل نکنید، بلکه در صحت آن تحقیق کنید اگر مسلم بود، بگویید. مثلا فلان مسئول در جلسه‌ای فلان چیز را گفته و در روزنامه رسمی هم منتشر شده است و این مطلب سند دارد و می‌توان آن را نقل کرد اما هر چیزی را که سند صحت آن را نمی‌دانید را نگویید.

 

چگونه تجارت سودمند معنوی داشته باشیم؟!

توصیه استاد آیت الله حق شناس به ایشان

مرحوم آیت الله حاج آقا حق‌شناس فرمودند یک روز تصمیم گرفتم اعمال و رفتارم را در طول شبانه روز بنویسم و به استاد خود عرضه کنم و روز اول وقتی نزد استادم بردم حدود ۸ صفحه شده بود! که ایشان به من گفتند: جقدر در طول روز حرف زدی! مگر من وقت می‌کنم اینها را بخوانم! من هم گفتم: چشم. روز بعد که خدمتشان رسیدم کارهای شبانه روزم دو صحفه شده بود و استاد به من گفت: تو به یک جایی می‌رسی.

کسی که حرف استادش را گوش کند مشخص است به جایی می‌رسد.

پدیدآورنده:

به کوشش: امیرمحسن سلطان احمدی

www.soltanahmadi.ir

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.

درس اخلاق زیارت نیابتی درس اخلاق
logo-samandehi
error: حق تألیف را رعایت کنید