کد خبر : 31332
تاریخ انتشار : جمعه 27 خرداد 1401 - 16:56
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای منظور از فرج خصوصی/ اهمیت مراقبه بسته هستند

منظور از فرج خصوصی/ اهمیت مراقبه

منظور از فرج خصوصی/ اهمیت مراقبه
حجت الاسلام شریعت پناه در این جلسات نکاتی را درباره فرج خصوصی و گشایش امور بیان کردند و تاکید بر مراقبه نمودند.

منظور از فرج خصوصی/ اهمیت مراقبهبه گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دست نوشته‌های معارفی امیرمحسن سلطان‌ احمدی: جلسه هفتگی سه شنبه های حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدباقر شریعت‌پناه، شامگاه سه شنبه ۲۴ خرداد ماه ۱۴۰۱ شمسی در مسجد حضرت عباس (ع) برگزار شد؛ که توفیق حضور در این جلسه و بهره از محضرشان را داشتم.

ایشان در این جلسه نکاتی درباره فرج خصوصی و فرج عمومی بیان کردند و گشایش امور و برآورده شدن حاجات را نوعی فرج خصوصی دانستند، همچنین در ادامه توصیه به ترک گناه و مراقبه نمودند.

در ادامه گزیده یادداشت‌هایم از بیانات ایشان تقدیم شما معارف جویان عزیز می‌گردد تا از این طریق شما نیز بهره‌مند از این جلسه و مجلس شوید.

بیان سختی های دوران ظهور توسط انبیاء و حضرات معصومین

تمام انبیاء بر آمدن امام عصر (عج) صحبت کرده‌اند و بر امت‌های خود آینده را شرح داده‌اند و هر کدام به قدر خود در دوران خود زحمت‌ها کشیده‌اند و بعضی از سختی‌هایی که قبل از ظهور برای مردم می‌آید برای انبیاء هم آمد و شدت آن در زمان حضرت لوط (ع) بود.

اخبار قبل از ظهور عجیب است و همه حضرات اخباری دارند، مخصوصا امیرالمؤمنین علیه السلام، که اگر ما بخواهیم این اخبار غیبی حضرت را تا آخر عمر شرح بدهیم وقت کم می‌آوریم.

 

فرج یعنی گشایش و انواع آن

منظور از فرج خصوصی/ اهمیت مراقبهفرج به معنی گشایش است. یک گشایش جزیی و یک کلی داریم و فرج همه امور اقتصادی، اجتماعی، فردی، خانوادگی، محلی و… را شامل می‌شود. مثلا گاهی یک مشکلی هست و این عبادت را انجام می‌دهند و فرج برای او می‌رسد و مشکل او حل می‌شود، که این فرج شخصی است.

برای هر مشکلی که فرج و گشایش می‌رسد این خودش یک فرجی است این که حضرت فرمودند زیاد دعا کنید که بر خودتان فرج می‌رسد به این معنا است و این فرج‌ها خصوصی است ولی فرج عمومی خیلی کار می‌خواهد.

برآورده شدن حاجات و مشکلات نوعی فرج خصوصی

طرف مشکلی دارد می‌گوید مثلا یک اربعین جمکران رفتم و آنجا نماز خواندم و دعا و استغاثه کردم و مشکلم حل شد. به این فرج خصوصی و گشایش امورات فردی می‌گویند.

در توسل کردن هم بعضی‌ها به جایی رسیدن که با یک صلوات مشکلشان حل شد ولی بعضی‌ها با چند جلسه ختم صلوات هم مشکل آن‌ها حل نمی‌شود و این مربوط به خودشان است.

منظور از فرج خصوصی/ اهمیت مراقبه

فرج کلی مستلزم دعا و درخواست کلی

با این صلوات و توسلات فرج کلی محقق نمی‌شود، چون باید کلی و همه جامعه دعا کنند تا محقق شود، ولی اگر ذکری طرف داشته باشد و بگوید که فرج صورت بگیرید ولی گناه کند با گناه باطل می‌شود و فرجی برای او حاصل نمی‌شود، باید به دنبال آن گناه نکرد.

بالاخره همه انبیاء برای فرج زحمت کشیدند و فرج خصوصی هم برای آن‌ها و امت آن‌ها می‌رسید.

گشایش از مشکلات بزرگ با دعای و توسل بیشتر

الان هم فرج‌های خصوصی می‌رسد ولی هر چه مشکل بیشتر است باید برای گشایش بیشتر زحمت کشید و دعا کرد، اما اگر دست و پا کم بزنید، معلوم نیست زود به نتیجه برسید.

اگر دستی از غیب نباشد ما نمی‌توانیم به جایی برسیم و حتی نمی‌توانیم وارد به این مسائل شویم. حتی یک امامزاده و ولی خدا که پاک و منزه است می‌تواند راهی نوری برای انسان باز کند که از طرف خدا و اهل بیت (ع) باشد. خدا برای ما هادی معصوم قرار داده است و هادی معصوم با طهارتش می‌تواند به مقصد برساند.

لزوم مراقبه

منظور از فرج خصوصی/ اهمیت مراقبهبه هر حال انبیاء برای فرج زیاد زحمت کشیدند و در برخی نقل‌ها گفتند یاران حضرت باید سه ویژگی داشته باشند که اول اینکه مراقبه داشته باشید ولو عبادات شبانه روز داشته باشید ولی اگر حواستان جمع نباشد عبادات را از بین می‌برد. و در هر زمان که هستید از ولی زمان کمک بگیرید که در این زمان خود حضرت حجت عج است که باید درخشش آن از حضرت باشد.

کسی که ابتدای کارش باشد و ثواب‌ها بکند و به سوی حضرت نرود دریچه‌ای به سوی او باز نمی‌شود. با برخی از دوستان که صحبت می‌شود می‌گویند برای ما آن درخشان آمده است که باید دید در آن لحظه و روز سالروز درخشش کدام یک از انوار الهی بوده است. عرض این است باید درخشش هم از خود حضرات باشد.

مرحوم آیت الله العظمی سید ابوالحسن اصفهانی به خیلی از نزدیکان خود منجمله مرحوم آیت الله میرجهانی سفارش نمودند که مراقبه را فراموش نکنید و در این زمان هم مرحوم علامه طباطبایی مراقبه آخرین حرفش به دوستانش بوده است.

خلاصه آخرین کلام ما هم همین است که حواستان جمع باشد که از زبان و گوش و بقیه اعضای چه سر می‌زند و چه میگیریم پس مراقب باشید که گناه نکنیم و گناهی هم رخ داد سریع توبه کنید.

پدیدآورنده:

به کوشش: امیرمحسن سلطان احمدی

www.soltanahmadi.ir

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.

درس اخلاق زیارت نیابتی درس اخلاق
logo-samandehi
error: حق تألیف را رعایت کنید