کد خبر : 31318
تاریخ انتشار : یکشنبه 1 خرداد 1401 - 22:18
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای تاکید اسلام به اصل اعتصام/ ترس از گرانی و فقر! بسته هستند

تاکید اسلام به اصل اعتصام/ ترس از گرانی و فقر!

تاکید اسلام به اصل اعتصام/ ترس از گرانی و فقر!

آیت الله احدی در این جلسه به تبیین اصلا اعتصام پرداختند و نکاتی را درباره علت ترس از فقر و گرانی و رابطه آن با عصمت درونی بیان کردند.

آیت الله احدی: تاکید اسلام به اصل اعتصام/ ترس از گرانی و فقربه گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دست نوشته‌های معارفی امیرمحسن سلطان‌ احمدی: توفیق بود شامگاه جمعه ۳۰ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ شمسی از جلسه درس هفتگی اخلاق آیت الله مهدی احدی بهره‌مند شوم که ایشان در این جلسه به تبیین اصل اعتصام و ترس برخی‌ها از گرانی‌های اخیر پرداختند و توصیه کردند که دنبال جلب محبت امام زمان (عج) باشید نه دیگران.

در ادامه گزیده یادداشت‌هایم از بیانات ایشان تقدیم شما معارف جویان عزیز می‌گردد تا از این طریق بهره‌مند از این جلسه شوید.

تاکید اسلام به اصل اعتصام

یکی از روایاتی که در اخبار امام عصر (عج) کمتر ذکر می‌شود، وجود چهره‌هایی است که باید شناسایی کرد که اینها در قرآن و روایات معتصمین هستند که معمولا در کتاب‌های فقهی و اجتهادی آمده است.

اسلام به اصل اعتصام زیاد تاکید کرده است؛ اگر می‌خواهید در بحث اعتصام پخته شوید به آیه ۱۰۱ سوره آل عمران که خداوند می‌فرماید: «وَمَنْ یَعْتَصِمْ بِاللَّهِ فَقَدْ هُدِیَ إِلَیٰ صِرَاطٍ مُسْتَقِیمٍ؛ و هر کس به دین خدا متمسّک شود محققا به راه مستقیم هدایت یافته است.»، مراجعه کند و تفاسیر این آیه را مطالعه نماید.

اعتصام ویژگی‌های خاص خود را دارد که یکی از ویژگی‌های آن این است که تمام جاذبه‌های دروغین و کاذب را با این اصل می‌فهمید و تشخیص می‌دهید که این جاذبه کذب و دروغ است. ولی زحمت می‌خواهد که به اینجا برسید.

ایستادگی اصل اعتصام در برابر نفاق

ضمن اینکه اصل اعتصام مقابل نفاق افکنان می‌ایستد و توانایی خود را برای یاری از دین و رهبران عالی مقام بالا می‌برد، و آن قدر ظرفیت خود را بالا می‌برد که نه کینه کسی او را اذیت می‌کند و نه اینکه فقر مالی او را از دین بیزار می‌کند و نه رعب و وحشتی دارد.

حتی اگر مخالفین بر علیه او فریاد بزنند او می‌گوید من یک اصل دارم و آن انتظار است و این انتظار باعث می‌شود از مدار خارج نشود که این اصل اعتصام است که همانطور که گفته شد خداوند در این آیه فرمودند: «وَمَنْ یَعْتَصِمْ بِاللَّهِ فَقَدْ هُدِیَ إِلَیٰ صِرَاطٍ مُسْتَقِیمٍ؛ و هر کس به دین خدا متمسّک شود محققا به راه مستقیم هدایت یافته است.» و هر کس معتصم به خدا باشد به راه مستقیم هدایت راه پیدا می‌کند.

ترس از گرانی و هجوم به فروشگاه‌ها نشانه نداشتن عصمت درونی

تاکید اسلام به اصل اعتصام/ ترس از گرانی و فقراعتصام از عصمت است و وقتی کسی از فقر و گرانی وحشت پیدا می‌کند، معلوم می‌شود او عصمت درونی ندارد! در این ایام برای اصلاح اقتصادی یک حرکتی انجام شد که مردم برای خرید کالا با قیمت قدیم به فروشگاه‌ها هجوم بردند اما در بین این مردم عده‌ای هم که هر هفته جمکران می‌رفتد و یابن الحسن هم می‌گفتند، بودند!

این افراد یابن الحسن گو هم از ترس گرانی به فروشگاه‌ها هجوم آوردند! حرکت این افراد نشان داد که این افراد با اینکه جمکرانی بودند اما معتصم بالله نبودند!

ما در سیره اهل بیت (ع) و شاگردان حضرات معصومین اصلا اینگونه ندیدم که امثال ابوذر، سلمان و مقداد اینگونه عمل کرده باشند! خیلی وقت‌ها چنین امتحاناتی پیش می‌آید و باعث می‌شود سرنوشت انسان را تغییر بدهد و آن سرنوشت عالی شکست بخورد و از دست برود.

معتصم از گرانی هم ترسی ندارد / خطر نداشتن اعتصام

اگر معتصم باشید وقتی گرانی هم می‌آید، بی‌حجابی هم در جامعه فراگیر می‌شود باز چنین فردی عصمت خود را از دست نمی‌دهد و اگر دریای فریب هم به سمت او بیاید عصمت خود را از دست نمی‌دهد و این برای همه طبقات است نه اینکه فقط برای یک طبقه معنوی خاص باشد.

اگر کسی اینگونه در عرفان عمل کرد دیگر مشکلی برای او پیش نمی‌آید، اما اگر شما اعتصام نداشته باشید حتی اگر جمکران هم بروید و برای امام حسین (علیه السلام) هم سینه بزنید و نذری بدهید، اما یک لحظه با یک امتحان و اتفاق همه چیز را از دست می‌دهید.

دنبال جلب محبت امام زمان (عج) باشید نه دیگران

تاکید اسلام به اصل اعتصام/ ترس از گرانی و فقرامام مهدی (عج) در نامه‌ای به شیخ مفید به وی هشدار دادند و فرمودند که تمام تلاشت را بگذار برای یک کاری که محبت مرا جلب کنی. هر کجا رفتی و به هر مقامی رسیدید، دنبال این نباشید که محبت کسی را جلب کنید، بلکه تمام فعالیت و تلاش شما این باشد که بتوانید در این کار و این مقام محبت امام مهدی (عج) را جلب کنید.

اگر چنین کردید و دنبال جلب محبت امام مهدی (عج) بودید بدانید که از تمام تهدیدها و نفاق‌ها حفظ می‌شد.

دوری از ناراحت کردن امام زمان (عج)

و در ادامه هم حضرت فرمودند که از هر چیزی که باعث ناراحتی من می‌شود دوری کن! پس هر کجا دیدید اگر به کسی نزدیک می‌شود یا کاری انجام میدهید و به هر مکانی که می‌روید و هر ساختار و گروهی و حزبی که به آن نزدیک می‌شوید، اگر امام مهدی (عج) از آن ناراحت می‌شود، باید از آن دور شوید.

عالیترین کرامت اخلاقی و نقش کلاس‌های اخلاق

بنابراین معتصم کسی است که تمام تلاش او این است که در هر موقعیتی که قرار گرفت محبت حضرت را به دست بیاورد و از هر موقعیتی که حضرت از او دور می‌شود او نیز از آن موقعیت دور شود. بدانید این عالیترین کرامت اخلاقی است و نقش کلاس‌های اخلاق نیز باید آموزنده باشد. بدانید عمر سپری شده و ما وقت آزمون و خطا دیگر نداریم و فرصت ما کم است.

حتی حضرت هم می‌فرماید شما از زمان ظهور من خبر ندارید و چون ظهور یک دفعه اتفاق می‌افتد پس اگر توبه نکرده باشید دیگر فرصت توبه هم ندارید.

امروز دشمن هم دنبال این است که ما را به جان هم بیندازد و با تهمت و دروغ بین ما اختلاف می‌اندازد تا از اعتصام خارج شوید و اینگونه حرص هم زیاد می‌شود و خیلی‌ها حریص می‌شوند. اصلا در آخرالزمان مردم حریص‌تر می‌شوند و دنبال خواهش‌های نفسانی هستند.

سعی کنید اعتصام خود را از دست ندهید و گرنه گرفتار برخی از پدیده‌های شوم می‌شوید. برای خود استاد بگیرید که اشتباه هم نروید.

ما انقلاب کردیم برای ظهور حضرت نه ارزانی ارزاق

ما انقلاب کردیم که ظهور نزدیک شود نه اینکه برنج و روغن ارزان شود و درشان مردم نیست که به فروشگاه‌ها هجوم ببرند. خیلی‌ها در این ایام روغن نداشتند اما به فروشگاه‌ها هجوم نبردند در صورتی که اگر دین خود را درست می‌کردید همه چیز شما حل شده بود.

گناه و معصیت را از خانه‌های خود دور کنید تا روح شما بلند شود که اگر روح بلند شود همه چیز بلند می‌شود.

پدیدآورنده:

به کوشش: امیرمحسن سلطان احمدی

www.soltanahmadi.ir

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.

درس اخلاق زیارت نیابتی درس اخلاق
logo-samandehi
error: حق تألیف را رعایت کنید