غفلت انسان در بیان آیت الله ضیاءآبادی
دوشنبه شب های مسجد امام علی بن الحسین(ع) دربند تهران پای سخنان آیت الله سید محمد ضیاءآبادی انسان را از غفلت بیدار می کند و همچون تذکر بیدارکننده برای هر انسان خداجویی است که همواره در محضر این عالم عامل از خواب غفلت بیدار شدم و سعی نمودم مباحث ایشان را منتشر کنم تا دیگران
دوشنبه شب های مسجد امام علی بن الحسین(ع) دربند تهران پای سخنان آیت الله سید محمد ضیاءآبادی انسان را از غفلت بیدار می کند و همچون تذکر بیدارکننده برای هر انسان خداجویی است که همواره در محضر این عالم عامل از خواب غفلت بیدار شدم و سعی نمودم مباحث ایشان را منتشر کنم تا دیگران نیز از آن بهره مند شوند، حتما از این مباحث استفاده کنید.
در ادامه انتشار جلسات اخلاق این استاد فرزانه اخلاق و مفسر قرآن کریم شهر تهران آیت الله ضیاءآبادی این بار یکی از جلسات اخلاق و تفسیر ایشان که ۲۵ آبان ماه ۱۳۸۸ برگزار شد که گزیده ای از مباحث مطرح شده توسط معظم له را یاداشت برداری نمودم و در ابنا منتشر گردید اینک در ادامه می آید.
محوریت موضوع سخنان آیت الله سید محمد ضیاءآبادی در این جلسه در خصوص مرگ ، قیامت ، غفلت انسانها بود.
خواب غفلت و دوری از یاد خدا
ــ هنوز اعتقاد به مرگ و برزخ و حساب و کتاب روز قیامت برای ما جا نیفتاده است، هنوز باورمان نشده است که بهشت و جهنمی وجود دارد و هم چنان در غفلت در زرق و برق دنیا هستیم و این باعث شده است که گناه کنیم و از یاد خدا دور باشیم.
علت فراموشی از قیامت و خواب غفلت
ــ مردم گمراه روز حساب را فراموش کرده اند، آنها به زبان می گویند که اعتقاد داریم اما برایشان جا نیفتاده که قیامت چیست ؛ در نتیجه به دنبال دلم میخواهدهای نفس خویش هستند. غفلت از معاد و قیامت باعث تمام گناهان شده است. متاسفانه مردم غافل، دنبال هوای نفس و لذتهای دنیوی و خوشم می آیدهای پوچ خود هستند. این باعث فراموشی انسان از قیامت شده است. بیاییم بیدار شویم ؛ دنبال هوای نفس نرویم. اگر امروز عده ای هوا پرستی می کنند روز قیامت را فراموش کرده اند و قیامت را اصلا باور ندارند.
توصیه به جوانان / محکم کردن اصول عقاید
ــ به جوانان عزیز اکیداً سفارش میکنم مراقب اصول عقاید دینتان باشید، مراقب باشید عقایدتان سالم بماند، عقاید را خراب نکنید اگر عقاید مان را مخدوش کردیم دیگر راهمان نمی دهند در مجالس و مباحث عقایدی شرکت کنید کتب عقاید را مطالعه کنید.
وحشت علی و آل علی(ع) از قیامت
ــ علی و آل علی (ع) از روز قیامت وحشت دارند ؛ چرا ما که مدعی شیعه بودنش هستیم این همه در غفلت به سر می بریم؟ به قیامت اعتقاد داشته باشید ؛ آنهایی که گمراه شدند به قیامت و معاد اعتقاد نداشتند.
ترس و وحشت از زلزله روز قیامت
ــ ای مردم! بترسید از زلزله روز قیامت که خود خدا آن را بزرگ شمرده است. روز قیامت زلزله ای تمام عالم را خواهد گرفت، شما امروز از یک زلزله کوچک که در شهرها می آید میترسید چنان وحشت دارید که شب را تا صبح بیرون منزل می خوابید ؛ اما روز قیامت تمام زمین میلرزد ترس آن به حدی است که اگر یک زن شیر ده که دارد فرزندش را شیر می دهد در آن روز از ترس و عظمت آن زلزله بچه شیر خوارش را رها میکند که نشان از عظمت آن زلزله است که بدین صورت تعبیر شده است.
بیدار شدن از خواب غفلت و خود را شناختن
ــ انسان متقی در روز قیامت، نامه اش را روی دستش میگیرد ، به اهل محشر می گوید بیایید ببینید اعمال مرا هیچ نقطه سیاهی در نامه ام نیست. مطمئن باشید اگر خدا ارحم الرحمین است همین طور عقاب و عذابش نیز شدید است ، بیدار شویم که بیدار شدن اولین قدم حرکت به سوی خدا است، ما در خواب غفلت هستیم باید بیدار شویم،خود را بشناسیم ،مبدا و معاد را بشناسیم از کجا آمده ایم؟ به کجا میرویم؟ برای چه آمده ایم؟ در چه مسیر پر خطری زندگی میکنیم؟ این مسیر خیلی خطرناک است ؛ گردنه های خطرناکی دارد تا بمیریم ؛ راههای دشواری را باید طی کنیم. وقتی بیدار شدیم و دیدیم در اطرافمان چه میگذرد شاید ۷۰ یا ۸۰ سال گذشته باشد و ما همچنان خواب باشیم. دم مردن و مرگ بیدار می شویم که خیلی دیر است. کاری نکنید در دنیا با هوسرانی آن خواب بروید. چنین انسانی چه میداند چه حوادث هولناکی در انتظارش است؟ یک وقت از خواب بیدار می شویم می بینیم دیگر آن صحنه های زیبا و لذیذ در خواب هیچ نیست و مرگ به استقبالش آمده است.
دنبال طبیب روح باشید
ــ بشر تا از خواب بیدار نشود به دین عمل نمی کند. وظیفه اصلی پیامبران هم بیدار کردن بشر است آنها برای تذکر و یادآوری آمده اند تا ما از خواب غفلت بیدار شویم تا مربی نباشد روح غفلت زده ما بیدار نمی شود کسی را می خواهیم تا داد بزند سرمان و ما را بیدار کند، در زمان کنونی ما مجالست با بندگان صالح خدا باعث بیداری ما می شود ما نیازمند به مجالست با آنها هستیم هر وقت درعبادت سستی پیدا کردی و حال خوشی نداشتی فورا نزد بندگان صالح خدا برو، رفتارشان را ببین به گفتارشان و مواعظ آنها عمل کن ، حداقل هر هفته به دیدارشان بروید، تا نشاط معنوی پیدا کنید آنها اطبا روح هستند که بسیار کمیاب نیز هستند. دنبال طبیب روح باشید بزرگان و بیدار دلان کم هستند باید دنبال گشت و جوینده یابنده خواهد شد.
از قیامت هولناک و نزدیک بترسید انسان عاقل به هوش است
ــ این جور آسوده در دنیا زندگی نکنید ؛ بترسید از روز قیامت که بسیار نزدیک و هولناک است. پشت این دنیا دنیایی دیگری است انسان عاقل به هوش است رمز خلقت را می فهمد با بطالت و غفلت زندگی نکنید. از آفرینش نعمتهای خدا درس بگیرید به آیات الهی بیندیشید پرده هارا کنار بزنید و پشت آن را ببینید و تسلیم امر خدا باشید نه امر نفس سرکشتان. بترسید و گریه کنید از لحظهای که نکیر و منکر در قبر به سراغتان خواهند آمد.
انسان باشیم تا مشمول شفاعت شویم ،از سگ و خوک که شفاعت نمی کنند
ــ تا انسان نباشیم، تا انسان نرویم ائمه ما را شفاعت نخواهند کرد. آنها سگ و خوک را که شفاعت نمی کنند ؛ باید انسان باشیم این همه بی پروا زندگی نکنیمف دین داری دشوار است اما نتیجه خوبی در دنیا و آخرت دارد. کافر محدودیت ندارد آزاد است اما ما مسلمانیم محدودیت داریم آزاد نیستیم ، حرفمان محدود، چشممان محدود، نگاه مان محدود، رفتارمان محدود است. حال که محدود شد در مقابل از عذاب خدا در امان هستیم چون اطاعت امر خدا را نمودیم مصون خواهیم ماند. اما فرد کافر چنین نیست بی پروا است ، آزاد است اما دیگر در امان نیست.
به قلم : امیرمحسن سلطان احمدی
برچسب ها :آیت الله سید محمد ضیاءآبادی
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰