کد خبر : 860
تاریخ انتشار : شنبه 8 آذر 1393 - 18:25
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای هفت صفر،شهادت امام حسن مجتبی(ع) بسته هستند

هفت صفر،شهادت امام حسن مجتبی(ع)

السلام علیک یا امام حسن مجتبی(ع) ماییم و غریب مدینه، و اینک داغدار سیدجوانان بهشت،سبط اکبر نبی اکرم(ص)،فرزند حیدر و جگر گوشه ی حضرت زهرا(س) امام حسن مجتبی(ع)هستیم و ما که جز توسل به دامان امامان معصوم راهی به سعادت ، هدایت و نجات از هلاکت و ضلالت نداریم،پس باید در احیای نام و یاد

السلام علیک یا امام حسن مجتبی(ع)

http://dl.aviny.com/Album/mazhabi/ahlbeit/HASAN/shahadat/kamel/08.jpg

ماییم و غریب مدینه، و اینک داغدار سیدجوانان بهشت،سبط اکبر نبی اکرم(ص)،فرزند حیدر و جگر گوشه ی حضرت زهرا(س) امام حسن مجتبی(ع)هستیم و ما که جز توسل به دامان امامان معصوم راهی به سعادت ، هدایت و نجات از هلاکت و ضلالت نداریم،پس باید در احیای نام و یاد آن ها اقدام کنیم.

و اینک به ایستگاه هفتم صفر در تقویم ماه قمری رسیده ایم ، هرچند در تقویم رسمی رخداد میلاد امام کاظم(ع) ثبت شده است که سند آن در روز هفتم صفر بسیار ضعیف بوده است و در روایات میلاد امام کاظم(ع) در ماه ذالحجه می باشد.

حال از آنجایی که شهادت امام غریب و مظلوم،امام حسن مجتبی(ع) بر طبق روایات معتبر در هفتم صفر واقع گردیده است و از طرفی از قدیم الایام نیز علما و مراجع شیعه و همچنین موسس حوزه علیمه قم آیت الله عبدالکریم حایری (ره) جهت ابراز ارادت و همدردی با اهل بیت(ع) هفتم صفر را به عنوان روز شهادت امام حسن مجتبی(ع) عزاداری می کند و امروزه نیز در هفتم صفر شهر مقدس قم خصوصا بیوت مراجع غرق در عزا و ماتم سبط اکبر،کریم اهل بیت(ع) امام حسن مجتبی(ع) می شوند و یک روز را اختصاصا برای این امام همام عزاداری می نمایند.

 و تمامی شعیان دیگر کشورهای اسلامی نیز هفت صفر را شهادت امام حسن(ع) می دانند پس ما هم بیاییم همراه با مراجع تقلید و بزرگان دینمان به آنها اقتدا نماییم و در این روز عزادار امام حسن(ع) باشیم و مشمول ثواب گریه بر امام حسن(ع) که مرحوم شیخ عباس قمی در منتهی الامال نقل نموده است بشویم.

و آن روایت در ثواب گریه بر امام حسن(ع)این است که: ابن عباس روایت می‏ کند که رسول خدا صلی‏ الله ‏علیه‏ و‏آله‏ و سلم فرمودند: «آن‏گاه که فرزندم حسن مجتبی را با زهر شهید کنند تمام ساکنان آسمان وزمین بر او سوگوار می‏شوند. بدانید سوگواری و گریه بر مصیبت‏های فرزندم حسن بسیار فضیلت دارد. هرکس در مصیبت او گریه کند چشمان او در روزی که همه دیده ‏ها نابینا خواهند بود روشن و بینا خواهد شد و دل او در روزی که تمام دل‏ها اندوهناک خواهند بود از غبار اندوه پاک خواهد شد و هرکس که مرقد او را در بقیع زیارت کند، قدم‏های او در پل صراط، در روزی که قدم‏ها بر آن لرزان شوند، از لغزش در امان خواهد ماند».

به قلم: امیرمحسن سلطان احمدی

 

******************************************************************************************************************************************************

نظر مراجع تقلید پیرامون هفتم صفر و شهادت امام حسن مجتبی(ع)
شهادت امام حسن علیه السلام بنا بر گزارشی که از کتاب اعلام الوری طبسی و ارشاد شیخ مفید به ما رسیده است در دو تاریخ یکی بیست و هشتم ماه صفر و دیگری هفتم ماه صفر ذکر کرده اند و عزادرای برای امام حسن علیه السلام در هفتم ماه صفر همواره در میان شیعه در غیر ایران برپا بوده و در حکومت‌های سابق آن را در آخر صفر قرار دادند، تا شهادت امام حسن‌(ع) و ارتحال پیامبر‌(ص) و امام رضا‌(ع) متوالی باشد.

جمعی از ارادتمندان به ساحت قدسی اهل بیت ‌(علیهم السلام) در پرسش مشترکی از  مراجع عظام تقلید وظیفه شیعیان در این روز را جویا شده‌اند.ضمن انتشار نظرات مراجع معظم تقلید، سیره و نظرات برخی از مراجع عظام فقید نیز تقدیم می‌گردد.

سوال

با توجه به اهمیت شعائر اهل‌بیت‌(ع) و مظلومیت سبط اکبر امام مجتبی‌(ع) و سیره مستمره علمای حوزه علمیه قم و نجف اشرف که روز هفتم ماه صفر را به عنوان شهادت امام مجتبی‌(ع) اقامه عزا می‌کردند و از جمله مرحوم حاج شیخ عبدالکریم‌حایری موسس حوزه علمیه قم که بر تعطیلی دروس حوزه علمیه و اقامه عزا برای آن وجود شریف اصرار داشتند، نظر حضرتعالی چیست؟
 
 آیت‌الله‌ وحید خراسانی

به آنچه محقق و موسس حوزه علمیه قم فرموده‌اند باید عمل شود.
 
 
 آیت‌الله ‌صافی‌گلپایگانی 

 
برپایی مجالس میلاد ائمه‌(ع) بسیار خوب و مناسب است، اما چون هفتم صفر بنابر بعضی اقوال مصادف با سالروز شهادت امام حسن مجتبی‌(ع) می‌باشد و از طرفی تمام ماه محرم و صفر ماه‌های حزن آل‌الله و کاروان داغدار و مصیبت‌زده حضرت سید‌الشهدا‌(ع) است، سزاوار است در این دو ماه، مجالس روضه و عزا بر پا نمود و از مجالس جشن و سرور جدا اجتناب نمود.
 

انشالله مجمع مقدس شما عزیزان مورد توجه و عنایت خاصه حضرت بقیه‌الله‌(عج) ارواحنا فداه قرار بگیرد و همه از منتظران امر فرج آن حضرت بوده باشید.

 آیت الله شبیری زنجانی

 
عزاداری روز هفتم ماه صفر به عنوان سوگواری سبط اکبر ‌(ع) و تعطیلی بازار که سنت شیعیان بوده از شعائر دینی است که باید محفوظ بماند و با ذکر مناقب امام هفتم‌(ع) منافات ندارد.
 
 
 آیت‌الله‌ سید صادق روحانی
 

جماعتی از محققین و علما مانند شیخ مفید، شهید و کاشف‌الغطاء بعد از تحقیق، روز هفتم صفر را روز شهادت آن حضرت نوشته‌اند منهم موقعی‌که در این مورد تحقیق می‌کردم، تقریبا اطمینان به این پیدا کردم بنابراین مقتضای تعظیم شعائر، اقامه مجلس عزا، تعطیلی بازار، خروج دسته‌جات و عزاداری در این روز است، و وظیفه صدا و سیما بر پایی عزاداری است و تولد امام کاظم‌(ع) در این روز مانع نباید بشود.

 نظرات جمعی از مراجع تقلید فقید:
 
مشاهده می‌شود که در ایام محرم و صفر بعضی جشن‌ها به مناسبت‌های مختلف از صدا و سیما پخش می‌شود مثل هفتم صفر بعنوان میلاد نظر حضرت‌عالی چیست؟
 
 آیت‌الله‌ میرزا جواد تبریزی‌(ره)

بسمه‌تعالی

محرم و صفر ماه‌های حزن بر سیدالشهدا‌(ع) و خاندان اهل‌بیت‌(ع) می‌باشد و باید به مجالس عزاداری و روضه‌خوانی بگذرد و الله‌العالم

آیت‌الله‌ بهجت‌(ره)

مناسب است در جمع بین دو قول مشهور در روز هفتم صفر به‌ شهادت سبط اکبر امام مجتبی‌(ع) و تولد امام موسی‌الکاظم‌(ع)، ترتیب مجالس برای هر دو امام بزرگوار به اینکه مصائب امام دوم‌(ع) و مناقب امام هفتم‌(ع) را متذکر و یادآور باشند و به همین احتیاط حاصل می‌شود.

 آیت‌الله فاضل‌لنکرانی‌(ره)
 
یک روز اختصاص به حضرت امام مجتبی‌(ع) داشته باشد، تردیدی نیست و با توجه به اینکه روز ۲۸ صفر در رحلت خاتم‌الانبیا‌(ص) هم هست و بدین لحاظ شهادت سبط اکبر‌(ع) تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد لذا خوب است که روز هفتم صفر را به این عنوان اختصاص دهند که مشهور هم همین است.
خاطرنشان می‌شود، بنابر قول شهید در دروس و کفعمی در مصباح، روز هفتم صفر روز شهادت امام حسن مجتبی‌(ع) است و از سیره علمای حوزه علمیه قم و نجف اشرف از جمله شیخ عبدالکریم حائری و آیت الله بروجردی بر اقامه عزا در این روز بوده است و کسبه و تجار شهر مقدس قم با تعطیلی مغازه‌های خود به عزاداری می‌پردازند .

والپیپر های شهادت امام حسن (ع)

 

والپیپر های شهادت امام حسن (ع) والپیپر های شهادت امام حسن (ع)  

والپیپر های شهادت امام حسن (ع) والپیپر های شهادت امام حسن (ع)

والپیپر های شهادت امام حسن (ع)

 والپیپر های شهادت امام حسن (ع)

 

مرثیه و مداحی شهادت امام حسن مجتبی(ع) از سایت شهید آوینی

حاج میثم مطیعی

ردیف

موضوع

پخش اجرا

حجم
(KB)

زمان
۱  یا حسن بن علی ایها المجتبی (فرازی از دعای توسل) (شب پنجم محرم ۹۳)   ۱,۲۰۳ ۰۰:۰۲:۴۴
۲ کریم کاری بجز جود و کرم نداره (زمزمه) (شب پنجم محرم ۹۳)   ۴,۰۹۸ ۰۰:۰۹:۴۸
۳ تو مدینه یه قبر بی نام و نشون (زمزمه) (شب پنجم محرم ۹۳)   ۱,۱۵۷ ۰۰:۰۲:۳۷
۴ لحظات آخر عمر مبارک امام حسن(ع)(مقتل) (شب پنجم محرم ۹۳)   ۳,۸۱۲ ۰۰:۰۹:۰۶
۵

آخر یه روز شیعه برات حرم میسازه (زمینه) (امیر عباسی) (شب پنجم محرم ۹۳)

  ۱,۸۰۶ ۰۰:۰۴:۱۲

حاج سید مهدی میرداماد

ردیف

موضوع

پخش اجرا

حجم
(KB)

زمان
۱

سینه زنا منم که به زهرا نورعینم (واحد) (شب ششم محرم ۹۳)

  ۲,۴۹۷ ۰۰:۰۵:۵۲
۲

 فدای جود کسی که هر آنچه را بخشید …(مناجات) (شب پنجم محرم ۹۳)

  ۶,۳۶۰ ۰۰:۰۸:۵۵
۳

سلام ای غمت اشک چشمان من … ( نوحه ) (شب پنجم محرم ۹۳)

  ۷,۰۷۶ ۰۰:۰۹:۵۶

حاج سعید حدادیان

ردیف

موضوع

پخش اجرا

حجم
(KB)

زمان
۱ روضه امام حسن مجتبی (ع) (شب پنجم محرم ۹۳)   ۱۲,۵۱۰ ۰۰:۱۷:۴۰
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.

درس اخلاق زیارت نیابتی درس اخلاق
logo-samandehi
error: حق تألیف را رعایت کنید