کد خبر : 845
تاریخ انتشار : دوشنبه 28 مهر 1393 - 13:16
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای آیت الله سبحانی:محتوای منبرها،قرآنی و روایی باشد بسته هستند

آیت الله سبحانی:محتوای منبرها،قرآنی و روایی باشد

آیت‌الله العظمی جعفر سبحانی، از مراجع تقلید در گردهمایی بزرگ مبلغان محرم حوزه علیمه و سازمان اوقاف که امروز دوشنبه، ۲۸ مهرماه ۹۳ در مدرسه فیضیه قم برگزار شد، اظهار کرد: جایی که جمعی را پیامبر اکرم(ص) برای تبلیغ اعزام می‌کردند ابتدا به سخنرانی می‌پرداختند و نوعی نصیحت و موعظه و کارهای راهبردی انجام می‌دادند؛

http://static.iqna.ir/1/news/201410/8587878044006210809459501693.jpg

آیت‌الله العظمی جعفر سبحانی، از مراجع تقلید در گردهمایی بزرگ مبلغان محرم حوزه علیمه و سازمان اوقاف که امروز دوشنبه، ۲۸ مهرماه ۹۳ در مدرسه فیضیه قم برگزار شد، اظهار کرد: جایی که جمعی را پیامبر اکرم(ص) برای تبلیغ اعزام می‌کردند ابتدا به سخنرانی می‌پرداختند و نوعی نصیحت و موعظه و کارهای راهبردی انجام می‌دادند؛ ما هم در حقیقت خاک پای پیامبر(ص) هستیم باید از سیره حضرت سرمشق بگیریم.

توجه قرآن به موضوع تبلیغ در سه آیه
وی افزود: در قرآن مجید سه آیه به تبلیغ اشاره کرده است، هرچند این آیات منحصر به این موضوع نیست اما به سه محور تبلیغی سخن می‌گوید؛ گاهی در مورد محتوای تبلیغ، گاهی کیفیت خطابه و گاهی هم به مستمع اشاراتی کرده است که مبلغین باید این سه محور را مد نظر قرار دهند. قرآن کریم می‌فرماید: «الَّذِینَ یُبَلِّغُونَ رِسَالَاتِ اللَّهِ..» آنهایی که کلام خدا را به مردم اعلام می‌کند؛ این آیه اشاره به مبلغین دارد، بنابراین مبلغی که بر منبر اهل بیت(ع) نشسته، باید محتوای منبرش پیام‌های خدا در قرآن و روایات اهل بیت(ع) باشد؛ باید این محتوا تکیه بر قال الله و قال الصادق(ع) باشد و از کلمات دیگران به عنوان شاهد استفاده کند.

یک خطیب باید مطالعه عظیم داشته باشد

این مرجع تقلید تصریح کرد: باید محتوا قرآنی، روایی و حکم عقل باشد اگر بر این‌ها تکیه کردید جلسه شما نورانی است و در مستمع تحول و دگرگونی فکری ایجاد می‌شود اما اگر از این محتوا بیرون بروید، بعد از منبر شما تحولی رد مستمع ایجاد نمی‌شود. از مرحوم حجت‌الاسلام فلسفی نقل شده که فرمودند: من برای هر منبری، هشت ساعت مطالعه می‌کنم. پس یک منبر واقعی که خدا را راضی و در مردم تحول ایجاد می‌کند لازمه آن مطالعه مستمر است. یک خطیب باید مطالعه عظیم داشته باشد و دفتر یاداشتی نیز همواره ببرد که از آن استفاده کند.

وی افزود: در ادامه آیه ۳۹ احزاب آمده است: «وَیَخْشَوْنَهُ وَلَا یَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّهَ» در اینجا وصف مبلغ را قرآن بیان کرده است که مبلغ باید حالت خداترسی در او باشد؛ در حقیقت سخنی که می‌گوید از سوز دل بگوید تا بر دل بنشیند. بنابراین مبلغ غیر از خدا نباید از کسی بترسد. در آخر این آیه یک جمله تکان‌دهنده است که قرآن می‌فرماید: «وَکَفَى بِاللَّهِ حَسِیبًا» این مبلغ که سخن می‌گوید باید بداند که یک حسابگر او را می‌بیند و او خدا است.

خطیب موفق کسی است که با جوانان ارتباط برقرار کند

آیت‌الله سبحانی با اشاره به آیه ۱۲۲ سوره توبه، گفت: خداوند در این آیه شریفه می‌فرماید: «فَلَوْلاَ نَفَرَ مِن کُلِّ فِرْقَهٍ مِّنْهُمْ طَآئِفَهٌ»؛ در این آیه اشاره شده است که تبلیغ رسمی برای همه نیست بلکه برای گروه خاصی است که جای پیامبر(ص) بنشینند و سخن بگویند. مبلغین با مخاطب و مستمع خود را در نظر بگیرند که غالبا مجالس با مستمعان مختلفی تشکیل می‌شود اما بهتر این است که با جوانان ارتباط برقرار کنید و آنها را جذب کنید، خطیب موفق کسی است که با تیپ جوان رابطه برقرار کند.

وی تصریح کرد: مبلغین باید به نیازهای اجتماعی نیز توجه کنند؛ امروز شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی‌زبان به جان جوانان و عقاید شیعه افتاده‌اند و بیشتر روی مسئله ولایت فقیه و اهل بیت(ع) کار می‌کنند. امروز وهابیت تنها خطرش را شیعه می‌داند و با تمام قوا بر علیه شیعه در حال فعالیت هست تا جایی که کتابی به اسم من (آیت الله سبحانی) بر علیه شیعه و همچنین کتاب دیگریه اسم علامه عسکری(ره) بر علیه شیعه منتشر کرده‌اند؛ آنها تا این حد بر علیه شیعه حمله کرده‌اند، پس بر ما نیز واجب است ما نیز حمله کنیم اگر بایستیم می‌خوریم، باید در اینجا مهاجم باشیم.
وی با بیان اینکه درد دیگر جامعه مسئله ازدواج است، گفت: امروز اگر جوانان به گناه کشیده شده اند مبدأ آن مجرد بودن آنها است؛ باید جوانان را به ازدواج تشویق کنیم و مردم را هم آگاه کنیم که در امر ازدواج سخت‌گیری نکنند.

خطرات کاهش جمعیت
وی با اشاره به به کاهش جمعیت گفت: باید بدانید اگر ما در دوران دفاع مقدس موفق و پیروز شدیم به خاطر جوانان جان برکفی بود که به مقابله با دشمن پرداختند اما امروزه این کاهش جمعیت برای شیعه و نظام بسیار خطرناک است، در آمار موالیدی که فکر کنم مربوط به سال ۱۳۶۴ یا ۱۳۶۲ بوده تعداد مولود هر سال دو میلیون نفر بوده است اما الان سالیانه حدود یک میلیون نفر و حتی کمتر است، این غفلت بیست ساله و اشتباهی که ندانسته در این خصوص انجام شده است سبب شد تا هر ساله یک میلیون نفر از جمعیت شیعه کم شود و دشمن در فرهنگ‌سازی این که جامعه فرزند کمتر داشته باشند تا موفق شده است که حتی نخبگان ما نیز تک‌فرزند هستند. مبلغین باید این مسئله را مد نظر داشته باشند. این گرفتاری بسیار بزرگی است، حتی دشمن در تحریم وسائل مربوط به جلوگیری از بارداری را تحریم نکرده و حتی مجانی آن را دادند. ببینید اتاق فکر صهیونیستی دشمن چگونه بوده است؟ باید امروز از وسط ضرر آن را قطع کنیم تا بیشتر نشود.

اعدام آیت‌الله نمر برای عربستان گران تمام می‌شود
وی با اشاره به حکم اعدام شیخ نمر توسط عربستان است، عنوان کرد: در عربستان اگر همه مردم مشمول حقوق هستند باید شیعیان نیز از آن محروم نباشند اگر در این پرونده چیزی دیگر است؛ دادگاه عربستان آن را در اختیار علمای بی‌طرف و زبده قرار دهند حال ببینید این عالم شیعه از مسئولین عربستان چه خواسته است؟ او خواسته که عدل را رعایت کنید؛ نشر عدل و مساوات خواسته این عالم شیعی بوده است. دولت عربستان باید از این مسئله صرف‌نظر کنند و گرنه برای آنها گران تمام خواهد شد.

احیاء نماز در عاشورا

وی در پایان توصیه به احیاء نماز در عاشورا نمود و بیان کرد:عاشورا اولش و آخرش باید نماز باشد. هرکجا هستید نماز را احیاء کنید و این سنت خوبی است چون امام حسین(ع) نیز برای همین مهم، جام شهادت را نوشیده است.

تهیه خبر از : امیرمحسن سلطان احمدی

انتشار این خبرم در:

خبرگزاری بین المللی قرآن/ ایکنا

پایگاه تحلیلی ظهور آنلاین

 

گزارش تصویری خبرگزاری ها از این همایش

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.

درس اخلاق زیارت نیابتی درس اخلاق
logo-samandehi
error: حق تألیف را رعایت کنید