کد خبر : 724
تاریخ انتشار : پنجشنبه 11 اردیبهشت 1393 - 19:57

این‌الرجبیون؛ایستگاه بارش رحمت و آمرزش الهی

گل آرید و گل ریزید ماه رجب آمد انگار که بر باده خورانش طرب آمد گل بویید و گل جویید که باز هم هنگامه غفران الهی رجب آمد قطار زمان ما را به ایستگاه ماهی رسانید که سراسر عبودیت و بندگی است،ماه بارش رحمت الهی ،ماه شستشوی دل و جان از زنگارهای گناه، ماه بخشش

soltanahmadi.ir

گل آرید و گل ریزید ماه رجب آمد
انگار که بر باده خورانش طرب آمد


گل بویید و گل جویید که باز هم
هنگامه غفران الهی رجب آمد

قطار زمان ما را به ایستگاه ماهی رسانید که سراسر عبودیت و بندگی است،ماه بارش رحمت الهی ،ماه شستشوی دل و جان از زنگارهای گناه، ماه بخشش و لطف و رحمت الهی،آری ماه رجب ماهی سراسر برکت و سیر و سلوک الهی.

درست است همه ی ماه های سال  پرتویی از عظمت ایزد یکتا است اما سه ماه رجب،شعبان و رمضان داری امتیاز خاصی در بین دیگر ماه های سال دارد. و اینک خدا را شاکریم که عمری دوباره داد تا به ماه رجب برسیم.

رجب ماه تهذیب نفوس و خودسازى و آغاز یک دوره جدیدِ سیر و سلوک الى اللّه است، سیر و سلوکی  که از ماه رجب آغاز و به ماه مبارک رمضان منتهى مى شود و خوشا به حال آنان که قدر و منزلت این سه ماه را بدانند و از آن بهره کافى بگیرند و بدانند مشخص نیست ماه رجبی دیگر را خداوند نصیبمان نمایند ،پس نقد را بر نسیه ترجیح داده و قدر لحظه لحظه عمر را در ماه رجب دانسته و ره توشه ای برای سفر آخرتمان در این ماه آمرزش و عبودیت تهیه نماییم.

در صحرای محشر که همه دلها نگران و همه چشمها اشکباراست ، آوائی در گوشها طنین انداز می شود که : « این الرّجبیون » کجایند کسانی که ماه رجب را محترم شمرده و اعمالی از آن ماه را انجام داده اند . و بدین ترتیب آن افراد ، از دیگران جدا شده و به رضوان الهی داخل می شوند.

پیامبر اعظم (ص) در عظمیت و اهمیت ماه رجب می فرمایند: خداى متعال، در آسمان هفتم، فرشته اى به نام «داعى» قرار داده است. هرگاه ماه رجب فرا رسد، آن فرشته دعوت کننده، هرشب تا به صبح گوید: خوشا به حال کسانى که به ذکر الهى مشغولند،خوشا به حال کسانى که با میل و رغبت تمام، رو به سوى درگاه خدا آرند.

و خداوند مى فرماید: من همنشین کسى هستم که با من همنشین باشد، و مطیع کسى هستم که فرمان مرا ببرد و آمرزنده ام کسى را که از من طلب آمرزش کند. این ماه رجب ماه من، بنده هم بنده من، و رحمت هم از آن من است، هرکس مرا در این ماه بخواند، پاسخ مثبت دهم و هرکس از من چیزى بخواهد، به او عطا کنم; و هرکس از من هدایت جوید، هدایتش کنم.(۱)

 اوّلین شب جمعه ماه رجب، داراى امتیازى بزرگی است که پیامبر اسلام(صلى الله علیه وآله) در خصوص اولین پنجشنبه ماه رجب مى فرماید: از اولین شب جمعه ماه رجب غافل نشوید،فرشتگان آن را «لیله الرغائب» مى نامند. چرا که وقتى یک سوم از شب گذشت، هیچ فرشته اى نیست مگر اینکه در کنار کعبه مشرفه آید، آنگاه خداوند نظر مرحمت به آنان کند و فرماید: فرشتگانم! هرچه خواهید از من بخواهید. فرشتگان گویند: بارالها حاجت و خواسته ما آن است که روزه داران ماه رجب را بیامرزى; خداوند متعال فرماید: آمرزیدم.(۲)


در حدیثی دیگر در خصوص اهمیت ماه رجب  پیامبر اعظم (صلى الله علیه وآله)مى فرماید: رجب، «شهرالله الأصمّ» است; و بدان سبب آن را «اصمّ» نامیدند که هیچ ماهى به پایه عظمت آن نمى رسد، مردم زمان جاهلیت به رجب حرمت مى نهادند و آنگاه که اسلام درخشیدن گرفت، بر حرمت آن افزود. بدانید که رجب، ماه خدا شعبان، ماه من و رمضان، ماه امت من است پس هرکس یک روز از رجب را روزه بدارد، مستحقّ رضوان الهى گردد و روزه اش غضب الهى را خاموش کند و خداوند درى از درهاى جهنّم را بر او ببندد. اگر کسى به اندازه تمام زمین طلا انفاق کند، برتر از روزه یک روز آن نخواهد بود… هرگاه شب شود، دعایش مستجاب خواهد بود: یا در دنیابه او عطا خواهد شد و یا براى آخرت او ذخیره مى شود. حضرت سپس ثواب دو، سه، چهار، پنج، تا سى روز، روزه ماه رجب را تک تک با توضیح کامل بیان فرمود.(۳)

 در خصوص ثواب روزه در ماه رجب امام کاظم(علیه السلام) مى فرماید: رجب، نام نهرى در بهشت است که از شیر سفیدتر و از عسل شیرین تر است; بنابراین هرکس یک روز از ماه رجب را روزه بدارد، خداوند از آن نهر به او خواهد نوشاند.(۴)

همچنین آن حضرت در روایت دیگرى مى فرماید: رجب، ماه عظیمى است که خداوند، اعمال نیک را در آن چند برابر مى فرماید و گناهان را در آن محو مى کند. پس هرکس یک روز از ماه رجب را روزه بگیرد، به اندازه مسیر یک سال از جهنّم دور و هرکس سه روز از آن ماه را روزه بدارد، بهشت بر او واجب مى شود.(۵)

شرافت ماه رجب در زبان ها ، در بیان ها، درعقلها و در فکرها نگنجد بنابراین در بیان فضیلت ماه رجب، به همین چند حدیث شریف بسنده مىشود.

براى آگاهى از برنامه  و عبادات و دعاهاى این ماه به کتب ادعیه خصوصا «مفاتیح »و «اقبال الأعمال» و دیگر کتب ادعیه و معتبر مراجعه کنید.

التماس دعا

به قلم: امیرمحسن سلطان احمدی

پی نوشت:

(۱) . فضائل الأشهر: ۳۱
(۲) . اقبال: ۶۳۲
(۳) . فضائل الأشهر الثلاثه: ۲۴
(۴) . اقبال الأعمال: ۶۳۵
(۵) . اقبال: ۶۳۴

  انعکاس این مطلبم در رسانه های زیر:

خبرگزاری بین المللی قرآن/ ایکنا

پایگاه خبری تحلیلی فردو نیوز

باشگاه وبلاگ نویسان ایرانی / حرف تو

عمارنامه

کلیپی از سخنرانی استاد فقید آیت الله مجتبی تهرانی(ره) پیرامون اهمیت ماه رجب

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 7 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۷
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
یاسمین زهرا یکشنبه , ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۷:۳۴

سلام
با۲پست جدید بروزم ومنتظر نظرات سازندتون هستم.

نادر شنبه , ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۴

سلام . خدا قوت .شهادت امام هادی را تسلیت می گویم

چادرخاکی شنبه , ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۰

شهادت امام هادی تسلیت

یاسمین زهرا شنبه , ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱:۰۸

سلام ممنون از حضر سبز وهمیشگیتون.
پستتون مثل همیشه عالییییییییییی.
با پست(آخرین درس استاد) بروزم.

گمنام جمعه , ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۲۳:۱۳

یا مهدی عج
 شهادت امام هادی ع تسلیت باد

مجنون الطلاییه جمعه , ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۴

ســــــــــــلام
 
تو این ایام ,مارو از دعــــای خیرتون بی نصیب نکنید……

مولایی جمعه , ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۹:۲۵

: (حضرت علی  (ع
هرکس کلمه ای به من بیاموزد مرا بنده ی خویش ساخته است 
"  روزتون مبارک استاد گرامی "
در محضر شریفتون مطالب ارزشمندی را یاد گرفتیم 
موفق و موید و البته موثر باشید مثل همیشه … ان شا الله

نظرات بسته شده است.

درس اخلاق زیارت نیابتی درس اخلاق
logo-samandehi
error: حق تألیف را رعایت کنید