کد خبر : 5037
تاریخ انتشار : پنجشنبه 26 فروردین 1400 - 23:30
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای توبه اولین منزلگاه سیر الی الله/ مراحل تطهیر گناه بسته هستند

توبه اولین منزلگاه سیر الی الله/ مراحل تطهیر گناه

توبه اولین منزلگاه سیر الی الله/ مراحل تطهیر گناه

آیت‌الله توکل در سلسله مباحث باب توبه در دومین شب ماه مبارک رمضان که به‌صورت مجازی برگزار شد، درباره مراحل تطهیر انسان از گناه نکاتی را بیان نمودند.

آیت‌الله توکل در سلسله مباحث باب توبه در دومین شب ماه مبارک رمضان که به‌صورت مجازی برگزار شد، درباره مراحل تطهیر انسان از گناه نکاتی را بیان نمودند.


توبه اولین منزلگاه سیر الی الله/ مراحل تطهیر گناه
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دست نوشته‌های معارفی امیرمحسن سلطان‌ احمدی: آیت‌الله سید رحیم توکل، از استادان برجسته اخلاق در سلسله مباحث باب توبه در دومین شب ماه مبارک رمضان (چهارشنبه ۲۵ فروردین ۱۴۰۰) که به‌صورت مجازی برگزار شد، درباره مراحل تطهیر انسان از گناه نکاتی را بیان نمودند.
در ادامه یادداشت‌هایم از این مبحث ایشان تقدیم شما معارف جویان عزیز می‌گردد.

توبه اولین منزلگاه از منازل سیر الی الله

اولین منزلگاه در منازل سیر الی الله منزلگاه توبه است. انسان با توبه نسبت به گناهانی که از او صادرشده در محضر خدا عذرخواهی می‌کند.

سه اثر گناه و همه اعمال

در گناهانی که از انسان صادر می‌شود سه اثر وجود دارد، اول: تکلیفی، دوم: اثر وضعی، سوم: اثر معنوی است.
مراد از اثر تکلیفی عقاب کردن است که انسان وقتی در محضر خدا گناهی مرتکب شد، این عمل بی‌ادبی است و بی‌ادب باید ادب شود و خداوند، عالم عقابی بر او نازل می‌کند و این عقاب ادب کردن این فرد بی‌ادب است.
اثر دوم وضعی است که مراد از اثر وضعی بطلان یا صحت عمل است اگر عملی درست انجام شود و پای عمل مارک صحت و یا قبول را بزند، این اثر وضعی عمل است. اما اگر بر این عمل مارک بطلان را بزنند این هم اثر وضعی عمل است.
اما مراد از اثر معنوی این است که اگر یک عمل نورانی بود، یا در یک عمل ظلمتی باشد، یا عملی ایجاد طهارت معنوی یا تعفن معنوی کند، آن را به تعبیر اثر معنوی می‌آورند.
تمام اعمال مثبت یا منفی ما این سه اثر را دارد، که بر اساس مثبت و منفی جاهای آن عوض می‌شود. اگر عملی منفی بود بحث بطلان مطرح می‌شود، اگر عمل صحیح بود بحث صحت را مطرح می‌کنند، اگر عمل مثبت بود نورانیت و طهارت را مطرح می‌کنند، و اگر عمل منفی بود ظلمت و تعفن را مطرح می‌کنند.
اینها هر سه اثر تکلیفی، وضعی و معنوی هم در اعمال مثبت و هم در اعمال منفی جاری است.

سه مرحله کلی و شش مرحله جزئی برای تطهیر از گناه

انسان یک گناه انجام می‌دهد تا توبه بر آن مطرح شود. سه مرحله کلی برای تطهیر بر این گناه است که یک مرحله در دنیا است، یک مرحله در برزخ است و یک مرحله در قیامت است. این سه مرحله کلی به شش مرحله جزئی تقسیم می‌شود.

عقوبت‌های دنیا برای تطهیر از گناه

در امر دنیا بلاهای در این دنیا اگر این بلاها جواب نداد، فشار در سکرات مرگ است که اگر این هم کفایت نکرد، آن حالت سنگین قبض روح است که این سه عقوبت سه مرحله است که در امر دنیا مطرح است، چون هنوز جانش را نگرفته‌اند و در این عالم دنیا است.
این سه مورد را در عنوان عقاب در دار دنیا آورده‌اند، که اگر این سه جواب داد که خدا را شکر و اگر نداد به مرحله دوم که عالم برزخ است می‌رسد و وقتی انسان از دار دنیا رفت و وارد برزخ شد در برزخ تا قبل قیام قیامت هست و وقتی برزخ تمام شد به مرحله سوم که قیامت است داخل می‌شود. و در مرحله سوم صحنه قیامت است و گام بعدی مسئله جهنم و عقاب در جهنم است.
این سه مرحله کلی است که به شش مرحله جزئی تبدیل می‌شود: بلاهای در دنیاحالت سنگینی سکرات مرگحالت سنگین قبض روححالت سنگین ایام برزخحالت سنگین صحنه قیامت – و حالت سنگین همه مراتب که بحث ورود در جهنم است.
این شش مرحله هر مرحله از مرحله بعدش سبک‌تر است. عقاب در دنیا سبک‌تر از سکرات مرگ است و همین‌طور زمان سکرات از عقاب در دنیا سنگین‌تر ولی سبک‌تر تا مرحله قبض است و مرحله قبض سنگین‌تر از سکرات و سبک‌تر از مرحله برزخ است و مرحله برزخ سنگین‌تر از اوضاع در دنیا است اما سبک‌تر از صحنه قیامت است و صحنه قیامت سنگین‌تر از برزخ ولی سبک‌تر از جهنم است، ولی جهنم دیگر حرف آخر و گام آخر و سنگین‌ترین مواضع و مراحل است که بحث مفصلی دارد که طبقات و آتش و غل و زنجیر و عقرب‌ها و مارهای در جهنم و بوی گند آن مراتب متعدد آن است.

عقاب گناهان و جهنم به خاطر عملکرد خود انسان

اما یک نکته فراموش نشود و عزیزان این نکته را حتماً به یاد داشته باشید و این نکته این است هر چه به سر این گناهکاران می‌آید و این عقاب‌های سنگین را تحمل می‌کند و حتی در جهنم عذاب می‌شود، هر چه به سر او می‌آید عین عملکرد خودش است. قرآن نیز می‌فرماید: «جَزَاءً وِفَاقًا؛ این کیفری است برابر کردار»، (آیه ۲۶ سوره نبأ).
خداوند عالم شاید یک عمل مثبت را هزاران برابر پاداش و مزد بدهد و فضل و کرم زیادتر کند، اما امکان ندارد سر سوزنی عقاب را از مقدار گناه زیادتر کند که این امکان ندارد. در خود دنیا هم کارها فرق می‌کند انسان به یکی سیلی می‌زند و قصاص او مثلاً یک سیلی است، اما بعضی از کارها در یک‌لحظه کوتاه انجام می‌شود ولی تا ابد باید زندان بماند، مثلاً کسی را کشته است و او را هم از قصاص بخشیده‌اند، اما باید تا ابد در زندان بماند.
گناه یک‌لحظه انجام شد اما ده‌ها سال باید در زندان بماند و این در زندان ماندن جزای انجام آن گناه است و لذا افرادی می‌آیند یک‌لحظه مواد مخدر استعمال می‌کنند و در اثر این استعمال کوتاه یک‌عمر گرفتار و معتاد به آن می‌شوند. پس اگر کسی را به جهنم بردند این به خاطر جزای گناهی بوده که انجام داده است.

دنیا عالم حقیر و عذاب و لذت آن هم حقیر است

نکته بعدی را دقت کنید که باز بسیار مهم است؛ این سه عنوان مرحله دنیا و برزخ و قیامت که عرض شد، اینها سه عنوان دیگر هم دارد عالم دنیا عالم حقیر است، وقتی دنیا عالم حقیر است و ظرف که حقیر شد آنچه در این ظرف می‌آید حقیر است، لذا لذات دنیا حقیر است، آلام و شادی‌ها و غصه‌های در دنیا حقیر است، چون ظرف عالم دنیا حقیر است.
اگر در یک استکان آب بریزید آب آن کم است، چون ظرف این استکان کم است. اما اگر در یک پارچ آب بریزد مقدار آب بیشتری در آن جا می‌شود، یک حوض و استخر و دریا اینها همه ظرف هستند و دنیا هم مثل استکان است و یک ظرف کوچک است، وقتی دنیا عالم حقیر شد، لذات و عقاب در دنیا حقیر است چون ظرف دنیا حقیر است.
اگر انسان‌ها از عالم دنیا عبور کردند و وارد برزخ شدند ظرف عالم برزخ عظیم است و وقتی ظرف عظیم شد لذات و آلام این ظرف عظیم است و لذا عقاب در عالم برزخ با دنیا قابل قیاس نیست و همین‌طور لذات در عالم برزخ نیز با لذات عالم دنیا قابل قیاس نیست.
در عالم برزخ هر کس کنار هر کس نیست، کبوتر با کبوتر باز با باز خوبان با هم بدان هم با هم هستند لذا این نکبت این‌طرف عالم در آن طرف عالم جاری نیست.
از پستی دنیا یکی این است که در تمام عوالم فقط در دنیا معصیت می‌شود که به خاطر حقارت دنیا است.

تقسیم انسان‌ها به سه گروه در برزخ

وقتی افراد وارد برزخ می‌شوند سه دسته می‌شوند. یک دسته خوبان اهل ایمان که همه کنار هم و در ناز و نعمت هستند و راحتی و لذتی را که لذت محض است رادارند که به تعبیر وادی‌السلام آورده‌اند. یک عده را به عقاب می‌برند که آنجا عقاب محض است و با شادی همراه نیست و دسته سوم را بلاتکلیف رها می‌کنند که نمی‌دانند او را می‌بخشند یا گرفتار عقاب می‌شود و یک حالت سرگردانی دارد.
درباره قیامت اجمال کلام اینکه زمان و مدت آن برای بعضی‌ها ۵۰ هزار سال است.

چرا خدا ما را عقاب می‌کند؟

هر چه سرمان می‌آید خودمان کاشته‌ایم! به این نکته توجه کنید؛ اول مثالی عرض کنم که با مثل مطلب راحت‌تر جا می‌افتد. انسان دکتر می‌رود و دکتر نگاه به حال او می‌کند و می‌گوید برود یک عکس بگیرد، بعد دکتر در عکس نگاه می‌کنند و می‌بیند یک توماری است و باید او عمل شود و او را بی‌هوشش می‌کنند و محل عمل را پاره می‌کنند و عمل می‌کنند و بعد آن محل را می‌دوزند و به بخش می‌فرستند و تا یک مدت باید این‌جور بماند تا به حالت عادی برگردد.
اول بیهوشی کردن بعد بدن پاره کردن و نقاهت بعد عمل و خرج کردن و از همه کار افتادن تا بتواند دوباره برگردد و اگر این عمل انجام نمی‌شد طرف در معرض مرگ بود و اگر دکتر او را بیهوش کرده برای نجات از مرگش بوده است، در ظاهر شکم پاره کردن است و بیهوشی و درد شدید است اما این ظاهر یک‌چیز دیگری به دنبال دارد که نجات جان است.
اگر خدا در دنیا و سکرات و عالم قبض و برزخ بلا می‌دهد و این ایام برزخ را سخت بر او می‌گیرند و صحنه قیامت او را ۵۰ هزار سال نگه می‌دارند و حتی به جهنم می‌برند ظاهر مشکل است اما فراموش نشود خدا این کار را انجام می‌دهد تا آن نکبت گناه از جان کنار برود و بتواند وارد بهشت شود.
لذا خدا می‌خواهد بنده‌اش را به بهشت ببرد. اگر هم عقاب سنگین می‌کند می‌خواهد او را پا ک کند که بتواند بهشت برود و تا در این پرونده ظلمت و گناه است نمی‌تواند به بهشت برود.
در گناه تعفن است و بهشت جای تعفن نیست، اگر این مانع کنار برود و پاک شود او می‌تواند ب بهشت برود، این‌همه بلا سرش می‌آورند تا بتواند بهشت برود. پس در عقابش هم بحث رحمت و کرامت و آقایی خدا است، چون از یا کریم جز کرم چیزی جاری نیست، همان‌طور که دکتر شکم پاره می‌کند که طرف نمیرد.
لذا در حدیث قدسی هم آمده که رحمت خدا بر غضبش سبقت دارد. خداوند می‌فرماید: می‌خواهم نجاتش بدهم ولی خودش را اصلاح نکرد و توبه نکرد، پس خودم او را اصلاح می‌کنم تا پاک شود و بتواند به بهشت برود.

پدیدآورنده:

به‌کوشش: امیرمحسن سلطان احمدی

www.soltanahmadi.ir

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.

درس اخلاق زیارت نیابتی درس اخلاق
logo-samandehi
error: حق تألیف را رعایت کنید