کد خبر : 5014
تاریخ انتشار : یکشنبه 15 فروردین 1400 - 21:26
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای راهکاری برای ترک گناه/علت برآورده نشدن حاجات بسته هستند

راهکاری برای ترک گناه/علت برآورده نشدن حاجات

راهکاری برای ترک گناه/علت برآورده نشدن حاجات

آیت‌الله توکل طی سخنانی دو راهکار مهم در ترک گناه و علت برآورده نشدن حاجات و راه اجابت دعا بیان کردند که مشروح آن در ادامه می‌آید.

آیت‌الله توکل طی سخنانی دو راهکار مهم در ترک گناه و علت برآورده نشدن حاجات و راه اجابت دعا را بیان کردند که مشروح آن در ادامه می‌آید.


راهکاری برای ترک گناه/علت برآورده نشدن حاجاتبه گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دست نوشته‌های معارفی امیرمحسن سلطان‌ احمدی: آیت‌الله سید رحیم توکل، استاد برجسته اخلاق عصر شنبه ۱۴ فروردین‌ماه ۱۴۰۰ در برنامه یاد خدا درباره علت برآورده نشدن حاجات و دو راه قانع کننده برای ترک گناه توضیحاتی را بیان کردند که در ادامه مشروح آن تقدیم شما معارف جویان عزیز می‌گردد.

دو مطلب برای گناه نکردن و ترک آن

برای اینکه  ما از گناهان نادم و پشیمان شویم، چند موضوع و راه است که هرکدام می‌تواند دل را به ندامت بکشاند؛ من دو مطلب را بیان می کنم.

اول آدم ببیند که قبل از گناه کردن چه درهای رحمتی باز بود اما با ارتکاب گناه این درهای رحمت به روی او بسته شد.

دوم اینکه قبل از گناه چه درهای بلایی بسته بود اما با ارتکاب گناه درهای بلا  را باز کرد.

گناه سد راه اجابت دعا و برآورده شدن حاجات

همه‌ی ما حاجات زیاد مادی و معنوی داریم، اصلاً چه کسی حاجت ندارد؟ بعضی حاجات دنیوی است که مثلاً طرف کار ندارد، منزل ندارد، ماشین ندارد، همسر ندارد و …. و بعضی از حاجات معنوی است که خواستار دیدار با امام زمان (عج) است، دنبال رسیدن برکات دل شب است، می‌خواهد محرم اسرار شود و …. پس همه حاجات مادی و معنوی داریم.

حالا به آن نکته اول دقت کند که قبل از گناه چه درهای رحمتی برای انسان باز بود، می‌خواستند به او حاجتش را بدهند، اما چون گناه کرد و در محضر الهی با این گناه بی‌ادبی نمود، درباز رحمت الهی را برای او بستند.

اول: بسته شدن راه استجابت دعا و حاجات با ارتکاب گناه

درباره رابطه گناه و عدم برآورده شدن حاجات در روایتی آمده است: انسان از خدا حاجت می‌خواهد و آن‌قدر دعا می‌کند که دعایش بالا می‌رود و در مرحله‌ای می‌رسد که خدا می‌خواهد حاجت او را بدهد، اما ناگهان این انسان یک گناهی را مرتکب می‌شود که خدا به ملکی که مأمور کرده حاجت او را بدهد، فرمان می‌دهد که حاجتش را ندهید! (۱)

اگر کسی روی همین یک موضوع در عواقب ارتکاب گناه فکر کند که با گناه دیگر حاجت او برآورده نمی‌شود، و درب رحمت الهی به روی او بسته می‌شود، آیا بازهم گناه می‌کند؟ کدام عاقل این را فکر می‌کند و باز مرتکب گناه می‌شود؟!

مگر گناه چقدر لذت دارد که در مقابل حاجات شما برآورده نشود؟!

گناه چشم، شکم، شهوت و هر گناهی مگر چقدر لذت دارد؟! آیا ارزش دارد که با انجام این گناه از برآورده شدن حاجات محروم شوید؟!

قرآن زیاد بخوانید و در قرآن تعقل و تفکر کنید؛ با خود خلوت کنید و فکر کنید که این گناه خیلی لذیذ و جذبه دارد اما در مقابل آیا می‌ارزد آنچه را که سال‌ها دنبالش بودید به شما ندهند و حاجت شما برآورده نشود؟!

برآورده نشدن حاجات و گله از خدا

اکثر ما حاجت داریم و دنبالش هم هستیم و از خدا هم گله داریم که چقدر دعا می کنیم ولی حاجت ما برآورده نمی شود!

بعد برای برآورده شدن حاجات به همه جا مثلاً مشهد، مکه، مدینه، کربلا و … هم رفته و از همه جا خواسته است اما حاجتش برآورده نشده و از خدا گله دارد که چرا به من حاجتم را نمی دهی؟! در صورتی که خدا می‌خواهد حاجت او را بدهد اما خودش مانع ایجاد می‌کند!

شب ناله شما بلند است ولی روز چشم‌هایتان کنترل ندارد! خوب خودتان مقصر هستید. در دعای کمیل هم می‌خوانید: «اَللّهُمَّ اغْفِرْ لی الذُّنُوبَ الَّتی تَحْبِسُ الدُّعاءَ» این تحبس الدعا چیست؟ این گناه است که با ارتکاب گناه راه اجابت دعا و برآورده شدن حاجات را بسته‌اید، وقتی گناه کردید دعای شما حبس می‌شود و بالا نمی‌رود. و عجیب اینکه ما از خدا طلبکار هم می‌شویم که چرا به ما نداد و حاجات ما برآورده نشد، در صورتی‌ که خودتان مانع ایجاد کردید!

دوم: باز شدن درهای بلا با ارتکاب گناه / گناه جدید بلای جدید

دوم اینکه چه درهای بلا بسته بود که با ارتکاب گناه باز شد. امام رضا(علیه السلام) فرمودند: هرگاه انسان گناهی انجام دهد که این گناه را سابق انجام نمی‌داد و این گناه جدید است، خدا هم او را به بلای جدیدی او را مبتلا می‌کند که سابق نبوده است.(۲)

گناه جدید بلای جدید به همراه دارد، تا به‌حال این گناه را نمی‌کردید پس از امروز بلای جدید دارید. به همین موضوع اگر کسی عاقلانه فکر کند دیگر گناه نمی‌کند.

سنجش عقوبت گناه و ترک گناه با قانون موازنه

از کسانی که در وادی گناه هستند این سؤال را دارم که آن لذت بخش‌ترین گناه بر شما چیست؟ جوان یک لذت، پیر یک لذت، مرد یک لذت، زن یک لذت و برای توی گناهکار کدام گناه بر تو جذبه و لذت بیشتری دارد؟ حالا این لذت را در یک کفه ترازو بگذارید و در کفه دیگر درهای رحمت که باز بود با گناه بسته شد و درهای بلا بسته بود حالا باز شد، را قرار دهید؛ حالا ببینید کدام کفه ترازو سنگین‌تر است و کدام طرف می‌ارزد؟
در علم اخلاق یک بحثی به نام قانون موازنه است. در مورد ارتکاب گناه و عواقب آن موازنه کنید. این طرف لذت گناه و آن‌طرف هم ترک گناه را قرار بدهید، حالا اگر گناه را انجام داد چه می‌شود و عکس این هم اگر یک گناه بسیار لذیذ را برای خدا ترک کند چه می‌شود؟ در صورتی که همه وجودش در این بود که از این گناه لذت ببرد اما برای خدا این گناه را ترک کرد، و با ترک گناه درهای رحمت را باز و بلا را می‌بندند و این را هم یک طرف کفه ترازو بگذارد، حالا کدام طرف بیشتر می‌ارزد؟

یک بار هم ترک گناه را امتحان کنید

یک بار هم ترک گناه را امتحان کنید، ضرر که ندارد. یک گناه که خیلی برای شما جذبه و لذت دارد، آن را یک بار برای خدا ترک کنید و بگویید خدایا این گناه جلوی من آمد و برای من خیلی لذت بخش است اما من به خاطر تو آن را ترک می‌کنم و به احترام تو آن را انجام نمی‌دهم.
حالا ببینید بعد با شما چکار می‌کنند و چه درهای وسیعی که سال‌ها دنبالش بودید را برای شما باز می‌کنند. امتحان که ضرر ندارد یک بار امتحان کنید و گناه را ترک کنید، از این راه درهای بسته رحمت الهی را به روی خود باز کنید.
احترام، احترام می‌آورد؛ محبت، محبت می‌آورد؛ وقار، وقار می‌آورد. چرا اصلاً برای خدا حرمت قائل نیستید و گناه می‌کنید؟! قرآن نیز می‌فرماید: «مَا لَکُمْ لَا تَرْجُونَ لِلَّهِ وَقَارًا؛ شما را چه می‌شود که از شکوه و عظمت خداوند نمی‌ترسید؟»، (آیه ۱۳ سوره نوح).
چرا معصیت می‌کنید و احترام خدا را نگه نمی‌دارید؟ اما با تمام بدی‌ها به خدا اگر احترام کنید، آیا خدا که خالق همه خوبی‌ها است به شما احترام نمی‌کند؟ امکان ندارد که به شما خوبی نکند.

با خدا راحت درد دل کنید

گاهی برایتان پیش آمده که خیلی کارها است که می‌خواهید به مردم بگویید اما خجالت می‌کشید، ولی به خدا که می‌توانید راحت بگویید.
بگویید: خدایا من بنده حقیر این مشکل را دارم و خجالت می‌کشم آن را به کسی بگویم، اما تو که مشکل من را می‌دانی پس مشکلم را حل کن. شما اگر به خدا احترام گذاشتید و معصیت نکردید، بعد ببینید خدا هم به شما احترام می‌گذارد و حاجتتان را برآورده می‌کند.

خیلی از خدا بیگانه شدید و خدا را فراموش کردید!

من با این جمع کار ندارم؛ اما برخی خیلی از خدا بیگانه شدند! دنبال هر گدایی می‌روید. انسان هستید و دنبال انسانی دیگر می‌روید که انسان گدا است و گدا دنبال گدا می‌رود ولی خدا را فراموش کرده است در صورتی که همه ما گدا و فقیر هستیم، به پولتان هم ننازید و مغرور نشوید و بدانید قرآن نیز می‌فرماید: « یا أَیهَا النَّاسُ أَنْتُمُ الْفُقَرَاءُ إِلَى اللَّهِ ۖ وَاللَّهُ هُوَ الْغَنِی الْحَمِیدُ؛ ای مردم، شما همه به خدا فقیر و محتاجید و تنها خداست که بی‌نیاز و غنیّ بالذّات و ستوده صفات است.»، (آیه ۱۵ سوره فاطر).

اگر بیمار شوید و دکتر جوابتان کند حالا در بانک پولها انباشته داشته باشید، آیا این پول می‌تواند به شما شفا بدهد؟ در صورتی که باید خدا اذن شفا را بدهد. بینی و بین الله هر چه با خدا بیشتر باشید حس خواهید کرد که درها باز می‌شود.

خدا از همه مظلوم‌تر

من تعبیری دارم که بعضی شاید خوششان نیاید، اما اعتقاد خودم است. انبیاء همه مظلوم بودند، از این‌ها مهم‌تر ائمه هم مظلوم بودند اما من اعتقادم این است که خدا از همه مظلوم‌تر است! در خانه هر کس می‌روید با صاحب‌خانه اصلی کاری ندارید، از هر کسی امید دارید که مشکلتان را حل کند در حالی که تا خدا اذن ندهد، یک قطره باران هم نمی‌بارد. «قطره‌ای کز جویباری می‌رود … از پی انجام کاری می‌رود».
دور تا دور ما همه مأمور خدا هستند. در کنار خدا در جمع همه مأمورین الهی، خدا به ما توجه دارد و دنبال بهانه‌ای می‌گردد که این بنده یک کاری انجام دهد که او درب را برایتان باز کند، دنبال هر کس می‌روید اما با صاحب اصلی کاری ندارید!
به مهمانی می‌روید و میزبان غذا می‌آورد،  شما از صاحب‌خانه تشکر می‌کنید؛ اما از خدا چرا تشکر نمی‌کنید؟! در صورتی که همه را او داده است. همین آب کنار میز را خدا داده است، اگر پرده‌ها کنار برود می‌بینید که این آب از اقیانوس بود و بخار شد و به ابر تبدیل و آخر به باران تبدیل شد و تا اینکه به این لیوان رسید، هزاران علت دور شد تا آبی در لیوانی کنار میز شما بیاید.
سر تا پای وجودمان نیاز و فقر است و درمان تمام آنها در اذن یا کریم است، که اصل را فراموش کردید. پس از همه مظلوم‌تر خدای عالم است.

از همه انتظار دارید از خدا ندارید؟!

آن‌طور که از همه انتظار دارید اگر از خدا انتظار داشته باشید تا به حال مشکلاتتان حل شده بود. روایت دارد که در خلوت مرا به یاد داشته باشید تا در جلوت یادتان کنم و در خلوت احترام به خدا بگذارید اما احترام نمی‌کنید و مدعی و گله‌مند هم هستید که چقدر دعا کردیم و مستجاب نشد، در صورتی که خدا از پدر و مادر هم مهربان‌تر است. اصلاً محبت دل مادر را خود خدا در دل مادر گذاشته است، حالا اگر با خودش کنار بیایید راحت‌تر کار حل می‌شود.

به هر حال اگر این دو مطلب را به یاد داشته باشید و موازنه را انجام دهید و کیف گناه با نکبت آن و در مقابل ترک گناه با برکات الهی را با هم قیاس کنید، دیگر گناه نمی‌کنید و ولایت هم کنارش باشد توبه شما قبول می‌شود و ظلمت می‌رود و نور می‌آید و درهای بسته باز می‌شود و آنچه بود کلاً عوض می‌شود.

آیت‌الله بهجت (ره) می‌فرمود: عمری خدا را معصیت کردید اما روزی ما را قطع نکرد و رسوایمان نکرد، اگر خدا را اطاعت می‌کردید چه می‌کرد. همه ما شرمنده خدا هستیم بیاید درست شوید.

پدیدآورنده:

به‌قلم: امیرمحسن سلطان احمدی

www.soltanahmadi.ir

پی‌نوشت:

  1. در روایتی از امام باقر(علیه السلام) آمده است: « إنَّ العبدَ یسألُ اللّه َ الحاجهَ فیکونُ من شَأنِهِ قضاؤها إلى أجلٍ قریبٍ أو إلى وقتٍ بَطیءٍ ، فیُذنِبُ العبدُ ذنبا فیقولُ اللّه ُ تَبارَکَ وَتَعالى للمَلَکِ : لا تَقضِ حاجَتَهُ واحرِمْهُ إیَّاها ، فإنَّهُ تَعَرَّضَ لِسَخَطی واستَوجَبَ الحِرمانَ مِنّی»، امام باقر علیه السلام : [گاه] بنده حاجتى را از خداوند مى خواهد و از شأن خداست که آن را در آینده اى نزدیک یا با تأخیر برآورده سازد ؛ اما بنده بعدا مرتکب گناهى مى شود . پس، خداوند تبارک و تعالى به فرشته مى گوید : حاجت او را بر میاور و او را از آن محروم گردان ؛ زیرا او خود را در معرض خشم من نهاد و مستوجب محرومیت از سوى من شد. (الکافی  ,  جلد۲  ,  صفحه۲۷۱).
  2.  امام رضا(علیه السلام) در روایتی فرمودند: « کُلَّمَا أَحْدَثَ اَلْعِبَادُ مِنَ اَلذُّنُوبِ مَا لَمْ یَکُونُوا یَعْمَلُونَ أَحْدَثَ اَللَّهُ لَهُمْ مِنَ اَلْبَلاَءِ مَا لَمْ یَکُونُوا یَعْرِفُونَ »، هرچه بندگان، گناهان تازه و ناکرده انجام دهند خداوند هم برایشان بلاهای تازه و ناشناخته به وجود خواهد آورد. (الکافی  ,  جلد۲  ,  صفحه۲۷۵).
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.

درس اخلاق زیارت نیابتی درس اخلاق
logo-samandehi
error: حق تألیف را رعایت کنید