کد خبر : 5006
تاریخ انتشار : پنجشنبه 12 فروردین 1400 - 16:19
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای شب نیمه شعبان المعظم شبی مهم و سرنوشت ساز بسته هستند

شب نیمه شعبان المعظم شبی مهم و سرنوشت ساز

شب نیمه شعبان المعظم شبی مهم و سرنوشت ساز

شب نیمه شعبان بعد از شب های قدر از لیالی بسیار مهم و سرنوشت ساز عبادی و معنوی برای انسان است که باید حتما این شب را قدر بدانید.

شب نیمه شعبان المعظم بعد از شب های قدر از لیالی بسیار مهم و سرنوشت ساز عبادی و معنوی برای انسان است که باید حتما این شب را قدر بدانید و ره توشه ای برای سفر آخرت خود در آن کسب کنید.


شب نیمه شعبان المعظم شبی مهم و سرنوشت سازبه گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دست نوشته‌های معارفی امیرمحسن سلطان‌ احمدی: در طول سال برخی ایام  نزد خداوند دارای ارزش و منزلت خاصی است و عبادت در این ایام دارای ثواب زیادی است. از جمله در شب‌ها برخی شب‌ها از ارزش معنوی بالاتری برخوردار هستند، تا جایی که در اهمیت و فضیلت شب‌ها آقا امیرالمؤمنین(علیه السلام) در روایتی به اهمیت چهار شب و احیای آن اشاره نمودند و فرمودند: در شگفتم از کسى‏که این چهار شب از سال را به بیهودگى بگذراند: شب عید فطر، شب عید قربان، شب نیمه شعبان و اولین شب از ماه رجب.۱

شب نیمه شعبان المعظم برترین شب بعد از شب قدر

بنابراین یکی از شب های مهم و سرنوشت ساز معنوی بعد از لیالی قدر، شب نیمه شعبان المعظم است. در اهمیت این شب عظیم در روایات نیز تاکید بسیار شده است که از امام باقر علیه‌السلام درباره فضیلت شب نیمه شعبان سؤال شد و حضرت فرمودند: این شب، برترین شب بعد از شب قدر است، خداوند نعمت‌های افزون خود را در آن شب به بندگانش ارزانی می‌دارد و به منت خود می‌آمرزد.

در ادامه همین روایت حضرت ضمن تاکید بر تقرب به خدا و عبادت در این شب، فرمودند: بنابراین در این شب در تقرب به درگاه خداوند متعال بکوشید؛ زیرا این شب شبی است که خداوند عزوجل بر خود سوگند یاد کرد که هیچ درخواست کننده ای را تا زمانی که معصیتی را درخواست نکند، رد نکند و این شب شبی است که خداوند به ازای شب قدر که برای پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله قرار داد، این شب را برای ما قرار داد.۲

دعای برای فرج امام زمان(عج)

پس این فرصت زمانی را در آستانه ورود به ضیافت الله، قدر بدانید و ابتدا ضمن طلب توبه و استغفار، در رأس همه‌ی دعاها دعا برای فرج و سلامتی آقا جان امام زمان(عج) باشد. و سپس در حق یکدیگر دعا کنید که دعای دیگران در حق ما به استجابت نزدیک‌تر است و به دیگران هم بسپارید که برای شما دعا کنند.

و همچنین برای درک بهتر و کسب توفیقات بیشتر حتماً برای حق داران و کسانی که حق و دینی به گردنتان دارند، دعا کنید و برایشان طلب استغفار و رحمت کنید که مسیرتان باز شود. ضمناً برای این شب اعمالی از جمله غسل، زیارت امام حسین(ع)، تسبیحات اربعه، دعای کمیل و … در مفاتیح ذکر شده که بر اساس توان و مزاح روحی خود آنها را نیز انجام دهید.

 

پدیدآورنده:

به‌قلم: امیرمحسن سلطان احمدی

www.soltanahmadi.ir

پی‌نوشت:

  • ۱٫رَوَى إِسْمَاعِیلُ بْنُ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ عَنْ أَبِیهِ قَالَ کَانَ عَلِیُّ بْنُ أَبِی طَالِبٍ علیه السلام یَقُولُ یُعْجِبُنِی أَنْ یُفَرِّغَ الرَّجُلُ نَفْسَهُ فِی السَّنَهِ أَرْبَعَ لَیَالٍ- لَیْلَهَ الْفِطْرِ وَ لَیْلَهَ الْأَضْحَى وَ لَیْلَهَ النِّصْفِ مِنْ شَعْبَانَ وَ أَوَّلَ لَیْلَهٍ مِنْ رَجَبٍ. (مصباح المتهجد؛ ج‌ ۲، ص: ۸۵۲).
  • ۲٫ «سُئلَ الباقِر عَن فَضلِ لَیلهِ النِّصفِ مِن شَعبَان فَقَال هِی أَفضل لَیلَه بَعدَ لَیلَه القَدر وَ فِیهَا یَمنحُ اللَّه تَعالی العِباد فَضلهُ وَ یَغفِر لَهُم بِمنّه فَاجتهِدوا فِی القُربَه إِلَی اللَّهِ تَعالَی فِیها فَإِنهَا لَیلَه آلَی اللهُ عَزّ وَ جَلّ عَلَی نَفسه أَن لَا یَردّ فِیها سَائلًا مَا لَم یَسأل اللَّهُ مَعصیَه وَ إِنَّها اللّیلَه الّتِی جَعلها اللَّه لَنا أَهل البَیتِ بِإِاء مَا جَعلَ لَیلَه القَدرِ لِنَبیِّن. (الأمالی (للطوسی)، ج ۱، ص ۲۹۷).
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.

درس اخلاق زیارت نیابتی درس اخلاق
logo-samandehi
error: حق تألیف را رعایت کنید