کد خبر : 5003
تاریخ انتشار : جمعه 6 فروردین 1400 - 17:52
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای تنها راه عبور از ظلمت و گناه/ اهمیت صلوات شعبانیه بسته هستند

تنها راه عبور از ظلمت و گناه/ اهمیت صلوات شعبانیه

تنها راه عبور از ظلمت و گناه/ اهمیت صلوات شعبانیه

آیت الله میرباقری طی سخنانی نکاتی را درباره اهمیت صلوات شعبانیه در ماه شعبان و همچنین تنها راه عبور از وادی ظلمت و گناه بیان کرد.

آیت الله میرباقری طی سخنانی نکاتی را درباره اهمیت صلوات شعبانیه در ماه شعبان و همچنین تنها راه عبور از وادی ظلمت و گناه بیان کرد.


تنها راه عبور از ظلمت و گناه/ اهمیت صلوات شعبانیهبه گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دست نوشته‌های معارفی امیرمحسن سلطان‌ احمدی (سلطان‌احمدی دات آی آر): آیت‌الله سیدمهدی میرباقری، در مراسم گرامیداشت سالروز ولادت حضرت علی‌اکبر(ص) که پنج‌شنبه ۵ فروردین ماه ۱۴۰۰ در حسینیه آیت‌الله حق‌شناس تهران برگزار شد، نکاتی را درباره اهمیت صلوات شعبانیه و همچنین تنها راه عبور از وادی ظلمت و گناه بیان کرد.
در ادامه یادداشت های از سخنان این عالم دینی تقدیم شما معارف‌جویان عزیز می گردد تا از این طریق بهره مند از این جلسه گردد.

اهمیت خواندن صلوات شعبانیه در ماه شعبان

صلوات نورانی که از امام زین‌العابدین (ع) نقل شده و در ظهرهای ماه شعبان و شب نیمه شعبان خوانده می‌شود، دارای معارف بلندی است که ما را با اسرار ماه شعبان آشنا می‌کند.
این صلوات در دو بخش است؛ بخش اول آن صلوات‌هایی است که در صدر دعا آمده و شش صلوات است. در بخش دوم توجه به ماه شعبان و خصوصیات و برکات این ماه و همچنین نحوه بهره‌برداری از این ماه بیان شده است.

باطن صلوات چیست؟

باطن صلوات اقرار به مقامات نبی اکرم(ص) و اهل بیت طاهرین(ع) حضرت است؛ در هر اقراری یک عهدی است و اگر انسان با قلبش حقیقتاً اقرار ‌کند، متعهد به آن اقرار می‌شود. منتهی این صلوات که اقرار و تجدید عهد با حضرت است برای انسان طهارت نفس می‌آورد و کفاره گناهان او نیز است و انسان را پاک می‌کند و این خود تواضع در عبادت و سجده بر خداوند است.
اصلا تمام این رزق عالم به واسطه این صلوات است. اصلا شاید به همین دلیل گفتند مقدمه بر حاجات خود صلوات بفرستید، به همین دلیل است که در حاجات هم می‌گویند اول صلوات بر حضرت بفرستید.
این صلوات‌ها باید ما را به سفره ماه شعبان برساند. خداوند به احترام نبی اکرم(ص) این ماه را در پوشش رحمت و رضوان الهی قرار داده است.
ماه شعبان، ماه نبی اکرم(ص) است؛ در این ماه حضرت روزها روزه و شب‌ها در عبادت بودند. این ماه شعبانی که اکنون بر ما می‌گذارد یک شعاعی از ماه شعبان نبی اکرم(ص) است و اگر کسی در ماه شعبان از صلوات‌های شعبانیه شروع و به حضرت نیز اقتدا کرد، می‌تواند به رضای الهی برسد.

مثل‌های قرآنی

در بخشی از قرآن مثل‌هایی ذکر شده است و این مثل‌ها دو گونه است که بعضی از این مثل‌ها را خود قرآن توضیح می‌دهد مثلاً در آیه ۲۶۱ سوره بقره می‌فرماید «مَثَلُ الَّذِینَ ینْفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ فِی سَبِیلِ اللَّهِ کَمَثَلِ حَبَّهٍ أَنْبَتَتْ سَبْعَ سَنَابِلَ فِی کُلِّ سُنْبُلَهٍ مِائَهُ حَبَّهٍ؛ مثل آنان که مالشان را در راه خدا انفاق می‌کنند به مانند دانه‌ای است که از آن هفت خوشه بروید و در هر خوشه صد دانه باشد»؛ در اینجا مثل درباره کسانی است که مالشان را در راه خدا انفاق می‌کنند.
در آیه ۳۵ سوره نور نیز خداوند می‌فرماید «اللَّهُ نُورُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ ۚ مَثَلُ نُورِهِ کَمِشْکَاهٍ فِیهَا مِصْبَاحٌ الْمِصْبَاحُ فِی زُجَاجَهٍ ۖ؛ خدا نور وجودبخش آسمانها و زمین است، داستان نورش به مشکاتی ماند که در آن روشن چراغی باشد.»
اما یک مثل‌هایی در قرآن است که قرآن درباره آن توضیح نداده است اما از روایات استناد می‌شود که منظور چیست و روایات آن را بیان کرده‌اند.
در آیات ابتدایی سوره لیل خداوند می‌فرماید «وَاللَّیلِ إِذَا یغْشَى*وَالنَّهَارِ إِذَا تَجَلَّى؛ سوگند به شب چون پرده افکند؛ سوگند به روز چون جلوه‌گرى آغازد»؛ در این دو آیه ظاهر آن روشن است، اما یک باطنی دارد که مشخص نیست، اما در روایات آمده که این ناظر بر دولت ظالمان جور است که شب پرده افکنده است و با ظهور حضرت مهدی(عج) این پرده کنار می‌رود و روز جلوه‌گر می‌شود که این باطن آیه را هر کس نمی‌فهمد.
از جمله مثل‌های قرآن که یک واقعیت را بیان کرده جریان داستان کشتی حضرت نوح(ع) است که هر کس در آن طوفان سوار بر کشتی شد، نجات پیدا کرد و اکنون نیز اهل بیت‌(ع) کشتی نجات انسان‌ها در این ظلمت‌کده دنیا هستند.

تنها راه عبور از وادی ظلمت و گناه

اگر کسی به امام نرسید بداند که در ظلمات تا قیامت باقی می‌ماند و ما باید تلاش کنیم از این وادی ظلمت عبور کنیم و برای عبور از این وادی ظلمت به چراغ راه و نور نیاز داریم تا از این فضای ظلمانی و طوفانی نجات پیدا کنیم، و تنها راه نجات هم کشتی اهل بیت(ع) است و بدون سوار شدن بر کشتی اهل بیت(ع) هرگز نمی‌توانید از این ظلمت و طوفان عبور کنید.
وادی دنیا هم یک دریای عمیق و ظلمانی است که خیلی‌ها در آن غرق شده‌اند ولی همان‌طور که گفته شد اهل بیت‌(ع) کشتی نجات در این وادی ظلمت هستند و در این طوفان کشتی آن‌ها در حال عبور است.
بنابراین اگر انسان با امام ملازم شد در این دریای مواج و ظلمانی غرق نمی‌شود و به مقصد هم می‌رسد، اما اگر از امام جدا شد در این دریا غرق خواهد شد و در وادی شیطان قرار می‌گیرد. اگر در کشتی اهل بیت‌(ع) سوار شدید دیگر لازم نیست با امواج و طوفان بجنگید یا بترسید کافی است سوار بر این کشتی شوید آن‌ها خودشان مار ا نجات می‌دهند و از وادی ظلمت می‌برند.

زینت‎های دنیا برای امتحان انسان‎ها

به ما گفته‌اند خود را به امام برسانید، امام هم که در این طوفان غرق نمی‌شود این ما هستیم که به تنهایی غرق خواهیم شد. این دنیا هم زینت شده تا با ابتلائات و امتحانات مشخص شود چه کسی با وجود این زینت دنیا قبول می‌شود و از این زینت دنیا عبور می‌کند.
زینت دنیا ماندنی نیست و به‌زودی به یک بیابان خشک تبدیل خواهد شد و باید شما از اینجا به سلامت عبور کنید.

کهف اهل بیت(ع) نجات بخش انسان ها از شیطان

اما شیطان از راه‌های مختلف و حتی مخفیانه سر راه انسان طعمه می‌گذارد و فریب می‌دهد تا نگذارد انسان از این وادی دنیا عبور کند ولی کهفی وجود دارد که می‌توان از دنیا عبور کرد و اگر کسی به آن کهف پناه برد، شیطان دیگر دستش به او نمی‌رسد و آن کهف، اهل بیت(ع) هستند.
در صلوات شعبانیه می‌خوانید «اللَّهُمَ صَلِ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدِ الْکَهْفِ الْحَصِینِ وَ غِیاثِ الْمُضْطَرِّ الْمُسْتَکِین» آل پیامبر کهفی است که حصن و نگاهبان است و اگر کسی وارد این کهف شد، هیچ خطری او را تهدید نمی‌کند.
بنابراین در کهف اهل بیت(ع) دست هیچ دشمنی به شما نخواهد رسید و اگر مضطر هم شدید امام شما را نجات خواهد داد. اهل بیت(ع) واسطه بین ما و خدا هستند و ما آن‌ها را بالاتر از خدا نمی‌دانیم. پس اگر کسی دستگاه شیطان و مکررش را دید و فرار کرد به مقصد می‌رسد، اما اگر کسی شیطان را دید و فرار نکرد به جهنم خواهد رسید.

محفوظ بودن از گناه با اتصال به امام

حالا اگر ما بخواهیم عصمت هم پیدا کنیم و آلوده به گناه نشویم و حتی از شیطان محفوظ باشیم باید به امام تکیه کنیم چرا که امام عصمت دارد و انسان متصل به امام آلوده به گناه نمی‌شود. اما اگر متصل به امام نشدید شیطان شما را آلوده می‌کند و تنها چیزی که می‌توان انسان را پاک نگه دارد امام است.

پدیدآورنده:

به کوشش: امیرمحسن سلطان احمدی

www.soltanahmadi.ir

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.

درس اخلاق زیارت نیابتی درس اخلاق
logo-samandehi
error: حق تألیف را رعایت کنید