کد خبر : 4986
تاریخ انتشار : جمعه 15 اسفند 1399 - 8:14
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای سرمایه عمر را هدر ندهید/ اثر کارهای ماندگار بعد از مرگ بسته هستند

سرمایه عمر را هدر ندهید/ اثر کارهای ماندگار بعد از مرگ

سرمایه عمر را هدر ندهید/ اثر کارهای ماندگار بعد از مرگ

آیت الله جاودان در جلسه این هفته به درباره اهمیت سرمایه عمر و اثر کارهای ماندگار بعد از مرگ نکات مهمی بیان نمودند که در ادامه می آید. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دست نوشته‌های معارفی امیرمحسن سلطان‌ احمدی (سلطان‌احمدی دات آی آر):  جلسه هفتگی درس اخلاق حضرت استاد آیت الله حاج شیخ محمدعلی جاودان(حفظه‌الله) چهارشنبه

آیت الله جاودان در جلسه این هفته به درباره اهمیت سرمایه عمر و اثر کارهای ماندگار بعد از مرگ نکات مهمی بیان نمودند که در ادامه می آید.


 آیت الله جاودان سرمایه عمر را هدر ندهید/ اثر کارهای ماندگار بعد از مرگبه گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دست نوشته‌های معارفی امیرمحسن سلطان‌ احمدی (سلطان‌احمدی دات آی آر):  جلسه هفتگی درس اخلاق حضرت استاد آیت الله حاج شیخ محمدعلی جاودان(حفظه‌الله) چهارشنبه ۱۳ اسفند ماه ۱۳۹۹ در حسینه نورانی مرحوم شیخ مرتضی زاهد(ره) برگزار شد، که توفیق شد، از محضر حضرت استاد به صورت مجازی بهره‌مند شوم.

آیت‌الله جاودان در این جلسه درباره اهمیت سرمایه عمر و لزوم سود گرفتن در مقابل دادن عمر، و همچنین درباره انجام کارهای ماندگار و سودبخشی آنها بعد از مرگ نکاتی بیان نمودند، که مشروح بیانات ایشان در ادامه تقدیم شما معارف جویان عزیز می گردد، تا شما عزیزان نیز از این طریق بهره مند از این جلسه گردد.

اهمیت سرمایه عمر و لزوم گرفتن سود در مقابل دادن عمر

آدم با زندگی کردن دارد تجارت می کند، چون برای این زندگی از عمرش می دهد و وقتی این عمر را می دهد باید یک چیزی هم در مقابل بگیرد.

هر لحظه از عمرتان را که می دهید باید یک چیزی بگیرد، اگر یک چیز مفید گرفتید سود کردید اما اگر عمرتان را دادید و چیز مفید نگرفتید باختید. لذا مردم در روز قیامت دو دسته هستند. که یک دسته در مقابل عمری که داده اند، یک چیز خوب گرفته اند.

همین که انسان عمر می کند او دارد لحظه به لحظه از سرمایه عمرش را می دهد، حالا اگر توانست تمام این عمر را از خیرات، خدمت، هدایت و عبادات پر کند سود کرده است؛ اما اگر این عمر را داده و چیز خوبی نگرفته است و در برابر این عمر که از او گذشته چیزی به دست نیاورده است از اینها در روز قیامت به عنوان خسران یاد نموده اند که اینها خودشان را باخته اند. مثلا ۷۰ سال عمر کرده است و سرمایه عمرش از بین رفته و چیزی گیرش نیامده و خودش را باخته است.

اثر کارهای خیر و ماندگار بعد از مرگ

بعد از اینکه انسان از دنیا می رود در ورودی اعمال او بسته می شود، مگر اینکه کاری کرده باشد مثلا  پل، مسجد و مدرسه ای ساخته باشد و چون اینها بدرد می خورد برای این فرد بعد از مرگ هم وارداتی دارد، اما اگر کاری بکنید که ماندگار باشد و خیر ماندگاری باشد.

بعضی ها کارهای ماندگار است، مثل حضرت امام یک انقلابی به پا کرد که انقلاب ماندگار شد و ثمره خوب داشت. که اگر کارهای شما اینطور بود این یک کار ماندگار است و تا ابد می ماند.

کار ماندگار شهدای کربلا

مثال آن غلام سیاه امام حسین(ع) را زیاد عرض کردم؛ این فقط نیم ساعت در تاریخ آمد ولی هنوز دارد ثمره آن نیم ساعتش را می برد تا حدی که هر کار خیری ما می کنیم برای او نیز می نویسند چون آنهایی که در رکاب امام شهید شدند باعث شدند تا اسلام ماند و هر چه خیر الان هست به آنها می رسد.

شما هم یک کاری کنید مثلا یک چیزی اختراع کنید که برای مردم مفید باشد و هر چه این اختراع می ماند و خیرش برای مردم می رسد برای شما نیز این خیر جاری است. یا اینکه اگر شما یک روش خوب باقی گذاشته اید هر چه این ماند برای شما نیز خیرش ادامه دارد.

از برکت رفتار و کرامات و اخلاق و فضائل مرحوم سید بحرالعلوم مردم یک شهر که یهودی بودند مسلمان شدند این یک کار بزرگ و ماندگار است.

عمرتان را حرام نکنید و در فراغت ذکر بگویید

انسان عمرش را حرام نکند بلکه هر چه می دهد از این عمر در مقابل یک چیز مفید هم بگیرد.

بنابراین هر وقت بیکار بودید استغفار کنید یا صلوات بفرستید، انسان با این کار دارد عمرش را می دهد اما یک چیز خیلی خوب می گیرد، چون صلوات یک چیز خیلی خوب است. یا مواظبت در گناه دارد در تمام لحظات عمرش مواظب است که گناه نکند، این هم دارد عمرش را به سود می گذراند، چون اراده و عمل نموده که خدا را اطاعت کند و گناه نکند و برای دوری از گناه کار می کند پس عمرش را می دهد و سود می کند.

اگر کسی اینطور باشد خیلی خوب است و بعد دو رکعت نمازی هم که می خواند با مداومت در ترک گناه این نماز هم یک نماز مقبول است و این دو رکعت نماز سودبخش می شود، که ممکن است با همین دو رکعت نماز بهشت را به او بدهند.

کارهای ماندگار در راه خدمت و هدایت مردم انجام دهید

دوم اینکه اگر بتواند یک کار بزرگ و ماندگار در راه خدمت به مردم و یا در راه هدایت مردم انجام دهید که ماندگار باشد. رهبر معظم انقلاب از وقتی ایشان عهده دار رهبری شدند و شاید قبل از آن، مسئله قرآن را در کشور رسم نمودند. در صورتی که قبل از آن  قرآن مهجور بود ولی الان صدها قاری داریم که بین المللی هم هستند و تحصیل قرآن هم داریم که یک کار خوب و ماندگار است که کشور آشنای به قرآن شد و باز هم این کار را دارند ادامه می دهند.

با چنین کارهای بزرگ و ماندگار عمر انسان سودبخش می شود. حالا هر چه آن کار بزرگتر و بهتر باشد ثمره اش آن طرف عالم بهتر و بیشتر است.

یک لعنی را آقای توسلی گفته بودند، بعد از فوتشان در عالم خواب گفته بودند که نمی دانید این ذکر چه نتیجه خوبی برای آن طرف عالم دارد.

آدم آن طرف بر کارهایی که کرده وارد می شود و مهمان کارهای کرده خود در این دنیا است و با اعمالی که این دنیا انجام داده آن طرف عالم سر سفره این اعمال خواهد بود.

امام شما کیست؟

ایام های خوبی پشت سر گذاشتید؛ تولد امام جواد(ع) و امیرالمؤمنین(ع) بود. امیرالمؤمنین(ع) بزرگ بزرگان عالم و امام متقین است، خدا کند ما نیز یک ذره از تقوا برخوردار باشیم که ایشان امام ما باشد. کسانی که حتی بر فکر و دل خود نیز مسلط هستند و در دلشان فکر بد و حسادت و بخل نمی گذرد و تقوا دارد حضرت امام آنها است.

امامت یک امر واقعی است و ما واقعا امامان، یا شمر است یا امام حسین(ع) است و ما اگر رفتار و اعمالمان رفتار شمر و یزدی باشد امام ما آنها هستند، اما اگر رفتار و اعمال ما مثل امام حسین(ع) باشد پس امام ما امام حسین(ع) است.

پدیدآورنده:

به کوشش: امیرمحسن سلطان احمدی

www.soltanahmadi.ir

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.

درس اخلاق زیارت نیابتی درس اخلاق
logo-samandehi
error: حق تألیف را رعایت کنید