کد خبر : 4969
تاریخ انتشار : شنبه 9 اسفند 1399 - 11:25
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای پاکدامنی کلید قبولی اعمال/ اهمیت ماه رجب و بالاترین عمل بسته هستند

پاکدامنی کلید قبولی اعمال/ اهمیت ماه رجب و بالاترین عمل

پاکدامنی کلید قبولی اعمال/ اهمیت ماه رجب و بالاترین عمل

آیت الله جاودان در این جلسه درباره پاکدامنی راز برگزیده شدن اولیاء الهی نکاتی را اظهار کردند و در ادامه درباره اهمیت ماه رجب و علت از دادن اعتکاف توضیحاتی بیان نمودند.

آیت الله جاودان در این جلسه درباره پاکدامنی راز برگزیده شدن اولیاء الهی نکاتی را اظهار کردند و در ادامه درباره اهمیت ماه رجب و علت از دادن اعتکاف توضیحاتی بیان نمودند.


آیت الله جاودان پاکدامنی کلید قبولی اعمال/ اهمیت ماه رجب و بالاترین عملبه گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دست نوشته‌های معارفی امیرمحسن سلطان‌ احمدی (سلطان‌احمدی دات آی آر):  جلسه هفتگی درس اخلاق حضرت استاد آیت الله حاج شیخ محمدعلی جاودان چهارشنبه ۶ اسفند ماه ۱۳۹۹ به صورت مجازی از حسینه نورانی مرحوم شیخ مرتضی زاهد(ره) برگزار شد، که از این طریق از محضر حضرت استاد بهره مند شدم.

آیت‌الله جاودان در این جلسه با توجه به سالروز ولادت آقا امیرالمؤمنین(ع) نکاتی درباره بندگان برگزیده خداوند و اینکه امیرالمؤمنین(ع) از بندگان برگزیده خداوند است بیان کردند و در ادامه چگونگی رسیدن به پاکدامنی را تبیین کردند و در پایان درباره علت از دست دادن اعتکاف و اهمیت ماه رجب برای ورود به ضیافت الهی سخن گفتند.

اینک در ادامه مشروح بیانات ایشان تقدیم شما معارف‌جویان عزیز می گردد تا از این طریق شما نیز بهره مند از این جلسه گردید.

بندگان برگزیده خداوند در عالم

خداوند در این عالم، بندگان برگزیده ای دارد که در قرآن می فرماید: «إِنَّ اللَّهَ اصْطَفَىٰ آدَمَ وَنُوحًا وَآلَ إِبْرَاهِیمَ وَآلَ عِمْرَانَ عَلَى الْعَالَمِینَ ؛ خداوند، آدم و نوح و آل ابراهیم و آل عمران را بر جهانیان برتری داد.»، (آیه ۳۳ سوره آل عمران). خداوند نوح، ابراهیم و آل ابراهیم و عمران را برای همه عالمیان برگزید.

امیرالمؤمنین(ع) از افراد برگزیده خداوند

مسلمانان از بس فوق العاده هستند و معجزه از رسول خدا(ص) دیده بودند، حضرت را پذیرفته بودند. تا یک نفر کلامی خلاف می گفت، وحی سریع خلاف آن را بیان می کرد. و معجزات پیامبر(ص) را شب و روز دیده بودند و برخی هم مجبورا حضرت را پذیرفته بودند، حالا پیامبر(ص) می خواست به مردم بفهماند که امیرالمؤمنین(ع) هم از طایفه برگزیده خداوند است، اما برخی از مردم نمی خواستند بپذیرند.

پاکدامنی راز برگزیده شدن

شما هم اگر پاکدامن شوید و به درجه پاکدامنی برسید، برگزیده می شوید. همه بزرگانی که در عالم بودند و خواهند بود به خاطر این است که پاک پاک پاک هستند. حالا یک عده در درجه بالای پاکی هستند که ائمه معصومین(ع) هستند و بقیه هم درجه پاکی پایین تری از آنها را دارند و جز اولیای الهی هستند. پس این پاکی برای ما هست و ما هم می توانیم به این پاکی برسیم.

راه رسیدن به پاکدامنی

اگر عمل بد نکنید، خیال بد نداشته باشید و صفات بد هم نداشته باشید و با این صفات بد مبارزه کنید، شما هم پاک و پاکدامن می شوید. پاک عمل، پاک نیت، پاک اخلاق می شوید که اگر اینطور باشد شما هم جز اولیای الهی می شوید و این در بسته نیست، ریشه تمام این کرامات و برگزیده شدن از ریشه پاکدامنی است.

اقدام پیامبر(ص) بعد از نزول آیه تطهیر

پیامبر(ص) بعد از نزول آیه تطهیر هر روز که برای نماز از خانه خارج می شد، در خانه امیرالمؤمنین(ع) می رفت و به آنها سلام می کرد و می گفت: السلام علیک یا اهل البیت(ع) و سپس آیه تطهیر را برای آنها می خواند.

در روایات آمده که حضرت حدود شش ماه هر روز صبح و برخی هم بعد از هر نماز نقل نمودند که پیامبر(ص) جلوی در خانه امیرالمؤمنین(ع) می آمد و می خواست نشان دهد که اهل این خانه با شما مردم فرق دارد.

دو کار پیامبر(ص) در غدیر خم

روز غدیر خم هم دست امیرالمؤمنین(ع) را بلند کرد و گفت بعد از من او ولی امر بعد از من است و بعد گفت خانواده من مرجع دین من هستند. بعد از مرگ دو چیز گران بها می گذارم که یکی قرآن و دیگری اهل بیت(ع) من هستند. پس پیامبر(ص) ولی امر و مرجع دین بعد از خود را معرفی کرد و این دو کار را پیامبر(ص) در غدیر انجام دادند.

بعد هم فرموده بودند که من ۱۲ خلیفه دارم که امیرالمؤمنین(ع) اولین آنها است، و آنها از جنس من و پاک پاک پاک هستند که می توانند بر مردم ولایت داشته باشند که حداقل ولایت بر مردم عدالت است و حداکثر آن هم معصوم بودن است که به خدا متصل باشد.

اگر خانواده پیامبر(ص) بر سر کار آمده بودند اصلا در این امت تا آخر قیامت اختلافی پیش نمی آمد، چون ولی امر از سوی خدا سر کار آمده است. و این اختلافات به خاطر اشتباه امت بود که به جای تعیین شده خدا خودشان کسی را تعیین کردند و به سر کار آوردند.

چرا نعمت اعتکاف رجبیه را از دست دادیم؟! / گناه شخصی و گناه اجتماعی

این ایام سیزدهم، چهاردهم و پانزدهم ماه رجب را ایام البیض می گویند. در سالهای گذشته کشور ما اعتکاف داشت و این نعمت اعتکاف را ( در این دوران شیوع کرونا) از دست دادیم.

هیچ نعمتی را انسان از دست نمی دهد مگر به خاطر گناه شخصی یا گناه اجتماعی است. اگر یک نعمت شخصی را از انسان گرفتند بدانید به خاطر بداخلاقی یا گناه است و همچنین هر نعمت اجتماعی هم که خدا به انسان داده است با گناه اجتماعی از دست می رود.

این نعمت اعتکاف هم در گذشته نبود و سالهای اخیر باب شده بود و در گذشته یک مسجدی در قم بود که آنجا اعتکاف می گرفتند. و این مسجد را به دستور امام حسن عسکری(ع) ساخته اند و اینجا اعتکاف بود و علما و ابرار قم اینجا اعتکاف می گرفتند، تا اینکه در تهران نیز دستور اعتکاف رسید و مردم اعتکاف نمودند.

من یادم هست آن آقایی که عصر روز پانزدهم ماه رجب داشت دعای ام داود را می خواند و از خدا درخواست باران نمود، چون آن ایام باران نباریده بود و سخت خشکسالی بود و در همان حوالی باران بارید، اینجور دعاها اثر دارد.

حالا این نعمت از دست رفت. از خدا می خواهیم که خدایا اگر ما گناهی کرده ایم و این نعمت ها از دستمان رفته است، خدایا آنها را برگردان. و آن گناه و همه گناهان ما را بیامرز.

ماه رجب، ماه آمرزش گناهان و توبه برای ورود به ضیافت الهی

ماه رجب ماه آمرزش گناهان است و در ماه رجب و ماه شعبان باید برای ورود به ماه رمضان و ضیافت الهی زیاد توبه و استغفار کنید. و همچنین سحرهای این ایام سحرهای خوب و پربرکتی است، خصوصا اگر بیدار شوید و استغفار کنید.

برای اینکه بتوانید به ضیافت الهی بروید باید پاک شوید و این توبه های ماه رجب و شعبان و سحرها که دستور داده اند در این دو ماه داشته باشید، برای پاک شدن برای ورود به ضیافت الله است.

این دستورات را اگر انسان عمل کند ممکن است که خدا گناهانش را ببخشد و بتواند در ضیافت الهی شرکت کند. و در ضیافت الهی افراد خیلی برگزیده و پاکدامن وارد می شوند و اگر شما هم بخواهید و پاکدامن شوید می توانید وارد این ضیافت الهی شوید.

افضل اعمال در ماه رمضان

وقتی پیامبر(ص) فضیلت ماه رمضان را فرمود که این ماه هیچ جا نظیر ندارد و حتی خواب فرد هم عبادت است. حضرت علی(ع) از پیامبر(ص) پرسیدند: افضل اعمال چیست؟ پیامبر(ص) فرمودند: پرهیز از گناهان که برترین اعمال است. یا رسولَ اللّه، ما أفضَلُ الأعمالِ فیهذا الشَّهرِ؟ فقالَ : یا أباالحسنِ، أفضَلُ الأعمالِ فی هذا الشَّهرِ الوَرَعُ عن مَحارِمِ‏ اللّه عزوجل. (إمالی الصدوق،جلد۴، صفحه ۸۴).

ترک گناه کلید پاکدامنی و مهمترین عمل

شما در این سه ماه هیچ کاری نکنید اما پرهیز از گناه اگر کردید به برترین اعمال موفق شدید و پرهیز از گناه برترین اعمال در این سه ماه است و مهمترین چیز در رسیدن به پاکدامنی ترک گناه است.

 و همچنین با ترک گناه بزرگترین نعمت های خدا را دریافت می کنید و دعایتان نیز مستجاب می شود. چون  دعای کسی که هیچ گناه نمی کند مستجاب است و اعمال او از جمله نماز و روزه اش قبول می شود. تا جایی که قرآن نیز می فرماید: « إِنَّمَا یَتَقَبَّلُ اللَّهُ مِنَ الْمُتَّقِینَ ؛ خدا فقط از تقواپیشگان مى‌پذیرد.»، (آیه ۲۷ سوره مائده).

بنابراین خداوند اعمال را از کسانی که پاک هستند قبول می کند. حالا شما فقط دو رکعت نماز صبح قبول دارید، فکر نکنید این دو رکعت نماز قبول کم چیزی است! ممکن است با همین دو رکعت نماز قبول به بهشت بروید و دعایتان هم مستجاب شود.

راه رسیدن به پاکدامنی و قبولی اعمال

راه رسیدن به این نماز قبول پرهیز از گناه است. چشم و گوش خود را پاک نگه دارید، مراقب حرف زدن خود باشید، آبروی کسی را نبرید با این مراقبه به پاکدامنی مرحله اول رسیدید که با رسیدن به این مرحله اعمال شما پاک می شود.

حالا در مرحله بالاتر هر چه فکر و نیت شما هم پاک باشد، این اعمال بیشتر قبول می شود. بعد اگر اخلاق شما هم پاک باشد، این اعمال قبولی بیشتری دارد.

پدیدآورنده:

به کوشش: امیرمحسن سلطان احمدی

www.soltanahmadi.ir

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.

درس اخلاق زیارت نیابتی درس اخلاق
logo-samandehi
error: حق تألیف را رعایت کنید