کد خبر : 4955
تاریخ انتشار : جمعه 24 بهمن 1399 - 16:03
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای انسان در بی‌ نهایت بدی و در بی‌ نهایت خوبی بسته هستند

انسان در بی‌ نهایت بدی و در بی‌ نهایت خوبی

انسان در بی‌ نهایت بدی و در بی‌ نهایت خوبی

آیت الله جاودان در این جلسه با اشاره به خلقت بی نهایت انسان نکاتی را درباره بی نهایت بدی و بی نهایت خوبی نمودن توسط انسان بیان نمودند.

آیت الله جاودان در این جلسه با اشاره به خلقت بی نهایت انسان نکاتی را درباره بی نهایت بدی و بی نهایت خوبی نمودن توسط انسان بیان نمودند.


آیت الله جاودان انسان در بی‌ نهایت بدی و در بی‌ نهایت خوبی

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دست نوشته‌های معارفی امیرمحسن سلطان‌ احمدی (سلطان‌احمدی دات آی آر):  جلسه هفتگی درس اخلاق حضرت استاد آیت الله حاج شیخ محمدعلی جاودان چهارشنبه ۲۲ بهمن ماه ۱۳۹۹ به صورت مجازی از حسینه نورانی مرحوم شیخ مرتضی زاهد(ره) برگزار شد، که از این طریق از محضر حضرت استاد بهره مند شدم.

آیت‌الله جاودان در این جلسه درباره اینکه انسان برای بی نهایت خلق شده است، نکاتی را بیان نمودند که انسان می تواند بی نهایت بدی یا بی نهایت خوبی کند، اما با گناه کردن او بی نهایت خوبی را از دست می دهد.

اینک در ادامه مشروح بیانات ایشان تقدیم شما معارف‌جویان عزیز می گردد تا از این طریق شما نیز بهره مند از این جلسه گردید.

خلق شدن انسان برای بی‌ نهایت

آدمیزاد را ساخته‌اند تا بی‌ نهایت شود. هر موجودی تعریفی دارد جز آدمیزاد که تعریف ندارد، یک وقت تعریف آدمیزاد می‌شود گرگ، یک وقت تعریفش می‌شود خوک، یک وقت تعریفش فرشته است.

یک انسانی و یک جوانی که در دل او آشوب گناه است، مثل یک آتشفشان آتش می‌بارد و او با آن می‌جنگد، این فرد با آن شهوتی که مثل آتشفشان منفجر شده و آتش گرفته است و آتش می‌بارد، می‌جنگد. و وقتی فرشتگان این صحنه را می‌بینند مبهوت می‌شوند!

مبهوت شدن فرشتگان از مبارزه انسان با گناه

فرشتگان از اینکه چطور این فرد در حال جنگیدن با شهوتش است، متحیر مانده‌اند! که چگونه این فرد می‌تواند بجنگند و از خدا بترسد و از گناه پرهیز کند. آن هم از گناهی که در سینی آماده و جلوی او گذاشته‌اند و او چشمش را می‌بندند و پشت به آن می‌کند و از آنجا و از آن گناه فرار می‌کند.

واقعاً جا دارد که فرشته‌ها انگشت حیرت به دهان بگیرند. این آدمی می‌تواند به جایی برسد که فرشتگان از او در حیرت غرق شوند.

عرض کردم آدمی زاد را برای بی‌نهایتی خلق کرده‌اند. باز عرض شد هر موجودی تعریف دارد؛ مثلاً شما کبوتر را می‌توانید تعریف کنید و بگویید این قدش است، این طولش است، این عرضش است، این توانایی‌هایش است، این خواسته‌هایش است و تعریف آن تمام می‌شود و در یک ورق یادداشت تعریف یک کبوتر را می‌توانید بنویسید و تمام می‌شود.

انسان در بی‌ نهایت بدی و در بی‌ن هایت خوبی / از بین رفتن بی‌ نهایت خوبی با گناه

اما آدمی زاد را نمی‌شود تعریف کرد! چون یک سر آن در بی‌نهایت بدی است و یک سرش هم در بی‌نهایت خوبی است. آن وقت اگر انسان با گناه غرق شود و خودش را نابود کند این استعداد بی‌نهایت خوب شدن را از بین برده است.

قرآن حدود ۱۰ بار ۲۰ بار از خسران سخن گفته است. گاهی آدمی کاری می‌کند که خودش و همه چیزش را می‌بازد، در صورتی که می‌توانست به جایی برسد که همه عالم به فرمان او باشد. اما او خود را به یک غذای خوب، مستی و شهوت، پول سیاه و … فروخته است. و همه این حرف‌ها حول و حوش اراده انسان دور می‌زند.

اگر شما اراده بی‌نهایت کردید و پای اراده بی‌نهایت شدن خود بایستید، بی‌نهایت می‌شوید و در سایه بی‌نهایت خدا قرار می گیرید. سایه خدا بی‌نهایت است و فوق بی‌نهایت است. اما گاهی انسان این بی‌نهایت را به یک مسابقه فوتبال یا به یک شب نشینی با رفقا از بین می‌برد.

حالا در این شب نشینی با رفقای خود چقدر حض کردید؟ از این ۲ یا ۳ ساعت و بعد هم پایان این گعده که گفتید و خندید و نوشیدید، جز یک یخی و تلخی چیزی به جا نمی‌ماند و آن شادمانی کاذب را دیگر همراه نمیبرید، بلکه این یخی و تلخی را می‌برید.

عالم آخرت؛ عالم بی‌ نهایت

 آن طرف هم همه چیز بی‌نهایت است. لذت، راحتی، امنیت، خوشی، هوشیاری، مستی در عین هوشیاری و همه چیز آن عالم هم در بی‌نهایت است.

حالا در این بازار دنیا آمده‌اید که بی‌نهایت می‌فروشند و از آن طرف هم بی‌نهایت می‌فروشند. چون بازار دو متاع بی‌نهایت است بی‌نهایت خوبی و بی‌نهایت بدی است. و هیچ موجودی مثل انسان نمیتواند بد باشد و هیچ موجودی هم مثل انسان نمیتواند خوب باشد و از هر دو طرف در بی‌نهایت است.

انسانی که از حیوان بدتر است

قرآن می‌فرماید: « إِنْ هُمْ إِلاَّ کالاْءَنْعَامِ ؛ آنها مانند چهارپایان هستند»، (آیه ۴۴ سوره فرقان) در آیه ای دیگر می‌فرماید: «أُولَٰئِکَ کَالْأَنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ ؛ آنها مانند چهارپایانند بلکه بسی گمراه‌ترند»، (آیه ۱۷۹ سوره اعراف).

در تشبیه آدمی به چهارپایه می‌گوید اول مثل چهارپایان هستند، بعد چهارپا هستند، بعد از چهارپا هم بدتر هستند. یعنی اول مثل گرگ هستند، بعد گرگ کامل هستند، بعد از گرگ هم بدتر است، یعنی این گرگ است اما خوک و خرس و مار هم هست، یعنی صفات مار و موش و خوک و خرس را هم دارد، در صورتی که خدا اصلا چنین چیزی خلق نکرده است اما او با اعمالش چنین چیزی شده است. بعد به جایی می رسد که از حیوان هم بدتر است.

می‌گویند در قیامت با یک قیافه ای برخی از انسان می‌آیند که بقیه از قیافه او وحشت می‌کنند! اگر قیافه گرگ و خوک باشد که این قدر وحشتناک نیست، اما این قدر این قیافه بد و مخلوط از حیوانات است که می‌گویند هیچ حیوانی را خدا اینجور خلق نکرده است و این خودش با اعمال خودش، خود را خلق کرده است.

حالا ما متاسفانه یک روز دنبال خلق خوب و یک روز دنبال خلق بد می‌رویم و قاطی می‌کنیم!

نماز درست کلید رسیدن به اراده قوی

یک اراده قوی داشته باشید. اگر می‌خواهید اراده‌ شما قوی شود، باید نماز را درست کنید. نماز اگر درست شد، همه چیزت درست شده است.

 یک وقت من می‌خواهم کاری کنم اما اراده و توانایی‌ آن را ندارم، یک وقت بازو توانایی ندارد که هیچ مکلف نیستید، اما بازو توانایی دارد ولی اراده‌اش را ندارد که این را با نماز می‌شود درست کرد. هر چه نماز را بهتر بخوانید مستقیم روی اراده شما تاثیر دارد و ساختمان وجودی شما بهتر می‌شود.

یک ساختمان را یک وقت با خاک و گل می‌سازند، یک وقت با آجر و سیمان، یا یک وقت این ساختمان فولادی است و به این راحتی تخریب نمی‌شود.  حالا بستگی دارد شما روی ساختمان وجوی خود چه جور کار کنید، که مهم نماز است.

کنترل چشم برای رسیدن به نماز درست

حالا نماز چه جور درست می‌شود؟ اگر چشمتان را درست کنید و چشم در اختیارتان باشد، نماز خوب و درست می‌شود. هر چند حمد و سوره، وضو و غسل باید درست باشد که قدم اول است، اما اگر چشمش را هم درست کند این نماز یک نماز خوب است و وقتی شما می‌توانید ذهنتان را کنترل کنید که توانسته باشید چشم خود را کنترل کرده باشید.

پدیدآورنده:

به کوشش: امیرمحسن سلطان احمدی

www.soltanahmadi.ir

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.

درس اخلاق زیارت نیابتی درس اخلاق
logo-samandehi
error: حق تألیف را رعایت کنید