کد خبر : 4853
تاریخ انتشار : جمعه 14 آذر 1399 - 15:46
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای انتظار فرج افضل اعمال/ اهمیت خواندن زیارت روز جمعه بسته هستند

انتظار فرج افضل اعمال/ اهمیت خواندن زیارت روز جمعه

انتظار فرج افضل اعمال/ اهمیت خواندن زیارت روز جمعه

آیت الله مجد هاشمی طی سخنانی ضمن تبیین مفهوم انتظار فرج به اهمیت خواندن زیارت امام زمان(عج) در روز جمعه به شرح فراز ابتدایی این زیارت پرداختند.

آیت الله مجد هاشمی طی سخنانی ضمن تبیین مفهوم انتظار فرج به اهمیت خواندن زیارت امام زمان(عج) در روز جمعه به شرح فراز ابتدایی این زیارت پرداختند.


آیت الله مجد هاشمی انتظار فرج افضل اعمال/ اهمیت خواندن زیارت روز جمعهبه گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دست نوشته‌های معارفی امیرمحسن سلطان‌ احمدی (سلطان‌احمدی دات آی آر): توفیق شد شب گذشته از محضر آیت الله سید جلال مجد هاشمی از شاگردان برجسته علامه طباطبایی و امام جماعت مسجد غدیرخم پاسدارن در این مسجد بهره‌مند شدم، که ایشان طی سخنانی بعد از نماز مغرب و عشاء در آستانه روز جمعه، ضمن تأکید بر اُنس و ارتباط بیشتر با امام زمان(عج) در شب جمعه و روز جمعه به تبیین مفهوم انتظار فرج افضل‌تر از همه اعمال پرداختند.

ایشان در ادامه ضمن توصیه به خواندن زیارت امام زمان(عج) در روزهای جمعه بعد از نماز صبح، فرازهای ابتدایی این زیارت را تشریح نمودند و به خانواده ها توصیه کردند که خانه و خانواده خود را مهدوی و امام زمانی کنید که اگر مشکلی در زندگی دارید به خاطر دور شدن از خدا و امام زمان(عج) است.

اینک در این آدینه مهدوی در ادامه مشروح بیانات ایشان تقدیم شما منتظران مهدوی می گردد، که از این طریق شما عزیزان نیز بهره مند از این جلسه مهدوی شوید.

توجه و ارتباط  بیشتر به امام زمان(عج) در شب و روز جمعه

شب جمعه است؛ شب رحمت و عنایت خاص خداوند و همچنین شب توجه ویژه به وجود مقدس آقا حجت بن الحسن(عج) است و فردا هم که روز جمعه است، حداقل در این شب جمعه و روز جمعه مقداری بیشتر در اندیشه حضرتش باشید؛ هر چند همیشه باید این حالت ارتباط با امام زمان(عج) را داشته باشید، اما شب جمعه و روز جمعه اهتمام بیشتری داشته باشید.

شب و روز جمعه متعلق به آن بزرگوار است، که ان شاءالله فرج حضرت در روز جمعه اتفاق خواهد افتاد و ان شاءالله ما در آن روز جمعه باشیم و اگر هم از دار دنیا رفته باشیم، خداوند به ما رجعت فرمایید تا در خدمت حضرت و در رکاب ایشان جز شهدا و فداییان مکتبش قرار بگیریم.

انتظار فرج افضل اعمال امت پیامبر(ص)

این حدیث معروف و متواتر از وجود مقدس آقا رسول الله(ص) است که فرمودند : «أفضَلُ أعمالِ اُمَّتی إنتظارُ الفَرَجِ مِنَ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ»[۱]، حضرت فرمودند که انتظار فرج افضل اعمال امت من است، به این معنا که از نظر پیامبر(ص) بالاترین و با فضیلت ترین عمل انتظار فرج حجت بن الحسن(عج) است.

منظور از انتظار فرج

حالا این حالت انتظار چیست؟ آیا واقعا همین که بگوییم، منتظر هستیم و ادعای منتظر را داشته باشیم کافی است و ما جز منتظرین هستیم؟ اصلا انتظار که افضل اعمال امت است یعنی چه؟ برای روشن شدن منظور به این مثال دقت کنید؛ مقام معظم رهبری در یکی از سخنرانی‌هایشان فرمودند: ” این حالت انقلابی بودن را حفظ کنید” ما یک انقلاب  و در کنار آن یک حالت انقلابی بودن داریم، که حالت انقلابی بودن یک حالتی است که فرد همیشه آماده‌ی دفاع از انقلاب است.

حالا آقا رسول الله(ص) به امت خود فرمودند در زمان غیبت کبری امام زمان(عج) شما این حالت انقلابی و بین المللی انتظار فرج حضرت مهدی(عج) را حفظ کنید. به این معنا که همه‌ی مردم خصوصاً شیعیان و امت پیامبر(ص) این حالت انتظار فرج در همه‌ی آن‌ها باشد. پس این انتظار فرج در همه‌ی مردم خیلی مهم است.

منتظران یک مهمان عزیز / لزوم آماده سازی زمینه ظهور حضرت

کسی که منتظر یک مهمان عزیز است، آیا آن مهمان از نظر او می‌رود؟ یا اینکه همیشه به فکر آن مهمان است که مهمانش بیاید و در خدمت آن مهمان باشد. آیا مهمانی عزیزتر از امام زمان(عج) هست؟ و ما منتظر چنین مهمانی هستیم.

انتظار یعنی ما زمینه را برای اهداف آن بزرگوار آماده کرده ایم. به وسیله انتظار فرج مردم زمینه ساز آمدن آن حضرت می‌شوند و تا زمینه ظهور حضرت فراهم نشود، حضرت نمی آیند. و این زمینه در اختیار مردم است که حالت انتظار واقعی داشته باشند و علاوه بر خود و کم کم این حالت انتظار را به دیگران هم سرایت بدهند که همه از ته دل  و از اعماق وجود بگویند: «اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج».

به طور جدی ظهور حضرت را از خدا بخواهید

واقعاً ظهور آن حضرت را جدی بخواهید. در روایات آمده که اگر درخواست ظهور جدی شد، خداوند هم دستور می‌دهد که ظهور حضرت فراهم شود و بیایند.  خدا هم منتظر است که این درخواست را مردم جدی داشته باشند و حتی خود حضرت هم منتظر اراده خدا و خدا هم منتظر ما است، یعنی تا مردم زمینه را فراهم نکنند، حضرت نمی آیند.

زمینه سازی برای ظهور هم همین حالت انتظار فرج است که باید بینی و بین الله منتظر حضرت باقی باشید.

اهمیت خواندن زیارت حضرت در روز‌های جمعه با توجه

در مفاتیح برای روز‌های جمعه زیارت امام زمان(عج) در این روز آمده است. سعی کنید حتماً روز‌های جمعه این زیارت را بعد از نماز صبح با توجه بخوانید. این زیارت حضرت در روز‌های جمعه است که در سطر‌های ابتدای این زیارت می‌گویید: «السَّلامُ عَلَیکَ یا حُجَّهَ اللّٰهِ فِى أَرْضِهِ، السَّلامُ عَلَیکَ یا عَینَ اللّٰهِ فِى خَلْقِهِ، السَّلامُ عَلَیکَ یا نُورَ اللّٰهِ الَّذِى یهْتَدِى بِهِ الْمُهْتَدُونَ، وَیفَرَّجُ بِهِ عَنِ الْمُؤْمِنِینَ».[۲]

در مفاتیح یک ترجمه‌ی تحت اللفظی درباره این زیارت آمده که آن هم خوب است که حداقل بدانید که چه می‌خوانید. اما دقت کنید همینجور بدون توجه و دقت حداقلی به معانی این زیارت را نخوانید، طوری که اصلاً نفهمید چه گفتید؛ بلکه علاوه بر فهمیدن معنای لفظی آن باید در مفاهیم، مضامین و معانی این زیارت دقت و تدبر کنید که چه می‌گویید، تا حدی که وقتی در این زیارت آمده «عین الله» باید با تدبر و توجه عمیق بدانید که منظور از چشم خدا چیست؟

بنابراین حتماً این زیارت را با تمام توجه به معنای آن در روز‌های جمعه بخوانید که این توجه به معنا آن خودش یک معرفت و شناخت به امام زمان(عج) است. حالا اگر این زیارت با توجه به معنا خوانده شود، یک کتاب معرفتی نسبت به وجود مقدس امام زمان(عج) است.

امام زمان(عج) حجت خدا روی زمین / منظور و معنای حجت خدا

در ابتدای این زیارت می‌خوانید: « السَّلامُ عَلَیکَ یا حُجَّهَ اللّٰهِ فِى أَرْضِهِ» یعنی سلام ما بر آن شخصیتی که حجت خدا بر روی زمین است.  حجت به معنای برهان و دلیل است، یعنی آن چیزی که تنها دلیلی که بشریت را به خدا و برهان اثبات خدا می‌رساند وجود مقدس حجت بن الحسن(عج) است.

امام زمان(عج) برهان الهی در اثبات خداوند است و بالاترین دلیل بر وجود خدا وجود حجت خدا است، که خدا را اثبات می‌کند و نشان دهنده حقیقت خدا است. حجت خدا آیینه‌ی تمام نمای حضرت حق است، حجت خدا یدالله،عین الله، قدرت الله، شوکت الله، علم الله است که به وسیله وجود مقدس امام، خدا شناخته می‌شود.

امام اینقدر نقش اساسی در عالم وجود دارد که در زمین حجت و نماینده و اثبات کننده خدا است.

امام زمان(عج) چشم خدا و نور خدا در بین خلق خدا

در فراز بعدی این زیارت می‌خوانید: «السَّلامُ عَلَیکَ یا عَینَ اللّٰهِ فِى خَلْقِهِ» عین به معنای چشم است که می‌گویید: سلام بر تو که چشم خدایی. در بین خلق خدا وجود مقدس حجت خدا چشم خدا است. این فراز خیلی معانی عجیبی دارد. حجت خدا مراقب خدا در بین جامعه بشریت است که امام این مقام را دارد.

در ادامه می‌خوانید: «السَّلامُ عَلَیکَ یا نُورَ اللّٰهِ الَّذِى یهْتَدِى بِهِ الْمُهْتَدُونَ» سلام بر آن آقایی که نور خدا است، که به وسیله او مردم هدایت می‌شوند و هدایت شدگان به وسیله حجت خدا به طرف حق و حقیقت هدایت می‌شوند، و وسیله هدایت و نجات و ترقی و تعالی مردم هستند.

باید چنین معرفتی نسبت به امام زمان داشته باشید.

مرگ جاهلی با نشناختن امام زمان خویش / اهمیت شناخت امام

آن حدیث معروف که فرمود: «مَنْ ماتَ وَ لَمْ یعْرِفْ إمامَ زَمانِهِ مَاتَ مِیتَهً جَاهِلِیه»[۳] آن‌هایی که بمیرند و امام زمان خود را نشناسند غیر مسلمان و به مرگ جاهلی مرده اند. مسئله شناخت امام زمان(عج) تا این حد مهم است.

خانه و خانواده خود را امام زمانی و مهدوی کنید

حداقل در حدی که لازم است امام زمان(عج) را بشناسید و همچنین به بچه ‌های خود، امام زمان(عج) را بشناسانید و خود و خانواده‌ی خود را حداقل امام زمانی کنید. بکوشید که خودتان و خانواده‌ی خود را مهدوی کنید، سعی کنید خانه‌ی خود را هم مهدوی کنید، طوری که نور امام زمان(عج) از خانه‌هایتان جلوه گر باشد.

اگر ارتباط نوری با امام زمان(عج) داشته باشید و خانه ‌های خود منور به نور امام زمان(عج) شد، بدانید که عنایت امام زمان(عج) شامل حال شما و خانواده‌ی شما خواهد شد. اما باید در مقام ارتباط باشید که این حالت را پیدا کنید، که اگر این ارتباط را برقرار کردید، می‌توانید با خدا هم ارتباط برقرار کنید.

اما اگر با امام زمان(عج) نتوانستید ارتباط پیدا کنید، بدانید که با خدا هم نمی توانید ارتباط برقرار کنید. این عبادت‌ها هم برای همین است که این رابطه را بتوانید با خدا برقرار کنید و راه ارتباط خدا در ارتباط با امام زمان(عج) است.

اگر حجت خدا را شناختید، خدا را شناختید. اگر رابطه با حجت خدا برقرار کردید، با خدا رابطه برقرار کردید؛ و وقتی که با خدا رابطه برقرار کردید، دیگر هیچ کمبودی ندارید.

خدا از ما دور نیست شما هم از خدا دور نباشید

رابطه با خدا سخت نیست بلکه از هر چیز راحت تر است. خدا بدون شرط این رابطه را برقرار نموده و ما همیشه در محضر خدا هستیم و کل عالم نیز در محضر خدا است. خدا از ما دور نیست و خیلی نزدیک است تا جایی که خداوند در قرآن می‌فرماید: «وَنَحْنُ أَقْرَبُ إِلَیهِ مِنْ حَبْلِ الْوَرِیدِ»[۴]، من از رگ گردن هم به شما نزدیک تر هستم.

یعنی تصور نکنید خدا از شما دور است، بلکه همانطور که خدا از شما دور نیست، شما هم از خدا دور نباشید؛ بدانید که عنایت خدا شامل حال ما است، اما برای جلب این عنایت بهانه می‌خواهد، ولی ما توجه نداریم.

نور امام زمان(عج) باعث پیروزی و قدرت مؤمنین/ علت مشکلات به خاطری دور شدن از خدا

در فراز بعدی این زیارت می‌خوانید: «السَّلامُ عَلَیکَ یا نُورَ اللّٰهِ الَّذِى یهْتَدِى بِهِ الْمُهْتَدُونَ، وَیفَرَّجُ بِهِ عَنِ الْمُؤْمِنِینَ»، نور او نوری است که مؤمنین را فرح و پیروزی و قدرت می‌دهد، نور امام زمان(عچ) به جامعه‌ی بشریت توان، قدرت، سعادت و کمال می‌دهد.

نور امام زمان(عج) اگر بر جمعیتی یا بر منطقه ای ساطع شود، دیگر آن جمعیت مشکلی ندارد و همه مشکلات آن به واسطه نور اما حل شده است.

تمام مشکلات بشر این است که از خدا دور شده است، جامعه‌ی منهای خدا مشکل دارد اما جامعه ای که با خدا ارتباط دارد دیگر آن جامعه مشکلی ندارد و کسی با خدا است حتماً با حجت خدا هم ارتباط دارد.

ولایت و مهدویت نعمت بزرگ خداوند برای بشریت

شیعه آقا امیرالمؤمنین(علیه السلام) بودن یک نعمت بسیار بزرگ است که برخی گاهی نمی دانند چه نعمت بزرگی دارند و قدر این نعمت را نمی دانند، در صورتی که بالاترین نعمت مسئله امامت و ولایت و مهدویت است. پس باید شیعه واقعی باشید.

 بنابراین جوانان و فرزندان خود را مؤدب به آداب مهدویت و امامت کنید. اگر دنیای مطلوب و آخرت می‌خواهید در همین است، هر چه می‌خواهید در خانه اهل بیت(ع) است و جای دیگر خبری نیست هر چه هست اینجا است. پس هم خودتان و هم بچه هایتان را مهدوی بار بیاورید و مهدوی تربیت کنید.

پدیدآورنده:

به کوشش: امیرمحسن سلطان احمدی

www.soltanahmadi.ir

—————————————————–

پی‌نوشت:
[۱] . کمال الدین و تمام النعمه  ,  جلد۲  ,  صفحه۶۴۴.
افضل اعمال امّت من انتظار فرج از ناحیه خداى تعالى است. 
 
[۲] . فرازهایی از زیارت امام زمان(عج) در روز جمعه.
[۳] . الاقبال بالاعمال الحسنه، سید بن طاووس ۱۴۱۵ق، ج۲، ص۲۵۲؛   کمال الدین، شیخ صدوق، ۱۳۹۵ق، ج۲، ص۴۱۰.
هر فردی که بمیرد در حالی که امام زمانش را نشناسد، به مرگ جاهلی مرده است .
 
[۴] . آیه ۱۶ سوره ق: ما از رگ گردن او به او نزدیکتریم.
 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.

درس اخلاق زیارت نیابتی درس اخلاق
logo-samandehi
error: حق تألیف را رعایت کنید