کد خبر : 4795
تاریخ انتشار : پنجشنبه 20 شهریور 1399 - 8:44
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای پاکی و رسیدن به هدایت خاص ثمره عزاداری ماه محرم بسته هستند

پاکی و رسیدن به هدایت خاص ثمره عزاداری ماه محرم

پاکی و رسیدن به هدایت خاص ثمره عزاداری ماه محرم

آیت الله جاودان ثمره و نتیجه مهم عزاداری ماه محرم را رسیدن به یک پاکی و طهارت قوی که ثمره اش هدایت خاص الهی است، دانستند.

آیت الله جاودان در جلسه این هفته خود، ثمره و نتیجه مهم عزاداری ماه محرم را رسیدن به یک پاکی و طهارت قوی که ثمره اش هدایت خاص الهی است، دانستند.


پاکی و رسیدن به هدایت خاص ثمره عزاداری ماه محرم آیت الله جاودان

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دست نوشته‌های معارفی امیرمحسن سلطان‌ احمدی (سلطان‌احمدی دات آی آر):  جلسه هفتگی درس اخلاق حضرت استاد آیت الله حاج شیخ محمدعلی جاودان(حفظه‌الله) چهارشنبه ۱۹ شهریور ماه ۱۳۹۹ به صورت مجازی در حسینه نورانی مرحوم شیخ مرتضی زاهد(ره) برگزار شد، که از این طریق از محضر حضرت استاد بهره مند شدم.

آیت‌الله جاودان در این جلسه ثمره و نتیجه مهم عزاداری ماه محرم را رسیدن به یک پاکی و طهارت قوی که ثمره اش هدایت خاص الهی است، دانستند و در پایان نسبت به شیوع کرونا در پاییز و زمستان هشدار دادند و از مؤمنین خواستند تا قبل از رسیدن به این فصل ها توسل، صدقه و قربانی زیاد انجام دهند.

در ادامه مشروح بیانات ایشان به شرح زیر تقدیم شما معارف‌جویان عزیز می‌گردد.

ثمره و نتیجه مهم ماه محرم و عزاداری امام حسین (ع)

یکی از بهترین ثمرات و بهترین نتیجه‌ای که ماه محرم و عزاداری حضرت حسین (ع) برای ما دارد، پاک کردن جان و نفس ما است.

این خیلی مسئله مهمی است و مهمتر از آن این است که بتوانید این پاکی و طهارتی که از عزاداری حضرت حسین (ع) در این ماه محرم کسب کرده‌اید را نگه دارید و آن را حفظ کنید.

و باز از این مهمتر اینکه بتوانید این را به یک پاکی دیگری متصل کنید، مثلاً آن را به عزاداری ماه صفر یا دوران معنوی ماه رمضان برسانید.

لزوم حفظ عزاداری‌های در ماه محرم

پس اگر بتوانید این پاکی حاصل شده در این ماه محرم و عزاداری را حفظ کنید و آن را با گناهان بعدی، با بی حساب و کتاب کار کردن‌های بعدی، زندگی‌های بعدی خراب و نابود نکنید و به یک عامل پاکی دیگر مثل عزاداری‌های ماه صفر و ایام فاطمیه و لحظات معنوی و عبادی ماه رمضان و دهه ذی الحجه متصل کنید، نتیجه‌اش این می‌شود که این طهارت قوت می‌یابد.

عمل پاک کلید رسیدن به طهارت و پاکی قوی/اتصال پاکی به پاکی دیگر

این طهارت ما بایستی از عمل ما شروع شود. باید اول عمل ما پاک شود، به این معنا که چشم ما جز پاک و حلال و طاهر نبیند، زبان من جز پاک و حلال و طاهر نگوید، گوش من جز پاک و حلال و طاهر چیزی نشنود. اگر چنین زحمت و ریاضتی را به خودتان بدهید و این طهارت‌های موهبتی ماه محرم یا ماه رمضان را بتوانید حفظ و تقویت کنید، این پاکی و طهارت تقویت می‌شود.

پس اگر شما پاک ببینید، پاک بگویید، پاک بشنوید و پاک بخورید ناگزیر آن پاکی تحصیل شده در ماه رمضان و ماه محرم تقویت می‌شود.

و اگر انسان زحمت بکشد و این پاکی‌های تحصیل شده را حفظ کند، باعث تقویت این پاکی خواهد شد و از این مرکز پاکی مثل ماه محرم به مرکز پاکی دوم مثل ماه صفر یا ماه رمضان می‌رسد و این پاکی به آن پاکی متصل می‌شود.

مراقبت و مواظبت بر اعمال / پاکی عمل سرلوحه زندگی

بنابراین پاکی از عمل ما شروع می‌شود که باید عمل خود را به دقت مواظبت و مراقبت کنید و با حساب عمل کنید. مثلاً با حساب ببیند، بشنود، بگوید و بخورد یعنی پاکی را سرلوحه همه زندگی خود قرار دهید که باعث می‌شود این پاکی‌ها روی پاکی‌های قبلی بیاید که مجموعه‌اش تبدیل می‌شود به آنچه قرآن آن را شرح صدر می‌نامد.

رسیدن به پاکی و طهارت نفس

که پاکی‌های عملی و موهبتی مثل پاکی‌های ماه محرم و ماه رمضان با هم جمع می‌شود و تبدیل به پاکی نفس و جان انسان می‌شود. که اگر پاکی به نفس و جان انسان برسد و بتواند بر آن مستولی شود و این چیزی است که قرآن اسم آن را شرح صدر گذاشته است.

پس وقتی سینه من در اثر ماه رمضان یا ماه محرم و زحمت‌ها و ریاضت‌های شخصی و مواظبت‌ها و مراقبت از بخل پاک شده است، این به جان و روح انسان نفوذ کرده و سلطه پیدا کرده است، ت جایی که پاکی بر من سلطنت می‌کند.

هدایت خاصه الهی نتیجه رسیدن به پاکی

نتیجه این پاکی یک هدایت خاصه است، هدایتی که قبلاً نبوده است. هدایت‌های قبلی معمولاً از دانسته‌های ما سرچشمه می‌گرفته است، که مثلا من می‌دانستم که نگاه به نامحرم گناه است و من از این نگاه پرهیز می‌کردم اما این پاکی‌های ناشی شده از این رفتار و اعمال و از آن موهبت‌های ماه رمضان و ماه محرم به نفس و جان من نفوذ می‌کند و من چون بر این پاکی‌ها پیگیری و استقامت می‌کنم، این به پاکی نفس و جان می‌رسد و بعد از آن به دنبال آن یک هدایت خاص است که قرآن می‌فرماید: «فَمَنْ یرِدِ اللَّهُ أَنْ یهْدِیهُ یشْرَحْ صَدْرَهُ لِلْإِسْلَامِ ۖ؛ پس کسی را که خدا بخواهد هدایت کند، سینه‌اش را برای [پذیرفتن] اسلام می‌گشاید»، (آیه ۱۲۵ سوره انعام).

رسیدن به نور هدایت و شرح صدر

پس کسی که خدا بخواهد او را هدایت خاص کند به او شرح صدر مرحمت می‌کند و به او یک نور می‌دهد که در در آیه دیگر می‌فرماید: «أَفَمَنْ شَرَحَ اللَّهُ صَدْرَهُ لِلْإِسْلَامِ فَهُوَ عَلَىٰ نُورٍ مِنْ رَبِّهِ ۚ ؛ آیا آن کس را که خدا برای اسلام شرح صدر (و فکر روشن) عطا فرمود که وی به نور الهی روشن است»، (آیه ۲۲ سوره زمر).

این نور تازه و عطای خدا ثمره پاکی او است. او در عمل پاک بوده و از پاکی‌های موهبتی ماه محرم و ماه رمضان استفاده کرده و نگذاشته است خراب شود و اینک به این نور می‌رسد و این نور نوری است که شما را به راست می‌برد.

و در آیه دیگر می‌فرماید: «ذَٰلِکَ هُدَى اللَّهِ یهْدِی بِهِ مَنْ یشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ ۚ ؛ این هدایت خداست که هر کس از بندگانش را بخواهد به آن هدایت می‌کند»، (آیه ۸۸ سوره انعام)

بنابراین ثمره این پاکی رسیدن به این هدایت خاص است و هر کس را خدا بخواهد هدایت خاصه می‌کند. و بهای آن چیزی نیست جز استفاده از موهبت‌های ماه رمضان و ماه محرم و زحمت‌های شخصی آن فرد برای پاک نگهداشتن چشم، گوش، زبان، معاشرت و رفتارهایش با زن و بچه و زیر دست، و غذا خوردن و سایر اعمال که اگر زحمت کشید و این‌ها را پاک نگه داشت به آن نور و هدایت خاصه و شرح صدر می‌رسد.

رسیدن به رضوان الهی

بعد از رسیدن به شرح صدر در آیات سوره انعام یک چیز دیگری می‌فرماید که یک حرف تازه است که می‌فرماید: «وَهَٰذَا صِرَاطُ رَبِّکَ مُسْتَقِیمًا ۗ ؛ و این [قرآن و اسلام] راه راست پروردگار توست»، (آیه ۱۲۶ سوره انعام). این صراط مستقیم خدا است که مستقیم او را به رضوان خدا می‌رساند.

این راه هیچ کجی و معوجی در آن وجود ندارد و گودال و دره و کوه در آن نیست، و یک راه مستقیم به سوی رضوان خدا است.

رسیدن به خانه سلامت ابدی و همسایگی با خدا

بعد می‌فرماید: «لَهُمْ دَارُ السَّلَامِ عِنْدَ رَبِّهِمْ ۖ ؛ برای آنان نزد پروردگارشان خانه سلامت و امن است؛ »، (آیه ۱۲۷ سوره انعام) این‌ها سرانجام به دارالسلام خدای خودشان می‌رسند، که جایی است که هیچ رنجی آنجا نیست و هیچ مشکلی دیگری وجود ندارد و همه چیز آن راحتی، امنیت، لذت و خوشی است.

بعد یک چیز دیگر می‌گوید که بسیار مهم است که این دارالسلامی که اینها را وعده کرده‌ایم و این نزد رب آن‌ها است و اینها همسایه خدا می‌شوند، همسایه رضای خدا و عنایت خدا می‌شوند و همیشه بر سر آن‌ها بارانی از رحمت و الطاف الهی می‌بارد.

که باز یک چیز مهم دیگر در ادامه آیه می‌فرماید: «وَهُوَ وَلِیهُمْ؛ خدا دوستدار و سرپرست آنهاست» یعنی اینها دیگر در تحت سرپرستی خدای مهربان قرار می‌گیرند. زحمت هایشان به ثمر می‌رسد و دست مرحمت خدا را همیشه بر سر خودشان حس می‌کنند، هر چند حس یک لفظ کوچکی است، بلکه به تمام جانشان در می‌یابند.

لزوم مراقبه و مواظبت اعمال برای رسیدن به چنین جایگاهی

در هر صورت زحمت عملی مقدمه است. پس باید برای رسیدن به چنین جایگاهی زحمت کشید، چشمم را مواظبت کرد تا جایی که حتی سعی کنید یک دانه هم لغزش نکنید، زبان را حفظ کنید و سعی کنید حتی یک بار لغزش نکنید، و همینطور گوش خود را حفظ کنید که گناه نشنوید و همینطور غذای خود، رفتار و همه اعمال خود را باید مواظبت کرد.

شخص باید اینها را مواظبت کند تا به آنجایی برسد که همسایه خدا و مراحم خدا شود و همیشه مورد مرحمت و لطف و رحمت خدا باشد.

صدقه دادن زیاد و قربانی نمودن قبل از اوج شیوع کرونا

ما باید جنبه‌های بهداشتی را خیلی با دقت رعایت کنیم. احتمال دارد در ماه‌های پاییز و زمستان یک اوج دیگری خدایی نکرده برای کرونا داشته باشیم و این مواظبت‌های بهداشتی لازم و واجب است.

و ما باید قبل از اینکه این دوره پیش بیاید باید زیاد توسل کنیم و زیاد صدقه بدهیم و همینطور کسانی که توانایی مالی دارند زیاد گوسفند به عنوان صدقه برای سلامتی امام زمان (عج) قربانی کنند و اگر توانایی بیشتری دارید بیش از یک گوسفند قربانی کنید، بلکه گوسفند‌های متعدد برای سلامتی امت به عنوان صدقه‌ی سلامتی امام زمان (عج) قربانی کنید و گوشت آن را هم فقط و فقط به فقرا بدهید.

ان شاءالله خداوند مشکل این مریضی را از کشور و همه عالم اسلام دور بفرماید، این مریضی را به سهولت و آسانی برای مردم ما حل بفرماید، همه مرضای این ویروس منحوس را شفای عاجل و کامل و خیر مرحمت بفرماید.

پدیدآورنده:

به کوشش: امیرمحسن سلطان احمدی

www.soltanahmadi.ir

بیشتر بخوانید:

√دیگر مطالب و بیانات حضرت استاد آیت الله جاودان را اینجا کلیک نموده و بخوانید

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.

درس اخلاق زیارت نیابتی درس اخلاق
logo-samandehi
error: حق تألیف را رعایت کنید