کد خبر : 4696
تاریخ انتشار : دوشنبه 16 تیر 1399 - 21:45
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای شب پانزدهم ذی القعده شبی با عظمت برای استجابت دعا بسته هستند

شب پانزدهم ذی القعده شبی با عظمت برای استجابت دعا

شب پانزدهم ذی القعده شبی با عظمت برای استجابت دعا

شب پانزدهم ذی القعده از شب های بسیار مهم ماه ذی القعده و شبی با فضیلت است که توصیه به احیا و شب زنده داری در این شب شده است.

شب پانزدهم ذی القعده از شب های بسیار مهم ماه ذی القعده و شبی با فضیلت است که توصیه به احیا و شب زنده داری در این شب شده است.


شب پانزدهم ذی القعده شبی با عظمت برای استجابت دعا

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دست نوشته‌های معارفی امیرمحسن سلطان‌ احمدی (سلطان‌احمدی دات آی آر): از شب های بسیار مهم و با فضیلت ماه ذی القعده شب پانزدهم ماه ذی القعده است که از شب های مهم عبادی است که حتی توصیه به احیا و شب زنده داری در این شب شده است که اهل سلوک الی الله به این شب اهمیت خاصی می دهند.

اهمیت شب پانزدهم ذی القعده در روایتی از پیامبر(ص)

در اهمیت این شب سید ابن طاووس(ره) در اقبال و علامه مجلسی(ره) در زاد المعاد از پیامبراکرم صلی الله علیه و آله روایتی نقل نموده که حضرت فرمودند: «وَ فِی رِوَایَهٍ أُخْرَى عَنِ اَلرَّسُولِ اَلْأَکْرَمِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ: فِی ذِی اَلْقَعْدَهِ لَیْلَهٌ مُبَارَکَهٌ وَ هِیَ لَیْلَهُ خَمْسَ عَشْرَهَ یَنْظُرُ اَللَّهُ إِلَى عِبَادِهِ اَلْمُؤْمِنِینَ فِیهَا بِالرَّحْمَهِ أَجْرُ اَلْعَامِلِ فِیهَا بِطَاعَهِ اَللَّهِ أَجْرُ مِائَهِ سَائِحٍ لَمْ یَعْصِ اَللَّهَ طَرْفَهَ عَیْنٍ فَإِذَا کَانَ نِصْفُ اَللَّیْلِ فَخُذْ فِی اَلْعَمَلِ بِطَاعَهِ اَللَّهِ وَ اَلصَّلاَهِ وَ طَلَبِ اَلْحَوَائِجِ فَقَدْ رُوِیَ أَنَّهُ لاَ یَبْقَى أَحَدٌ سَأَلَ اَللَّهَ فِیهَا حَاجَهً إِلاَّ أَعْطَاهُ

حضرت در این روایت فرمودند: «در شب پانزدهم ماه ذى القعده حق تعالى به سوى بندگان مؤمن خود نظر رحمت مى‌کند؛کسى که آن شب را به عبادت به سر آورد ثواب صد عابد به او عطا مى‌کند که در یک چشم به هم زدن معصیت خدا نکرده باشد و چون نصف شب بگذرد شروع کن به عبادت و نماز و حاجات خود را از حق تعالى طلب کن،هرحاجت طلب کنى مستجاب مى‌گردد.»

بنابراین انسان باید در این شب مشغول به طاعت خداوند شده و به دعا و نماز بپردازد. زیرا در این روایت آمده کسی در این شب چیزی از خدا نمی خواهد مگر اینکه در صورت مصلحت خداوند آن را به او عنایت می فرماید و حاجت او را برآورده می کند.

توصیه آیت الله ملکی تبریزی و علامه کاشانی

شیخ مناجاتیان و مراقبه مرحوم آیت الله ملکی تبریزی(ره) نیز در المراقبات با توصیه به کسب بهره از شب پانزدهم ماه ذی القعده آورده است: طاعات و عبادت در این شب از این جهت که مشهور نبوده و مردم کمتر در آن به طاعت خدا مشغول می گردند آن را از سایر شب های مشهور ممتاز می گرداند. که این مطلب نزد اهل مراقبت مهم است. زیرا توجه در زمان غفلت عموم از مراقبات مهم و باعث سرعت اجابت است. و عمل نزد خداوند بزرگتر و به قبول نزدیکتر و اجر بیشتری دارد. پس با تمام جدیت و اشتیاق برای اجابت دعوت منادی به کرامت خداوند متعال اقدام نموده و فرصت را غنیمت شمارید چون به زودی مصیبت مرگ سراغتان می آید که بعد از آن نمی توانید ذره ای از این منافع بزرگ به دست بیاورید.

همچنین علامه آیت الله سید عباس کاشانی(ره) از شاگردان مرحوم آیت الله قاضی(ره) در مصابیح الجنان در اهمیت این شب آورده است: شب نیمه ماه ذی القعده شبی است گوهرین که احیای آن با عبادت و نماز و حاجت خواستن مستحب است، زیرا در این شب طاعات پذیرفته و حاجات برآورده می شوند. ان شاءالله.

منظور از احیای شب پانزدهم ذی القعده

ضمناً منظور از احیای این شب به این معنا نیست که این شب از شب های قدر و احیا است بلکه احیای این شب به معنای شب زنده داری و بیدار بودن برای عبادت و طاعت خداوند است. چون این شب از شب های با فضیلت و مهم عبادی است.

خلاصه کلام اینکه این فرصت های معنوی را مغتنم شمارید که این فرصت ها باب خیری برای نجات انسان در فردای قیامت است که مثل باد هم این فرصت ها می گذرید و اگر آن را از دست دادید چیزی جز پشیمانی نصیبتان نخواهد شد.

پس امشب را غنیمت شمارید و بر اساس توان جسمی و روحی خود به طاعت و عبادت خداوند متعال مشغول باشید و در رأس همه حاجات دعا برای سلامتی و فرج آقاجانمان امام زمان(عج) باشد.

پدیدآورنده:

به‌کوشش: امیرمحسن سلطان احمدی

www.soltanahmadi.ir

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.

درس اخلاق زیارت نیابتی درس اخلاق
logo-samandehi
error: حق تألیف را رعایت کنید