کد خبر : 4574
تاریخ انتشار : یکشنبه 4 خرداد 1399 - 3:47
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای یکی از علل اختلاف در رؤیت هلال ماه و عدم درک عید فطر و عید قربان بسته هستند

یکی از علل اختلاف در رؤیت هلال ماه و عدم درک عید فطر و عید قربان

یکی از علل اختلاف در رؤیت هلال ماه و عدم درک عید فطر و عید قربان

امام صادق(علیه‌السلام) در روایتی معتبر در کتاب الامالی یکی از علل اختلاف در رؤیت هلال ماه و  عدم درک عید فطر و عید قربان را بیان فرموده‌اند.


امام صادق(علیه‌السلام) در روایتی معتبر در کتاب الامالی یکی از علل اختلاف در رؤیت هلال ماه و  عدم درک عید فطر و عید قربان را بیان فرموده‌اند.


یکی از علل اختلاف در رؤیت هلال ماه شوال و عید فطر

به گزارش پایگاه اینترنتی دست نوشته‎های معارفی امیرمحسن سلطان‎احمدی (سلطان‌احمدی دات آی آر): رؤیت هلال در اول هر ماه قمری از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است تا جایی که این اهمیت رؤیت در ابتدای و انتهای ماه مبارک رمضان به خوبی دیده می‌شود که از چه جایگاه مهمی این رؤیت برخوردار است.

وقتی رؤیت هلال ماه مثلاً در ابتدای ماه رمضان دقیق صورت نگیرد، باعث می‌شود زمان دقیق شب‌های قدر را ندانیم و مشخص نباشد از چه روزی باید به عنوان آغاز ماه رمضان روزه بگیریم و مشکلی در عبادات و روزه داری ما پیش می‌آید. و همین طور در پایان ماه رمضان اگر در رؤیت هلال ماه شوال با مشکل روبرو شویم باز در بحث روزه گرفتن و همچنین روز عید سعید فطر و بهره عبادی از این شب و روز عید محروم می‌شویم.

از این رو از قدیم این اختلاف در رؤیت هلال ماه مبارک رمضان بین علمای شیعه و حتی اهل سنت وجود داشته است. تا جایی که در روایتی معتبره در منابع روایی شیعه نقل شده که علت این اختلاف شهادت سالار شهیدان امام حسین(علیه‌السلام) در روز عاشورا است.

شهادت امام حسین(علیه‌السلام) و اختلاف در رؤیت هلال ماه

شیخ صدوق در کتاب امالی در روایتی از امام صادق(علیه‌السلام) نقل نموده که حضرت فرمودند: وقتی که امام حسین(علیه‌السلام) با ضربه شمشیر از پا افتاد و خواستند سر مبارک حضرت را از تن جدا کنند، یک منادی از میان عرش ندا داد: اى امت جبار و ستم‌پیشه! پس از پیامبر خود از توفیق عید قربان و عید فطر بى‌بهره خواهید شد.

در ادامه امام صادق(علیه‌السلام) فرمودند چنین بود که آنان موفق نشدند و هیچ‌گاه کامیاب نخواهند شد تا اینکه خون‌خواه حسین علیه السّلام بر ستم‌گران بشورد.

بنا به استناد این روایت یکی از علل اختلاف در رؤیت هلال ماه شوال، شهادت مظلومانه سالار شهیدان آقا امام حسین(علیه‌السلام) است.

عین روایت به همراه سند و منبع:

حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ اَلْحَسَنِ بْنِ أَحْمَدَ بْنِ اَلْوَلِیدِ رَحِمَهُ اَللَّهُ قَالَ حَدَّثَنَا اَلْحَسَنُ بْنُ مَتِّیلٍ اَلدَّقَّاقُ قَالَ حَدَّثَنَا یعْقُوبُ بْنُ یزِیدَ عَنْ عَلِی بْنِ اَلْحَسَنِ بْنِ عَلِی بْنِ فَضَّالٍ عَنِ اَلدَّیلَمِی وَ هُوَ سُلَیمَانُ عَنْ عَبْدِ اَللَّهِ بْنِ لَطِیفٍ اَلتَّفْلِیسِی قَالَ

قَالَ اَلصَّادِقُ أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ جَعْفَرُ بْنُ مُحَمَّدٍ عَلَیهِ السَّلاَمُ:

لَمَّا ضُرِبَ اَلْحُسَینُ بْنُ عَلِی عَلَیهِ السَّلاَمُ بِالسَّیفِ ثُمَّ اُبْتُدِرَ لِیقْطَعَ رَأْسُهُ نَادَى مُنَادٍ مِنْ قِبَلِ رَبِّ اَلْعِزَّهِ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى مِنْ بُطْنَانِ اَلْعَرْشِ فَقَالَ أَلاَ أَیتُهَا اَلْأُمَّهُ اَلْمُتَحَیرَهُ اَلظَّالِمَهُ بَعْدَ نَبِیهَا لاَ وَفَّقَکُمُ اَللَّهُ لِأَضْحًى وَ لاَ فِطْرٍ قَالَ ثُمَّ قَالَ أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ لاَ جَرَمَ وَ اَللَّهِ مَا وُفِّقُوا وَ لاَ یوَفَّقُونَ أَبَداً حَتَّى یقُومَ ثَائِرُ اَلْحُسَینِ عَلَیهِ السَّلاَمُ .

منبع: الأمالی (للصدوق) , جلد۱ , صفحه۱۶۸ / الکافی ج‏۴، ص۱۷۰ .

ترجمه روایت:

امام صادق علیه السّلام فرمود: آنگاه که حسین بن على علیه السّلام را با تیغ کشتند و خواستند که سر مبارک او را از تن جدا کنند، ندایى از سوى پروردگار عزیز طنین‌انداز شد؛ ندایى از میان عرش: اى امت جبار و ستم‌پیشه! پس از پیامبر خود از توفیق عید قربان و عید فطر بى‌بهره خواهید شد.امام صادق علیه السّلام فرمود: چنین بود که آنان موفق نشدند و هیچ‌گاه کامیاب نخواهند شد تا اینکه خون‌خواه حسین علیه السّلام بر ستم‌گران بشورد.

)الأمالی (للصدوق) / ترجمه هدایتی ; ج ۱ ص ۲۸۳).

پدیدآورنده:

به‌ قلم: امیرمحسن سلطان احمدی

www.soltanahmadi.ir

 
*شناسه شبکه های اجتماعی: soltanahmadi_ir@  تلگرام | اینستاگرام | ایتا | سروش | بله | روبیکا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.

درس اخلاق زیارت نیابتی درس اخلاق
logo-samandehi
error: حق تألیف را رعایت کنید