کد خبر : 4566
تاریخ انتشار : جمعه 2 خرداد 1399 - 3:59
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای تغییر خلقت در روز قیامت و قطعی بودن عذاب ظالمان ۲۲ بسته هستند

تغییر خلقت در روز قیامت و قطعی بودن عذاب ظالمان ۲۲

تغییر خلقت در روز قیامت و قطعی بودن عذاب ظالمان ۲۲

آیت‌الله العظمی مدرسی در تدبر در آیات۴۷ تا ۵۰ سوره ابراهیم به روز قیامت و تغییر خلقت و برپایی این روز در روی زمین کنونی پرداختند و عذاب ظالمان را قطعی دانستند.

آیت‌الله العظمی مدرسی در تدبر در آیات۴۷ تا ۵۰ سوره ابراهیم به روز قیامت و تغییر خلقت و برپایی این روز در روی زمین کنونی پرداختند و عذاب ظالمان را قطعی دانستند.


تغییر خلقت در روز قیامت و قطعی بودن عذاب ظالمان آیت الله مدرسی

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دست نوشته‎های معارفی امیرمحسن سلطان‎احمدی (سلطان‌احمدی دات آی آر): بیست و دومین جلسه درس تفسیر و تدبر در سوره ابراهیم توسط مرجع عالیقدر تقلید و مفسر تفسیر من هدی القرآن (هدایت) حضرت آیت‎الله العظمی سید محمد تقی مدرسی دام‌ظله، در ماه رمضان ۱۴۴۱ روز گذشته ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ برگزار شد.

معظم‌له در این جلسه با تدبر در آیات ۴۷ تا ۵۰ سوره ابراهیم درباره روز قیامت و تغییر خلقت انسان ها سخن گفتند و در ادامه به قطعی بودن عذاب ظالمان اشاره نمودند که در ادامه مشروح بیانات معظم‌له تقدیم شما معارف‌جویان عزیز می گردد.

آیه ۴۷ سوره ابراهیم: فَلَا تَحْسَبَنَّ اللَّهَ مُخْلِفَ وَعْدِهِ رُسُلَهُ إِنَّ اللَّهَ عَزِیزٌ ذُو انْتِقَامٍ.

پس مپندار که خدا وعده خود را به پیامبرانش خلاف مى ‏کند که خدا شکست‏ ناپذیر انتقام‏گیرنده است. ﴿۴۷﴾

آیه ۴۸ سوره ابراهیم: یوْمَ تُبَدَّلُ الْأَرْضُ غَیرَ الْأَرْضِ وَالسَّمَاوَاتُ وَبَرَزُوا لِلَّهِ الْوَاحِدِ الْقَهَّارِ.

روزى که زمین به غیر این زمین و آسمانها [به غیر این آسمانها] مبدل گردد و [مردم] در برابر خداى یگانه قهار ظاهر شوند. ﴿۴۸﴾

آیه ۴۹ سوره ابراهیم: وَتَرَى الْمُجْرِمِینَ یوْمَئِذٍ مُقَرَّنِینَ فِی الْأَصْفَادِ.

و گناهکاران را در آن روز مى ‏بینى که با هم در زنجیرها بسته شده‌اند ﴿۴۹﴾

آیه ۵۰ سوره ابراهیم: سَرَابِیلُهُمْ مِنْ قَطِرَانٍ وَتَغْشَى وُجُوهَهُمُ النَّارُ.

تن‏پوشهایشان از قطران است و چهره ‏هایشان را آتش مى ‏پوشاند. ﴿۵۰﴾

وقوع روز قیامت در روی همین زمین کنونی

روز قیامت با یک تحولات بسیار عظیم در روی همین زمینی که اکنون ما زندگی می‌کنیم، اتفاق می‌افتد. ولی در آن روز در اثر تحولات عظیمی که انجام می‌شود همه کوه‌ها از بین می‌رود، دریاها آتش می‌گیرد، خورشید و ماه تاریک می‌شود و زمین بسیار صاف می‌شود تا حدی که هیچ پستی و بلندی در زمین پیدا نمیشود، و مردم در یک لحظه از قبرهای خود بیرون می‌آیند و یک جو وفضای بسیار بسیار خطرناکی در تمام مخلوقات حاکم می‌شود.

بنابراین روز قیامت روزی سنگین و هولناکی است. چون بشر نمیتواند بدون خوراک و غذا ادامه حیات داشته باشد، در بعضی از روایات آمده که در آن روز زمین هم ماده‌ای در آن وجود دارد که مردم از آن می‌خورند، حتی در جهنم هم به اهل جهنم غذای می‌دهند که زقوم است.

بالاخره روز قیامت روز بسیار عظیمی است که در این روز اسماءالله تجلی دارد. آن روز بشر دورو ندارد و ظاهر و باطن او یکی است و مثل دنیا نمیتواند چیزی را پنهان کند. درباره این روز خداوند می‌فرماید: «یوْمَ تُبْلَی السَّرائِرُ»، آیه ۹ طارق: روزی که رازهای نهان بر ملا شود.

آشکار شدن همه ظاهر و باطن افراد در روز قیامت

این آیه که می‌فرماید: «یوْمَ تُبَدَّلُ الْأَرْضُ غَیرَ الْأَرْضِ وَالسَّمَاوَاتُ وَبَرَزُوا لِلَّهِ الْوَاحِدِ الْقَهَّارِ» (آیه ۴۸ سوره ابراهیم) درباره این روز کاملاً ظاهر است. شاید تعبیر قرآن در این آیات «وَبَرَزُوا» آشکار و ظاهر شدن است. و همه چیز در این روز ظاهر می‌شود و کسی نمیتواند خودش را مخفی کند، و در دل چیزی مخفی نیست و هر خوبی و بدی در این روز ظاهر است.

خداوند می‌فرماید: «إِنَّ اللَّهَ عَزِیزٌ ذُو انْتِقَامٍ» آن روز تجلی اسم خدا «عَزِیزٌ ذُو انْتِقَامٍ» است. که اولاً عزیز و شکست ناپذیر است و قدرت دارد و قوی است که از قوت و قدرتش استفاده می‌کند و همینطور انتقام هم می‌گیرد و باید بترسید.

نابودی قطعی ظالمین به صراحت قرآن

در آیات گذشته خداوند بیان کرد که ظالمین فکر نکنند که با مرگ کار آن‌ها تمام شد. اولاً توجه پیدا کنید که ظالم و ستمکاری که امروز حاکم است، این حکومت و قدرت را از دیگری به ارث گرفته است؛ بنابراین او نیز همچون گذشتگان خواهد رفت و دیگری جای او می‌آید. و دوماً هر چه در دنیا به سر این ظالمان بیاید و یا بمیرند و از بین بروند، به این معنا نیست که مجازات آن‌ها تمام شد و به این مجازات بسنده شد.

بلکه تازه با مرگ اول کار و مجازات آن‌ها شروع می‌شود. آل فرعون که غرق شدند، به محض غرق شدن به جهنم رفتند. یا این ظالمی که در دنیا به هر دلیل کشته و به دار آویخته می‌شود، لحظه‌ای که از این دنیا به سرای آخرت منتقل می‌شود، به جهنم می‌رود و تازه حساب او آنجا تازه شروع می‌شود.

مومنین در مبارزه با ظالمین سست نشوند وعده خدا قطعی است

بنا بر روال این آیات که در جلسات قبل بیان شد که قرآن بیان می‌کند: «وَسَکَنْتُمْ فِی مَسَاکِنِ الَّذِینَ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ وَتَبَینَ لَکُمْ کَیفَ فَعَلْنَا بِهِمْ وَضَرَبْنَا لَکُمُ الْأَمْثَالَ» (آیه ۴۵ سوره ابراهیم) اول بیان می‌کند که ستمگران را چگونه از بین برد؟ بعد می‌گوید اکنون شما جای آن‌ها نشستید، ولی به این تنها اکتفا نمیشود و این مقدمه‌ای برای روز قیامت است.

در آیه مورد بحث این جلسه خداوند می‌فرماید: «فَلَا تَحْسَبَنَّ اللَّهَ مُخْلِفَ وَعْدِهِ رُسُلَهُ» (آیه ۴۷ سوره ابراهیم) نپندارید و این تصور را نکنید که خدایی که گفته من پیغمبران را کمک می‌کنم، این خدا خلف وعده کند! شاید این آیات در قرآن با این مضامین تکرار شده باشد اما از این جهت است که اگر یک روزی مؤمنین در فعالیت‌های ضد طاغوت‌ها یک مقدار در موفقیت و پیروزی آن‌ها و شکست طاغوت‌ها تأخیری صورت گرفت، مؤمنین مأیوس نشوند و بدانند پیروزی از آن آن‌ها است.

بالاخره هر چیز وقت دارد و این زمان شاید جز طبیعت مخلوقات است و باید این زمان بگذرد و آن ظالمان هم بشر هستند و باید امتحان شوند و خدا برای این امتحان نمودن و بازگشت آن‌ها به آن‌ها مهلتی داده است.

انتقام خدا از ظالمین

پس فکر نکنید آن وعده‌ای که خدا به پیغمبران خود داده خدا از آن خلف وعده می‌کند. در پایان این آیه خداوند می‌فرماید: «إِنَّ اللَّهَ عَزِیزٌ ذُو انْتِقَامٍ» خدا عزت دارد و نمیگذارد یک مشت اوباش در این دنیا حکومت کنند و هر کار خواستند انجام دهد، در صورتی که خداوند انتقام می‌گیرد و شما باید از قدرت و انتقام خداوند بترسید.

حالا چه زمانی خداوند از ظالمین انتقام می‌گیرد؟ که در آیه بعد می‌فرماید: «یوْمَ تُبَدَّلُ الْأَرْضُ غَیرَ الْأَرْضِ وَالسَّمَاوَاتُ وَبَرَزُوا لِلَّهِ الْوَاحِدِ الْقَهَّارِ» (آیه ۴۸ سوره ابراهیم) روزی که این زمین آن زمین قبلی نیست و منظور روز قیامت است.

نه فقط زمین، آسمانها هم تغییر می‌کند که شاید در این آیه که تعبیر به آسمان‌ها شده منظور آسمان‌های زمین‌های مختلف است.

بعد از آن که انسان‌ها از قبرها بیرون آمدند، می‌بینند این زمین و آسمان همان زمین و آسمان است، اما دیگر اثری از کوه‌ها، دره‌ها، پستی و بلندی‌ها، شهرها، دریا‌ها بر روی این زمین نیست و یک زمین بیآب و علف و هموار است که تا چشم کار می‌کند، چشم انسان می‌بیند.

تغییر خلقت در روز قیامت

از بعضی از معانی دیگر روز قیامت به دست می‌آید که خلقت بشر در این روز فرق می‌کند، ولی حقیقت و جوهره وجودی او همان است و تغییر نکرده است، اما به یک نوع دیگر تبدیل شده است. اگر با خلقتی که الان برای دنیا خلق شده‌اید، در دنیا بعضی از احوال آن روز قیامت را ببینید، نمیتوانید ادامه حیات بدهید، ولی در روز قیامت با وجود آتش، تاریکی، گزنده‌ها می‌مانید و ادامه حیات می‌دهید. پس نوع حیات فرق می‌کند.

از جمله تغییرات در چشم انسان است که از این سر محشر تا انتهای محشر را می‌بیند و خیلی تیزبین می‌شوید. قرآن فرموده است: «لَقَدْ کُنْتَ فِی غَفْلَهٍ مِنْ هَٰذَا فَکَشَفْنَا عَنْکَ غِطَاءَکَ فَبَصَرُکَ الْیوْمَ حَدِیدٌ»، آیه ۲۲ سوره ق: تو از این صحنه (و دادگاه بزرگ) غافل بودی و ما پرده را از چشم تو کنار زدیم، و امروز چشمت کاملاً تیزبین است.

کنار رفتن حجاب‌ها در قیامت

آنجا هیچ قدرتی و هیچ چیزی بین شما و خداوند سبحان و تعالی حجاب نمیشود و همه چیز در برابر خدا ظاهر می‌شود. خدایی که واحد است و فقط او یکتا و قهار است و دیگران را با قهرش مغلوب می‌کند.

در آیه بعد می‌فرماید: «وَ تَرَى الْمُجْرِمِینَ یوْمَئِذٍ مُقَرَّنِینَ فِی الْأَصْفَادِ» (آیه ۴۹ سوره ابراهیم) در این صحرای عظیم محشر جنایتکاران با هم دیده می‌شوند. اینها همین جنایتکارانی هستند که امروز این طرف و آن طرف می‌روند و برای خودشان یک حال‌های کاذب و جنبه‌های دروغ درست می‌کنند، در آن روز از بین می‌روند.

این مجرم را که می‌بینید به هم بسته شده‌اند. ظاهراً این مجرمین در آنجا با هم هستند و به صورت دست بسته و در غل و زنجیر هستند؛ و یا هر کس با یک شیطان است. و همه این احتمالات را مفسرین گفته‌اند.

«قَطِرَانٍ» چیست؟ / نوع لباس ظالمان در قیامت

در ادامه خداوند به نوع لباس آن‌ها اشاره کرده و می‌فرماید «سَرَابِیلُهُمْ مِنْ قَطِرَانٍ»، (آیه ۵۰ سوره ابراهیم) لباس آن‌ها از «قَطِرَانٍ» است. بعضی اوقات بعضی آیات قرآن ذکر یک حقایق را بیان می‌کند که به ذهن ما نزدیک شود تا ما بفهمیم.

برای بیان فهم این ماده دقت کنید، وقتی شترها به بیماری مثل خره و جرب یا گری مبتلا می‌شوند، یک نوع ماده‌ای است که از یک درخت می‌گیرند و بوی بدی هم دارد و به آن‌ها می‌دهند. پیراهن این ظالمان در قیامت به تشابه این ماده است که این ماده خیلی سریع الاشتعال است و زود آتش می‌گیرد و این آتش زبانه می‌کشد و صورت آن‌ها را هم می‌سوزاند.

در پایان این آیه می‌فرماید: «وَ تَغْشَى وُجُوهَهُمُ النَّارُ» و صورت آن‌ها کاملاً به وسیله آتش جهنم پوشیده می‌شود و این سرنوشت مجرمین و ظالمان است. تازه این اول مجازات آن‌ها است که بعد آن‌ها را محاکمه و حسابرسی می‌کنند و به جهنم می‌برند.

بنابراین خداوند سبحان و تعالی وقتی می‌فرماید من و رسولم بر ظالمان قالب هستیم پس شما نگویید چرا یک عده ستمگر و ظالم در دنیا حکومت می‌کنند؟! بدانید این حکومت موقت است و اینها هم در دنیا از این حکومت سرنگون می‌شوند و به زودی به آتش جهنم مبتلا می‌شوند.

امیدوارم خداوند سبحان و تعالی از سرنوشت بد ما را محصون و محفوظ قرار بدهد. و صل الله علی محمد و آله الطاهرین.

پدیدآورنده:

به‌ کوشش: امیرمحسن سلطان احمدی

www.soltanahmadi.ir

[box type=”shadow”]*بیشتر بخوانید:

دیگر جلسات تدبر در سوره ابراهیم حضرت آیت الله العظمی مدرسی

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.

درس اخلاق زیارت نیابتی درس اخلاق
logo-samandehi
error: حق تألیف را رعایت کنید