کد خبر : 4547
تاریخ انتشار : پنجشنبه 1 خرداد 1399 - 12:20
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای عبرت از گذشتگان و پرهیز از مکر/ضعف در برابر قدرت خدا و حتی کرونا ۲۱ بسته هستند

عبرت از گذشتگان و پرهیز از مکر/ضعف در برابر قدرت خدا و حتی کرونا ۲۱

عبرت از گذشتگان و پرهیز از مکر/ضعف در برابر قدرت خدا و حتی کرونا ۲۱

آیت‌الله العظمی مدرسی در تدبر در آیات ۴۵ و ۴۶ سوره ابراهیم به هشدار خداوند نسبت به عبرت گرفتن از سرنوشت گذشتگانی که در جای شما ساکن بودن و پرهیز از مکر کردن هشدار دادند.

آیت‌الله العظمی مدرسی در تدبر در آیات ۴۵ و ۴۶ سوره ابراهیم به هشدار خداوند نسبت به عبرت گرفتن از سرنوشت گذشتگانی که در جای شما ساکن بودن هشدار دادند و به قوی بودن مکر و قدرت خدا نسبت به بشر نیز اشاره کردند.

عبرت از گذشتگان و پرهیز از مکر/ضعف در برابر قدرت خدا و حتی کرونا آیت الله العظمی مدرسی تدبر در

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دست نوشته‎های معارفی امیرمحسن سلطان‎احمدی (سلطان‌احمدی دات آی آر): بیست و یکمین جلسه درس تفسیر و تدبر در سوره ابراهیم توسط مرجع عالیقدر تقلید و مفسر تفسیر من هدی القرآن (هدایت) حضرت آیت‎الله العظمی سید محمد تقی مدرسی دام‌ظله، در ماه رمضان ۱۴۴۱ روز گذشته ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ برگزار شد.

معظم‌له در این جلسه با تدبر در آیات ۴۵ و ۴۵ سوره ابراهیم به هشدار خداوند نسبت به پند و عبرت گرفتن از سرنوشت گذشتگانی که قبلاً در جای شما ساکن بودند اشاره کردند و نسبت به قوی بودن قدرت و مکر خداوند نسبت به برخی ابرقدرت ها و ظالمان روی زمین هشدار دادند.

در ادامه مشروح بیانات معظم‌له تقدیم شما معارف‌جویان عزیز می گردد.

آیه ۴۵ سوره ابراهیم: وَسَکَنْتُمْ فِی مَسَاکِنِ الَّذِینَ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ وَتَبَینَ لَکُمْ کَیفَ فَعَلْنَا بِهِمْ وَضَرَبْنَا لَکُمُ الْأَمْثَالَ.

و در سراهاى کسانى که بر خود ستم روا داشتند سکونت گزیدید و براى شما آشکار گردید که با آنان چگونه معامله کردیم و مثلها براى شما زدیم﴿۴۵﴾

آیه ۴۶ سوره ابراهیم: وَقَدْ مَکَرُوا مَکْرَهُمْ وَعِنْدَ اللَّهِ مَکْرُهُمْ وَإِنْ کَانَ مَکْرُهُمْ لِتَزُولَ مِنْهُ الْجِبَالُ.

و به یقین آنان نیرنگ خود را به کار بردند و [جزاى] مکرشان با خداست هر چند از مکرشان کوهها از جاى کنده مى ‏شد﴿۴۶﴾

آثار باستانی و ساختمان‌های قدیمی درس عبرت برای ما

اگر برای ما ممکن بود که زمین را به حرف در آوریم؛ در و دیوار، ساختمان‌های قدیمی و باستانی را استنتاج کنیم،  خیلی مطلب داشتند که به ما بگویند. در گذشته تمدن‌هایی روی این زمین بود؛ طغیان گران، ستمکاران، یاغی گران، زورمندان زیادی هم بودند که چیزی که از آن‌ها باقی نماند و زندگی آن‌ها برای ما عبرت است.

و امروز هم چنین افرادی هستند که باید از زندگی گذشتگان عبرت بگیرند و بدانند چگونه خداوند آنها را هلاک نمود. این عبرت‌ها را خداوند سبحان و تعالی از راه پیغمبران و کسانی که در راه آن‌ها حرکت می‌کردند، به ما ابلاغ کردند که سرنوشت ما مثل آنها نشود.

پرهیز از غرور در قدرت و عبرت از سرنوشت قدرتمندان گذشته

پس هم واقعیاتی را که از گذشتگان مشاهده می‌کنید و هم فرمایشات پیغمبران و مبلغین درباره آنها، هر دو برای ما عبرت است و ما را دعوت می‌کند که خیلی هم نباید به آنچه دارید، مغرور شده و به آن ببالید که قدرت دارید.

گذشتگانی که قبلا  در زمین زندگی کردند و از بین رفتند، آن‌ها همه دنبال این بودند که یا خودشان و یا ذریه و خط و تفکرشان باقی و زنده باشند، و برای این کار هم خیلی زحمت کشیدند، کار کردند و تبلیغ نمودند، اما چه شد و الان کجا هستند؟ همه رفتند! خداوند این مطلب را خوب به ما می‌گوید و متذکر می‌شود که عبرت بگیرید و خیلی هم مطلب مهمی است.

گذشتگان هم در جای شما زندگی کردند و رفتند

در این آیه خداوند می فرماید: «وَسَکَنْتُمْ فِی مَسَاکِنِ الَّذِینَ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ وَتَبَینَ لَکُمْ کَیفَ فَعَلْنَا بِهِمْ وَضَرَبْنَا لَکُمُ الْأَمْثَالَ» (آیه ۴۵ سوره ابراهیم) این آیه خیلی صریح است که می‌گوید: ای مردم شما در همان جایی زندگی می‌کنید که گذشتگان شما زندگی می‌کردند و به خود ستم کردند و رفتند، و شما امروز از سرنوشت آن‌ها با خبر هستید ومی‌فهمید که آن‌ها چگونه از بین رفتند، پس عبرت بگیرید.

فرعون با آن عظمت و قدرتی که داشت و افتخار می‌کرد و می‌گفت: ببینید این نیل زیر نظر من است، این آب‌ها و رودها و کشاورزی‌ها زیر نظر من است، اما همان نیلی که فرعون به آن افتخار می‌کرد، گورستان او شد و در آن غرق شد.

آن سنگ‌هایی که قوم عاد خیال می‌کردند این سنگ‌ها می‌تواند آن‌ها را از گزند زندگی نجات دهد، همان سنگ‌ها به وسیله بادی خدا فرستاد بر سرشان زد و از بین رفتند.

نابود شدن به وسیله قدرت خودتان

پس عبرت بگیرد و دقت کنید که در تاریخ می‌بینیدف گاهی وقت‌ها همان قدرتی که شخص سوار برآن قدرت است و به وسیله آن قدرت ستم و ظلم می‌کند، همان قدرت کودتا می‌کند و براو منقلب شده و او را ازبین می‌برد .

در تاریخ گفته شده است که شخصی در مسجدی نشسته بود و کور بود، دستش را دراز کرده بود و می‌گفت: من دیروز پادشاه و خلیفه شما بودم و الان اینجور شدم، به من رحم کنید! در صورتی که این فرد یک مجموعه لشکری و کاخ داشت که آن‌ها کودتا کردند و او را دستگیر نموده و چشم‌هایش را کور کردند و بیرونش انداختند و اکنون گرسنه و منتظر یک لقمه نان است.

عبرت از سرنوشت گذشتگان

در این آیه خداوند می‌فرماید: «وَسَکَنْتُمْ فِی مَسَاکِنِ الَّذِینَ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ وَتَبَینَ لَکُمْ کَیفَ فَعَلْنَا بِهِمْ وَضَرَبْنَا لَکُمُ الْأَمْثَالَ» شما در همان جایگاه‌هایی که سابقین زندگی می‌کردند و اینها ظالم بودند، شما هم در همان مکان زندگی می‌کنید؛ حالا آنها ظالم به خودشان یا ظالم به دیگران بودند، ولی ظلم آنها برای شما واضح شد که چه شدند و چگونه از بین رفتند.

در حالتی که آن‌ها خیلی کوشش و تلاش کردند که از بین نرود، ولی همه هلاک شدند و از بین رفتند. و این سرنوشت گذشتگان شما و همینطور این آثار باستانی و خانه‌های قدیمی را که می بینید و ما برای شما شرح دادیم و مثل زدیم تا شما عبرت بگیرد و مثل آن‌ها نشوید.

چرا ما بشر از این سرنوشت ها عبرت نمی گیریم؟ خداوند فرموده است: «وَتِلْکَ الْأَیامُ نُدَاوِلُهَا بَینَ النَّاسِ» آیه ۱۴۰ سوره آل عمران: این روزگار را با (اختلاف احوال) میان خلایق می‌گردانیم. و در دعای افتتاح هم می‌خوانید: «یُهْلِکُ مُلُوکاً وَیَسْتَخْلِفُ آخَرینِ»، شاهان را نابود کند و به جایشان دسته دیگرى نشاند.

اگر تاریخ کشورهای مختلف و حاکمان گذشته را بخوانید، که چه کسی آمد و تا چه زمانی بود و کی رفت را مطالعه کنید، می بینید که همه آنها رفتند! آیا این پادشاهان یا مردم نتوانستند خود را از مرگ حفظ کنند و نروند؟ حاکمان کنونی هم نمیتوانند که خود را حفظ کنند و اینها هم می‌روند.

اما باز هم غرور انسان را فرا میگیرد و می‌گوید ما با آن‌ها فرق داریم، آن‌ها فلان کار را نکردند اما ما می‌کنیم! در صورتی که اینها همه غرور و دروغ و نیرنگ شیطان است که اینها را از خدا دور می‌کند.

نقل است که بهلول وارد بر هارون رشید شد و هارون گفت: خدا چرا مرگ را خلق کرده است، چه می شد همین جوز زنده می ماندیم؟ بهلول هم گفت: اگر مرگ نبود پدر تو جای تو نشسته بود و تو نبودی! هارون هم گفت: درست گفتی. هارون هم مُرد و رفت و پسرهای او هم آمدند و آن‌ها هم رفتند و هر کس هم می‌آید، باید یک روز بروند و ماندنی نیست.

عدم حفظ خود از قدرت و مکر خدا

هیچ کس و هیچ وقت نمی‌تواند از قدرت و مکر خدا خود را حفظ کند. چون تمام این قدرتهایی که بشر دست دارد، چه ریز و چه درشت همه از آن خدا است و این قدرت را از خدا گرفته اید، و وقتی که معصیت می کنید، با قدرت خدا معصیت خدا را می کنید، که اگر این قدرت را خدا از شما بگیرد حتی نمی توانید معصیت کنید.

در آیه بعد می‌فرماید: «وَقَدْ مَکَرُوا مَکْرَهُمْ وَعِنْدَ اللَّهِ مَکْرُهُمْ وَإِنْ کَانَ مَکْرُهُمْ لِتَزُولَ مِنْهُ الْجِبَالُ» (آیه ۴۶ سوره ابراهیم) پس فکر نکنید که قدرت دارید و مکر می کنید، در صورتی که ممکن است از راه همین قدرت و مکر خودتان از بین بروید.

و آن‌ها به قدر کافی مکر کردند که زنده بمانند، اما چه شد؟ این مکر‌ها و نقشه‌هایی که کشیدند، همه اینها در حوزه قدرت خدا است و از قدرت خدا خارج نیست . حتی پیش خود خیال می‌کردند که می‌توانند کوه‌ها را از جای خود بردارند ولی نشد و نتواسنتند.

ضعف قدرت‌های جهان در مقابل ویروس کرونا

این‌ها برای ما درس عبرت است و امروز هم خداوند به نوعی دیگر دارید این مکرها را به ما نشان می‌دهد که عبرت بگیرید. برخی قدرت‌های جهان امروز بزرگترین زرادخانه‌های اتمی را دارند که می توانند تما دنیا را از بین ببرند. اینها هم برای ساخت این زرادخانه‌ها خیلی زحمت کشیدند، اما آیا فکر می‌کردند یک ویروس کوچک بیاید و همه را به ذله بکشاند؟!

همه دارید می‌بینید که این ویروس چه به سر مردم دنیا آورده است. نخست وزیر فلان کشور به قدرت کشورش می نازد اما فردا اعلام می کنند که مبتلا به کرونا شده و باید به قرنطینه برود. یا اینکه وزیر دفاع یکی از همین کشورهای ابرقدرت مبتلا به کرونا می شود و وقتی از قرنطینه بیرون آمد، گفت خیلی سخت گذشت. حالا این وزیر دفاع یک کشور ابرقدرت است که زرادخانه دارد، اما نتوانست در برابر این ویروس خودش را حفظ کند.

 آیا این عبرت نیست؟ حتی شیوع همین ویروس کرونا هم برای ما عبرت است و این ویروس قصه گذشتگان شما نیست و درباره دیروز نیست، بلکه دقیقاً وضع امروز همه دنیا است که از خواب غفلت بیدار شوند و عبرت بگیرند.

قدرت‌های جهان تسلیم یک ویروس کوچک

علاوه بر ضعف در برابر این ویروس، هنوز این کشورهای ابرقدرت و حتی پولدار با این همه مخارجی که می‌کنند، تسلیم این ویروس شده‌اند و نمیتوانند در برابر آن کاری کنند. و روز به روز از آن‌ها خبر می‌رسد که شاید یک سال یا دو سال دیگر و شاید تا ابد نتوانیم در برابر این ویروس واکسنی پیدا کنیم. به قولی یکی از این کارشناسان می‌گفت: ما با یک موجود زنده روبرو هستیم و با این موجود زنده مقابله می‌کنیم، که امکان دارد این موجود زنده تغییر جهت بدهد.

چندین دهه است که بیش از ۳۶ میلیون جمعیت در عرض این دو دهه گذشته به دلیل مرض ایدز فوت کردند و نتوانستند در برابر آنکاری کنند و در مقابل این ویروس هم نمی‌توانند کاری انجام دهند. خدا هم در این آیه می‌فرماید: «وَقَدْ مَکَرُوا مَکْرَهُمْ وَعِنْدَ اللَّهِ مَکْرُهُمْ». یعنی آن مکر و برنامه‌هایی که می‌ریزند، مکر آن‌ها خارج از قدرت خدا نیست بلکه قدرت خدا مسلط و حاکم بر آن‌ها است و درهر لحظه‌ای ممکن است اوضاع دگرگون شود.

امیدوارم خداوند سبحان و تعالی ما را به راه حق و صراط مستقیم هدایت کند. و صل الله علی محمد و آله الطیبن الطاهرین.

پدیدآورنده:

به‌ کوشش: امیرمحسن سلطان احمدی

www.soltanahmadi.ir

[box type=”shadow”]*بیشتر بخوانید:

دیگر جلسات تدبر در سوره ابراهیم حضرت آیت الله العظمی مدرسی

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.

درس اخلاق زیارت نیابتی درس اخلاق
logo-samandehi
error: حق تألیف را رعایت کنید