کد خبر : 4500
تاریخ انتشار : پنجشنبه 25 اردیبهشت 1399 - 19:02
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای لزوم طلب حلالیت قبل از ورود به شب قدر بسته هستند

لزوم طلب حلالیت قبل از ورود به شب قدر

لزوم طلب حلالیت قبل از ورود به شب قدر

قبل از ورود به شب‌های پر فضیلت و نورانی قدر جهت کسب بهره معنوی و استجابت دعا، از کسانی که به هر نوعی مدیون آن‌ها هستید، حلالیت بگیرید.

قبل از ورود به شب‌های پر فضیلت و نورانی قدر جهت کسب بهره معنوی و استجابت دعا، از کسانی که به هر نوعی مدیون آن‌ها هستید، حلالیت بگیرید.


لزوم طلب حلالیت قبل از ورود به شب قدر

به گزارش پایگاه اینترنتی دست نوشته‎های معارفی امیرمحسن سلطان‎احمدی (سلطان‌احمدی دات آی آر): طلب حلالیت و بخشیدن دیگران از سنت‌های بسیار خوب و پسندیده در مکتب اسلام ناب محمدی است که همواره پیامبراعظم(ص) و دیگر امامان بعد از ایشان مردم را به این امر پسندیده دعوت نموده‌اند. در اصل حلالیت به معنای درخواست بخشش حق‌الناسی است که به هر دلیلی عمدی و غیر عمد بر گردن ما است.

حق‌الناس مانع اجابت دعا و لزوم طلب حلالیت

حق الناس بر شانه‌های ما سنگینی خواهد کرد و تا جایی پیش می‌رود که نمی‌گذارد، دعای ما به اجابت برسد و سد راه اجابت دعا خواهد شد. حالا ممکن است این حق الناس مالی، جانی، آبرویی، اخلاقی و … باشد.

پدر و مادر، برادر و خواهر، زن و فرزند، همکار و همکلاس، دوست و فامیل، استاد و شاگرد، همسایه و همشهری، شهروند و هم وطن و … مجموعه افرادی هستند که هر فردی با آن‌ها ارتباط دارد و شاید در این ارتباط عمدی یا غیر عمدی با زبان، با رفتار، با نگاه یا به هر نحوی طوری برخورد داشته که دلی را شکسته، چشمی را گریان نموده، حقی را غضب کرده و در هر صورت به آنها ظلم نموده است.

تا زمانی که این ظلم از گردن شما برداشته نشود، شما تا ابد گرفتار هستید و چه خوب است تا در این سرای فانی دنیا زنده هستید، از دیگران طلب حلالیت نمایید.

در روایات اسلامی بر عدم تأخیر در حلالیت‌طلبی تاکید شده و اگر فرد خطاکار در دنیا حلالیت نکند، خداوند در روز جزا از اعمال خوب او، به کسی که حقش ضایع شده اضافه می‌کند و اگر عمل نیکی نداشته باشد، از گناهان مظلوم برداشته و به گناهان ظالم اضافه می‌نماید. و شاید ما در این روزمرگی‌های خود چنان غرق شده باشیم که یادمان نباشد حقی به گردن داریم و جایی ظلم کردیم.

 و نکته مهمتر اینکه برخی ظالم را افراد خبیث و ظالمان مشهوری چون فرعون‌ها و یزیدها می‌دانند، در صورتی که ظلم کوچک و بزرگ ندارد و همین که دلی را به درد آوردید، این خودش ظلم را در حساب عمل شما نوشته است و باید آن را سریع جبران کنید. خیلی باید با دقت توجه داشته باشید که شاید ممکن است با یک اخم یا با یک نگاه دلی را شکسته باشید.

طلب حلالیت پیامبر(ص) ار مردم در مسجد

طلب حلالیت آنچنان اهمیت دارد که امامان معصومان با وجود اینکه کوچکترین گناه و ظلمی از آن‌ها سر نزده است از مردم طلب حلالیت می‌کردند. پیامبر صلی الله علیه و آله یک روز دیگر پیش از وفات خود به مسجد آمد و شروع به سخن نمود. و در طی سخنان خود فرمود: هرکسی حقّی برگردن من دارد برخیزد و اظهار کند زیرا قصاص در این جهان آسانتر از قصاص روز رستاخیز است.

در این موقع سواده بن قیس برخاست و گفت: موقع بازگشت از سفر طائف در حالی که بر شتری سوار بودید تازیانه خود را بلند کردید که به مرکب خود بزنید اتفاقاً تازیانه بر شکم من اصابت کرد، من اکنون آماده گرفتن قصاص هستم. پیامبر صلی الله علیه و آله دستور داد بروند و همان تازیانه را از خانه‌اش بیاورند. سپس پیراهن خود را بالا زد تا سواده قصاص کند.

یاران رسول خدا با دلی پرغم و دیدگانی اشکبار منتظر بودند که ببینند جریان به کجا خاتمه می‌پذیرد، آیا سواده واقعاً از در قصاص وارد می‌شود. ناگهان دیدند سواده بیاختیار شکم و سینه پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم را بوسید در این لحظه پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم او را دعا کرد و فرمود: خدایا! از سواده بگذر همانطوری که او از پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم درگذشت. (مناقب آل ابى طالب، ج ۱/ ۱۶۴؛ فروغ ابدیت، ج ۲/ ۵۰۲).

طلب حلالیت در آستانه ورود به شب های قدر

اینک ما در آستانه شب‌های سرنوشت ساز قدر هستیم که خداوند تقدیرات یک سال ما را در این شب‌های مهم و سرنوشت ساز مقدر می‌کند.  برای رسیدن به بهترین مقدرات باید پاک و سبک بال به سوی خداوند رفت و درخواست نمود، نه اینکه با باری از آلودگی و سنگینی گناهی چون حق الناس، که این بار باعث ایجاد حجاب و پرده بین ما و خدا می‌شود. هرگز در این کار کوتاهی نکنید، بلکه از این فرصت و موقعیت استفاده نموده و بار گناه خود را سبک کنید، شاید ماه رمضان سال آینده زنده نباشید و شاید توفیق درک آن را نداشته باشید.

خلاصه اینکه شب قدر فرصت خوبی برای حلالیت طلبیدن از کسانی است که ناراحتی یا کدورتی از شما به دل دارند. پس قبل از ورود به شب سرنوشت، از کسانی که کدورتی از شما به دل دارند، حلالیت بطلبید و اگر نمیتوانید و یا دسترسی به آن‌ها ندارید، حداقل امشب از طرف آن‌ها استغفار نموده و صدقه بدهید. همچنین در اعمال مقبولتان آن‌ها را هم شریک کنید، تا بار حق الناس شما سبک شده و دعایتان هم به استجابت نزدیک شود.

پرداخت ردمظالم قبل از ورود به شب های قدر

و همچنین سعی کنید، قبل از ورود به شب های قبل یک مبلغی را به عنوان ردمظالم پرداخت کنید و در صورت امکان یک ختم قرآن و صلوات هم بخوانید و ثواب آن را به کسانی که مدیون آنها هستید و دینی به گردن دارید، هدیه کنید؛ اینگونه هم خودتان ثواب این ختم قرآن و صلوات را برده اید و هم اینکه آنها را هم شریک کردید و بار گناهتان سبک شده است. و به طور کلی سعی کنید هر ماه ردمظالم بدهید.

شاید کسانی هم باشند که در قید حیات نیستند و از این طریق آن‌ها نیز مشمول این دعا و ختم قرآن شما می‌شوند. و خصوصا از این طریق کسانی هم که در کودکی حق به گردان شما دارند و شما نمیدانید اینگونه ادا می‌شود. و اینگونه هم نیست که کسانی را که می‌شناسید و حق و حقوق آن‌ها را پایمال کردید خصوصا در بحث مالی با دعا و صدقه حقوق آن‌ها با این دعا و صدقه پرداخت شود، بلکه باید حتما حقوق آن‌ها را به خودشان پرداخت کنید.

و در پایان تا می‌توانید با یکدیگر مهربان باشید که حق و حقوقی به گردنتان نیاید و مدیون کسی نشوید این عمر کوتاه در این دنیای فانی ارزش کینه و غضب و غصب مال دیگران را ندارد پس تا می‌توانید مهر بکارید و مهربانی کنید.

پدیدآورنده:

به‌ قلم: امیرمحسن سلطان احمدی

www.soltanahmadi.ir

 

*شناسه شبکه های اجتماعی: soltanahmadi_ir@  تلگرام | اینستاگرام | ایتا | سروش | بله | روبیکا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.

درس اخلاق زیارت نیابتی درس اخلاق
logo-samandehi
error: حق تألیف را رعایت کنید