کد خبر : 4481
تاریخ انتشار : چهارشنبه 24 اردیبهشت 1399 - 19:16
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای مهمترین دعا در شب قدر/ کسانی که اعمال شب قدر را به باد می دهند! بسته هستند

مهمترین دعا در شب قدر/ کسانی که اعمال شب قدر را به باد می دهند!

مهمترین دعا در شب قدر/ کسانی که اعمال شب قدر را به باد می دهند!

آیت‌الله جاودان در اولین شب قدر توصیه‌‌هایی درباره مهمترین دعا و اعمال این شب گفتند و نکاتی نیز درباره کسانی که اعمال عبادی خود را در شب قدر به باد می دهند، بیان کردند.

آیت‌الله جاودان در اولین شب قدر توصیه‌‌هایی درباره مهمترین دعا و اعمال این شب گفتند و نکاتی نیز درباره کسانی که اعمال عبادی خود را در شب قدر به باد می دهند، بیان کردند.


عافیت مهمترین دعا در شب قدر از منظر آیت الله جاودان

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دست نوشته‌های معارفی امیرمحسن سلطان‌ احمدی (سلطان‌احمدی دات آی آر):  خوشبختانه با رعایت پروتکل‌های بهداشتی اولین مراسم شب‌های قدر و اولین سخنرانی حضوری حضرت استاد آیت‌الله حاج شیخ محمدعلی جاودان(حفظه الله) در سال جدید در شب نوزدهم ماه مبارک رمضان برابر با سه شنبه ۲۳ اردیبهشت ماه ۱۳۹۹ در مجتمع فرهنگی شهدای هفتم تیر سرچشمه تهران برگزار شد.

معظم له در ابتدای این جلسه درباره مهمترین دعا و عمل در شب‌های قدر سخن گفتند و در ادامه درباره کسانی که اعمال خوب خود در شب های قدر را به باد می دهند، نکات مهمی بیان کردند.

در ادامه مشروح بیانات معظم‌له در اولین شب قدر سال ۱۳۹۹ تقدیم حضور شما معارف جویان عزیز می گردد.

توصیه آیت‌ الله جاودان به مهمترین دعا در شب‌های قدر

اولین و مهمترین دعا در شب قدر درخواست عافیت است. بزرگان ما گفته‌اند که عافیت اولین درخواست شما در شب‌های قدر باشد. هم عافیت دنیا و هم آخرت را شامل می‌شود. پس در این شب‌های قدر عافیت دین و آخرت خود و همچنین عافیت دنیا را از خداوند در خواست کنید.

امسال این موضوع عافیت برای ما کمی روشن‌تر و واضح‌تر شده است چون یک ویروس توانسته یک شهر، یک کشور و حتی کل دنیا را درگیر این بلا کند.

پس از خداوند بخواهید به برکت دعاهایی که حضرت ولی عصر(عج) می‌فرمایند و مرحمتی که خداوند به ایشان دارند، که در سال آینده خداوند به دوستان امیرالمؤمنین(ع)، شیعیان و مسلمانان همه عالم  عافیت مقدر نماید تا از هر بلایی دیگر هم محفوظ باشند.

زلزله اخیر تهران نمونه‌ای از بلاها

در شب‌های گذشته یک گوشه کوچک این بلاها آمد و زمین یک تکان مختصری نمود که اگر خدایی نکرده یک ذره شدیدتر بود، ممکن بود اتفاق وحشتناکی بیفتد.

ان شاءالله خداوند متعال مقدر کنند که حضرت ولی عصر(عج) برای ما دعای عافیت نمایند که خداوند مقدر نمایند اولاً عافیت در دین و آخرت به ما عطا کنند، و دوماً تا سال آینده در عافیت باشیم. پس یادتان نرود که حرف و درخواست اول و مهم ما در این شب‌ها عافیت باشد.

ما دنباله روی استادمان مرحوم آیت الله حق‌شناس (ره) ایشان هستیم، اما مثل یک کور پا شکسته‌ای که دنبال یک رونده بسیار مقتدر هستیم، ایشان رفتند و رسیدند ولی ما همچنان در گِل و لای اعمالمان گیر هستیم اما می‌گویند که ما به دنبال راه ایشان هستیم.

آیه‌ای که آیت الله حق‌شناس مکرر می‌خواندند

آیت الله حق‌شناس(ره) یک آیه‌ای از قرآن را مکرر می‌خواندند و آن را به ما تذکر می‌دادند. این آیه مربوط به زنی در عرب است، که ثروتمند بود و مجموعه کنیزانی داشت که از صبح زود مشغول بافتن پارچه می‌شدند و خیلی هم این پارچه‌ها را با استحکام و دقت می‌بافتند، ولی هنگام غروب این زن دستور می‌داد که هر چه بافته‌اند را باز کنند و همه‌ی آنچه از صبح بافته بودند را باز می‌کردند.

این آیه درباره چنین شخصی است و این جریان را برای ما متذکر می‌شوند و می‌فرماید: «وَلَا تَکُونُوا کَالَّتِی نَقَضَتْ غَزْلَهَا مِنْ بَعْدِ قُوَّهٍ أَنْکَاثًا تَتَّخِذُونَ أَیمَانَکُمْ دَخَلًا بَینَکُمْ أَنْ تَکُونَ أُمَّهٌ هِی أَرْبَىٰ مِنْ أُمَّهٍ ۚ إِنَّمَا یبْلُوکُمُ اللَّهُ بِهِ ۚ وَلَیبَینَنَّ لَکُمْ یوْمَ الْقِیامَهِ مَا کُنْتُمْ فِیهِ تَخْتَلِفُونَ»؛ آیه ۹۲ سوره نحل: همانند آن زن (سبک مغز) نباشید که پشمهای تابیده خود را، پس از استحکام، وامی‌تابید! در حالی که (سوگند و پیمان) خود را وسیله خیانت و فساد قرار می‌دهید؛ بخاطر اینکه گروهی، جمعیّتشان از گروه دیگر بیشتر است (و کثرت دشمن را بهانه‌ای برای شکستن بیعت با پیامبر می‌شمرید) ! خدا فقط شما را با این وسیله آزمایش می‌کند؛ و به یقین روز قیامت، آنچه را در آن اختلاف داشتید، برای شما روشن می‌سازد!

فردای شب قدر عبادات خود را به باد ندهید!

این آیه هشداری برای ما است که مانند این زن نباشیم که آنچه را از صبح بافته در غروب همه را باز کند. در این شب قدر از سر شب بیدار بودید، قرآن و نماز خواندید و دیگر اعمال عبادی را انجام دادید، پس مراقب باشید این همه زحمت کشیدید و عبادت کردید، فردا صبح بعد از شب قدر آن‌ها را به باد ندهید و هر چه بافتید را باز نکنید.

حالا کسی در شب‌های قدر از سر شب مشغول دعا، قرآن، استغفار و نماز بوده است، بعد صبح روز بعد در خانه به مادر خود پرخاشگری و دعوا می‌کند و این فرد شب زنده دار شب‌های قدر هر چه در این شب‌ها زحمت کشیده و عبادت کرده همه بافته‌های عبادی‌اش از بین رفته است.

از بین بردن اعمال با بداخلاقی

در حالات مرحوم آیت الله میرزا حبیب الله رشتی از علمای بزرگ و از شاگردان شیخ انصاری آمده است که وی در آخر عمرش گریه می‌کرد و می‌گفت: من هیچ مشکلی ندارم و فقط گاهی با شاگردان سر درس، اوقات تلخی کرده‌ام و به این دلیل ناراحت بود. خوب اینها حساب و کتاب دارد و باید خیلی مواظب باشید.

حالا اگر کسی که با او بد اخلاقی می‌کنید، زن و بچه باشد و یا اینکه پدر و مادر باشد، مشمول این آیه است که هر چه در این شبه‌های قدر بافته و عبادت کرده به باد رفته است.

یک شب تا صبح در خانه گریه خدا کردید، یا در مجالس امام حسین (ع) برای حضرت اشک ریختید، پس باید خیلی مواظب باشید اینها را خراب نکنید. وقتی در خانه با وجود با اخلاقی برخی شما با آن‌ها و اهل خانواده خوش اخلاقی کردید و جواب بدی را با شوخی و خنده و مزاح و خوش برخوردی دادید، با هم مباحثه‌ات درست رفتار کردید، با شاگرد در مغازه‌ات خوب رفتار کردید، پس این اعمال نیک شما برای شما می‌ماند و ذخیره می‌شود.

گناهان دیگران را در پرونده اعمال خود نگذارید!

حالا اگر بعد از احیای شب نوزدهم از مجلس خارج شدید و در مسیر با دوستتان درباره فلان فرد صحبت شد و شما چیزی از فلانی می‌دانستید که او نمیدانست و آن را گفتند و عیب پنهان آن فرد را آشکار کردید، این زحمتی که در شب قدر کشیدید به باد رفته است، و شاید بدهکار هم شده باشید که غیبت آن فرد را نموده و عیب پنهان او را آشکار کردید. عیب آشکارغیبت نیست، اما عیب غیر آشکار و پنهانی آن چیزی که کسی نمیدانسته و تنها شما می‌دانستید و آن را برای کسی بیان کردید، غیبت است و غیبت همه بافته‌های عبادی شب قدر شما را به باد می‌دهد.

این حدیث را قاعدتاً شنیدید؛ برخی افراد در روز قیامت وقتی نامه اعمال خود را دریافت می‌کنند، می‌بینند گناهانی در نامه اعمال آن‌ها نوشته شده که حتی در خیال خود هم چنین گناهی را تصور نکرده‌اند و به آن نزدیک نشده‌اند؛ این فرد می‌گوید: من این گناهان را نکرده‌ام چرا در نامه اعمال من آمده است؟ و می‌گویند: درست است که انجام نداده‌ای اما غیبت فلانی را کردی و خواستند از حسنات تو بردارند و در نامه عمل او بگذارند، اما حسنه کافی نداشتی، پس ناگزیر از گناهان او در نامه عمل تو گذاشته‌اند.

ناراحتی آیت الله حق‌شناس از شنیدن غیبت

آیت الله حق‌شناس (ره) فرمودند: دو نفر داشتند با هم صحبت می‌کردند و در بین صحبت‌هایشان غیبت کردند و من آن را شنیدم و نتوانستم به آن‌ها برسم و یک غیبت شنیدم و به گردن من بار شنیدن این غیبت آمد.ایشان گفتند: بعد پیش آن فرد رفتم و گفتم که مرا ببخش! و گفت: نمیبخشم. فرمودند من گریه کردم که مرا ببخشد، وقتی اینجور مرا دید گفت: چون تو خودت غیبت نکردی از تو می‌گذرم.

روایت که اگر کسی که غیبت شنیده و یا غیبت کرده است، تا چهل روز نمازش قبول نیست.

کسانی که چند دقیقه مرده‌اند و دوباره زنده شدند!

در این ماه مبارک رمضان یک برنامه‌ای از تلویزیون (مستند زندگی پس از زندگی از شبکه چهارم سیما) پخش می‌شود، که سرگذشت کسانی است که از این عالم چند دقیقه‌ای رفته‌اند و دوباره برگشتند و در این سفر چیزهایی دیده‌اند و نقل کردند.

یک از این افراد آقا پسر جوانی ۱۸ ساله بود، که به نظرم در جنگ لحظه‌ای از این دنیا رفته بود و دوباره به این دنیا برگشته بود، این جوان نقل می‌کند که به جایی رسیدم که مجموعه‌ای در زندان و پشت میله‌های زندان بودند و یکی از آن‌ها آشنا بود و مرا صدا کرد و گفت: به دادم برس! و ادامه داد: من نسبت به فلانی کاری کردم که به او بدهکارم. چون روزی درمجلسی دور هم نشسته بودیم و او را مسخره کردم و الان به خاطر این کار در زندان هستم! تازه این فرد اهل نماز جماعت، روزه و همه کارهای خوب بود، ولی یک بار یک نفر را مسخره کرده بود و اینجا گیر افتاده است و حالا درخواست دارد که به سراغ آن فرد برود و از او طلب بخشش و حلالیت نماید.

خدایی نکرده مواظب باشید این حرف‌ها شوخی نیست! یک روزی آدم می‌بیند همه این گفته‌ها حقیقت بود، در صورتی که امروز شما این گفته‌ها را شنیدید ولی به آن اهمیت ندادید. وقتی انسان از این دنیا می‌رود، تازه می‌بیند این جریان‌ها واقعیت داشت.

از کجا بفهمیم که دنیا برای ما خیر دارد؟

دو دسته که دنیا برای آنها خیر دارد

حرف مهمی است و این از زبان امامان متعدد نقل شده که اصل آن را امیرالمؤمنین (ع) فرموده و دیگر امامان نیز آن را تکرار کرده‌اند. حضرت می‌فرماید: «کَانَ یقُولُ لَا خَیرَ فِی الدُّنْیا إِلَّا لِأَحَدِ رَجُلَینِ رَجُلٍ یزْدَادُ فِی کُلِّ یوْمٍ إِحْسَاناً وَ رَجُلٍ یتَدَارَکُ مَنِیتَهُ بِالتَّوْبَهِ وَ أَنَّى لَهُ بِالتَّوْبَهِ فَوَ اللَّهِ لَوْ سَجَدَ حَتَّى ینْقَطِعَ عُنُقُهُ مَا قَبِلَ اللَّهُ مِنْهُ عَمَلًا إِلَّا بِوَلَایتِنَا أَهْلَ الْبَیتِ». (مجموعه ورام ج۲/ ص۱۳۷).

حضرت امیرالمؤمنین(علیه السلام) فرمودند: خیر و خوبى در دنیا وجود ندارد مگر براى دو دسته: دسته اوّل آنان که سعى نمایند در هر روز، نسبت به گذشته کار بهترى انجام دهند. دسته دوّم آنان که نسبت به خطاها و گناهان گذشته خود پشیمان و سرافکنده گردند و توبه نمایند، و عمل کسى پذیرفته نیست مگر آن که بر ولایت ما اهل بیت عصمت و طهارت معتقد باشد.

«کَانَ یقُولُ» به معنای این است که این سخن را حضرت زیاد می‌گفتند و دائماً این سخن را تکرار می‌کردند، چون خیلی مهم است. در این روایات حضرت می‌فرمایند: خیر در این دنیا نیست مگر برای دو دسته و دو نفر که این روزهایی که در دنیا می‌گذرانند برای آن‌ها خیر دارد و بقیه خیری نمیبینند.

دسته اول: هر روز کار خیر می‌کنند

دسته اول کسانی هستند که هر روز یک کار خیری از آن‌ها سر می‌زند، حالا از احسان به خلق خدا تا عبادت شخصی به هر حال هر روز یک عمل خیر از آن‌ها صادر می‌شود و هر روز در حال انجام یک خیر جدید است و بر احسان او اضافه می‌شود.

یک نفر پول دارد دستش بسته نیست و همینطور از این دست دارد می‌ریزد و به دیگران کمک می‌کند، و به طور کلی هر کس به اندازه خودش به هر نحوی که می‌تواند کار خیر انجام می‌دهد.

برطرف شدن عیب‌های انسان با انفاق نمودن

انفاق کردن جز کارهای بسیار خوبی است که عیب‌های آدم را برطرف می‌کند. مثلاً اگر فردی حسود است، از این طریق قابل معالجه است؛ یا متکبراست، از این طریق قابل معالجه است.

انسان با انفاق کردن با بخل می‌جنگند و اگر با بخل جنگیدید، با تکبر و حسادت هم جنگیده‌اید و این در اثر انفاق کردن است که یک فضیلت فوق العاده است.

انفاق باعث مستحکم شدن شخصیت انسان می‌شود و ما به یک شخصیت مستحکم نیاز داریم، چون روزی را در پیش داریم که همه عالم زلزله است.

دسته دوم: هر روز در حال جبران گذشته هستند

دسته دومی که در دنیا خیر می‌بینند کسانی هستند که هر روز در حال تدارک خرابی‌های گذشته‌ خود هستند.

اگر کسی در گذشته‌اش خرابی نداشته و حلال خورده باشد، دعاش هم مستجاب می‌شود و مستجاب الدعوه است. چنین فردی به کسی بدهکار نیست، به کسی تهمت نزده و کسی را اذیت نکرده است، پدر و مادرش هم از او راضی است، شریکش هم از او راضی است و همینطور زن و بچه هم از دست او راضی هستند. در نتیجه مالی و جانی و آبرویی (غیبت و تهمت) به کسی بدهکار نیست.

پس نفر دومی که زندگی‌اش در دنیا برای او سود بخش است، کسی است که خرابی‌های گذشته‌اش را جبران می‌کند.

توبه اینجا به معنای جبران است. مثلاً پشت کسی اگر غیبت کرده است، می‌رود و از او حلالیت می‌گیرد.

بعد حضرت فرمودند: مگر کسی می‌تواند توبه کند؟! اگر این قدر سجده کند که گردنش قطع شود باز هیچ عملی را خدا از او قبول نمیکند مگر اینکه به ولایت اهل بیت (ع) باشد. و ولایت اهل بیت (ع) یک اصل در مذهب ما است، که قبول هر عمل خوب با داشتن ولایت است.

صد رکعت نماز از اعمال مهم در شب‌های قدر

یکی از اعمال در این شب‌های سه‌گانه قدر خواندن صد رکعت نماز است که روایات خواندن صد رکعت نماز در شب‌های قدر بسیار معتبر است و از مسلمات اسلام است. همچنین مقبول است که در طول ماه مبارک رمضان هم هزار رکعت نماز اقامه شود و در هر یک از شب‌های قدر نیز صد رکعت نماز خوانده شود که مستحب معتبر و بسیار خوب است.

زیارت امام‌حسین (ع) از دور و نزدیک در شب قدر

از اعمال بسیار مهم این سه شب زیارت امام حسین (ع) است، حالا اگر بخواهید یک زیارت رسمی از راه دور انجام دهید، در روایات فرمودند: از راه دور سه بار بگویید: «صَلَّی اللَّهُ عَلَیْکَ یَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ»، که این سلام از دور و نزدیک به حضرت می‌رسد.

پدیدآورنده:

به کوشش: امیرمحسن سلطان احمدی

www.soltanahmadi.ir

https://instagram.fgbb2-1.fna.fbcdn.net/v/t51.2885-15/e35/s1080x1080/96540266_273773080331115_1186517203129181333_n.jpg?_nc_ht=instagram.fgbb2-1.fna.fbcdn.net&_nc_cat=103&_nc_ohc=kkG36TrfFp8AX9pJTlW&oh=ae37500be98b1f263891a888863e3001&oe=5EE7BDD3 https://instagram.fgbb2-2.fna.fbcdn.net/v/t51.2885-15/e35/s1080x1080/98183313_175399173766686_2449151775002258451_n.jpg?_nc_ht=instagram.fgbb2-2.fna.fbcdn.net&_nc_cat=106&_nc_ohc=eh3_rGFvesoAX_6LKmd&oh=c665a98d09e0ab1bff13549e3133578b&oe=5EE7D8F7 https://instagram.fgbb2-1.fna.fbcdn.net/v/t51.2885-15/e35/s1080x1080/96806669_233794828051893_5343975175351559078_n.jpg?_nc_ht=instagram.fgbb2-1.fna.fbcdn.net&_nc_cat=109&_nc_ohc=34CRJB5BidoAX_cyBfp&oh=8feac8fe016bf43c89f6e5d28af62644&oe=5EE58F01

 

*شناسه شبکه های اجتماعی: soltanahmadi_ir@  تلگرام | اینستاگرام | ایتا | سروش | بله | روبیکا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.

درس اخلاق زیارت نیابتی درس اخلاق
logo-samandehi
error: حق تألیف را رعایت کنید