کد خبر : 4345
تاریخ انتشار : جمعه 5 اردیبهشت 1399 - 17:30
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای حلال کردن دیگران در آستانه ورود به ماه رمضان بسته هستند

حلال کردن دیگران در آستانه ورود به ماه رمضان

حلال کردن دیگران در آستانه ورود به ماه رمضان

گذشت و حلال کردن دیگران کار انسان‌های خاصی است که از منیت و انتقام عبور کرده اند و این صفت پسنده‌ی اخلاقی یکی از راههای کسب آمادگی جهت ورود به ماه مبارک رمضان است.

گذشت و حلال کردن دیگران کار انسان‌های خاصی است که از منیت و انتقام عبور کرده اند و این صفت پسنده‌ی اخلاقی یکی از راه‎های کسب آمادگی جهت ورود به ماه مبارک رمضان است.


حلال کردن دیگران در آستانه ورود به ضیافت الله عفو و گذشت

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دست نوشته‌های معارفی امیرمحسن سلطان‌ احمدی (سلطان‌احمدی دات آی آر): عفو و گذشت دیگران از اصیل‌ترین و اخلاقی‌ترین فضیلت‎ها برای انسان است، چرا که اگر به ماهیت بخشش و روایات در این زمینه دقیق شویم، خواهیم دانست که عفو و بخشش از عدالت برتر است، چرا که عدالت در جستجوی تنبیه است و از کینه و خشم می‌آید، ولی بخشش و حلال کردن دیگران در جستجوی آشتی و صلح و صفا است و نشان از شخصیت والا و انسانی است.

بخشش دیگران کار هر کسی نیست، بلکه عفو و گذشت کار انسان های خاصی است که از منیت و انتقام عبور کرده اند و قلبی رئوف و مهربان دارند. قطعاً خداوند هم مهمان چنین قلوب مهربان و اهل گذشت است و نتیجه این گذشت هم در ابتدا آرامش و تسکین قلب خود فرد است.

توصیه قرآن به گذشت بدی دیگران و حلال کردن آنها

در قرآن در آیات متعددی سخن از عفو و گذشت شده است، و این آیات نشان دهنده آن است که این خصلت از خصلت‎های بسیار مهم و درخشان در زندگی انسان‎ها است. در این زمینه قرآن می فرماید: «وَلَا تَسْتَوِی الْحَسَنَهُ وَلَا السَّیِّئَهُ ۚ ادْفَعْ بِالَّتِی هِیَ أَحْسَنُ فَإِذَا الَّذِی بَیْنَکَ وَبَیْنَهُ عَدَاوَهٌ کَأَنَّهُ وَلِیٌّ حَمِیمٌ»؛ آیه ۳۴ سوره فصلت: و هرگز نیکی و بدی در جهان یکسان نیست، همیشه بدی (خلق) را به بهترین شیوه (که خیر و نیکی است پاداش ده و) دور کن تا همان کس که گویی با تو بر سر دشمنی است دوست و خویش تو گردد.

و در آیه ای دیگر خداوند ضمن توصیه به گذشتن از بدی دیگران می فرماید: «إِنْ تُبْدُوا خَیْرًا أَوْ تُخْفُوهُ أَوْ تَعْفُوا عَنْ سُوءٍ فَإِنَّ اللَّهَ کَانَ عَفُوًّا قَدِیرًا»؛ آیه ۱۴۹ سوره نساء: اگر (درباره خلق) آشکارا یا پنهانی نیکی کنید یا از بدی دیگران درگذرید خدا همیشه از بدیها در می‌گذرد با آنکه در انتقام تواناست.

علاوه بر قرآن در روایات نیز به موضوع عفو و گذشت تأکید زیادی شده تا جایی که پیامبر خدا صلى الله علیه و آله می فرمایند: «مَن أقالَ مُسلِما عَثرَتَهُ ، قالَ اللّه ُ عَثرَتَهُ یَومَ القِیامَهِ»، هر که خطاى مسلمانى را ببخشد، خداوند در روز رستاخیز خطاى او را ببخشد. ( کنز العمّال : ۷۰۱۹ ).

عفو و گذشت خصلتی رحمانی در توصیه اولیاء الهی

بزرگان و اولیاء الهی نیز درباره عفو گذشت فرمودند: خود عفو و گذشت، خصلتی است که از رحمت درونی انسان، بیرون می‌آید و تاج صفات خوب انسان است. معلوم می‌شود که هر کسی، عفو و گذشتش، زیاد بود، صفت رحمانی در او بیش از دیگران است. که این یک نکته‌ی بسیار مهم است. مثلاً کسی به من ظلم کرده و بیجا هم ظلم کرده، از او بگذرم. یا کسی غیر عمدی به من ظلم کرده، مثلاً خدای ناکرده همسر،فرزند، همسایه‌، پدر و مادر، رفیق و … به من ظلم کرده‎اند، باید آنها را عفو کنم. حالا کسی بگوید: این به من ظلم کرده و من نمی‌گذرم، باید گفت: اتفاقاً عفو در همین موارد است و الّا عفو در برابر کسی که ظلم نکرده باشد که معنی نمی‌دهد!

حلال کردن دیگران در آستانه ورود به ماه مبارک رمضان

اما اکنون از نظر رحم زمانی در آستانه ورود به ضیافت الله و ماه مبارک رمضان هستیم و لازمه‎ی بهره از این ماه معنوی، کسب آمادگی جهت ورود به این ماه است که یکی از موارد کسب آمادگی جهت ورود به ماه مبارک رمضان همین صفت پسندیده و اخلاقی گذشت و حلال کردن دیگران است. ما خودمان محتاج عفو و گذشت خداوند هستیم و اکنون می خواهیم وارد ماه مبارک رمضان شویم و از خداوند در این ماه درخواست عفو و گذشت از کردار و گناهان خود نماییم، پس لازمه کسب این عفو و گذشت الهی وجود این صفت در خودمان است. که ابتدا خودمان اهل حلال کردن و گذشت از دیگران باشیم، خصوصاً از کسانی که ناخواسته مرتکب ناحقی و ظلمی در حق ما شده اند.

خداوند هم در قرآن دستور به عفو و گذشت داده و می فرماید: «وَلْیَعْفُوا وَلْیَصْفَحُوا ۗ أَلَا تُحِبُّونَ أَنْ یَغْفِرَ اللَّهُ لَکُمْ ۗ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَحِیمٌ»، آیه ۲۲ سوره نور: باید ببخشند و ببخشایند. آیا نمى‌خواهید که خدا شما را بیامرزد؟ و خداست آمرزنده مهربان. پس کسى که انتظار دارد خداوند در قیامت او را ببخشاید، باید خود نیز، کسانى را که در حقّ او ظلم کرده‎‏اند، ببخشد و مهم‏‎تر اینکه ظلم آنان را ندیده بگیرد.

عفو برادران توسط حضرت یوسف(ع)

در داستان حضرت یوسف(ع) با آن همه ستم و حسادتی که برادران کردند، حضرت یعقوب(ع) فرزندان را بخشید. سپس برادران نزد حضرت یوسف(ع) رفتند و از او خواستند تا آنها را ببخشد. اما حضرت یوسف(ع) به آنها گفت: من همان زمان شما را بخشیدم.

بنابراین در این روزهای پایانی ماه شعبان قبل از ورود به ماه مبارک رمضان که ماه بخشش و استغفار است، بهتر است دیگرانی که در حق ما ظلمی نموده یا بی مهری نمودند را عفو کنیم و ببخشیم.

پدیدآورنده:

به‌قلم: امیرمحسن سلطان احمدی

www.soltanahmadi.ir

 
*شناسه شبکه های اجتماعی: soltanahmadi_ir@  تلگرام | اینستاگرام | ایتا | سروش | بله | روبیکا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.

درس اخلاق زیارت نیابتی درس اخلاق
logo-samandehi
error: حق تألیف را رعایت کنید