کد خبر : 4332
تاریخ انتشار : جمعه 5 اردیبهشت 1399 - 14:32
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای عقوبت به ناحق کشتن حیوانات در اسلام و حیوان آزاری بسته هستند

عقوبت به ناحق کشتن حیوانات در اسلام و حیوان آزاری

عقوبت به ناحق کشتن حیوانات در اسلام و حیوان آزاری

ناحق کشتن حیوانات عقوبتی شدید را برای انسان به همراه دارد که در روایات نیز به آن اشاره شده است، در صورتی که اسلام ضمن نکوهش از ناحق کشتن حیوانات برای حیوانات حقوقی نیز مشخص نموده است.

انتشار فیلم‌هایی از معدوم‌سازی هزاران جوجه‌ یک‌روزه در فضای مجازی، نارضایتی و انتقادات بسیاری را به همراه داشت در صورتی که ناحق کشتن حیوانات عقوبتی شدید را برای انسان به همراه دارد که در روایات نیز به آن اشاره شده است، در صورتی که اسلام ضمن نکوهش از ناحق کشتن حیوانات برای حیوانات حقوقی نیز مشخص نموده است.

بسْمِ ‌رَبِّ المهدی(عَجَّ)

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دست نوشته‌های معارفی امیرمحسن سلطان‌ احمدی (سلطان‌احمدی دات آی آر): در قرآن و مکتب اهل بیت(ع) جان حیوانات هم محترم شمرده شده و برای حیوانات نیز حقوقی در اسلام مشخص است، از این رو هرگونه آزار رساندن و ناحق کشتن حیوانات محکوم و مورد عقوبت است.

قرآن توجه خاصى به زندگى حیوانات دارد و از یادآورى خلقت، شعور و صفات آنها در راه هدایت مردم استفاده مى‌کند. تا جایی که خداوند در قرآن مجید در آیه ۳۸ سوره انعام تمام جنبندگان، حیوانات، پرندگان و چرندگان را امت هایى مانند جوامع انسانى دانسته و فرموده است: «وَ ما مِنْ دَابَّه فِی الاَْرْضِ وَ لا طائِر یَطِیرُ بِجَناحَیْهِ إِلاّ أُمَمٌ أَمْثالُکُمْ ما فَرَّطْنا فِی الْکِتابِ مِنْ شَیْء ثُمَّ إِلى رَبِّهِمْ یُحْشَرُونَ»، و هر جنبنده‌ای در زمین و هر پرنده‌ای در هوا که به دو بال پرواز می‌کند همگی طایفه‌هایی مانند شما (نوع بشر) هستند. ما در کتاب (آفرینش، بیان) هیچ چیز را فرو گذار نکردیم، آن گاه همه به سوی پروردگار خود محشور می‌شوند.

و در سوره عنکبوت آیه‌ ۶۰ خداوند به فراهم کردن روزی حیوانات اشاره نموده که خداوند روزی حیوانات را در کنار روزی انسان‌ها آورده و می‌فرماید: «وَکَأَیِّنْ مِنْ دَابَّهٍ لَا تَحْمِلُ رِزْقَهَا اللَّهُ یَرْزُقُهَا وَإِیَّاکُمْ ۚ وَهُوَ السَّمِیعُ الْعَلِیمُ»، و (در کار رزق به خدا توکل کنید نه بر سعی خود که) چه بسیار حیوانات که خود بار روزی خود نکشند، خدا (بدون هیچ کوشش) به آنها و هم به شما روزی می‌رساند، و او شنوا (ی دعای محتاجان) و دانا (به احوال بندگان) است.

حیوانات تسبیح‌گوی خداوند

حیوانات هم همچون انسان ها یکی از مخلوقات خداوند متعال هستند، که حتی تسبیح‌گوی خداوند هستند تا جایی که پیامبر اعظم(ص) درباره تسبیح نمودن خداوند توسط حیوانات می فرماید: «عِدَّهٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ اَلْقَاسِمِ بْنِ یَحْیَى عَنْ جَدِّهِ اَلْحَسَنِ بْنِ رَاشِدٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اَللَّهِ عَلَیْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ : لاَ تَضْرِبُوا اَلدَّوَابَّ عَلَى وُجُوهِهَا فَإِنَّهَا تُسَبِّحُ بِحَمْدِ اَللَّهِ. قَالَ وَ فِی حَدِیثٍ آخَرَ: لاَ تَسِمُوهَا فِی وُجُوهِهَا»،  . به صورت چارپایان ضربه نزنید؛ زیرا تسبیح خداوند مى‌گوید. ( الکافی , جلد۶ , صفحه۵۳۸، ح ۱۱۶۸۸۱).

حیوانات تأمین کننده نیازهای انسان‌ها و وظیفه انسان نسبت به رعایت حقوق آنها

از طرف دیگر برخی از این حیوانات تأمین کننده نیازهای اساسی انسان هستند. که انسان از گوشت و پوست و دیگر اعضای این حیوانات از جمله گاو و گوسفند، مرغ و خروس و… برای نیازهای اساسی خود استفاده می کند. و در اسلام برای حیوانات نیز حقوقی مشخص شده است.

عقوبت به ناحق کشتن حیوانات در اسلام و حیوان آزاری کشتن جوجه ها

با وجود اهمیت حقوق حیوانات در اسلام و حفظ حقوق این مخلوقات خدا، متاسفانه در روزهای اخیر تصاویر و فیلم هایی از زنده به گور کردن هزاران جوجه یک یا دو روزه منتشر شد، که باعث جریحه دار شدن قلوب مردم و واکنش هایی شدیدی در این باره بودیم.

کشتن ناحق حیوانات و شکایت آنها در قیامت از قاتل

پیامبر اکرم(ص)، طی حدیثی ضمن هشدار نسبت به کشتن ناحق حیوانات و شکایت آن حیوان از انسان می فرمایند: «ما مِن دابَّهٍ طائرٍ ولا غَیرِهِ یُقتَلُ بغَیرِ الحقِّ إلاّ ستُخاصِمُهُ یَومَ القِیامَهِ»، هر حیوانى – پرنده یا جز آن – کـه به ناحقّ کشته شود در روز قیامت از قاتل خود شکایت خواهد کرد .(کنز العمّال : ۳۹۹۶۸ /میزان الحکمه:ج ۳ ح ۴۷۰۲).

نهی از کشتن بی دلیل حیوانات

همچنین حضرت در حدیثی دیگری ضمن نهی از کشتن بی دلیل حیوانات می فرمایند: «مَن قَتلَ عُصْفورا عَبَثا عَجَّ إلى اللّه یَومَ القِیامَهِ مِنهُ، یقولُ: یا رَبِّ، إنّ فُلانا قَتلَنی عَبَثا ولَم یَقتُلْنی لِمَنفَعَهٍ»، هرکس گنجشکى را بى سبب بکشد آن گنجشک در روز قیامت از او به درگاه خدا بنالد و بگوید: پروردگار من ! فلانى مرا نه براى استفاده، که بى‏سبب کشت . (کنز العمّال/ ۳۹۹۷۱/ میزان الحکمه:ج ۳ ح ۴۷۰۳).

حتی برخی برای تفریح دو حیوان را به جان هم می اندازند که در این زمینه نیز پیامبراعظم(ص) در حدیثی ما را از این کار نهی نموده و می فرماید: «التاج الجامع للأصول عن ابن عباس : نهى النَّبیُّ صلى الله علیه و آله عنِ التَّحْریشِ بَینَ البَهائمِ»، پیامبر صلى الله علیه و آله از به جان هم انداختن حیوانات نهى فرمود . (التاج الجامع للاُصول : ۴/۳۵۱ /میزان الحکمه:ج ۳ ح ۴۷۰۶)

لزوم برگزاری دوره‌های آموزشی رعایت حقوق حیوانات برای مراکز دامداری و مرغداری

با وجود روایات متعدد درباره رعایت حقوق حیوانات، لازم است کسانی که با حیوانات سر کار دارند از جمله مراکز دامداری و مرغداری‌ها مسائل مربوط به حقوق حیوانات در اسلام را بدانند و دوره های آموزش فقهی نسبت به شناخت این حقوق برای آنان برگزار شود. تا این عزیزان نیز بدانند این جانداران نیز از مخلوقات خداوند هستند که ما در برابر آنها نیز مسئول هستیم و حقوقی به گردن ما دارند.

اهمیت نگهداری مرغ و خروس در خانه

در روایت ما نسبت به نگهداری مرغ و خروس در خانه توصیه‌هایی شده است و در سیره برخی بزرگان ما نیز وجود داشته است. امام رضا (علیه السلام) در روایتی نسبت به خصلت خروس سفید می فرماید: «فِی اَلدِّیکِ اَلْأَبْیَضِ خَمْسُ خِصَالٍ مِنْ خِصَالِ اَلْأَنْبِیَاءِ ع مَعْرِفَتُهُ بِأَوْقَاتِ اَلصَّلاَهِ وَ اَلْغَیْرَهُ وَ اَلسَّخَاءُ وَ اَلشَّجَاعَهُ وَ کَثْرَهُ اَلطَّرُوقَهِ»، در خروس سفید پنج خصلت از خصلتهای پیغمبران است شناختنش وقت نماز را و غیرت و سخاوت و شجاعت و آمیزش جنسی فراوان. ( الکافی ج ۶ ص ۵۵۰).

نزول عذاب به خاطر بی تفاوت بودن نسبت به آزار قرار گرفتن خروس

روایتى از‌ امام صادق (ع) نقل شده که‌ مربوط به‌ یکى از‌ عباد بنى اسرائیل در‌ دوران قبل از‌ اسلام است، ‌آن حضرت مى‌ فرماید: در‌ گذشته پیرمرد مقدسى در‌ بنى اسرائیل بود که‌ خدا را‌ عبادت مى‌ نمود. در‌ یکى از‌ مواقع در‌ بین اینکه به‌ عبادت اشتغال داشت نگاه کرد ‌و‌ دید که‌ دو‌ کودک خروسى را‌ گرفته اند ‌و‌ پر ‌و‌ بال او‌ را‌ مى‌ کنند ‌و‌ خروس فریاد مى‌ زند، ولى این پیرمرد عابد همچنان به‌ عبادت خود ادامه داد، به‌ این امر مهم توجه ننمود، ‌و‌ ‌آن دو‌ کودک را‌ از‌ این عمل ناروا منع نکرد. خداوند او‌ را‌ مجازات نمود ‌و‌ به‌ زمین وحى فرستاد که‌ این مرد پیر را‌ در‌ خود فرو ببر ‌و‌ زمین او‌ را‌ در‌ خود فرو برد.

قَالَ اَلْإِمَامُ اَلصَّادِقُ عَلَیْهِ اَلسَّلاَمُ کَانَ رَجُلٌ شیخٌ نَاسِکٌ یَعْبُدُ اَللَّهَ فِی بَنِی إِسْرَائِیلَ فَبَیْنَا هُوَ یُصَلِّی وَ هُوَ فِی عِبَادَتِهِ إِذْ بَصُرَ بِغُلامَیْنِ صَبِیَّیْنِ قَدْ أَخَذَا دِیکاً وَ هُمَا یَنْتِفَانِ رِیشَهُ فَأَقْبَلَ عَلَى مَا هُوَ فِیهِ مِنَ اَلْعِبَادَهِ وَ لَمْ ینههما عَنْ ذَلِکَ فَأَوْحَى اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ إِلَى اَلْأَرْضِ أَنْ سِیخِی بِعَبْدِی فَسَاخَتْ بِهِ اَلْأَرْضُ فَهُوَ یَهْوِی فِی اَلدُّرْدُورِ أَبَدَ اَلْآبِدِینَ وَ دَهْرَ اَلدَّاهِرِینَ. ( الأمالی للشیخ الطوسی رحمه الله ص ۶۶۹ المجلس ۳۶ و تنبیه الخواطر ج ۲ ص ۸۰).

مقید بودن آیت‌الله بهجت(ره) به نگهداری مرغ و خروس در خانه

درباره سیره زندگی مرحوم آیت‌الله بهجت(ره) آمده است: ایشان مقید بود مرغ و خروس در خانه داشته باشند و هم مقید بود رسیدگی به مرغ و خروس‎ها را خودش تنهایی انجام دهد. صبح از مسجد که برمی گشت اول آب و دانه مرغ و خروس‌ها را می داد و قفس‌شان را مرتب می کرد، خودش پوست خیارها و غذاهای مانده را از توی خانه جمع می کرد و برای حیوان‎ها می آورد. یک بار هم اول شب به مرغ و خروس ها سر می زد یک بار هم بعد از عبادت یک ساعته سرشب ها یک بار هم موقع خواب که روی قفس را با پتوی مخصوص‌شان می پوشاند می گفت سرما می خورند.

یک روز یکی از مرغ ها مریض شده بود خیلی حالش بد بود اهل خانه چندان موافق نبودند که مرغ ها از قفس بیرون بیایند خب کثیف کاری می شد .آقا هر روز مرغ مریض را یک ساعتی از قفس بیرون می آورد و خودش بالای سرش می ماند و مراقب بود .می گفت خب حیوان باید قدم بزند که حال و هوایش عوض شود و “بهبود” پیدا کند.

عالمی که غذای خود را با جوجه‌های رنگی قسمت می‌کرد
عقوبت به ناحق کشتن حیوانات در اسلام و حیوان آزاری جوجه کشتن آیت الله گلپایگانی
تصویری جالب از مرحوم آیت الله گلپایگانی مرجع تقلید شیعیان ، در حال تقسیم غذای خود با جوجه های رنگی.

این فقط بخشی از روایات و همچنین سیره یکی از مراجع معظم تقلید در رعایت حقوق حیوانات بود که شایسته است مسئولین و پرسنل دامداری‌ها و مرغداری‌ها خصوصاً مرغداری‌هایی که اقدام به کشتن این جوجه‌های بی گناه را داشته اند این مسائل فقهی و حقوق حیوانات را مطالعه و آن را به پرسنل خود آموزش دهند و طوری عمل کنند که به خاطر ضرر مالی و امثال آن یک ذره هم از رعایت مسائل فقهی و حقوقی کوتاهی نکنند که قطعاً خداوند نمی گذارد مؤمنین گرفتار ضرر مالی شوند و خودش جبران کننده و برکت دهنده است.

پدیدآورنده:

به‌قلم: امیرمحسن سلطان احمدی

www.soltanahmadi.ir

منابع:

قرآن کریم ترجمه الهی قمشه‌ای

میزان الحکمه، تالیف آیت الله محمدی ری شهری، ج ۳ ص ۲۷۵ باب قَتلُ الحَیَوانِ بِغَیرِ حَقٍّ.

ماهنامه موعود شماره ۱۵۱ و ۱۵۲ مطلب: آیت الله بهجت را می‌گویم

ایکنا و اعلام خبر معدوم کردن جوجه‌های یک‌روزه: جوجه‌های اعتقاد در مسلخ
عقوبت به ناحق کشتن حیوانات در اسلام و حیوان آزاری

*شناسه شبکه های اجتماعی: soltanahmadi_ir@  تلگرام | اینستاگرام | ایتا | سروش | بله | روبیکا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.

درس اخلاق زیارت نیابتی درس اخلاق
logo-samandehi
error: حق تألیف را رعایت کنید