کد خبر : 3980
تاریخ انتشار : چهارشنبه 13 فروردین 1399 - 14:49
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای جایگاه و مقام حضرت ابوالفضل(ع) از منظر معصومین بسته هستند

جایگاه و مقام حضرت ابوالفضل(ع) از منظر معصومین

جایگاه و مقام حضرت ابوالفضل(ع) از منظر معصومین

آیت الله قرهی به مناسبت میلاد حضرت ابوالفضل(ع) طی پیامی تصویری به جایگاه و مقام باب الحوائجی قمر بنی هاشم حضرت ابوالفضل(ع) پرداختند.

آیت الله قرهی به مناسبت میلاد حضرت ابوالفضل(ع) طی پیامی تصویری به جایگاه و مقام باب الحوائجی قمر بنی هاشم حضرت ابوالفضل(ع) پرداختند.

بسْمِ‌ رَبِّ المهدی(عَجَّ)

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دست نوشته‌های معارفی امیرمحسن سلطان‌ احمدی (سلطان‌احمدی دات آی آر): حضرت استاد آیت الله حاج آقا روح الله قرهی(حفظه‌الله) از اساتید برجسته اخلاق و عرفان شهر تهران و تولیت محترم حوزه علمیه امام مهدی(عج) حکیمیه، شامگاه شنبه ۹ فروردین ۱۳۹۹ طی سخنانی به مناسب میلاد حضرت ابوالفضل(ع) ضمن تبریک به بیان جایگاه و مقام ایشان از منظر معصومین(ع) پرداختند.  در ادامه مشروح بیانات معظم‌له تقدیم شما معارف جویان عزیز می گردد.

جایگاه و مقام حضرت ابوالفضل(ع) از منظر معصومین در بیان آیت الله قرهی

مشروح بیانات آیت الله قرهی به شرح زیر است:

چرا به ایشان قمر بنی هاشم می گویند؟

اولاً قمر است. چون در برابر خورشید از خود خورشید نور گرفته است. می دانید ماه شب چهاردهم به خاطر انعکاس نور خورشید کامل می‌گردد، چون در مقابل خورشید قرار گرفته و نور خورشید او را کامل می کند.
ماه کامل بنی هاشم هم حضرت ابوالفضل عباس(ع) است. آن ابوالفضل العباسی که تالی‌تل معصوم(ع) است. لذا راجع به این شخصیت با عظمت هیچ احدی چه علما و چه عرفا نمی توانند صحبت کنند و سخن بگوییند،مگر معصوم(ع).

جایگاه و مقام حضرت ابوالفضل از منظر حضرت زهرا(س)

کلامی را بیان کنم که بسیار مهم است و آن هم جایگاه و مقام حضرت ابوالفضل(ع) در کلام مادر گرامی‌شان حضرت زهرای اطهر(س) است. در این باره روایتی در معالی السبطین جلد یک بیان شده است که وقتی روز قیامت برپا می شود پیامبر اکرم(ص) به مولا امیرالمومنین(ع) می فرمایند: به زهرای اطهر(س) بگو برای شفاعت و نجات امت چه دارد؟

عجیب است مولا وقتی پیام را به خانم می رسانند، آن حضرت می فرمایند: «یَا أَمِیرَ اَلْمُؤْمِنِینَ کَفَانَا لِأَجْلِ هَذَا اَلْمَقَامِ اَلْیَدَانِ اَلْمَقْطُوعَتَانِ مِنِ اِبْنَیِ اَلْعَبَّاسِ». دو دست بریده پسرم ابوالفضل(ع) برای شفاعت کافی است.

حضرت زهرای اطهر(س) شفیعه روز جزا است، اما آن چیزی که برای شفاعت می آورد دو دست بریده‌ی آن آقای خوبی‌ها است. این نشان از عظمت حضرت ابوالفضل(ع) است.

جایگاه و مقام حضرت ابوالفضل از منظر امام حسین(ع)

مطلب دیگر که بارها شنیده اید این که آقا ابی عبدالله الحسین(ع) در عصر روز تاسوعل خطاب به برادر بزرگوارشان فرمودند: «یا عَبّاسُ! اِرْکَبْ بِنَفْسِی أَنْتَ ـ یا أَخِی ـ حَتّى تَلْقاهُمْ فَتَقُولَ لَهُمْ: ما لَکُمْ؟ وَ ما بَدالَکُمْ؟ وَ تَسْأَلْهُمْ عَمّا جاءَ بِهِمْ»؟؛ (اى عبّاس! جانم به فدایت اى برادر! سوار شو و برو از آنها بپرس! هدف آنها چیست؟ چه روى داده است؟ و بپرس: چه دستور تازه اى به آنان داده شده؟).

امام حسین(ع) در اینجا برادرش حضرت عباس(ع) را اینگونه خطاب می کند و می فرماید: جانم به قربانت! مهم اینجا است که معصوم خود را فدای می کند و می گوید: «بِنَفْسِی أَنْتَ» معصوم خود را فدای غیر معصوم می کند. مقام حضرت ابوالفضل(ع) آن قدر محبوب است که ابی عبدالله(ع) بیان می کنند فدای تو شوم، جانم به قربان تو شود! این نکته مهمی است.

غبطه همه شهدا از مقام حضرت ابوالفضل(ع) در روز قیامت

حضرت سید الساجدین(علیه السلام) نیز راجع به عظمت و جایگاه عمویشان حضرت ابوالفضل(ع) در روز قیامت بیان فرمودند: «أنَّ لِلعَبّاسِ عِندَاللّه ِ مَنزِلَهٌ یَغبِطُهُ بِها جَمیعُ الشُّهداءِ یَومَ القیامَهِ»، فردای قیامت همه شهدا به مقام عمویم عباس(ع) غبطه می خورند. این کلام هم خیلی مهم است که به فرموده بعضی از بزرگان اینکه همه شهدا و حتی حضرت علی اکبر(ع) به مقام ایشان غبطه می خورند.

حضرت از منظر امام هادی(علیه السلام)

یا وجود مقدس امام هادی(ع) نکته ای را بیان نموده و می فرمایند: «سلام بر ابوالفضل العباس، پسر امیرالمؤمنین؛ آنکه با کمال مواسات و ایثار و برادری، جانش را نثار برادرش حسین(علیه السلام) کرد؛ آنکه دنیا را وسیله آخرت قرار داد؛ آنکه خود را فداکارانه فدای برادر نمود؛ آنکه نگهبان دین و سپاه حسین(علیه السلام) بود؛ آنکه تلاش بسیار برای آبرسانی به لب تشنگان نمود؛ آنکه دو دستش در راه خدا قطع شد».

اینگونه سخن گفتن از مقام و جایگاه حضرت ابوالفضل(ع) در نزد معصومین نشان از جایگاه و مقام والای ایشان است. و چقدر با توسل به ایشان باذن الله شفا یافتند، حتی زرتشی و مسیحی و دیگر و دیگر که معلوم است باب الحوائج است و هر چه از ایشان بگوییم کم است.

 

پدیدآورنده:

به کوشش: امیرمحسن سلطان احمدی

www.soltanahmadi.ir

 

دیگر مطالب و بیانات حضرت استاد آیت الله قرهی را اینجا کلیک نموده و بخوانید

 
*شناسه شبکه های اجتماعی: soltanahmadi_ir@  تلگرام | اینستاگرام | ایتا | سروش | بله | روبیکا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.

درس اخلاق زیارت نیابتی درس اخلاق
logo-samandehi
error: حق تألیف را رعایت کنید