کد خبر : 3966
تاریخ انتشار : پنجشنبه 14 فروردین 1399 - 17:08
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای پرهیز از بیهوده گویی/سه عامل بلا و عذاب بسته هستند

پرهیز از بیهوده گویی/سه عامل بلا و عذاب

پرهیز از بیهوده گویی/سه عامل بلا و عذاب

آیت الله قرهی طی سخنانی با شرح روایاتی از امام سجاد(علیه السلام) درباره پرهیز از بیهوده گویی و علت بلا و عذاب از منظر چهارمین امام شیعیان پرداختند.

آیت الله قرهی طی سخنانی با شرح روایاتی از امام سجاد(علیه السلام) درباره پرهیز از بیهوده گویی و علت بلا و عذاب از منظر چهارمین امام شیعیان پرداختند.

بسْمِ‌ رَبِّ المهدی(عَجَّ)

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دست نوشته‌های معارفی امیرمحسن سلطان‌ احمدی (سلطان‌احمدی دات آی آر): حضرت استاد آیت الله حاج آقا روح الله قرهی(حفظه‌الله) از اساتید برجسته اخلاق و عرفان شهر تهران و تولیت محترم حوزه علمیه امام مهدی(عج) حکیمیه، شامگاه یکشنبه ۱۰ فروردین ۱۳۹۹ طی سخنانی به مناسب میلاد امام سجاد(علیه السلام) به شرح روایاتی اخلاقی از حضرت سجاد(ع) درباره پرهیز از بیهوده گویی و علت بلا و عذاب پرداختند.

ضمن تبریک میلاد چهارمین امام شیعیان در ادامه مشروح بیانات معظم‌له تقدیم شما معارف جویان عزیز می گردد.

پرهیز از بیهوده گویی/سه عامل بلا و عذاب آیت الله قرهی

مشروح بیانات آیت الله قرهی در این جلسه به شرح زیر است:

ولادت با سعادت امام زین‌العابدین(ع)، سیدالساجدین، امام‌العارفین است. آن آقایی که معروف به آقای سجده‌کنندگان و امام عارفان است، آن آقایی که هم صحنه کربلا را دید و هم در مبارزه، مبارزه بسیار عالی کرد که نمونه‌های آن در ادعیه آن حضرت در صحیفه سجادیه است.

پرهیز از بیهوده گویی

نکاتی را از فرمایشات آن حضرت عرض کنیم که حضرت سجاد(ع) فرمودند: «إِنَّ اَلْمَعْرِفَهَ بِکَمَالِ دِینِ اَلْمُسْلِمِ تَرْکُهُ اَلْکَلاَمَ فِیمَا لاَ یَعْنِیهِ وَ قِلَّهُ اَلْمِرَاءِ وَ حِلْمُهُ وَ صَبْرُهُ وَ حُسْنُ خُلُقِهِ»؛ در این روایت حضرت بیان می فرمایند که همانا معرف و کمال دین مسلمان در گرو رها کردن سخنان و حرفهایی است که به حال او و دیگران سودی ندارد.

این ایام به خاطر ویروس منحوس کرونا مردم در خانه‌های خود هستند و شاید در این دور هم بودن با خانواده سخنی بگویند که این سخن ارزش سخن نداشته باشد و سخنی بیهوده و یا اینکه غیبت باشد؛ چه چیز بهتر از اینکه در این ایام از ائمه معصومین(ع) سخن بگویید و یا چه چیز بهتر از اینکه از آخرت و نکات خوب و کتاب‌های خوب سخن بگویید و از ریا، خودنمایی، غیبت، بیهوده‌گویی دوری کنید. چقدر زیباست که در این ایام به یکدیگر کمک کنید و اهل ریا نباشید.

لزوم صبر در مقابل مشکلات

مهم‌تر از همه این است که در مقابل مشکلات این ویروس، اهل حلم و صبر باشید و در زندگی بردبار و شکیبا باشید؛ امروز به خاطر مشکلاتی که بر اثر این ویروس در جامعه پیش آمده؛ نکند اخلاق ما عوض شود و با یکدیگر برخوردی بد داشته باشیم. حضرت سجاد(ع) در این روایت توصیه به حُسن خلق کرده‌اند و این ایام حُسن خلق بسیار مهم است که حسن خلق دارای اخلاق پسندیده و نیک سیرت است.

 در جلسات قبل عرض کردم که این بلاها و امراض به خاطر فسادی است که به دست خود انسان انجام می‌شود و نتیجه این فساد انسان‌ها، بلا و امراض است که قرآن نیز در آیه ۴۱ سوره مبارکه روم به صراحت می‌فرماید «ظَهَرَ الْفَسَادُ فِی الْبَرِّ وَالْبَحْرِ بِمَا کَسَبَتْ أَیْدِی النَّاسِ لِیُذِیقَهُمْ بَعْضَ الَّذِی عَمِلُوا لَعَلَّهُمْ یَرْجِعُونَ؛ به سبب آنچه دست‌هاى مردم فراهم آورده فساد در خشکى و دریا نمودار شده است تا سزاى بعضى از آنچه را که کرده‌اند به آنان بچشاند باشد که بازگردند.»

سه علت نزول عذاب و بلاها از منظر امام سجاد(علیه السلام)

حضرت زین‌العابدین(ع)، راجع به «اللّهُمَّ إغفِرلیَ الذُنوبَ التّی تَنزِلُ النِقَم» و علت نزول عذاب و بلا فرمودند «وَ الذُّنُوبُ الَّتِی تُنْزِلُ النِّقَمَ عِصْیَانُ‏ الْعَارِفِ‏ بِالْبَغْیِ وَ التَّطَاوُلُ عَلَى النَّاسِ وَ الِاسْتِهْزَاءُ بِهِم وَ السُّخْرِیَّهُ مِنْهُم»؛ حضرت در این روایت گناهانی که باعث نزول عذاب می‌شوند را بیان فرمودند که این گناهان شامل ستم کردن به شخص از روی آگاهی، تجاوز به حقوق مردم و دست انداختن و مسخره کردن دیگران است.

اولین گناه: ستم کردن به دیگران از روی آگاهی

اولین گناهی را که حضرت بیان فرمودند که باعث نزول عذاب می‌شود، ستم کردن به دیگران از روی آگاهی است؛ شاید یک موقع کسی نمی‌داند و به کسی ستم می‌کند و بعد هم معذرت‌خواهی می‌کند، اما یک کسی به دیگری ستم می‌کند و آبروی او را هم می‌برد که اینجا مشمول گناهی است که حضرت فرمودند؛ چنین گناهی که شخص از روی آگاهی به فردی ستم می‌کند، باعث بلا و عذاب می‌شود.

مسخره کردن دیگران و تجاوز به حقوق مردم

همین‌طور دست انداختن و مسخره کردن دیگران و تجاوز به حقوق مردم و رعایت نکردن حق‌الناس نیز از دیگر گناهانی است که باعث نزول بلا می‌شود. حق‌الناس هم فقط به مال نیست، بلکه به ارث و آبرو هم هست و باید نسبت به حقوق مردم و حق‌الناس خیلی مواظب بود.

گاهی خودبزرگ‌بینی‌ها، دیگران را به سخره گرفتن، آبروی دیگران را از بین بردن، حقوق دیگران و حق‌الناس را پای مال کردن، همه اینها باعث و عامل عذاب است. بنابراین، عزیزان در این ماه شعبان‌المعظم زیاد دعا و استغفار کنید کما که در این ماه استغفار هم وارد شده است تا خدای متعال از همه ما بگذرد و این عذاب و بلا و مریضی نیز بر طرف شود. و نکته آخر نیز همواره اخلاق پسندیده و نیک‌سیرت داشته باشید.

 

پدیدآورنده:

به کوشش: امیرمحسن سلطان احمدی

www.soltanahmadi.ir

 

پی نوشت ها:

حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ مُوسَى بْنِ اَلْمُتَوَکِّلِ رَضِیَ اَللَّهُ عَنْهُ قَالَ حَدَّثَنَا عَبْدُ اَللَّهِ بْنُ جَعْفَرٍ اَلْحِمْیَرِیُّ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِیسَى عَنِ اَلْحَسَنِ بْنِ مَحْبُوبٍ عَنْ أَبِی وَلاَّدٍ اَلْحَنَّاطِ عَنْ أَبِی عَبْدِ اَللَّهِ عَلَیْهِ السَّلاَمُ قَالَ کَانَ عَلِیُّ بْنُ اَلْحُسَیْنِ عَلَیْهِمَا السَّلاَمُ یَقُولُ: إِنَّ اَلْمَعْرِفَهَ بِکَمَالِ دِینِ اَلْمُسْلِمِ تَرْکُهُ اَلْکَلاَمَ فِیمَا لاَ یَعْنِیهِ وَ قِلَّهُ اَلْمِرَاءِ وَ حِلْمُهُ وَ صَبْرُهُ وَ حُسْنُ خُلُقِهِ . ابو ولاّد حنّاط‍‌ از امام صادق(علیه السّلام)نقل مى‌کند که فرمود:على بن الحسین(علیهما السّلام) مى‌فرمود: کامل بودن دین مسلمان با اینها شناخته مى‌شود:ترک سخن بیهوده و جدال کمتر و بردبارى و شکیبایى و حسن خلق.

منبع: الخصال جلد اول

قال زین‌العابدین «علیه‌السلام»: «وَ الذُّنُوبُ الّتى تُنزِلُ النِّقَمَ عِصیانُ العارِفِ بِالبَغىِ وَ التَطاوُلُ عَلَى النّاسِ وَ الاِستِهزاءُ بِهِم وَ السُّخریَّهُ مِنهُم»  «گناهانى که باعث نزول عذاب مى‏‌شوند، عبارت‏اند از: ۱: ستم کردن شخص از روى آگاهى، ۲: تجاوز به حقوق مردم، ۳: و دست انداختن و مسخره کردن آنان.»

منبع: وسایل الشیعه ج ۱۶ ، ص ۲۸۱.

دیگر مطالب و بیانات حضرت استاد آیت الله قرهی را اینجا کلیک نموده و بخوانید

 
*شناسه شبکه های اجتماعی: soltanahmadi_ir@  تلگرام | اینستاگرام | ایتا | سروش | بله | روبیکا

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.

درس اخلاق زیارت نیابتی درس اخلاق
logo-samandehi
error: حق تألیف را رعایت کنید