کد خبر : 3937
تاریخ انتشار : یکشنبه 3 فروردین 1399 - 19:00
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای سه قدم تا رسیدن به مقام انسانیت در بیان آیت الله جاودان بسته هستند

سه قدم تا رسیدن به مقام انسانیت در بیان آیت الله جاودان

سه قدم تا رسیدن به مقام انسانیت در بیان آیت الله جاودان

آیت الله جاودان در اولین جلسه سخنرانی خود در سال جدید نکات مهمی در رسیدن به مقام انسانیت بیان فرمودند که در ادامه می آید.

آیت الله جاودان در اولین جلسه سخنرانی خود در سال جدید نکات مهمی در رسیدن به مقام انسانیت بیان فرمودند که در ادامه می آید.

بسْمِ‌ رَبِّ المهدی(عَجَّ)
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دست نوشته‌های معارفی امیرمحسن سلطان‌ احمدی (سلطان‌احمدی دات آی آر):  حضرت آیت الله حاج شیخ محمدعلی جاودان(حفظه‌الله) در اولین جلسه سخنرانی خود در سال جدید ظهر جمعه اول فروردین ۱۳۹۹ که مصادف با شهادت امام کاظم(علیه السلام) بود طی سخنانی نکاتی اخلاقی درباره رسیدن به مقام انسانیت بیان فرمودند که در این جلسه به چهار قدم در رسیدن به مقام انسانیت اشاره کردند.

در ادامه مشروح بیانات معظم له در این جلسه که به صورت مجازی از حسینیه مرحوم شیخ مرتضی زاهد(ره) پخش شد، تقدیم شما معارف جویان عزیز می گردد.

سه قدم تا رسیدن به مقام انسانیت در بیان آیت الله جاودان

مشروح سخنان آیت الله جاودان به شرح زیر است:

اوّلین قدم: ترک گناه قدم اول در رسیدن به مقام انسانیت

قدم اول برای رسیدن به مقام انسانیت این است که انسان به طور کلی و صد در صد برای ترک معصیت و گناه بکوشد. که اگر در ترک گناه موفق شود این فرد امکان رسیدن به مقامات بالاتر را کسب خواهد کرد. پس اگر توانست معصیت را به طور کلی ترک کند، چنین کسی امکان رسیدن به جایگاه برتری از آنچه مردم معمولی دارند را می تواند داشته باشد.
دومین قدم: انجام واجبات و دستورات الهی به طور صحیح

بعد از این بایستی شخص بکوشد وظایف دیگرش را از جمله وظایف واجب را با دقت و صحت انجام دهد و اگر با دقت و صحت انجام دهد، خودش یک توفیق است برای اینکه بتواند گناهان را ترک کند. بنابراین اگر توانست گناهان را ترک کند این ترک گناه باعث می شود که این شخص بتواند وظایف واجب خود را مثلاً نماز را درست بخواند.
نماز درست خواندن، قیمت دارد و آدم باید بهای این قیمت را بپردازد که اولین چیزی که در بهای انجام نماز درست آدمی باید بپردازد این است که گناه نکند. پس اگر فرد توانست صد‌ در صد گناه نکند، این فرد خواهد توانست که وظایف واجب خود را درست انجام دهد.

سومین قدم: جبران گناهان گذشته و آثار آن 

یک نکته دیگر اینکه آدم اگر یک وقت زیر نظر یک مربی از خردسالی باشد و یک مربی او را از خردسالی تربیت کرده آن گذشته اش در او مشکلی وجود ندارد و به طور طبیعی بدی و آلودگی و گناهی ندارد.

اما اگر با یک فاصله ای به فکر افتاد و چند سالی از بلوغ وی گذشت و این فرد به فکر درست کردن گذشته‌اش و رسیدن به عالم انسانیت افتاد، ناگزیر است که گذشته خود را جبران کند. در گذشته این چند سالی را که توجه نداشته است، مثلاً زیر دست معلم و استادی نبوده و جوانب را نمی دانسته است، واجبات و محرمات را خوب نمی دانسته و حالا بیدار شده و متوجه شده است باید این گذشته را جبران کند.

این یک مسئله بسیار مهم است و بدون آن آدم نمی تواند حرکت کند. مثلاً در گذشته یک کاری کرده و دلی سوزانده، یا توهینی نموده‌، تحقیری نسبت به یک مؤمن انجام داده است که اگر او راضی نشود، نتایج اعمال من چندان ثمر نخواهد داشت و همیشه در این گیر هست.

این گناه گذشته و عدم جبران آن باعث گیر در انجام اعمال صالح می شود، مثلاً نمی تواند نماز را خوب بخواند یا در ترک معصیت مشکل دارد و زورش به بعضی از گناهان نمی رسد. که علت آن همین گناهان گذشته است که باید گذشته را جبران کند.
اگر گناهان گذشته وی حق مردم است، باید از آنها رضایت بگیرد. اگر حق مالی است باید حق آنها را ادا کند. انواع دیگری از حقوق است که همه را باید جبران کند، مگر اینکه شر به پا شود، اینجا لازم نیست بلکه باید برای آن کسی که بر ایشان حقی دارد باید کار خیر زیاد انجام دهد. باید به اندازه آن حقی که بر آن شخص دارد باید کار خیر انجام دهد که مقابله با آن عملی که انجام داده شود.
اگر حقوق خدا است، مثلاً اگر نماز بوده باید جبران کند، این جبران گناهان گذشته یک قدم بسیار بزرگ است. پس قدم اول این است که فرد گناه نکند و می کوشد که در تحت هیچ شرایطی گناهی از او سر نزد.

قدم دوم در رسیدن به مقام انسانیت این است که فرد می کوشد که واجبات و دستورات الهی را به طور دقیق عمل کند. و سومین قدم که از نظر اهمیت با آن دو دستور دیگر همطراز و شاید در جهاتی برتر باشد، این است که حقوق مردم را و خطاهایی که در گذشته کرده آنها را جبران کند. این خیلی جاها زحمت زیادی ندارد اما در هر صورت اگر زحمت هم داشته باشد، به نتیجه اش می‌ارزد و باید انجام دهد. این قدم سومی بود که در راه انسانیت باید برداشت.
اگر ما انسانی که به مقام انسانیت رسیده بود را دیده بودیم و چنین کسی در دسترس ما بود، می توانستیم رفتار و اعمالش را بررسی کنیم، در ترازو بگذاریم و می فهمیدیم چقدر با دیگران فرق می کند.
یکی از خصلت‌های کسی که به مقام انسانیت رسیده
یکی از خصلت‌های کسی که به مقام انسانیت رسیده این است که چنین کسی بلا و سختی را برای خودش می‌خرد و بار و سختی را از دوش مردم بر می‌دارد. گاهی در احوالات برخی بزرگان شنیده یا دیده اید که چگونه در مورد دیگران عمل می کردند.
در سفر حج یک آقای روحانی با ما بود که بارها به سفر حج آمده بود و کارش این بود که به زائرین خدمت می‌کرد. در کاروان می گفتند که بدون اینکه به ایشان هیچ ربطی داشته باشد، این فرد همه بارها، چمدان‌های حاجی‌ها را می برد و می رساند و باز بر می‌گشت و بارهای دیگر را می برد. در روز عید قربان هم برای قربانی که کار سختی است، خصوصاً برای کسی که اولین بار به حج رفتهف ایشان عمل قربانی را بر عهده می گرفت، مثلاً از صبح تا غروب این فرد برای دیگران قربانی انجام می داد که کار سختی است. بنابراین خدمت به مردم، بار مردم را برداشتن از آثار آدمیت و مقام انسانیت است.
مبارکی امسال با نام حضرت موسی‌بن‌جعفر(علیه السلام)

این سال ما با نام مبارک حضرت موسی‌بن‌جعفر(علیه السلام) شروع شده است، که این را ما به فال نیک می گیریم. گاهی یک مهربانی‌هایی از ائمه(ع) دیده شده که هیچ جای دیگری وجود ندارد.
امام کاظم(علیه السلام) جان خود را فدای شیعیان کرد
در زمان امام کاظم(علیه السلام) شیعیان کوتاهی‌هایی کرده بودند و مقصر بودند تا حدی که مقدر بود که به دست هارون گرفتار شوند. که هارون می خواست به خاطر آن یک کشتاری از جامعه شیعه انجام دهد و یک عده از شیعیان را هم زندانی و شکنجه کند. در این موقعیت حضرت موسی‌بن‌جعفر(علیه السلام) به خدای متعال عرض کرد که خدایا آنچه بلا بر شیعیانم هست را می پذیرم و به جان می خرم و بار و عذاب و مشکلات شیعیان را برطرف کنید. این یک چیز فوق العاده ای است که نظیر این برای حضرت رضا(علیه السلام) هم اتفاق افتاده است.

توصیه به عموم مردم در آغاز سال جدید برای دفع بلا از کشور

امیدواریم این سال یکی از بهترین سالهای عمر مردم کشور، پر از عافیت دل خوشی و سلامت و تحت نظر حضرت ولی عصر(عج) باشد و عنایت حضرت به این کشور که کشور ایشان است، بیشتر از گذشته شامل حال ما باشد و این سال را بدون بلا و رنج و با نهایت خوبی و خوشی بگذرانیم.

اگر مردم ما نمازشان را درست بخوانند، بدانند که هیچ بلایی آنها را گرفتار نمی کند و هیچ مشکلی برای کشورشان پیش نمی آید و زور آمریکا و صد تا مثل آمریکا هم به ایران نمی رسد و دشمنان هم هر چه حیله، نقشه و ترفند به کار ببرند همه خنثی خواهد شد، فقط مردم نمازشان را خوب و اول وقت بخوانند.
در پایان همه شما را به مرحمت خدا می سپارم.

پدیدآورنده:

به کوشش: امیرمحسن سلطان احمدی

www.soltanahmadi.ir

 

دیگر مطالب و بیانات حضرت استاد آیت الله جاودان را اینجا کلیک نموده و بخوانید

*شناسه شبکه های اجتماعی: soltanahmadi_ir@  تلگرام | اینستاگرام | ایتا | سروش | بله | روبیکا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.

درس اخلاق زیارت نیابتی درس اخلاق
logo-samandehi
error: حق تألیف را رعایت کنید