کد خبر : 3935
تاریخ انتشار : شنبه 2 فروردین 1399 - 19:32
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای تاکید امام صادق(ع) بر روزه روز مبعث بسته هستند

تاکید امام صادق(ع) بر روزه روز مبعث

تاکید امام صادق(ع) بر روزه روز مبعث

امام صادق(علیه السلام) در روایتی معتبر توصیه و تاکید بر گرفتن روزه روز مبعث نموده اند که لازم است روزه این روز برای کسانی که توان جسمی لازم را دارند، ترک نشود.

امام صادق(علیه السلام) در روایتی معتبر توصیه و تاکید بر گرفتن روزه روز مبعث نموده اند که لازم است روزه این روز برای کسانی که توان جسمی لازم را دارند، ترک نشود.

بسْمِ‌ رَبِّ المهدی(عَجَّ)

تاکید امام صادق(ع) بر روزه روز مبعث

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دست نوشته‌های معارفی امیرمحسن سلطان‌ احمدی (سلطان‌احمدی دات آی آر): روز بیست و هفتم ماه رجب روز مبعث است، که به عنوان شریف‌ترین اعیاد مسلمین از این روز یاد شده است، که بهترین رویداد عالم هستی در  غار حرا به وقوع پیوست و خاتم انبیاء حضرت محمد مصطفی(ص) به پیامبری مبعوث شدند.

این روز از اهمیت خاصی برخوردار است و خداوند متعال برای اینکه بندگانش را در این شادی شریک کند، توصیه به انجام اعمالی از جمله غسل، روزه و فرستادن صلوات نموده که در مفاتیح در بخش اعمال این روز به طور مفصل بیان شده است.

اما در بین اعمال توصیه شده برای این روز روزه از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است که در روایات متعدد و دارای سند معتبر بر اهمیت و ثواب فراوان روزه روز مبعث تاکید و توصیه شده است. و روزه روز مبعث ثواب شصت ماه و برخی روایت ثواب هفتاد سال را دارد.

تاکید امام صادق(علیه السلام) بر روزه روز مبعث

در این باره روایات متعددی است که در این مجال به روایتی معتبر از امام صادق(علیه السلام) از کتاب شریف من لا یحضره الفقیه درباره اهمیت روزه روز مبعث اشاره می شود که حضرت ضمن تاکید بر روزه روز مبعث فرمودند: «روزه روز بیست و هفتم از ماه رجب را ترک نکن؛ چرا که آن روزی است که نبوّت بر حضرت محمّدصلّی الله علیه وآله نازل شد و ثواب روزه آن برای شما به اندازه شصت ماه است».

متن و سند این روایت به شرح زیر است:

وَ رَوَى اَلْحَسَنُ بْنُ رَاشِدٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اَللَّهِ عَلَیْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: قُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاکَ، لِلْمُسْلِمِینَ عِیدٌ غَیْرُ اَلْعِیدَیْنِ قَالَ «نَعَمْ یَا حَسَنُ وَ أَعْظَمُهُمَا وَ أَشْرَفُهُمَا» قَالَ قُلْتُ لَهُ فَأَیُّ یَوْمٍ هُوَ قَالَ «هُوَ یَوْمٌ نُصِبَ أَمِیرُ اَلْمُؤْمِنِینَ عَلَیْهِ اَلسَّلاَمُ عَلَماً لِلنَّاسِ» قُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاکَ وَ أَیُّ یَوْمٍ هُوَ قَالَ «إِنَّ اَلْأَیَّامَ تَدُورُ وَ هُوَ یَوْمُ ثَمَانِیَهَ عَشَرَ مِنْ ذِی اَلْحِجَّهِ » قَالَ قُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاکَ وَ مَا یَنْبَغِی لَنَا أَنْ نَصْنَعَ فِیهِ قَالَ «تَصُومُهُ یَا حَسَنُ وَ تُکْثِرُ فِیهِ اَلصَّلاَهَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ أَهْلِ بَیْتِهِ عَلَیْهِمُ اَلسَّلاَمُ وَ تَبَرَّأُ إِلَى اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ مِمَّنْ ظَلَمَهُمْ حَقَّهُمْ فَإِنَّ اَلْأَنْبِیَاءَ عَلَیْهِمُ اَلسَّلاَمُ کَانَتْ تَأْمُرُ اَلْأَوْصِیَاءَ بِالْیَوْمِ اَلَّذِی کَانَ یُقَامُ فِیهِ اَلْوَصِیُّ أَنْ یُتَّخَذَ عِیداً» قَالَ قُلْتُ مَا لِمَنْ صَامَهُ مِنَّا قَالَ «صِیَامُ سِتِّینَ شَهْراً وَ لاَ تَدَعْ صِیَامَ یَوْمِ سَبْعَهٍ وَ عِشْرِینَ مِنْ رَجَبٍ فَإِنَّهُ هُوَ اَلْیَوْمُ اَلَّذِی أُنْزِلَتْ فِیهِ اَلنُّبُوَّهُ عَلَى مُحَمَّدٍ صَلَّى اَللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ وَ ثَوَابُهُ مِثْلُ سِتِّینَ شَهْراً لَکُمْ» .

*من لا یحضره الفقیه/ الجزء الثانی/ کِتَابُ اَلصَّوْمِ/ بَابُ صَوْمِ اَلتَّطَوُّعِ وَ ثَوَابِهِ مِنَ اَلْأَیَّامِ اَلْمُتَفَرِّقَهِ.

ترجمه بلاغی و غفاری:

و حسن بن راشد روایت کرده است، که به امام صادق علیه السّلام معروض داشتم: فدایت شوم، آیا براى مسلمین جز آن دو عید عیدى هست‌؟ فرمود: آرى، اى حسن، و آن عید اعظم و اشرف از آن دو عید است. راوى گوید: به آن حضرت عرض کردم: آن کدام روز است‌؟ فرمود: همان روزى که امیر مؤمنان علیه السّلام براى مردم بعنوان شاخص حقّ‌ تعیین شد. راوى گفت: گفتم: فدایت شوم، آن کدام روز است‌؟ فرمود: روزها گردش مى‌کند، و آن، روز هجدهم از ذى الحجّه است، گفت: گفتم: فدایت شوم، در آن روز چه کارى براى ما سزاوار است که بجا آوریم‌؟ فرمود: کار سزاوار این است که آن روز را روزه بدارى، و صلوات بسیار بر محمّد و اهل بیتش نثار کنى و از کسانى که در حقّ‌ ایشان ستم کرده‌اند به سوى خداى عزّ و جلّ‌ بیزارى بجوئى، زیرا که پیامبران، اوصیاء خود را در بارۀ روزى که وصىّ‌ در آن روز منصوب مى‌شد امر مى‌کردند تا آن روز را عید بگیرند گوید: گفتم: اجر کسى از ما که آن روز را روزه بدارد چیست‌؟ فرمود: اجر شصت ماه روزه داشتن. و روزۀ روز بیست و هفتم رجب را وامگذار، زیرا که آن همان روزى است که نبوّت در آن روز بر محمّد صلّى اللّٰه علیه و آله نازل شد، و ثواب آن براى شما با شصت ماه برابر است.

 

پدیدآورنده:

به کوشش: امیرمحسن سلطان احمدی

www.soltanahmadi.ir

 
*شناسه شبکه های اجتماعی: soltanahmadi_ir@  تلگرام | اینستاگرام | ایتا | سروش | بله | روبیکا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.

درس اخلاق زیارت نیابتی درس اخلاق
logo-samandehi
error: حق تألیف را رعایت کنید