کد خبر : 3679
تاریخ انتشار : جمعه 5 بهمن 1397 - 22:30
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای دعایی جهت دفع بلایا و شیاطین،چشم زخم/دعای مولا در لیله المبیت بسته هستند

دعایی جهت دفع بلایا و شیاطین،چشم زخم/دعای مولا در لیله المبیت

برای درمان و دفع تاثیرات سحر و جادو، چشم زخم و دفع بلایا دعاهایی وارد شده که بسیار مجرب و موثر است که این دعا در ادامه می آید.

برای درمان و دفع تاثیرات سحر و جادو، چشم زخم و دفع بلایا دعاهایی وارد شده که بسیار مجرب و موثر است که این دعا در ادامه می آید.

بسم رب المهدی(عج)

دعا دفع بلایا-چشم زخم-دفع شیاطین-جن و انس-سلطان احمدیبه گزارش پایگاه اینترنتی دست نوشته های معارفی امیرمحسن سلطان احمدی (سلطان احمدی دات آی آر): برای درمان و دفع تاثیرات سحر و جادو و دفع بلایا دعاهایی وارد شده است. از جمله این دعاها دعاهای آقا امیرالمومنین(علیه السلام) در لیله المبیت است که بسیار مجرب بوده و سفارش شده که صبح آن را بخوانند و هم اینطور خواندن آن در شب نیز بی تاثیر نیست.

دفع بلایا با این دعا

توصیه شده است این دعا برای دفع بلایا هر صبح و شام خوانده شود. این، همان دعایی است که امیر مؤمنان در لیله المبیت آن را خواند. لیله المبیت شبی بود که امیرالمؤمنین علیه السلام به جای رسول خدا صلی الله علیه و آله، در بسترش خوابید، تا پیامبر از دست مشرکان مکه نجات یابد. مداومت بر این دعای شریف با توجه و اخلاص، موجب امنیت خاطر و محافظت از حوادث و دفع بلایا و خطرات خواهد شد و در مفاتیح نیز این دعا به عنوان ادعیه تعقیبات نماز صبح آمد است.

شیخ طوسى ‏رحمه الله در کتاب امالى از سهل بن یعقوب نقل کرده است که‏ گفت:

به امام هادى علیه السلام عرض کردم: اختیارات ایّام از امام صادق علیه السلام بواسطه ‏راویان حدیث به من رسیده است اجازه مى ‏دهید خدمت شما آن را عرضه بدارم، چون امام علیه السلام پذیرفتند آن را عرضه داشتم و تصحیح نمودم.

بعد از آن عرض کردم: در بیشتر روزها موانعى هست که نمى گذاردآدمى بدنبال مقصود خود رود ؛ زیرا در مورد آن‏ها ذکر شده است که ‏مبارک نیست و خوف و خطر بدنبال دارد، شما مرا راهنمائى بفرمائید که‏ چگونه مى ‏توانم از آن خطرات احتمالى اجتناب کنم و خود را در حرز و امان قرار دهم زیرا گاهى ضرورت و ناچارى مرا وادار مى کند که در آن ‏روزها به دنبال خواسته‏ هایم بروم .

امام علیه السلام فرمود: یا سهل، إنّ لشیعتنا بولایتنا لعصمه لو سلکوا بها فی لجّه البحار الغامره وسباسب البیداء الغابره بین السباع والذئاب وأعادی الجنّ والإنس لأمنوا من ‏مخاوفهم بولایتهم لنا، فثِقْ باللَّه عزّوجلّ وأخلص فی الولاء لأئمّتک الطاهرین علیهم السلام ‏وتوجّه حیث شئت واقصد ماشئت.

اى سهل ؛ ولایت ما براى شیعیانمان حافظ و نگهدارنده ‏اى است که اگر در قعر دریاهاى ‏عمیق فرو روند و یا در دشت بى ‏آب و علف و بیابان‏هاى خطرناک بین جانوران درنده وگرگ‏هاى وحشى و دشمنان آدمى و پرى قرار بگیرند هر آینه از خوف و خطر آنها ایمن ‏مى ‏باشند ، پس به خدا اعتماد کن و ولایت و دوستى خود را به ائمّه طاهرین خالص گردان و بهر کجا که خواهى رو کن و دنبال هر مقصدى که دارى برو. اى سهل ، اگر این دعایى که به تو مى ‏آموزم صبحگاهان سه بار و شامگاهان سه مرتبه خواندى خود را در پناهگاه محکمى قرار داده ‏اى و از هر گونه ترس و وحشتى درامان خواهى بود.

 و دعا این است:

أَصْبَحْتُ [اَمْسَیْتُ] اللَّهُمَ مُعْتَصِماً بِذِمَامِک الْمَنِیعِ الَّذِی لَا یطَاوَلُ وَ لَا یحَاوَلُ مِنْ کلِ غَاشِمٍ وَ طَارِقٍ مِنْ سَائِرِ مَا خَلَقْتَ وَ مَنْ خَلَقْتَ مِنْ خَلْقِک الصَّامِتِ وَ النَّاطِقِ فِی جُنَّهٍ مِنْ کلِّ مَخُوفٍ بِلِبَاسٍ سَابِغَهٍ وَلَاءِ اهل‌بیت نَبِیک مُحْتَجِباً مِنْ کلِّ قَاصِدٍ لِی إِلَى أَذِیهٍ بِجِدَارٍ حَصِینٍ الْإِخْلَاصِ فِی الِاعْتِرَافِ بِحَقِّهِمْ وَ التَّمَسُّک بِحَبْلِهِمْ مُوقِناً أَنَّ الْحَقَّ لَهُمْ وَ مَعَهُمْ وَ فِیهِمْ وَ بِهِمْ أُوَالِی مَنْ وَالَوْا وَ أُجَانِبُ مَنْ جَانَبُوا فَأَعِذْنِی اللَّهُمَّ بِهِمْ مِنْ شَرِّ کُلِّ مَا أَتَّقِیهِ یا عَظِیمُ حَجَزْتُ الْأَعَادِی عَنِّی بِبَدِیعِ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ إِنَّا جَعَلْنا مِنْ بَینِ أَیدِیهِمْ سَدًّا وَ مِنْ خَلْفِهِمْ سَدًّا فَأَغْشَیناهُمْ فَهُمْ لا یبْصِرُونَ.

(مصباح المتهجّد، ج۱، ص۲۱۲٫)
ترجمه دعا:

خدایا صبح (شب) کردم درحالی که پناه آورده ام به پناهگاه بلند و استوار تو، پناهگاهى که در معرض دستبرد و دگرگونى قرار نمی گیرد، از شرّ هر بیدادگر و هر شبگرد رهزن، از هر که و هرچه آفریدى، از آفریدگان خاموش و گویایت، در حفاظتى مصون از گزند هرچیز هراسناکى، همراه با لباسى ساخته از محبّت خاندان پیامبرت، و در پوششى استوار از هرکه قصد آزار مرا دارد در پس دیوار محکمى فراهم آمده، از اخلاص در اعتراف به حق اهل بیت، و تمسک به رشته ولایتشان، با یقین به اینکه حق از آن ایشان و با ایشان و در ایشان و پابرجا به وجود آن بزرگواران است، دوست دارم کسانی که آنها دوست دارند و برکنارم از آنان که ایشان دورى می گزینند، خدایا پس به حقشان مرا از گزند هرچه که از آن پروا دارم پناه ده، اى بزرگ، از خود دور ساختم دشمنان را به یارى پدید آورنده آسمانها و زمین، همانطورکه قرآن می فرماید: در برابر و پشت سرشان سدّى قرار دادیم پس دیدگان آنها را پوشاندیم، ازاین رو هرگز نمی بینند.

ضمنا در انتهای این دعا آیه ۹ یس آمده است.

لذا گاهی بلایی که میخواهد سراغ انسان بیاید، یا انسان در معرض دید و توجّه فردی کوردل یا بدباطن قرار میگیرد. گاهی انسان به این دعاها  که متوسّل می شود، از نظر و دید آن افراد، دور می شود یا باعث دفع بلایا می شود.

مثلا انسان به مهمانی رفته است؛ می شود فلانی لطمه بزند و می شود هم توجّهی نکند. این دعاها انسان را از حساسیّت بیرون می آورد و لطمه‌زننده به او لطمه نمی زند. این دعا مخصوصاً آیه‌ی آخر آن (و جَعَلْنا مِنْ بَینِ أَیدِیهِمْ سَدًّا وَ مِنْ خَلْفِهِمْ سَدًّا فَأَغْشَیناهُمْ فَهُمْ لا یبْصِرُونَ) باعث می‌شود انسان از کسی که بدنظر و بدچشم و بدخواه است، به‌گونه‌ای محصور و محدود شود که چشمش به زندگی انسان نیفتد و باعث دفع بلایا هم شود.

همچنین استاد شیخ جعفر ناصری درباره این دعا فرمودند:

این دعایی است که امیرالمومنین علی علیه السلام شبی که جای پیامبر صلی الله علیه وآله خوابیدند، آن را برای حفظ خواندند؛ حیف این ادعیه است که خوانده نمی‏ شود، غذاهای آماده‌ی مقوّی است؛ ولی معده‏ ها خراب است. این دعا هم با کلمه‌ی «أَصْبَحْتُ» شروع شده است و هم با کلمه‌‌ی «امسیت» مثل اینکه دعا، هم صبح و هم شب باید خوانده شود. آن‏ ها که بچه‏ ای دارند و نزدیک به خطر و چشم‌زدن است، این دعا (دعای اصبحت) را می‏ نویسند و اگر همراهش باشد، خیلی مؤثر است.

و در جای دیگر استاد شیخ جعفر ناصری درباره این دعا فرمودند:

یکی از تعقیبات نماز صبح، دعای حفظ است که یکی از دعاهای بسیار زیبا است و برای دفع شیاطین مؤثر است. اما عبارت «فَهُمْ لا یُبْصِرُونَ» در این دعا چه معنایی دارد؟ یک چیزی که در شیاطین و تمام اجنّه خیلی رسوخ دارد، بینش و عدم بینش آن‌ها است. آن‌ها خیلی موارد را اصلاً نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌بینند. آیات و ادعیه، به این قضیه توجه دارند؛ به خاطر همین در آخر دعای مذکور، اشاره به آیه قرآن شده است: و جَعَلْنا مِنْ بَیْنِ أَیْدِیهِمْ سَدًّا وَ مِنْ خَلْفِهِمْ سَدًّا فَأَغْشَیْناهُمْ فَهُمْ لا یُبْصِرُونَ؛ ما از پیش رو و پشت سر آنها سدى کشیده و ایشان را با آن پوشانده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ایم پس دیگر جایى را نمى‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌بینند.

این پنهان‌شدن عمل از دید شیاطین، یک حقیقت است. شیطان می‌دانست که نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند مخلَصین را ببیند؛ به همین دلیل، خودش آن‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها را – با اینکه اصلاً بنی‌آدم هنوز به دنیا نیامده بودند – استثنا کرد و گفت: فَبِعِزَّتِکَ لَأُغْوِیَنَّهُمْ أَجْمَعِینَ إِلَّا عِبَادَکَ مِنْهُمُ الْمُخْلَصِین؛پس به عزتت سوگند! همه و همه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شان را گمراه خواهم کرد؛ مگر بندگان مخلَصت از ایشان را.(سایت معظم له/بنیاد هاد).

همچنین آیت الله جاودان در توصیه به خواندن این دعا جهت دفع دشمنی و حسادت به فردی که پرسیده بود من دشمن زیاد دارم و بسیار در زندگی ام دخالت می کنند مرا تمسخر می کنند.و بهم حسادت می کنند، معظم له فرمودند:

اولا تا می توانید از معاشرت با این افراد پرهیز و دوری کنید مگر اینکه مجبور باشید ، سعی کنید محیط خودتان را عوض کنید که از دسته اینگونه افراد راحت باشید ، ثانیا دعای اصبحت اللهم معتصما بزمامک در تعقیبات نماز صبح و هر شب بعد از نماز بخوانید. در صبح بگویید اصبحت و در شب بگویید امسیت دعای بسیار خوبی است صدقه هم فراوان بدهید برای دفع چشم و زخم زبانه آنها .(سایت معظم له).

پدیدآورنده:

به کوشش: امیرمحسن سلطان احمدی

بلاگر، خادم و مروج اهل بیت(ع)

www.soltanahmadi.ir

منابع: مفاتیح، امالى طوسى : ۲۷۶ ح ۶۷ مجلس ۱۰ ، امالى صدوق : ۲۷۶ ح ۶۷ مجلس ۱۰ ، بحار الأنوار : ۲۴/۵۹ ح۷،و۱/۹۵ ح۱، مصباح المتهجّد: ۱۴۸ ، المصباح : ۸۶ ، البلد الأمین: ۲۷، بحار الأنوار : ۱۴۸/۸۶ ح ۳۲ به نقل از مکارم الأخلاق : ۳۲۲ .

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.

درس اخلاق زیارت نیابتی درس اخلاق
logo-samandehi
error: حق تألیف را رعایت کنید