کد خبر : 3667
تاریخ انتشار : شنبه 16 دی 1396 - 18:46
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای چرایی علت حل نشدن مشکلات و غضب الهی / اسم دائم خداوند بسته هستند

چرایی علت حل نشدن مشکلات و غضب الهی / اسم دائم خداوند

علت حل نشدن مشکلات و عدم استجابت دعا از عمده سوالاتی هست که ذهن اکثر مردم را با خود درگیر می کند که من با اینکه اهل نماز و عبادت هستم پس چرا خداوند حاجتم را نمی دهد؟ استاد محمد شجاعی در جلسه این هفته شرح جامعه کبیره در ادامه تشریح رحمت خدا به این موضوع پرداختند که در ادامه می آید.

علت حل نشدن مشکلات و عدم استجابت دعا از عمده سوالاتی هست که ذهن اکثر مردم را با خود درگیر می کند که من با اینکه اهل نماز و عبادت هستم پس چرا خداوند حاجتم را نمی دهد؟ استاد محمد شجاعی در جلسه این هفته شرح جامعه کبیره در ادامه تشریح رحمت خدا به این موضوع پرداختند که در ادامه می آید.

بسم الله الرحمان الرحیم

توفیق شد طبق روال پنج شنبه ها شامگاه پنج شنبه این هفته ۱۴ دی ماه ۱۳۹۶ بعد از زیارت حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) و امامزادگان و علماء همجوار ایشان در جلسه شرح زیارت جامعه کبیره استاد محمد شجاعی، در حسینیه قرائت قرآن شهرری به اتفاق خانواده شرکت کردم.

استاد محمد شجاعی در این جلسه در ادامه مبحث رحمت خداوند تبارک و تعالی در خصوص علت غضب و عذاب خداوند و چه کسانی مشمول غضب الهی واقع می شودند؟ بررسی علت عدم گشایش و رفع مشکلات برخی از انسانها، علت حل نشدن مشکلات، علت خراب شدن برخی از افراد با رفتن به خارج، از تخصصی که داریم برای امام زمان (عج) خرج کنیم، مرتب نگویید چرا همه اش من مشکل دارم و مریض هستم صحبت نمودند، همچنین در حاشیه بیاناتشان به تحقیق یکساله خود در خصوص قوانین جذب و موفقیت در اسلام و انتقاد از چاپ کتابهای موفقیت از ترامپ در ایران توضیحاتی فرمودند که در ادامه گزیده یاداشت هایم از این جلسه را تقدیم شما معارف جویان عزیزی که امکان شرکت در این جلسه را نداشتید می نمایم.

متن بیانات استاد محمد شجاعی به شرح زیر است:

علت حل نشدن مشکلات - علت غضب الهی - استاد محمد شجاعی - تذکر شیخ رجبعلی - محمد شجاعی

همانطور که بیان شد خداوند دارای دو رحمت عام و خاص است که رحمت عام خداوند شامل همه انسان‌ها می‌شود و رحمت خاص خداوند شامل مومنینی که ایمان آورده و عمل صالح انجام می‌دهند است.

روایتی از امام باقر(ع) در باب اینکه غضب خدا شامل حال چه کسی است؟

امام باقر (ع) در روایتی فرمودند: خداوند تبارک و تعالی حلیم و علیم است که غضبش شامل کسی نمی‌شود، اما اگر کسی رضای خدا را خودش نخواهد و دنبال این نباشد که خداوند از او خوشنود باشد اینجاست که غصب خدا شامل حال چنین فردی می‌شود.

رحمت و غصب الهی بر اساس مسئله اختیار است و تا شخص خودش نخواهد انجام نمی‌شود، پس وقتی کسی خودش را از بارش باران رحمت الهی محروم کند و تا حدی که کار به جایی برسد دیگر برایش این موضوع مهم نیست، اینجاست که خودش با اختیار خودش خود را از رحمت الهی محروم کرده است.

چه کسی دچار غضب الهی می‌شود؟

پس غصب خداوند شامل کسی است که خشنودی و رضای خدا را دوست ندارد و این طبیعی است که چنین کسی به غضب و عذاب الهی دچار می‌شود. بنابراین خدا از کسی رحمتش را دریغ می‌کند و به او عطا نمی کند که خودش نخواسته باشد. بالاخره ما باید تکلیف خودمان را مشخص کنیم که آیا می‌خواهیم به خانواده آسمانی خود اهل بیت (ع) برسیم و خود را شبیه آنها کنیم یا اینکه اصلا این را نمی خواهیم؟ این تصمیم و تکلیفی است که باید هر فرد خودش آن را انتخاب کند.

یک سال تحقیق درباره قوانین موفقیت و جذب در اسلام و رسیدن به هزار قانون

قوانین جذب مفصل است که بعضا غربی‌ها چقدر روی این قوانین جذب تبلیغ می‌کنند ولی این قوانین آنها دارای اشکال است، من شخصا در قوانین اسلامی درباره قوانین جذب در اسلام تحقیق کرده‌ام که در این تحقیق یکساله به نزدیک به هزار قانون جذب در اسلام رسیدم که اگر آنها را به دنیا عرضه کنیم، جهان علم منفجر می‌شود.

ما افتخارمان این است که در قوانین اسلام بیش از هزار قانون موفقیت و جذب داریم که باید اینها را طراحی کرد. الان در کشور کلاس‌های موفقیت تشکیل می‌دهند و چند صد هزار تومان هم بابت این کلاس‌ها اخذ می‌کنند و فقط چند تا قوانین موفقیت را می‌گویند در صورتی که اگر قوانین موفقیت اسلامی را بخواهیم تدریس کنیم چندین ساعت تدریس آن طول می‌کشد که اکنون در جلسات سه شنبه در قم بخشی از آن را بیان می‌کنم، آن هم این قوانین اسلامی قوانینی است که خود صاحب جذب خداوند متعال به ما یاد داده است.

اگر بخواهیم نزولات جمادی، گیاهی، حیوانی، عقلانی، فوق عقلانی را دریافت کنیم، یا اینکه پولدار بشویم، یا وضع جسمی خوبی داشته باشیم، چکار باید انجام دهیم؟ برای تمام این موفقیت‌ها خود اسلام دستوراتی داده و به ما آن را یاد داده است و اینها چیز کمی هست، اما ما چون از معصومین (ع) غفلت کردیم دچار چنین مشکلاتی شده ایم.

انتقاد از چاپ کتاب‌های موفقیت از ترامپ

جای تاسف است که در کشور با پول اسلامی کتابهایی به عنوان موفقیت چاپ می‌شود که سراسر آن کفر است که خیلی از این کتاب‌ها از ترامپ رئیس جمهور کنونی آمریکا است. این چه موفقیتی است که ترامپ می‌خواهد یاد ما بدهد، متاسفانه در کشورمان کتاب‌های این فرد را آورده و به عنوان موفقیت آن را معرفی می‌کنند، روح این کتاب‌ها ناسالم است. در صورتی که موفقیت باید با ساختار حقیقی دنیا و آخرت انسان طراحی شود. برای موفقیت باید سراغ رحمت خدا و معصومین(ع) رفت.

دوام نعمت با اسم دائم خداوند

یکی از اسم‌های خداوند اسم « دائم » است، یعنی اینکه من می‌دانم این فیض و کرم و نعمت از سوی خداوند است پس با گفتن اسم دائم از خداوند دوام این نعمت و فیض را درخواست می‌کنم. یا اینکه خداوند به کسی نعمتی عنایت کرده و نمی خواهد خداوند آن نعمت را از او بگیرد و استفاده از اسم دائم باعث دوام داشتن این نعمت می‌شود.

چرا برخی با گرفتن چله و ذکر و …  باز هم مشکلشان حل نمی شود؟

برخی با اینکه چله‌های مختلف می‌گیرند یا اینکه سر کتاب باز می‌کنند و به دعا نویس مراجعه می‌کنند اما هیچ گرهی از مشکلاشان باز نمی شود، به این دلیل است که چنین افرادی که به همه جا مراجعه کرده و هر ذکری را گرفته و به هر دعا نویسی هم رجوع کرده اند اما مشکلشان حل نشده به خاطر این است که بخش منعیات خود را بررسی نکرده اند، نگاه نکرده اند در این بخش چرا خداوند فلان نعمت را از او گرفته یا فلان نعمت را چرا به او نمی دهد؟

مثال

برای روشن تر شدن مثالی می‌زنم، در ادارات حقوق کارمندان را ماه به ماه مثلا آخر ماه به حسابشان واریز می‌کنند، اما این کارمند یک روز می‌رود بانک می‌بیند حقوقش واریز نشده است و جلوی حسابش بسته است، اعتراض می‌کند که چه شده می‌گویند چون گزارش کار در این ماه نداشتی یا اینکه جایی بدهکار یا ضامن بوده ای جلوی حقوقت بسته شده است. یعنی اینکه آن اداره جلوی حقوقش را نبسته بلکه خودش کاری کرده که جلوی حقوقش بسته شده است. و در اینجا هم انسان در بخش منعیاتش کاری کرده که خودش جلوی فلان نعمت را بسته است.

تذکر شیخ رجبعلی خیاط به مرحوم شمشیری

مرحوم شمشیری که آن همه دیگ و غذا در بازار می گذاشت و آن همه چلو کباب و غذا می داد یک روز می آید خدمت شیخ رجبعلی خیاط می گوید شیخ همه چیز بسته شده کسی نمی آید از من چیزی بخرد چکار کنم؟ حالا مگر این ذکر نمی گوید، دعا نمی خواند، گریه نمی کند خدایا روزی مرا بده، چرا اینها را انجام می دهد اما یک جا بسته شده است. شیخ رجبعلی می گوید یادت هست یک روز یک فقیری آمد و سرزنشش کردی که چرا دوباره اینجا می آیی؟ دلش را شکستی و خوردش کردی!

علت حل نشدن مشکلات و عدم اجابت دعا

اگر خداوند حاجتتان را نمی دهد و مشکلتان حل نمی شود، علت حل نشدن مشکلات و عدم اجابت دعاهایتان به خاطر این است که در زندگی یک جایی را بسته‌اید باید آن را باز کنید تا این باز شود. شما یک جای زندگی با پدر یا مادرتان مشکل دارید اما جمکران می‌روید و دعا می‌کنید و بعد می‌گویید چرا اینقدر جمکران رفتم و دعا کردم مشکلم حل نشد؟ در صورتی که شما جای دیگر راه را بسته‌اید دل پدر یا مادر را شکسته‌اید، اول باید سراغ آنها بروید تا راه بسته باز شود، اگر هم پدر و مادرتان فوت کرده اند آنها در برزخ از شما ناراضی هستند باید برایشان خیراتی و فاتحه ای بخوانید و آنها را راضی کنید تا این در بسته باز شود.

لجباز نباشید

بنابراین رحمت الهی عام و خاص خداوند تبارک و تعالی درش به روی همه باز است و منعی برای هیچ کس ندارد این ما هستیم که این در را می‌بندیم، با لجبازی هایمان خدا و پیامبر (ص) را می‌آزاریم، رضای خدا را قبول نداریم، اینجاست که رزق ما هم بسته می‌شود. پس آنجایی که عطای الهی نیست به خاطر آن است که ما در را بسته ایم.

بینید کجا این در را بسته‌اید که اکنون به مشکل برخورده‌اید، ببنید کجا نمک نشناسی کرده‌اید، لجبازی نمودید، قلدربازی کردید، دلی را شکستید، کسی را سرزنش کردید، ناموسی را از نوامیس الهی زیر پا گذاشتید، در خانه به نماز و قرآن توهین کردید، اصلا کسی در خانه قرآن نمی خواند، قرآن را مهجور نمودید و هزار چیز ماند اینها است که باعث شده در روی شما بسته شود و گرفتار شوید، پس نگویید کسی ما را سحر و جادو کرده است این خودتان هستید که در را به روی خود بسته‌اید.

چرا برخی با یک سفر به خارج یا رفتن به دانشگاه خراب می شود؟

خداوند فقط کسی را گمراه می کند که خودش هدایت شدن را نخواهد، پس کسی نگوید این جوان یا این فرد چون به مسافرت خارج از کشور رفت یا چون به دانشگاه رفت، منحرف شده است. این طور نیست این خراب شدن زمینه ای از قبل داشته و مال الان نیست، از قبل آفتی در او بوده و اینجا فضا باز شده و منفجر گردیده است.

ما جوان پاک هم داریم که به خارج وبه غرب جهنم و فساد هم رفته اما خراب نشده است، بلکه در آن اوج فساد این جوان پاک در حال شهود با خداوند است و دنبال ذکر و معنویت است، چون این فرد از قبل از خودش مراقبت کرده است. اما در مقابل یک فردی همین داخل کشور به کیش که می رود خراب می شود.

شیطان هم یک دفعه کافر نشد، قرآن می گوید وقتی به شیطان گفتیم سجده کن او ابا کرد و سجده نکرد، شیطان از اول کافر بود اما این کفرش را پنهان کرده بود و خدا هم با کفر پنهان کاری ندارد، اما اینجا که گفت سجده کند دیگر نتوانست کفرش را مخفی کند. منافق هم مثل شیطان است او هم در ظاهر می گوید ایمان آورده ام اما در باطن چنین نیست، فقط امام زمان (عج) وقتی می آیند با باطن افراد هم کار دارند.

علت طلاق در جامعه

بیشتر طلاق های امروز به خاطر این است زن و مرد برای ازدواج آمادگی نداشته اند، معمولا افراد برای ازدواج آمادگی ندارند. این افراد آدم خوبی، مهندس خوبی، دکتر خوبی، یا راننده خوبی هستند اما همسر خوب یا پدر و مادر خوبی نیستند، چون برای این کار تربیت نشده اند.

فردی می گفت من از اول خانمم را نمی خواستم و به خاطر پدر و مادرم با او ازدواج کردم و حالا او را نمیخواهم و باید طلاقش بدهم چون اصلا دوستش ندارم، به این فرد گفتم آیا اگر به تو ذکری بدهم که دوست داشتنش در دلت بیفتد آیا بازم می خواهی او را طلاق بدهی؟ که گفت آری چون اصلا نمی خواهم با او باشم، تا این حد لجوج بود.

خدا رحمت کند استادمان مرحوم آیت الله مجتهدی تهرانی (ره) را ایشان می فرمود: اگر آدم ها روی دنده لج بیفتند خدا هم بیاید آنها اصلا زیر بار نمی روند. پس اگر کسی بخواهد لج و لجبازی کند اینجور است و کسی نمی تواند جلوی او را بگیرد.

مردها نگویند من از اول این خانمم را نمی خواستم!

مردی که به خواستگاری خانمی می رود و می گوید من او را نمی خواهم و دوستش ندارم ولی با او ازدواج کردم این حرف مرد ظلم است و این مرد ظالم است که چنین می گوید. اما این مرد می تواند عاشق این خانم بشود و با او عاشقانه زندگی کند همانطور که مردم یک سگ را می آورند و عاشقانه تربیتش می کنند حالا مگر می شود با همسرت نتوانی چنین رابطه عاشقانه ای را برقرار کنی و بگویی من از اول نمی خواهم او را پس باید طلاقش دهم! این ظلم است مگر ما کی هستیم که بگوییم از این خانم خوشم نمی آید میخواهم طلاقش بدهم.

در آخر این روایاتی که ابتدا عرض شد، امام باقر (ع) می فرماید: خدا رحمت را به خودش واجب کرد. پس رحمت عام خدا برای همه و رحمت خاص خدا برای هر کس که خودش بخواهد.

پس منعی در دریافت رحمت خداوند وجود ندارد اما یک جا خودمان مقصر هستیم و راه را بسته ایم، گناهی کرده ایم یا جایی مقصر هستیم که راه بسته شده است.

وظیفه ما در مقابل امام زمان (عج) و استفاده از تخصصی که داریم در راه امام

می گویید امام زمان (عج) دوستت دارم این نیست که یک رابطه جسمی باشد، یا مثلا بگویید چچهل جلسه می روم مسجد جمکران که امام را ببینم. تو باید به امام زمانت سنخیت داشته باشی که بتوانی روحش را ملاقات کنی، با او رابطه جان به جان داشته باشی، تو می گویی امام زمانم را دوست دارم، این دوست داشتن یعنی چی؟ وقتی در این مسیری می خواهی بیایی باید بیایی. امام حسین (ع) هم می گفت خدایا دوستت دارم و تو را می خواهم و خدا هم او را به کربلا برد تا با آن حادثه به خدا برسد.

وقتی می گویی انی سلم لمن سالمکم و حرب لمن حاربکم تازه داستان شروع می شود چون گفتی می خواهم با تو باشم تازه این داستان با تو بودن شروع شد. عشق این است وقتی می گویی دوستت دارم باید تحت هر شرایط پای ان دوست داشتن باشی، پس وقتی به امیرالمومنین (ع) و حضرت زهرا (س) می گویید من می خواهم با شما باشم باید مثل آنها هم باشید که بتوانید با آنها باشید.

کسی که می گوید عاشق امام زمان (عج) هستم اما در جهاد مالی از مالش برای امام زمان (عج) نمی گذرد این عاشق نیست. عاشق کسی است که بخشی از مالش که سالها زحمت کشیده و آن را بدست آورده به راحتی آن را در راه امام زمان (عج) خرج می کند. کسی که نه حاضر است برای امام زمان (عج) پولی خرج کند و اگرم کاری در این راه انجام داد توقع دارد تازه پول هم بگیرد این فرد اصلا عاشق امام زمان (عج) نیست.

بخش گیاهی شما می گویید می خواهم به امام زمان (عج) برسم، پس در این بخش گیاهیت برای امام زمان(عج) یک روز یا یک جمعه وقت بگذار و وقت بگذاری، چطور برای نامزدت چند روز مرخصی می گیرید و به مسافرت می روید، خوب برای امام زمانت هم این کار را انجام بده.

از آبرویت و تخصصت برای امام زمان (عج) بگذار و کار فرهنگی کن

مرحوم آیت الله حائری شیرازی مردی بود که با تمام عظمتی که داشت نه شاگردانش نه خواص و نه کسی ایشان را نشناخت در صورتی که ایشان فردی کم نظیر بود، ایشان می فرمود محال است کسی کار فرهنگی انجام بدهد و آبرویش نرود. پس کسی که می خواهد برای امام زمانش کار کند باید در این راه آبرویش را هم بگذارد، چون می خواهد در این راه آبروی دشمنان امام زمان (عج) را ببرد، پس مگر می شود کسی بر علیه او دسیسه نکند و آبرویش را نبرد. الان امام زمان (عج) آبرو از شما می خواهد آیا حاضرید آبرویتان را بدهید؟

از تخصصتان برای امام زمان (عج) استفاده کنید، در این راه وقت بگذارید، از علم، از هنر، از شعر، از تخصص، از عبادت، از ذکرت برای امام زمان (عج) اختصاص بدهید. این عشق است که وقتی می گویید من شما را می خواهم ایشان هم می گوید بیا داخل.

اینقدر نگویید چرا همش من مشکل دارم و مریض و گرفتارم!

ما درعالم ناسوت هستیم و می خواهیم به فوق جبروت برویم، در این مسیر باید سوخت داشته باشید، پس نگویید چرا بین این همه آدم من سرطان گرفته ام؟ فرزند من مریض است؟ حضرت موسی بن جعفر (ع) بیش از ۱۴ سال زندان با شکنجه شدند، پس شما که می خواهید به آنها برسید نگویید چرا من مشکل دارم بدانید که پشت این مشکلات این است که شما آدم خوبی هستید و برای غیب و آسمان انتخابتان کرده اند.

پس اگر مشکلی اینچنین دارید بدانید که گناهی نکرده اید ولی یک جا که منع است گفتید می خواهم من هم به مقام شما اهل بیت (ع) برسم، پس باید مثل آنها شوید. لذا برای خدا هزینه کنید و آن را مثل انبیا پای این معشوقت بریزید. بدانید سخترین مردم شدیدترین مردم از نظر آزمایش انبیاء و کسانی که بیشترین شبیه را به معصومین دارند هستند.

پس یک جایی که منع است نگو چرا ما؟ چرا این مشکل برای ما؟ چرا در خانه ما؟ چرا زن و بچه من؟ این نوع مشکل زینت کار است، از این شرایط خوب استفاده کنید.

ان شاء الله در جلسه بعد خواهم گفت که رحمت خاص یعنی چه؟ چه جور رحمت خاص شامل حال آدم می شود؟ و چه جور می شود در معرض این رحمت قرار گرفت؟ و شکل و تبعات آن چیست؟

توصیه استاد شجاعی برای رفع ترس و اضطراب از زلزله

در حاشیه این جلسه استاد شجاعی در پاسخ به کسانی که جهت ترس از زلزله درخواست ذکر کرده بودند فرمودند شماها نباید از زلزله ترسی داشته باشید اما اگر برخی می ترسند قبل از خواب صدقه بدهند و آیت الکرسی را بخوانند و بخوابند.

پدیدآورنده:

به قلم: امیرمحسن سلطان احمدی

انتشار این مطلب در ایکنا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.

درس اخلاق زیارت نیابتی درس اخلاق
logo-samandehi
error: حق تألیف را رعایت کنید