بخشش گناهان گذشته و نشانه ایمان مقبول
بخشش گناهان گذشته از دغدغه های مومنینی هست که دیگر با اعمال صالح خود گناهی از خود به جای نمی گذارند ولی نگران گناهان گذشته خود هستند، آیت الله جاودان در جلسه این هفته خود با شرح آیات ۷ و ۹ سوره عنکبوت به چگونگی بخشش گناهان گذشته و نشانه ایمان مقبول سخن گفتند که در ادامه می آید.
بخشش گناهان گذشته از دغدغه های مومنینی هست که دیگر با اعمال صالح خود گناهی از خود به جای نمی گذارند ولی نگران گناهان گذشته خود هستند، آیت الله جاودان در جلسه این هفته خود با شرح آیات ۷ و ۹ سوره عنکبوت به چگونگی بخشش گناهان گذشته و نشانه ایمان مقبول سخن گفتند که در ادامه می آید.
بسم الله الرحمان الرحیم
توفیق شد طبق روال چهارشنبه شبها در شامگاه ۱۳ دی ماه ۱۳۹۶ با حضور در حسینیه معنوی و پر از اسرار شیخ مرتضی زاهد در جلسه هفتگی سخنرانی آیت الله شیخ محمد علی جاودان شرکت کنم، در این جلسه حضرت استاد با شرح و تفسیر آیه ۷ و ۹ سوره عنکبوت به نشانه ایمان مقبول و پاداش عمل صالح و همچنین نحوه بخشش گناهان گذشته پرداختند و حکایتی از توصیه میرزای شیرازی به محاسبه اعمال قبل از خواب و شمارش گناهان روزانه بیان نمودند.
اینک در ادامه گزیده یاداشت هایم از این جلسه را تقدیم شما معارف جویان عزیز می کنم که امکان حضور در این جلسه را نداشتید، امیدوارم که از این طریق بتوانید از این جلسه و بیانات آیت الله جاودان بهره مند شوید.
گزیده بیانات آیت الله جاودان در این جلسه به شرح زیر
خداوند در آیه هفت سوره عنکبوت فرمودند: «وَالَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَنُکَفِّرَنَّ عَنْهُمْ سَیِّئَاتِهِمْ وَلَنَجْزِیَنَّهُمْ أَحْسَنَ الَّذِی کَانُوا یَعْمَلُونَ »، در این آیه خداوند فرموده کسانی که ایمان مقبول آورده اند، آن ایمانی که اسمش را مومن می گذارند و مومن هستند، بعد در ادامه آیه نشانه این افراد را مشخص می کند و می فرماید نشانه این افراد عمل صالح است، خداوند در مقابل این ایمان و عمل صالح دو پاداش به آنها می دهد که گناهان گذشته آنها را می بخشد و بهترین پاداش را هم به اعمال آنها داده می شود.
منظور از الصالحات در این آیه
الصالحات در لغت جمع اصل و الف و لامش نیز یعنی همه کارهای خوب را انجام می دهم و هیچ جا کم نمیگذارم. مثلا می خواهیم امر به معروف یا نهی از منکر کنیم اما از انجام این عمل صالح می ترسیم و کوتاهی می کنیم، پس یکی از اعمال صالح را ترک کرد. ولی فردی که به ایمان مقبول رسیده و مومن است هیچ عمل صالحی را ترک نمی کند.
ثمره درست عمل کردن مداوم در طول ۲۴ ساعت
معمولا شبانه روز ما ۲۴ ساعت است، حالا کسی که در این ۲۴ ساعت درست عمل کند و این درست عمل کردن هم مداوم باشد، اگر در گذشته گناهی هم داشته دیگر حساب نمی شود. مثلا حضرت سلمان ایمانی مقبول آورد و مسلمان شد، حالا دیگر سلمان را در حسابرسی نگه نمی دارند که تو در گذشته زمانی زرتشتی بودی آن موقع چه کردی؟ یا اینکه زمانی که مسیحی بودی چرا کوتاهی کردی؟
وقتی میگوید ایمان آورده یعنی ایمانش مقبول و مورد قبول است و نشانه این ایمان را انجام عمل صالحات بیان می کند، پس در این افراد نقصی در ایمانشان نیست حتی اگر عالم زیر و رو هم بشود این افراد کم نمی آورند.
بخشش گناهان گذشته ثمره ایمان مقبول و عمل صالح
اینکه بعد از ایمان و نشانه آن عمل صالح خداوند اولین پاداش را می فرماید: «لَنُکَفِّرَنَّ عَنْهُمْ سَیِّئَاتِهِمْ»، ما از گناهانشان می گذریم. یعنی این که اکنون مومن شده و ایمانش مقبول و عمل صالح هم انجام می دهد اما در گذشته اش گناهی مرتکب شده مثلا اول تکلیفش چند بار گناه کرده است، پس این چند گناه در گذشته در پرونده اعمال این فرد ثبت شده است و باید نسبت به آن جوابگو باشد، اما اینجا در این آیه خداوند می فرماید کسانی که ایمان مقبول آورده اند و عمل صالح انجام می دهند ما از گناهانشان می گذریم و دیگر از او حساب نمی کشیم.پس بخشش گناهان گذشته پاداش ایمان و عمل صالح اوست.
به هر مقامی برسید گناهی در گذشته داشتید / گناه بودن ترس از زلزله برای برخی
بدانید به هر جا برسید و مقام بالاتری کسب کنید یک گناهانی در گذشته دارید. پس در آن قبلها که ایمان مقبول نبود از زلزله هم ترس دارد، اما حالا که به مقام معنوی بالاتری راه یافته و دیگر از زلزله هم ترسی ندارد اینجاست که ترس از زلزله در گذشته او گناه محسوب می شود، پس در هر مقام بالاتری هم که رفتید گناهی در گذشته دارید که اینجا خداوند می فرماید شما که ایمان آوردید و عمل صالح هم انجام می دهید، خداوند هم گناهان گذشته شما را می بخشد. پس کسی که دیگر ایمان مقبول دارد، عملش هم درست و طبق ضوابظ است.
حالا دیگر این فرد مومن از گناهان گذشته هم پاک شده است و اگر اعمالش هم درست باشد خود خدا گذشته را جبران می کند. پس اگر امروز دقیق درست شد، خداوند خودش گذشته را می بخشد.
در پایان این آیه خداوند می فرماید «أَحْسَنَ الَّذِی کَانُوا یَعْمَلُونَ »، اشاره و گفت: این چیز خیلی ممتازی است که بعد از اینکه ایمان آورد و عمل صالح کرد، سپس خداوند هم گذشته او را بخشید اینک هر کار خوبی انجام دهد جزایش را بهترین عمل برای او در آخر عمرش می گذارند.
فرد وقتی جوان بود دعا و نماز خوب می خواند، اما طول زمان دعا و نمازش خراب شد، حالا درخواست می کند که خدا کاری کند بهترین اعمالش در اخرین روزهای عمرش باشد که این دعای خیلی مهمی است، و خدا هم آنها را جزا می دهد به بهترین اعمالی که انجام داده اند.
توصیه شیخ مرتضی کشمیری به نماز شب / و توصیه مرحوم فشارکی به محاسبه قبل از خواب به جای آن
زمان میرزای شیرازی آدم بزرگی (در نجف بود که یک برادر زاده ای داشت از شهرش به نجف آمد. یک روز رفته بود حمام دید یک پیرمردی آنجاست و بقیه او را خیلی احترام می کنند و او شیخ مرتضی کشمیری است. او میرود جلو و سلام میکند و می گوید من برادرزاده سیدحسن فشارکی هستم واکنون لمه و قوانین میخوانم. ایشان فرمود عموی شما نگفته سحر بلند شو و نماز شب بخوان؟ گفت نه. فرمود پس من بهت می گویم از امشب بلند شو این یازده رکعت را با آرامش و آرام بخوان و آن را تند نخوانی. شیخ مرتضی رفتد و او هم کارش را انجام داد و نشانی ایشان را پرسید و رفت خدمتش گفت: آیا به جز اینها فرمودید دستور دیگری هم هست؟ که شیخ مرتضی دستور یک ذکر فرمودند.
وقتی به خانه رسید در خانه عمو منتظرش بود که چرا دیر آمدی و جریان را گفت، عمو فرمود این برادرزاده مرا آقای کشمیری از دست ما برد. شما دستور ایشان را عمل نکن بلکه این دستور مرا که الان می گویم عمل کن، که این دستور سخت نیست.
بعد ایشان فرمود یک دستور استادمان میرزای بزرگ سید محمد حسین شیرازی فرموده خودش هم آن را عمل کرده ما هم طبق دستور استاد عمل می کنیم. پس شب وقتی رفتی در رختخواب قبل از خواب تسبیح دست بگیر بشمار در طول روز چکار بدی کردی؟ مثلا خدایی نکرده یک دروغ گفتی، دوم غیبت کردی، سوم به نامحرم نگاه کردی، همینطور اشتباهات و گناهانت را در آن روز بشمار و فردا سعی کن این گناهان دیگر تکرار نشود ونباشد. و باز فردا شب شروع کن به شمارش خطاهای آن روزت و هر شب این کار را ادامه بده هر وقت دیگر نتوانستی با تسبیح خطایی را بشماری دیگر پاک شدی، حالا دیگر گناهی نداری و از الان هر کاری که میکنی از این به بعد برای خدا باشد، بنابراین اگر کسی اینجور توانست کار کند به همه جا می رسد.
پدیدآورنده:
به قلم: امیرمحسن سلطان احمدی
برچسب ها :آیت الله جاودان ، توصیه ، محاسبه اعمال
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰