کد خبر : 3664
تاریخ انتشار : جمعه 8 دی 1396 - 23:26
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای ویژگی و وظیفه یک مدیر از منظر قرآن / رحمت خاص و عام بسته هستند

ویژگی و وظیفه یک مدیر از منظر قرآن / رحمت خاص و عام

ویژگی و وظیفه یک مدیر از منظر قرآن / رحمت خاص و عام

ویزگی یک مدیر از منظر قرآن دارای ویژگی هایی است که استاد محمد شجاعی در جلسه هفتگی شرح زیارت جامعه کبیره بیان نمودند: هر کس در هر جا و هر مسئولیتی که یک عده زیر دست او هستند به عنوان یک مدیر وظایفی دارد که زیر دستان خود را به ایمان برساند و گرنه هر خدمت دیگری خدمات انسانی و ایمانی نیست.

ویزگی یک مدیر از منظر قرآن دارای ویژگی هایی است که استاد محمد شجاعی در جلسه هفتگی شرح زیارت جامعه کبیره بیان نمودند: هر کس در هر جا و هر مسئولیتی که یک عده زیر دست او هستند به عنوان یک مدیر وظایفی دارد که زیر دستان خود را به ایمان برساند و گرنه هر خدمت دیگری خدمات انسانی و ایمانی نیست.

بسم الله الرحمان الرحیم

در جلسه هفتگی شرح زیارت جامعه کبیره این هفته پنج شنبه هفتم دی ماه ۱۳۹۶ استاد محمد شجاعی همانطور که در پست قبلی آمد، معظم له با توجه به سالروز وفات حضرت معصومه (س) درباره مقام شفاعت ایشان صحبت کردند که می توانید آن را اینجا کلیک نموده و بخوانید.

و اما استاد شجاعی در بخش دوم صحبت هایشان در ادامه مباحث قبل جلسات شرح زیارت جامعه کبیره به ادامه بحث رحمت خداوند متعال و ویژگی یک مدیر از منظر قرآن پرداختند که در ادامه گزیده یاداشت هایم از این جلسه را تقدیم شما معارف جویان عزیز می نمایم.

گزیده بیانات استاد محمد شجاعی به شرح زیر:

ویژگی و وظیفه یک مدیر از منظر قرآن / رحمت خاص و عام خدا ، استاد محمد شجاعی

دنیای بدون خانواده آسمانی جهنم است

از الان باید فکر هم نظام دنیایی و هم نظام آخرتی خود را بکنیم ، دنیایی که بدون خانواده آسمانی بگذرد یک جهنم بیش نیست، دنیایی که بدون اهل بیت (ع) و بدون یک ارتباط صمیمی با غیب و اهل بیت (ع)، اولیاء ، انبیاء ، صدیقین، شهدا، صلحا، فرشتگان بگذرد یک جهنم است که داریم تحملش می کنیم و همین جهنم را در برزخ بدتر از این داریم.

ارزش دنیا در ارتباط با خانواده آسمانی

دنیا اگر قیمت دارد و یک ارزش و شادی دارد، در شادی و ارتباط و خدمت و رفت و آمد با خانواده آسمانی و اهل بیت (ع) است، در واقع فدای اینها شدن است. این که دائما بگویید به ابی انت و امی به ابی انتم و امی و نفسی و مالی  این زبان کاملا عاشقانه است ، کسی که بلد نباشد نمی داند چه جایگاهی دارد.

جملاتی که در زیارت جامعه کبیره یا در ادعیه و زیارات می خوانید بر اساس یک انسان کامل یک آدم طراحی شده است ، آدمی که از جنس اهل بیت (ع) و آسمان است.

این ادعیه ها، نماز و سجده همه چیز بر اساس این شخصیتی که از جنس خود اهل بیت (ع) است طراحی شده است ، اگر شما آن منی که از جنس اهل بیت (ع) است در خودتان زنده نکنید ، بالغش نکنید ، تغذیه اش نکنید تا آخر عمر کورکورانه یک زیارت می خوانید اما یک زیارت جدی نیست و هیچ وقت در آن احساس نیست.

رحمت عام و رحمت خاص

خداوند یک رحمت رحمانیه رحمت عام دارد که همه اشیاء را شامل می شود و یک رحمت هم رحمت خاص ویژه است که به آن رحمت رحیمیه می گویند.

مثال

در یک کلاس همه شاگردان روزهای اول مشمول رحمت رحمانیه معلم هستند و معلم همه شاگردان را عموم دوست دارد اما رحمت خاص به کسی ندارد، اما به مرور یک شاگردی که سنخیت و اطاعت بیشتری به معلم دارد و به معلم بیشتر شبیه شده است برای او ویژه وقت می گذارد و به او بیشتر اهمیت می دهد که به این رحمت رحیمیه و خاص می گویند.

حالا خداوند و اهل بیت (ع) به ما یک رحمت رحمانیه و عام دارند که همه ما را حتی کافران را هم دوست دارند، چون بندگان خدا هستند و دوست ندارند هیچ کدام کافر باشند و دوست دارند همه هدایت شوند. ببنید حضرت سید الشهدا (ع) در روز عاشورا چقدر مهربانانه با لشکر دشمن برخورد می کند، تمام یاران امام حسین (ع) در روز عاشورا هیچ کدام نبود که عصبی برخورد کرده باشند.

معنی دین از نظر مرحوم آیت الله حائری شیرازی

خدا رحمت کند استاد عزیز و بزرگوارمان مرحوم آیت الله حائری که یک اصطلاح زیبا ایشان داشت و می فرمود دین یعنی طی مسیر رحمت رحمانیه تا رحیمیه است و شما در نماز هم تکرار می کنید بسم الله ارحمن الرحیم بعد می گوییم الحمد الله رب العالمین و بعد از آن باز می گوییم الرحمن الرحیم، این یک کد و رمز است.

شما همه تحت ربوبیت خدا هستید اما یک عده خاصی در این کلاس دین به اهل بیت (ع) و غیبت و معصومین و به خدا نزدیکی خاص و ویژه ای دارید.

 تشریح انواع رحمت های الهی

ما به تعداد شئون جنس رحمت داریم ، یک موقع رحمت اقتصادی دارید و برای کسی دلت می سوزد و یک پولی به او می دهید؛ یک موقع رحمت شما گیاهی است از نوع کمال گیاهی مثل تغذیه و درمانی است ، یک موقع رحمت شما حیوانی است رابطه عاطفی و دوست داشتن با کسی برقرار می کنید، یک موقع رحمت اجتماعی دارد و به مردم کمک می کند، یک رحمت هم رحمت عقلی است که دانش کسی را زیاد می کنید، و یک رحمت هم رحمت فوق عقلانی است یعنی مهربانی شامل بخش فوق عقلانی انسان هاست و انسانها را از این چهار محدودیت نجات داده و آنها را به بخش فوق عقلانی می رسانید و بلوغ فوق عقلانی به آنها می دهید که بفهمند جنس زن و مرد نیستند بلکه انسان هستند و از جنس خدا و از جنس محمد و آل محمد (ص) هستند.
رحمت فوق عقلانی برترین رحمت ها
در بین رحمت‌ها رحمت فوق عقلانی رحمت اصلی است و اصالت دارد. چون مثلا پدر می آید و به فرزند پول می دهد و کمک مالی و تغذیه می کند ولی اینها او را از فسق در نمی آورد و به ایمان نمی رساند، ولی زمانی خدمت اصلی می کند که او را از مراحل چهار گانه عبور داده و به مرحله فوق عقلانی و ایمان برساند.
تاکید سوره والعصر بر فاسد بودن همه انسانها به جزء مومنین
قرآن می گوید «وَالْعَصْرِ إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِی خُسْرٍ» ، همه آدم ها دارند فساد انجام می دهند ولی برخی از انسان ها استثنائا دچار خسران نمی شود و قرآن می فرماید «إِلَّا الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ » مگر مومنین آن هم مومنی که اهل عمل صالح و اهل صبر باشد.
ویژگی و وظایف یک یک مدیر از منظر قرآن
اگر یک پدر و مادر، مدیر، وزیر، استاندار یا رئیس جمهور یک جایی که مدیر است و زیر مجموعه تحت امر خود را به ایمان نرساند در واقع خدمات دیگر داده و خدمات انسانی نداده است.
قرآن در مدیریت یک شرط می گذارد، حالا می خواهد این مدیر رئیس یا رئیس جمهور باشد ، وزیر یا استاندار و نماینده مجلس باشد، یا اینکه پدر و مادر و معلم باشد، یا هر چه می خواهد باشد خدا فقط مدیریت این آدمی را قبول دارد که شرایطش را در قرآن بیان کرده است.
بقیه مدیرها که مورد تایید قرآن نیستند همه آنها به زیر مجموعه‌های خودشان خیانت می‌کنند، حالا چه بخواهند و چه نخواهند، هر جا خدا به کسی قدرت مدیریت و فرمانروایی و مسئولیت چند نفر را می دهد فقط در جایی این مدیریتش قبول و محفوظ است که طبق دستور قرآن : «الَّذینَ إِن مَکَّنّاهُم فِی الأَرضِ أَقامُوا الصَّلاهَ وَآتَوُا الزَّکاهَ وَأَمَروا بِالمَعروفِ وَنَهَوا عَنِ المُنکَرِ وَلِلَّهِ عاقِبَهُ الأُمورِ » ، آنها را برای زیر دستانش انجام دهد.

مدیر از منظر قرآن باید بتواند با زیر دستانش ارتباط معنوی و عاطفی با غیب و خدا را برقرار کند، عدالت اجتماعی و اقتصادی را بتواند برقرار کند ، زکات را زنده کند ، امر به معروف و نهی از منکر را احیاء کند.

پس اگر مدیری در زیر مجموعه اش این اتفاقات نیفتد مدیریتش مورد تایید قرآن و خدا نیست. بنابراین نه پدر و مادر خوبی است و نه شوهر و همسر خوبی ، و نه وزیر و استاندار خوبی است ، نه رئیس و نه رئیس جمهور خوبی است.

مدیر بایستی مجموعه اش را به این رشد برساند و گرنه خدماتی که انجام می دهد از جنبه های گیاهی، نباتی، حیوانی یا نهایتا علمی است ولی خدمات انسانی و الهی نیست. قرآن می گوید زمانی یک مدیر، مدیر خوبی است که بتواند خدمات فوق عقلانی را برای ابدیت و جاودانگی زیر دستانش بدهد.

برشمردن ویژگی‌های قرآنی یک مدیر خوب

ویژگی های و وظایف مدیر از منظر قرآن و یک مدیر خوب و مورد تایید خداوند این است که به نیاز های زیر مجموعه خودش اعتقاد دارد و به آن احترام می گذارد و خداوند هم به پیامبر (ص) می فرماید اگر اصحاب تو برای کارهای شخصی نزد تو می آیند و اجازه می گیرند به آنها اجازه بده. پس اگر فرمانده هستید یک سرباز را زیاد نگه ندارید و اذیت نکنید، یا مدیر هستند بعد از دو هفته کار شبانه روزی به نیازهای آن زیر دست هم احترام بگذارید، یا اگر بچه دارید بچه شما که ماشین نیست که یک سره درس و کنکور بخواند او نیز آدم است و نیازهایی دارد تا استراحت کند زیاد مخالفت نکنید به حس های شخصی او نیز احترام بگذارید.

مثلا الان پدر زن شده‌اید دختر شما الان یک حس عاطفی خاصی به نامزدش دارد دیگر نباید به او ایراد گرفت و برخورد کرد که چرا دیر کردی چرا نیامدی این چه کاری است، چرا سخت می گیرید، به جای سخت گرفتن احساسات آنها را درک کنید. به جای دخالت های الکی شئون آنها را رعایت کنید و بفهمید که اینها دو تا آدم هستند با یک سریع احساسات که باید آنها را درک کرد.

بی عاطفگی در حبس کردن حیوان در قفس

این بی‌عاطفگی ما است که در خانه یک حیوان را اسیر می‌کنیم و او را در قفس نگهداری می‌کنیم که در خانه یک طوطی یا پرنده‌ای داشته باشیم، یک حیوان هم مثل ما برای خودش شخصیتی دارد، دوست دارد آزاد باشد، پرواز کند، این چه لذتی است که ما او را اسیر و در قفس نگه می داریم.

این حیوانات روح دارند، شخصیت دارند، مناجات دارند، خدمت به هم نوع دارند در صورتی که ما نداریم. خدا می‌داند باید دهها سال به خاطر همین ظلم به حیوانات در جهنم باشیم.

با اشیاء و گیاهان مهربان باشید

انسان حتی با اشیاء هم باید مهربان باشد، مثلا اگر ماشینت یک دفعه خاموش شد نگو لامصب چرا خراب شدی! این ماشین هم شخصیت دارد ، حتی این لباس را از تن در می آورید آن را پرت نکنید بلکه با احترام آن را یک جا بگذارید. انسان باید با اشیاء هم مهربان باشد و به آنها احترام بگذارد.

علاوه بر اشیاء و حیوانات باید با گیاهان هم خوب ومهربان و هم دوست باشید ، حتی با گیاهان حرف بزنید، اگر دیدید پژمرده شده اند برایشان صلوات بفرستید، حرف بزنید بعد خواهید دید این ارتباط چه تاثیری دارد و آنها رشد می کنند. اما اگر حرف بد بزنید یا موسیقی بگذارید گیاه زود پژمرده میشود بدانید که حیوان و گیاه زود میفهمد.

پدیدآورنده:

به قلم: امیرمحسن سلطان احمدی

انعکاس این مطلب در:
ایکنا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.

درس اخلاق زیارت نیابتی درس اخلاق
logo-samandehi
error: حق تألیف را رعایت کنید