کد خبر : 3660
تاریخ انتشار : جمعه 24 آذر 1396 - 21:23
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای رحمت خدا و معدن رحمت بودن اهل بیت (ع) بسته هستند

رحمت خدا و معدن رحمت بودن اهل بیت (ع)

رحمت خدا و معدن رحمت بودن اهل بیت (ع)

استاد شجاعی: رحمت خدا دارای دو جنبه عاطفی و بازدارنده است و معدن این رحمت خدا اهل بیت (ع) هستند که از طریق اهل بیت (ع) این رحمت خدا به انسان ها می رسد.

استاد شجاعی: رحمت خدا دارای دو جنبه عاطفی و بازدارنده است و معدن این رحمت خدا اهل بیت (ع) هستند. هر چه خیرات و رحمت خدا به بندگانش نازل می کند از طریق اهل بیت (ع) این رحمت خدا به انسان ها می رسد.

بسم الله الرحمان الرحیم

رحمت خدا و علت معدن رحمت بودن اهل بیت (ع) موضوع بحث این هفته جلسه هفتگی شرح زیارت جامعه کبیره استاد بزرگوار محمد شجاعی بود که شامگاه پنج شنبه ۲۳ آذرماه ۱۳۹۶ در حسینیه قرائت قرآن شهر ری برگزار شد.

طبق برنامه پنج شنبه هایم این هفته هم توفیق شد با عزیمت به شهرری و بعد از زیارت حضرت عبدالعظیم (ع) و امامزادگان همجوارش در این جلسه استاد شجاعی شرکت کنم ، که در ادامه گزیده یاداشت هایم از این جلسه را جهت بهره شما معارف جویان عزیز تقدیم می دارم تا آنانی که امکان شرکت در این جلسه را نداشتند از این طریق بهره مند شوند.

بیانات استاد شجاعی در این جلسه

رحمت خدا،معدن رحمت،استاد محمد شجاعی،رحمت

اهل بیت (ع) معدن خیر و رحمت خدا

تمام فیض ، خیرات ، رحمات ، برکات و نزولات الهی از طریق معدن اهل بیت (ع) نازل می شود و خارج از آن نیست. هر خیر و فیضی که خدا به بندگانش می دهد اهل بیت (ع) معدن آن هستند و حتی اسماء الهی معدنش اهل بیت (ع) هستند.

ما باید بدانیم اگر می خواهیم به توفیق و سعادت برسیم خارج از معدن اهل بیت (ع) نیست ، و اگر کسی معدن را بخواهد رها کند و خودش بدون اهل بیت (ع) به خدا برسد امکان ندارد و هرگز از راه دیگری نخواهد به خدا رسید.

ارسال فقط یک رحمت خدا به زمین

نبی اکرم (ص) فرمودند خداوند صد رحمت را روزی که آسمان و زمین را آفرید خلق کرد و هر یک دانه از این صد رحمت به اندازه همه آسمان و زمین است و بین آسمان و زمین را پر میکند. ولی فقط یک دانه از رحمتهاش را به زمین فرستاد و تمام رحمتهایی که از زمان خلقت تا اخر دنیا قرار است مردم داشته باشند همه با همین یک رحمت است.

مگر خدا رحمان و رحیم نیست پس خلق رحمت یعنی چه؟ اما خلق رحمت خداوند یعنی خداوند برای آسمان و زمین و مرحله خلقت این رحمت را در نظر گرفت و تقدیر نموده است که برای این خلقت ابن رحمت اختصاص داده بشود.

رحمت بازدارندگی خداوند

خداوند رحمت دارد حکمت هم دارد ، بعضی می گوید حالا که خدا رحمت دارد و مهربان است پس چرا در بعضی جاها نامهربانی می کند ، اما در جواب این افراد باید گفت مگر می شود که خدا نامهربان باشد در صورتی که کار خدا همه رحمت است و ما این رحمت خدا را نمی توانیم درک کنیم ، پس خود را در مهربانی از خدا جلو نزنید که این امکان ندارد.

برخی هم می گویند چون در اسلام اعدام و قصاص هست پس اسلام دین خشنی است که این کاملا نادرست است چون قصاص مایه حیات است چون باعث می شود فرد مجرم بیش از این مرتکب گناه نشود و بیش از این هم به جامعه آسیب نرساند. پس هرگاه از قوانین اسلام دور شدیم آنجا ظلم وجنایت زیاد شده است.

اینکه نکته مهم است که رحمت خدا یک شکلش جنبه عاطفی دارد ولی یک جنبه دیگرش جنبه بازدارندگی است.

تمام این مهرورزی ها و عشقها که در دل همه انسانهاست ، خدا میگوید من با یک درصد رحمتم آنها راخلق کردم. و همه این مهربانی ها ، عشق ورزی ها ، دلسوزی ها همه از یک درصد محبت خداست. با همین یک درصد رحمت مادرها به فرزندانشان عشق ورزی می کند یا وحوش آب می خورند و دیگر خلایق نیز با عشق زندگی می کند.

تاکید قرآن به نگریستن به آثار رحمت

تاکید قرآن است که به آثار رحمت خدا بنگرید این همه آتشفشان ، ابرها ، دریاها، رودها، ماهی ها ف پرندگان ، حتی فرشتگان و هزاران چیز دیگر همه از رحمت خداوند است.

لذت انسان در برابر این همه رحمت خدا

انسان وقتی این همه رحمت خداوند را می بیند لذت میبرد که با این خدا حرف بزند ، لذت می برد که بایستد و نماز بخواند و مقابلش خم شود و بگوید سبحان ربی العظیم و بحمده و بعد در مقابلش به سجده افتاده و بگوید سبحان ربی ال علی و بحمده.

مناجات همراه با عشق ورزی اهل بیت (ع) با خدا در شدائد

مناجات اهل بیت (ع) را بخوانید ببنید چگونه اهل بیت (ع) با خدا صحبت می کنند و عشق ورزی می نمایند.  در دعای کمیل ببنید حضرت علی (ع) قسم میخورد و به خدا می گوید مرا در جهنم هم بیندازی آنجا فریاد میزنم دوستت دارم ، چه عشقی از خدا در حضرت علی (ع) هست که وسط جهنم با خدا عشق بازی میکند و میگوید دوستت دارم و من در جهنم با تو خوشم و بهشت بی تو جهنم است.

این خدا کیست که امام حسین (ع) به کربلا می آید و همه چیزش را فدا می کند و در لحظه های آخر که همه چیز را از دست داده و دشمن هم به خیامش حمله میکند و منتظر است تا سرش را ببرند آنجا می گوید: « إلهِى رِضًى بِقَضائِکَ تَسلِیمًا لأمْرِکَ لا مَعبودَ سِواکَ یا غِیاثَ المُستَغیثینَ». این خدا کیست که امام حسین اینجوربرایش جان می دهد و فداکاری می کند یا اینکه حضرت زینب (س) بعد از آن همه مصائب می گوید:« ما رأیت الا جمیلاً».

برخی با یک مشکل سریع با خدا قهر می کنند!

ما نمی فهمیم و گاهی خیلی بی ادبانه و گستاخانه با خدا برخورد میکنیم و  تا یک مشکل در زندگیمان پیدا میشود با خدا قهر می کنیم این خیلی بی معرفتی است که با خدای خود که این همه به ما رحمت داده اینگونه حرف می زنیم و برخورد میکنیم.

باز نبی اکرم (ص) در حدیثی دیگر فرمودند خداوند صد رحمت آفرید و یک رحمتش را بین خلقش در دنیا قرار داد که به همدیگر لطف و رحمت دارند ولی خداوند نود و نه تا از این رحمتهایش را برای دوستانش در آخرت ذخیره کرده است.

شفاعت از بندگان جهت بردن آنها به بهشت

خدا آنقدر مهربان است که وقتی می بیند بنده اش می خواهد به بهشت برود ولی او دوست دارد تنها به بهشت نرود و برخی از افراد مثلا خانواده اش را هم با او به بهشت بیایند اینجاست که خدا به برخی بر اساس قدرت روحی که در دنیا داشته اند قدرت شفاعت می دهد تا دیگران را هم با خود به بهشت ببرند.

بهشت ساختارش با رحمت است و خدا بندگان با عظمتی در روز قیامت مثل حضرت معصومه (س) دارد که می تواند همه را شفاعت کند و به بهشت بفرست، تازه بعد از شفاعت این بندگان با عظمتش و برخی از اولیاء در آخر خودش هم شفاعت می کند.

یک موقع اشتباه نکنید که اهل بیت (ع) مهربانتر از خداهستند بلکه در زیارت آنها میگویید خدایا صاحب این قبر را شفیع من قرار بده ، پس اهل بیت (ع) اگر شفاعت می کنند همه باذن و مهربانی خداوند تبارک و تعالی است.

 آدمی که خودش را نشناسد می گوید چرا خدا ما را خلق کرده است؟ در صورتی که خدا ما را برای رحمت خودش خلق کرده است.

نباید از خدا طلبکار باشیم 

توقع داشتن از خد در مقابل انجام عبادات بسیار بد است و ما نباید از خود چنین توقعی داشته باشیم که مثلا نماز می خوانیم یا ذکر می گویم بلکه باید به خدا عشق بورزیم ، اصلا چه طلبی می توانیم از خدا داشته باشیم؟ همین که خدا اجازه می دهد ما عبادتش را انجام دهیم ، نماز بخوانیم ، ذکر بگوییم این از سر لطف خدا بوده است نه اینکه طلبکار بشویم ما اصلا طلبی از خدا نداریم.

ما چقدر مدیون رحمت اقیانوس پدر و مادر ، اولیاء ، انبیاء ، امامان و اساتیدمان هستیم و چقدر آنها حق عظیمی بر گردن ما دارند ، پس نباید در مقابل آنها گستاخ و نمک نشناس بشویم.

هر چه با دیگران مهربانتر باشید در مقابل خدا با شما مهربانتر است

انسان هر چه به دیگر بندگان خدا رحمت و محبت کند خدا رحمتش را به آن فرد بیشتر می کند، باید در خروجی هایتان خوبی ها باشد تا مشمول رحمت بیشتر خداوند گردید.

خوبی دیگران را ببینید نه اینکه دنبال بدبینی باشد

همیشه به خوبی های دیگران نگاه کنید ، اگر به همسر یا پدر و مادرت نگاه می کنید جوانب خوبی آنها را ببینید ، هرگز چشم بدبین نداشته باشید. با همه چیز مهربان باشید حتی با اشیاء هم با نگاه مهربانه بنگرید بدانید هر چه مهربانتر باشید به خدا نزدیکتر هستید.

گاهی رحمت و مهربانی باعث دفع بلاست

یک موقع می بینید قرار است یک بلا بر سر یک خانواده بیاید اما این خانواده از بس با هم مهربان هستند و رحمت دارند این بلا به خاطر این رحمت و مهربانی دفع می شود.

خدا با دشمنش هم مهربان است / مشکلات را به خاطر خدا تحمل کنید

خدا با دشمنش هم مهربان است و به او نیز مهرورزی می کند ، حالا کسی که به خاطر خدا اذیت می شود ببنید خدا با او چه مهربانی می کند ، اگر در زندگیتان مشکلی دارید به خدا بگویید خدایا به خاطر تو این اذیت را تحمل میکنم.

پدید آورنده:

به قلم: امیرمحسن سلطان احمدی

https://soltanahmadi.ir

انعکاس:
خبرفارسی
ایکنا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.

درس اخلاق زیارت نیابتی درس اخلاق
logo-samandehi
error: حق تألیف را رعایت کنید