کد خبر : 3657
تاریخ انتشار : شنبه 27 آبان 1396 - 22:01
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای علت شهادت امام رضا (ع) و معجزه مشخص شدن محل دفنشان بسته هستند

علت شهادت امام رضا (ع) و معجزه مشخص شدن محل دفنشان

در دیداری که با آیت الله مقدم قوچانی داشتم ایشان علت و نحوه شهادت امام رضا (ع) به دست مامون و معجزه مشخص شدن قبر حضرت را بیان نمودند که در ادامه می آید. بسم الله الرحمان الرحیم ظهر امروز شنبه ۲۷ آبان ماه ۱۳۹۶ در آستانه شهادت آقا علی بن موسی الرضا (علیه السلام

در دیداری که با آیت الله مقدم قوچانی داشتم ایشان علت و نحوه شهادت امام رضا (ع) به دست مامون و معجزه مشخص شدن قبر حضرت را بیان نمودند که در ادامه می آید.

بسم الله الرحمان الرحیم

ظهر امروز شنبه ۲۷ آبان ماه ۱۳۹۶ در آستانه شهادت آقا علی بن موسی الرضا (علیه السلام ) با حضرت آیت الله سید علی مقدم قوچانی ، از شاگردان امام خمینی (ره) و استاد اخلاق حوزه علمیه تهران ، پیرامون نحوه شهادت حضرت رضا (علیه السلام ) دیدار و گفت و گو نمودم. که ایشان در این دیدار به علت شهادت ، نحوه دفن  و تشیع پیکر مطهر امام رضا (ع) و همچنین معجزه ای در خصوص مشخص شدن محل دفن امام بیاناتی فرمودند که در ادامه مشروح این گفت و گویم را تقدیم شما همراهان عزیز می نمایم.

آیا امام رضا (ع) به دست مامون مسموم و به شهادت رسیدند؟

آیت الله مقدم قوچانی: روایات متعدد و متواتر و یقینی زیاد و غیر قابل انکار نشان می دهد که حضرت رضا (ع) را مامون به شهادت رسانده است.

مامون برای حفظ حکومت خود آن حضرت را به خراسان آورده بود و در حقیقت آن بزرگوار را تحت نظر قرار داده بود. اما بر خلاف تصورش با قاطعیت و صراحت آن حضرت در مقابل انحرافات خویش روبرو شد و از طرفی دیگر مناظرات آن بزرگوار در خراسان با صاحبان ادیان و ملل مختلف به آن حضرت عظمت و شهرت جهانی بخشید.

عباسیان کراراً در مورد ولایتعهدی حضرت رضا (ع) مامون را تهدید می کردند و می گفتند مامون با این کارش خلافت را از بنی عباس به آل علی (ع) منتقل کرده است به طوری که در بغداد بنی عباس با ابراهیم بن مهدی بیعت کردند.

بنابراین مامون تصمیم گرفت تا آن بزرگوار را از بین بردارد ولی کاملا مراقب بود که این عمل بسیار سّری و مخفیانه انجام گیرد تا مسئله تازه ای برای حکومتش به وجود نیاورد.اما مامون آن بدبخت شقّی غافل از این بود که با انجام این جنایت بزرگ دنیا و آخرتش را نابود کرده و زیانکار دنیا و آخرت می گردد.

آیا امام رضا (ع) از نقشه و توطئه مامون با خبر بودند؟

آیت الله مقدم قوچانی: امام رضا (ع) کراراً خبر شهادتشان را به مامون می دادند و چنین می فرمودند: « انی اخرج من الدنیا قبلک مسموماً مقتولاً بالسم مظلوماً » . امام می فرمود ای مامون برای پذیرش ولایتعهدی به من اصرار نکن به جهت این که من قبل از تو از دنیا می روم در حالی که مظلومانه به وسیله زهر جفا به شهادت رسیده ام و فرشتگان زمین و آسمان بر غربت و مظلومیت من گریه می کنند و من در سرزمین غربت کنار قبر هارون دفن می گردم.

حضرت رضا (ع) به علی بن محمد بن جهم  چنین فرمودند : ای پسر جهم سخنان ظاهری مامون تو را فریب ندهد و احترام ظاهری او تو را گول نزند به جهت این که مامون بزودی مرا به وسیله زهر جفا به شهادت می رساند در حالی که به من ظلم کرده است. این سخن امام نشان می دهد که حضرت از مکر و حیله مامون با خبر بوده است.

با چه حیله و مکری مامون موفق به شهادت امام رضا (ع) شد و مردم چه عکس العملی از خود نشان دادند؟

آیت الله مقدم قوچانی: مامون بوسیله آب انار سمی که با دست خودش به امام داد و امام را مجبور به خوردن نمود و حضرت را از این طریق به شهادت رساند.

مردم تا خبر شهادت امام رضا (ع) را شنیدند ، مقابل کاخ مامون اجتماع کردند و گفتند مامون با نیرنگ حضرت را به شهادت رسانده است. مامون هم اوضاع را وخیم دید به محمد بن جعفر عموم امام رضا (ع) گفت نزد مردم برو وبه آنها بگو جنازه امام امروز تشیع نمی شود چون مامون ترس آن را داشت که در تشیع جنازه امام شورش و انقلابی برپا شود و مردم بر ضد او قیام کنند.

وقتی مردم پراکنده شدند ، شبانه بدن حضرت را غسل دادن و مانند جد بزرگوارش حضرت علی (ع) و جده محترمه اش حضرت زهرا (س) شبانه و مظلومانه و غریبانه امام هشتم به خاک سپرده شدند.

طبق روایتی که شیخ صدوق در عیون آورده حضرت جواد (ع) بدن پدر را غسل داده و حنوط و کفن نموده است.

چرا امام رضا (ع) را کنار قبر هارون دفن نمودند؟

معجزه ای از لحظه دفن امام رضا (ع)

آیت الله مقدم قوچانی: مامون دستور داده بود تا امام رضا (ع) را زیر پای هارون دفن کنند اما هر کار کردند زمین انقیاد نکرد و نتوانستند برای آن حضرت در زیر پای هارون قبر بکنند. در این بین شخصی به مامون گفت مگر شما امامت امام رضا (ع) را قبول ندارید ، امام باید در حال حیات و ممات بر همه کس مقدم باشد و باید قبر حضرت قبله قبر هارون و قبر هارون پایین پای حضرت باشد.

 مامون قبول کرد و دستور داد تا محل دفن حضرت قبله قبر هارون باشد و قبر هارون پایین پای حضرت باشد. چون در قبله قبر هارون کلنگ را به زمین زدند قبری حاضر و آماده پیدا شد و قبر حضرت مملو از آب شد و ماهیانی پیدا شد و سپس ماهی بزرگی پیدا شد که تمام آن ماهیان کوچک را بلعید.

 نقل است که ابا صلت در آن لحظه دعایی را که امام به او تعلیم نموده بود خواند و آب به زمین فرو رفت و قبر خشک شد.

 وقتی مامون این معجزه را دید گفت حضرت رضا (ع) در حال زنده بودنش دارای معجزه بود و اکنون پس از مرگش نیز دارای معجزه است.

پدیدآورنده:

به قلم: امیرمحسن سلطان احمدی

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.

درس اخلاق زیارت نیابتی درس اخلاق
logo-samandehi
error: حق تألیف را رعایت کنید