کد خبر : 3654
تاریخ انتشار : پنجشنبه 4 آبان 1396 - 14:23
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای اسم رب خداوند / اجابت دعوت قبل از حسابرسی قیامت بسته هستند

اسم رب خداوند / اجابت دعوت قبل از حسابرسی قیامت

آیت الله جاودان در درس این هفته اخلاق خود ( ۳ آبان ۹۶) با اشاره به آیه ۴۷ سوره شوری تاکید بر اجایت و عمل به دستور الهی قبل از حسابرسی قیامت پرداختند که در ادامه گزیده بیانات معظم له می آید.

اسم رب خداوند بخشی از بیانات آیت الله جاودان در درس این هفته اخلاق ( ۳ آبان ۹۶) بود که ضمن توضیح اسم رب خداوند با اشاره به آیه ۴۷ سوره شوری توضیحی درباره اجایت و عمل به دستور الهی قبل از حسابرسی قیامت دادند که در ادامه گزیده بیانات معظم له می آید.

بسم الله الرحمان الرحیم

باز چهارشنبه ای دیگر فرا رسیدن و شب گذشته چهارشبنه ۳ آبان ماه ۱۳۹۶ در هیاهوی و تاریکی پایتخت  توفیق حضور در حسینیه معنوی مرحوم شیخ مرتضی زاهد و بهره از درس اخلاق آیت الله جاودان نوه این عالم عامل نصیبم شد.

این جلسه هم طبق روال قبل همزمان با نماز مغرب و عشاء آغاز شد و بعد از نماز ، حجت الاسلام کریمی به مسئله گویی در خصوص مسئله خمس پرداختند و سپس آیت الله جاودان به ایراد سخن در باب اسم رب خداوند ، اجابت دستور الهی قبل از حسابرسی قیامت پرداختند که در ادامه یاداشت هایم از این جلسه را تقدیم شما معارف جویان عزیز می نمایم تا شمایی که امکان حضور در این جلسه را نداشتید از این طریق از آن بی نصیب نباشید.

گزیده بیانات آیت الله جاودان به شرح زیر:

اسم رب خداوند - اجابت دعوت قبل از حسابرسی قیامت - آیت الله جاودان - درس اخلاق- سلطان احمدی دات آی آر

آیت الله جاودان در ابتدای سخنانشان با قرائت آیه ۴۷ سوره شوری که خداوند می فرمایند « اسْتَجِیبُوا لِرَبِّکُمْ مِنْ قَبْلِ أَنْ یَأْتِیَ یَوْمٌ لَا مَرَدَّ لَهُ مِنَ اللَّهِ مَا لَکُمْ مِنْ مَلْجَإٍ یَوْمَئِذٍ وَمَا لَکُمْ مِنْ نَکِیرٍ » به بیان نکات اخلاقی از آیه پرداختند.

وظیفه اجابت دعوت خدا توسط انسان
رب شما این دعوت نامه را برای شما فرستاده است ، پیامبر (ص) را برای شما فرستاده است و در مقابل شما هم باید در جواب بگویید چشم و آن دستور را انجام می دهم.
اسم رب خدا و صدور دستورات دینی از ناحیه این اسم
ما در اینجا با اسم رب خداوند روبرو هستیم. همه پیامبران را رب عالم فرستاده است، همه دستورات در دین دستورات رب جهان است ، همه کتاب های آسمانی را رب عالم فرستاده است. رب به شما گفته که نماز بخوانید.
فرق اسم رب با دیگر اسم های خداوند متعال
این خدایی که رب است ، خالق هم هست. اما خالق فقط خلق می کند ولی به نماز کاری ندارد. رزاق فقط رزق شما را برعهده دارد ، اما رب این مجموعه دستورات دینی را برای شما فرستاده است و در مقابل اجرای این دستورات شما با رب روبرو هستید. اگر به اعلی علیین بهشت هم شما را ببرند رب شما را می برد.
خداوند متعال اسم های متعددی دارد ، مثلا می گویند خداوند ۹۹ اسم دارد، اما در بین این اسم ها اسم « رب » است که به دستورات دین کار دارد. رب است که پیامبران و کتاب های آسمانی را می فرستد و اگر کسی خوبی یا بدی کند این رب است که جزای آن را می دهد. بنابراین ما در مسائل دین با رب کار داریم.
قطعی بودن روز قیامت و آمده شدن برای آن روز
بدانید که آمدن قیامت قطعی است و امکان نیامدن ندارد. پس قبل از اینکه این روز بیاید و از شما حساب کشی کنند ، شما هر چه دستورات رب که به شما فرستاده را عمل کنید.
مسائل دین را خوب گوش کنید و سپس آن را عمل کنید قبل از اینکه آن روز بیاید که در آن روز ذره ذره اعمال شما را حساب خواهند کرد. پس شما هر چه ربتان می گوید گوش کنید و دعوت ربتان را بی پاسخ نگذارید.
اگر ما می دانستیم ، می دیدیم ، می فهمیدیم که خداوند متعال چقدر حاضر و ناظر بر اعمال ما است اصلا جنب نمی خوردیم. حالا چون نمی بینیم هر جور دلمان می خواهد عمل می کنیم اما بدانید و ببینید که ربتان چه گفته آنجور عمل کنید.
مرگ آغاز قیامت انسان
بدانید که مرگ می آید و قیامت شما با مرگ شما شروع خواهد شد و در حدیث هم آمده «مَنْ ماتَ فَقَدْ قامَتْ قِیامَتُهُ‏ ، هرکس بمیرد، قیامتش برپا مى‏شود. ». فرض اگر صد سال هم عمرتان باشد آخرش مرگ است. ما در اصطلاح فارسی هم می گوییم قیامت به پا کرد اما این یک چیز کوچکی است در برابر آن قیامت که خواهد آمد.
در دنیا برای قیامتتان پناهگاه بسازید
خداوند می فرمایند: « ما لَکُمْ مِنْ مَلْجَإٍ یَوْمَئِذٍ وَ ما لَکُمْ مِنْ نَکیرٍ » ، در قیامت هیچ پناهی ندارید. اما اگر در این دنیا مواظب زبانتان ، مواظب چشمتان بودید دیگر احتیاجی به پناهگاه ندارید و مشکلی نخواهید داشت اما اگر مخالفت دستور خدا رفتار کرده باشید آنجا برایتان مشکل پیش می آید.

در آخرت هر چه دارید خودتان از قبل فرستاده و ساختید

آن طرف هر چه دارید خودتان ساخته اید و خودتان آن را تهیه کردید و آن را فرستاده اید. حالا من خودمان کاری کرده ام که آنجا امام حسین (ع) پناهگاهم است و کسی هم نمی تواند انکار کند که من نبودم ولی کسی دیگر هم در عمرش هزاران عقرب تهیه کرده و آنها به او چسبیده اند و آنجا تبدیل به آتش جهنم شده است. پس آن طرف هر چه هست خودتان فرستاده اید.

مثلا ما در اینجا یک زن مظلومی گیر آورده ایم و به او زور می گوییم ، یا اینکه با چشممان به یک زیر دست چنان نگاه می کنیم که او از ترس در دلش ترسیده است این تبدیل به آتشی شده است که با ما همراه است و امکان انکار آن هم نیست و بر عکس آن هم هست و ما در زندگی گل کاشته ایم.

پدیدآورنده

به قلم: امیرمحسن سلطان احمدی

انتشار این مطلب در ابنا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.

درس اخلاق زیارت نیابتی درس اخلاق
logo-samandehi
error: حق تألیف را رعایت کنید