کد خبر : 3645
تاریخ انتشار : جمعه 23 تیر 1396 - 12:45
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای اثر ظلم به مظلوم/علت بلند کردن دست ها موقع دعا به آسمان بسته هستند

اثر ظلم به مظلوم/علت بلند کردن دست ها موقع دعا به آسمان

استاد محمد شجاعی در جلسه هفنگی خانواده آسمانی مورخه ۲۲ تیرماه ۱۳۹۶ به شرح اثر ظلم به مظلوم و همچنین علت بلند کردن دست ها موقع دعا به آسمان پرداختند که در ادامه گزیده ای از یاداشت هایم از این جلسه را تقدیمتان می نمایم.

ظلم به مظلوم از موارد نکوهش شده در اسلام است که استاد محمد شجاعی در جلسه این هفته خانواده آسمانی در این مورد سخن گفتند و تاکید به قطعی بودن اجابت دعای مظلوم نمودند، که در ادامه گزیده ای از یاداشت هایم از این جلسه می آید.

بسم الله الرحمان الرحیم

عصر پنج شنبه ۲۲ تیرماه ۱۳۹۶ شمسی توفیق شد بعد از زیارت حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) و امامزادگان همجوارشان، در محضر درس استاد بزرگوارم آقای محمد شجاعی در حسینیه قرائت قرآن شهر ری حاضر شوم و از دو درس خانواده آسمانی و شرح زیارت جامعه کبیره بهره مند شوم.

طبق روال همیشه جلسه اول استاد موضوع خانواده آسمانی بود که استاد در این جلسه به شرح اثر ظلم به مظلوم ، قطعی بودن اجابت دعای مظلوم و همچنین علت بلند کردن دست ها موقع دعا به آسمان پرداختند که در ادامه گزیده ای از یاداشت هایم از این جلسه را تقدیمتان می نمایم.

گزیده بیانات استاد شجاعی به شرح زیر:

اثر ظلم به مظلوم/علت بلند کردن دست ها موقع دعا به آسمان استاد محمد شجاعی‬‎

آسمان و زمین یا بلندی یک امر نسبی است و اگر ما به کرات دیگر برویم و بالای سرمان را نگاه کنیم آنجا زمین را دور و بالای سرمان می بینیم.

خدا کجا بیشتر حضور دارد؟

اگر بخواهیم بگوییم خدا کجا بیشتر حضور دارد باید گفت در زمین بیشتر حضور دارد. چون هزاران کره و کهکشان خالی از سکنه است اما زمین چنین نیست.

 خداوند هستی مطلق و بی نهایت است و هیچ  شئی نیست که خدا احاطه اش نکرده و پر از الله نباشد. در دعای کمیل می خوانیم و باسمائک ملات ارکان کل شئی. پس هیچ شئی نداریم که اسماء و صفات الهی آن را پر نکرده باشد.

 شئی چیزی است که هستی خود را از خودش ندارد و هر چه دارد از هستی بخش است و هیچ موجودی هستی مستقل ندارد.

چرا در دعاهایمان دستمان را بالا و رو به آسمان می گیریم؟

معمولا در دعاهایمان دستمان را به بالا می گیریم. این به خاطر پاکی و رفعت آسمان نسبت به زمین است که در واقع خدا بر ما برتری و غلو دارد.

 پس در یک مقام بالاتر ما دستمان را به سمتش که بالاتر است می بریم نه اینکه خدا در آسمان بیشتر حضور دارد در صورتی که خدا در همه اشیاء زمین است و جایی نیست که الله حضور نداشته باشد و خالی از خدا باشد.

 خدا همه جا حضور دارد و این حضورش یکسان است. شما به هر چه نگاه کنید دارید به خداوند نگاه می کنید چون هر جا که نگاه می کنید پر از هستی و همه وجه الله هستند و شما می توانید با آن خدا را بشناسید.

این که می گویند دعای مظلوم سوار عقل شده و بالا می رود یک اصطلاح است و الا خداوند همه جا هست و حضورش یکسان است.

 منظور از اینکه دستمان را بالا می بریم و بالا را در دعا نگاه می کنیم این است که ما یک قدرت بالاتر از خودمان را داریم صدا می زنیم و گرنه خدا همه جا هست.

ظلم به مظلوم و قطعی بودن اجابت دعای مظلوم

وقتی مظلوم دعا می کند خدا به عزت و جلال خودش قسم می خورد که به مظلوم کمک می کنم و انتقامش را می گیرم و این اجابت قطعی است اما شاید بنا به مصلحتی اجابت را دیرتر انجام دهد.

 از دعای مظلوم بپرهیزید چون قطعا اجابت می شود و دامن شما را می گیرد. پس به کسی ظلم نکنید.

به هر کس ظلم یا محبت کنید اول به خودتان بر میگردد

ظلم مثل این است که شما جلو آیینه بایستید و ظلم کنید حال این آدم روبرو شاید دوست،همسر، فرزند، پدر و مادر شما باشد اما وقتی علیه او دارید ظلم می کنید دارید بر علیه خودتان ظلم می کنید و این ظلم به خودتان بر می گردد.

 وقتی به کسی محبت می کنید اولین دریافت کننده محبت خودتان هستید و همینطور اگر به کسی ظلم کنید اولین دریافت کننده ظلم نیز خودتان هستید.

 گاهی انسان دچار خود گم شدگی می شود و یادش می رود که ظلم کردن به خودش بر میگردد و با لذت به دیگران ظلم می کند و متوجه نیست بر علیه خودش دارد ظلم می کند.

دعای مظلوم بدون هیچ مانعی بالا می رود

گاهی برای بالا رفتن و شنیده شدن دعا موانعی وجود دارد که دعا بالا نمی رود اما دعای مظلوم به نحوی است که هیچ مانعی سر راهش نیست و بالا می رود و ظلمی که ظالم کرده قطعا به او بر می گردد.

حق ندارید حتی به کفار و حیوانات ظلم کنید

حقوق انسان برای همه انسانهاست و کافر و مسلمان ندارد ، در بحث ظلم حتی به کافر هم نباید ظلم کنید. یک موقع نگویید این هم کیش ما نیست ، مسلمان نیست ، کافر هم در حکومت خدا حقی دارد و کسی حق ندارد او را اذیت کند و به او ظلم کند، حتی به حیوان هم نمی توانید ظلم کنید.

بنابراین از نفرین مظلوم بپرهیزید حتی اگر کافر باشد زیرا هیچ چیز حجاب دعای مظلوم نیست و دعایش به اجابت می رسد.

دعای مظلوم مثل نیزه ای که به هدف می خورد

با نفوذترین نیزه های دعای مظلوم است که دعای مظلوم مثل نیزه ای است که به هدف می خورد.

اثر ظلم به مظلوم / پرهیز از ظلم به بی کس

مراقب باشید به کسی که جز خداوند کسی را  ندارد و بی کس است هرگز ظلم نکنید. گاهی شوهر از ترس خانواده زنش به او ظلم نمی کند اما وقتی خانواده زنش می میرند و زنش بی کس می شود به او ظلم می کند. اینجا این فرد بی کس اگر کسی را ندارد اتفاقا حامی بسیار قوی تری دارد و آن خداست.

شجاعی ادامه داد: این توهم است که کسی فکر می کند این فرد بی کس هیچ کس را ندارد و هر کاری خواست با این فرد بی کس می کند در صورتی که او خدا را دارد.

ظلم به مظلوم از نظر امیرالمومنین (ع)

از امام علی (ع) سوال شد که بین زمین و آسمان چقدر فاصله است؟ حضرت فرمود به یک نگاه و کشش چشم دعوت یک مظلوم است. یعنی دعای مظلوم رد خور ندارد و حتما اجابت می شود.

 دعا درخواست است این جور نیست یک مراسم برگزار شود که فلانی به من ظلم کرده و بیایید و انتقام مرا بگیرید.

هرگز هیچ کس را دست خالی برنگردانید

در خیابان محله خود که دارید می روید گربه ای گرسنه به سمت شما می آید و با میو میو کردنش از شما درخواست غذا می کند باید به او غذا بدهید. هرگز هیچ کس را دست خالی از برنگردانید حتی اگر حیوان باشد.

در خانه جایی برای غذا دادن به حیوانات تهیه کنید

حتی در خانه خود برای حیوانات و پرندگان فضایی ایجاد کنید و دانه بریزید. یک وقت می بینید هیچ یک از اعمال شما در برزخ به درد شما نخورد جز همین دعای حیوانات که به آنها غذا داده اید. بدانید که دعای حیوانات مستجاب است.

هرگز آگاهانه به کسی ظلم نکنید

فرهنگمان را طوری کنیم که تا امکان دارد عاملانه و آگاهانه به کسی ظلم نکینم، تا جایی که می فهمیم و آگاهی داریم ظلم انجام ندیم.

به همسرتان زور نگویید

به همسرتان زور نگویید، ظلم نکنید. همین که بدون هماهنگی با همسرتان مهمان دعوت می کنید و او راضی نیست این ظلم است. ظلم چیز شاقی نیست ، حتی اگر نفقه واجب همسرتان را طبق شئونات به او ندهید این ظلم است.

برای احترام به پدر و مادر خودتان به همسر و فرزندتان ظلم نکنید

برخی برای رعایت حرمت پدر و مادرشان به همسر خود ظلم می کنند،توجه داشته باشید در احترام به پدر و مادرتان نباید به نحوی باشد که منجر به ظلم  به فرزند و همسرتان شود. پدر و مادری که بی جا از عروس و داماد و نوه خود توقع دارد این توقع او ظلم به آنهاست.

بی جا از عروس و داماد و نوه توقع نداشته باشید

پدر و مادری که بی جا از عروس و داماد و نوه خود توقع داشته باشند ظلم نموده اند،مراقب باشید به خاطر حرمت نگهداشتن جاهلانه به پدر و مادر آنها را جهنمی نکنید.

دختر که عروسی کرد تابع شوهر است نه پدر و مادرش

وقتی دخترتان را عروس کردید و شوهر کرده او باید تابع شوهرش باشد دیگر تابعیت پدر و مادر را ندارد. دیگر نمی توانید از دخترتان توقع داشته باشید که به شوهر و بچه هایش ظلم کند و بیاید به شما برسد.

اجازه شوهر حتی در کمک به پدر و مادرتان

اگر مادرتان کمکی هم می خواهد وظیفه اخلاقی دارید به شرطی که شوهرتان اجازه بدهد ، وقتی ازدواج کردید دیگر وظیفه ای ندارید ،  فقط وظیفه اخلاقی و عاطفی دارید که آن هم اگر بتوانید کمک کنید و اگر نتوانستید به خاطر کمک به مادرتان یا خانواده خود به شوهرتان ظلم نکنید.

پدیدآورنده:

به قلم: امیرمحسن سلطان احمدی

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.

درس اخلاق زیارت نیابتی درس اخلاق
logo-samandehi
error: حق تألیف را رعایت کنید