کد خبر : 3640
تاریخ انتشار : پنجشنبه 3 فروردین 1396 - 22:41
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای مهمترین توصیه های مرحوم هراتی در دیدار با استاد موسوی مطلق بسته هستند

مهمترین توصیه های مرحوم هراتی در دیدار با استاد موسوی مطلق

به مناسبت دومین سالگرد ارتحال مرحوم حاج سید جلال هراتی با استاد موسوی مطلق که مدتی با ایشان مراوده داشتند پیرامون نحوه آشنایی و توصیه ها و مواعظ این پیر روشن ضمیر گفت و گو نمودم که در ادامه می آید.

به مناسبت دومین سالگرد ارتحال مرحوم سید جلال هراتی با استاد موسوی مطلق که مدتی با ایشان مراوده داشتند پیرامون نحوه آشنایی و توصیه ها و مواعظ این پیر روشن ضمیر گفت و گو نمودم که در ادامه می آید.

ورق‌های تقویم ما را به ایستگاه چهارم فروردین‌ماه رساند، روزی که دو سال پیش در فروردین ۱۳۹۴ و در ایام فاطمیه یکی از پیر غلامان حسینی و عارفان گمنام شهر تهران، عبد صالح خدا مرحوم سیدجلال هراتی که از معتمدان امام خمینی(ره) و از شاگردان مرحوم سیدعلی میرهادی بود در سالروز شهادت مادرشان حضرت فاطمه زهرا(س) چشم از این دنیای خاکی بر بست و به‌سوی عرش اعلی پر کشید.

از این رو از فرصت تعطیلات نوروزی امسال استفاده کردم و به مناسبت دومین سالگرد این پیر روشن ضمیر با استاد حجت‌الاسلام والمسلمین استاد سیدعباس موسوی مطلق از محققان حوزه علمیه قم که مدتی با مرحوم حاج آقا هراتی مراوده داشتند گفت و گو نمودم.

معرفی شخصیت حاج آقا هراتی از زبان استاد موسوی مطلق

در ابتدا از استاد موسوی مطلق خواستم توضیح بیشتری در خصوص شخصیت مرحوم حاج آقا هراتی بدهند؟ که استاد فرمودند: مرحوم سیدجلال هراتی از خوبان روزگار بود که محضرش مجلس وعظ و اندرز بود.ایشان حکمت از زبانش جاری و حضور در محضرش باعث می‌شد که علم بر انسان افزوده شود، به‌طوری که عملش انسان را به آخرت ترغیب می‌کرد.

مرحوم هراتی از بزرگانی چون حضرت امام خمینی(ره)، مرحوم آقا سیدعلی میرهادی، مرحوم الهی قمشه‌ای، شهید آیت‌الله سیدمصطفی خمینی و دیگر بزرگان خاطراتی داشت که بیان خاطراتش باعث رشد معارف می‌شد.همچنین توحید و ولایت ایشان واقعا بی‌نظیر بود و ما باید از گوهر گفتارهای این عبد صالح خدا درس بگیریم و به آن عمل کنیم.

side

نحوه آشنایی استاد موسوی مطلق به مرحوم حاج آقا هراتی

در ادامه گفت و گویم از استاد موسوی مطلق پرسیدم نحوه آشنایی شما با مرحوم حاج آقا هراتی چگونه بود؟ که استاد بیان کردند: هر وقت شنیدم یا خواندم که مردی از مردان الهی یا انسانی وارسته، راه رفته و یا غلامی از غلامان حضرات معصومین(ع) در جایی زندگی می‌کند معمولا هر جا بود زود به دیدارش می‌شتافتم. چند سال پیش صدیقی شفیق به نام حاج آقا محمود رضائی گفتند یکی از دوستان بسیار خوب به نام آقای کربلائی محمد کاشانی با پیرمردی از پیر غلامان حضرت ابا عبدالله الحسین(ع) آقای حاج سیدجلال هراتی در مراوده است و پیشنهادی دادند که ملاقاتی بین بنده و ایشان صورت بگیرد که غروب یک روز از ماه صفر در یکی از محلات قدیمی تهران توفیق دیدار با این پیر غلام اهل بیت(ع) نصیبم شد.در روز دیدار ایشان ساده سخن می‌گفتند اما حرف‌های‌شان صورت ظاهری بود که از جایی دیگر نازل شده بود.

مهمترین و اولین توصیه مرحوم هراتی به افراد

از استاد موسوی مطلق پرسیدم با توجه به مراوده ای که با ایشان داشتید مهمترین توصیه و تاکید مرحوم حاج آقا هراتی به افراد چه بود؟ که استاد گفتند: مرحوم هراتی در اولین ملاقات‌هایش با افراد تأکید زیادی به دروغ نگفتن داشت و به همه سفارش ترک دروغ می‌کرد چراکه وی کلید همه بدی‌ها را سخن دروغ می‌دانست و تأکید داشت که رمز موفقیت در همه کارها ترک دروغ است و هر کس دروغ را ترک کند به آرامش می‌رسد.

توصیه درباره مواجه با نامحرم

همچنین مرحوم هراتی توصیه می کردند: اگر یک جائی نامحرم دیدی، چشم بستی، خدا جای دیگری چشمت را باز می کند.

دستورالعملی برای تشرف محضر امام زمان(عج)

در ادامه از ارتباط ایشان با امام زمان (عج) سوال کردم و استاد موسوی مطلق فرمودند: یک روز از مرحوم هراتی سوال کردم: خدمت حضرت ولی عصر عجل اله تعالی فرجه الشریف مشرف شده اید؟ فرمودند: دنبال این باش که چشمی را که امام زمان را دیده تشخیص بدهی، چشمی که آقا را دیده باشد یک نورانیت دیگری دارد.بعد سوال کردم برای تشرف محضر مقدس امام زمان ارواحناه فداه چه دستورالعملی می فرمائید؟ فرمودند: ترک کردن دروغ به هر دلیل. اگر کسی دروغ را ترک کند، حتماً آقا را زیارت می کند.

هرگز تسبیحی که ذکر می گویید را نچرخانید

بعد استاد موسوی مطلق فرمودند: مرحوم هراتی به چرخاندن تسبیحی که با آن ذکر گفته می‌شود حساس بود و اگر می‌دید کسی چنین کاری انجام می‌دهد وی را جریمه می‌کرد و می‌گفت اگر تسبیحی که با آن ذکر می‌گویید بچرخانید شیطان به رقص می‌آید.

ذکر یا رب برای گشایش

سپس استاد موسوی مطلق گفتند: مرحوم هراتی می گفتند یک وقتی چرخ نمی چرخید، مشکلات زیادی بوجود آمده بود، رفتم خدمت مرحوم آقا شیخ ابوالفضل خراسانی، گفت: بعد نماز صبح ۲۰۲ بار یارب بگو، گفتیم و چرخ، چرخید.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.

درس اخلاق زیارت نیابتی درس اخلاق
logo-samandehi
error: حق تألیف را رعایت کنید