کد خبر : 3637
تاریخ انتشار : دوشنبه 18 بهمن 1395 - 16:20
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای ظاهر با آرامش و باطن عمیق قرآن در بیان آیت الله قرهی بسته هستند

ظاهر با آرامش و باطن عمیق قرآن در بیان آیت الله قرهی

ظاهر با آرامش و باطن عمیق قرآن در بیان آیت الله قرهی

آیت الله قرهی در جلسه هفتگی تفسیر خود ۱۷ بهمن ماه به اثر ظاهر و باطن قرآن و همچنین طهارت روح و جسم جهت بهره مندی از قرآن اشاره نمود که در ادامه گزیده یاداشتهایم از این جلسه می آید.

توفیق شد این هفته هم در جلسه هفتگی تفسیر آیت الله روح الله قرهی ، که شامگاه یکشنبه ۱۷ بهمن ماه ۱۳۹۵ در مسجد امام حسن مجتبی (ع) تهران برگزار شد، شرکت نماییم.این چهارمین جلسه از دوره جدید تفسیر حضرت استاد بود که در ادامه جلسات قبل به توضیح علت نیاز به تفسیر قرآن پرداختند که در ادامه گزیده ای از یاداشت هایم از این جلسه را تقدیمتان می نمایم.

ظاهر زیبا و آرامش بخش قرآن

در ابتدا حضرت استاد با اشاره به بخشی از خطبه ۱۸ نهج البلاغه عن مولانا امیرالمؤمنین، علی‌بن‌أبی‌طالب(صلوات اللّه و سلامه علیه): « إِنَّ الْقُرْآنَ ظَاهِرُهُ أَنِیقٌ‏ وَ بَاطِنُهُ عَمِیقٌ لَا تَفْنَى عَجَائِبُهُ وَ لَا تَنْقَضِی غَرَائِبُهُ وَ لَا تُکْشَفُ الظُّلُمَاتُ إِلَّا بِه‏» فرمودند: حضرت امیرالمومنین (ع) در بخشی از این خطبه ظاهر و باطن قرآن را توصیف نمودند و می فرمایند به درستی که قرآن ظاهرش هم زیبا و هم آرامش بخش است.

علت آرامش بخش بودن ظاهر قرآن

وقتی انسان قرآن تلاوت می کند و با قرآن انس دارد آرام می شود، چون این اثر آرام شدن به خاطر این است که ذکر و کلام خداوند را می خواند و این اثر آن است ، قرآن هم می فرماید: «أَلا بِذِکرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ القُلُوبُ» و این یک واقعیت است.

باطن عمیق قرآن

اما باطن قرآن بسیار عمیق است که حضرت در ادامه فرمود « ‏ وَ بَاطِنُهُ عَمِیقٌ لَا تَفْنَى عَجَائِبُهُ » باطن آن پایان ندارد و فانی نمی شود و اسرار نهفته در قرآن پایان ناپذیر هستند.

امیرالمؤمنین(ع) فرمودند: در قرآن، علوم مربوط به آینده و سخن از گذشته و داروى درد شما و آنچه مایه نظم و سامان میان شماست، وجود دارد.لذا اگر ما بلد نیستیم که علوم را از قرآن استخراج کنیم، اشکال از ما است و إلّا حضرت حقّ، در این قرآن، همه‌ی مطالب را قرار داد و اصلاً عجائب این قرآن، تمام‌شدنی نیست و فانی نمی‌شود.

قرآن اعجاز اعظم

مرحوم آیت الله کشمیری می فرمودند کتاب الله قرآن بالاترین معجزه پیامبر (ص) است، این که می گویند پیامبر (ص) شق القمر کرد و یکی از معجزات پیامبر است اما این شق القمر با اینکه کار بسیار بزرگی است اما معجزه خیلی کوچکی از پیامبر(ص) است.

 این قرآن بزرگترین معجزه پیامبر (ص) است و در دست ماست اما برخی از آن غفلت می کنند به خاطر همین است که می گویند دست بدون وضو هم به آیات قرآن نباید برسد.

چرا نیاز به تفسیر قرآن داریم ؟ 

اصلا ما چرا نیاز به تفسیر داریم؟ علت آن است که چون از ظاهر قرآن چیزی به دست ما نمی دهند و قرآن بسیار عمیق است بنابراین نیاز به تفسیر داریم.

قرائت قرآن باعث آرامش و تفسیر آن باعث هدایت انسان می شود تا به مقصد برسد.

 هدایتگر بودن قرآن / اما فقط متقین

مولی الموحدین حضرت امیرالمومنین (ع) در خطبه ۱۶۷ نهج البلاغه می فرمایند پروردگار عالم کتابی را راهنما فرستاد که حتما هدایتگر است، یعنی هدایتگر همه خلق است.

خداوند در قرآن کریمش بارها فرموده هدی للمتقین، این هدایت مردم است اما فقط متقین هدایت می شوند.پس اگر کسی متقی شد از این قرآن بهره می برد.

طهارت روح و طهارت جسم جهت بهره از قرآن

طهارت جسم با وضوست و طهارت روح با تقوا است که اگر روح با تقوا بود می تواند حقایق قرآن را درک کند و از آن بهره برداری کند.

 بنابراین هر که تقوایش بیشتر باشد بهره برداری اش از قرآن بیشتر خواهد بود.

به قلم: امیرمحسن سلطان احمدی

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.

درس اخلاق زیارت نیابتی درس اخلاق
logo-samandehi
error: حق تألیف را رعایت کنید