کد خبر : 3632
تاریخ انتشار : جمعه 19 آذر 1395 - 15:40
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای دعایی جهت شناخت امام زمان(عج) در زمان غیبت بسته هستند

دعایی جهت شناخت امام زمان(عج) در زمان غیبت

بزرگان دین به شاگردان، دوستان و مومنان دستور مواظبت بر دعای اللَّهُمَّ عَرِّفْنِی نَفْسَکَ… را برای همیشه داده‌اند که شایسته است منتظران مهدوی این دعا را جز برنامه و اذکار هر روز خود قرار دهند.

در قرآن و احادیث شناخت امام زمان(عج) و اعتقاد به او از اهمیتى ویژه برخوردار بوده و امرى واجب براى هر شخص مؤمن و متدین دانسته شده است و در یکى از روایات مشهور شیعه و سنّى از پیامبر اکرم«ص» آمده است:«مَن مات ولم یعرف امام زمانِه، ماتَ میته جاهلیّه»؛(الغدیر، ج ۱۰، ص ۳۶۰ ؛ میزان الحکمه، ج ۱، ص ۱۷۱، ح ۸۴۰ ؛ بحارالانوار، ج ۷۲، ص ۱۳۵)؛ «هر کسى بمیرد در حالى که امام زمان خود را نشناخته باشد، به مرگ جاهلى مرده است».
بنابراین یکی از وظایف یک مسلمان این است که امام زمانش را بشناسد و در این راه از هیچ کوششی دریغ نورزد. از جمله کوشش‌ها دعا برای شناخت امام زمان(عج) از خدای متعال است که از خدا استعانت بجوید و بخواهد که معرفت و شناخت امام را برای او میسر و مقدور نماید.
در این مورد در دوران غیبت دعای معروفی است که مرحوم کلینی در کافی نقل کرده است. در این دعا پس از درخواست معرفت خدا و معرفت رسول خدا، معرفت امام مسألت شده و دستور مواظبت آن به مومنان و منتظران ظهور حضرت داده شده است:
اللَّهُمَّ عَرِّفْنِی نَفْسَکَ فَإِنَّکَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِی نَفْسَکَ لَمْ أَعْرِفْ رَسُولَکَ‏؛ اللَّهُمَّ عَرِّفْنِی رَسُولَکَ فَإِنَّکَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِی رَسُولَکَ لَمْ أَعْرِفْ حُجَّتَکَ‏؛ اللَّهُمَّ عَرِّفْنِی حُجَّتَکَ فَإِنَّکَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِی حُجَّتَکَ ضَلَلْتُ عَنْ دِینِی‏. (الکافی, کلینی, ج۱, ص ۳۳۷؛ چاپ دارالکتب الاسلامیه تهران, نشر ۱۳۶۵؛ محمدباقر مجلسی, بحارالانوار, ج۵۲, ص ۷ – ۱۴۶ ح ۷۰)
ترجمه:اى خدا تو مرا به خود شناسا کن که اگر تو شناسایم به خویش نفرمایى رسولت را نخواهم شناخت؛ اى خدا تو رسولت را به من بشناسان و گرنه حجتت را نخواهم شناخت؛ خدایا تو حجتت را به من بشناسان و گرنه از دین خود گمراه خواهم شد.
بزرگان دین به شاگردان، دوستان و مومنان دستور مواظبت این دعا را برای همیشه داده‌اند که شایسته است منتظران مهدوی این دعا را جز برنامه و اذکار هر روز خود قرار دهند.
بر اساس این روایت به این نتیجه می رسیم که شناخت واقعی خداوند و پیامبر و امامان معصوم، تنها با توفیق و یاری الهی صورت میگیرد؛ و شناخت واقعی خداوند با شناخت پیامبر و شناخت واقعی پیامبر با شناخت امامان و شناخت دین حقیقتی تنها با شناخت امام میسر خواهد بود.
 

به کوشش:امیرمحسن سلطان احمدی

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.

درس اخلاق زیارت نیابتی درس اخلاق
logo-samandehi
error: حق تألیف را رعایت کنید