کد خبر : 3616
تاریخ انتشار : دوشنبه 25 مرداد 1395 - 20:14
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای شرط شفاعت در شباهت پیدا کردن ما به اهل بیت(ع) بسته هستند

شرط شفاعت در شباهت پیدا کردن ما به اهل بیت(ع)

کسی که می خواهد در قیامت مورد شفاعت بیشتر اهل بیت(ع) قرار گیرد باید در این دنیا رفتار و کردارش شباهت بیشتری با اهل بیت(ع) داشته باشد در ادامه ۵ شباهت ما با اهل بیت(ع) با شرح حجت الاسلام ماندگاری می آید.

به نام خدای لوح و قلم

شفاعتشفاعت به معنای تقویت و نیرو بخشیدن به شخص ضعیف است، و شفیع به کسی گفته می‌شود که به نیازمند کمک کند تا او را به اعتدال و عدم نیازمندی برساند.همچنین شفاعت به معنای درخواست بخشش یا کمک کردن از کسی برای دیگری است.
در اصطلاح شرعی و مذهبی شفاعت درآن جا مطرح می‌شود که شخصی در نزد خداوند برای دیگری طلب مغفرت و آمرزش نماید و یا بخواهد عقابی که در اثر گناه متوجه نفس گنهکار شده از او برداشته شود و یا تخفیف یابد. در این حال، شخص گنهکار، شفاعت شونده و خداوند پذیرندهٔ شفاعت خواهد بود.
به عقیده مسلمانان کسانی در روز قیامت مورد شفاعت قرار میگیرند که رابطه روحی و قلبی با شافعین داشته باشند. کسانی که نسبت به اولیای الهی محبت داشته و پیرو آن ها و عقیده‌شان مانند آنان بوده است و با آنان به درجاتی روحی رسیده اند مورد شفاعت قرار خواهند گرفت.
شباهت بیشتر به اهل بیت(ع) شفاعت بیشتر
حجت الاسلام و المسلمین مهدی ماندگاری عصر یکشنبه ۲۴ مرداد ماه ۱۳۹۴ در مراسم اختتامیه جشن های دهه کرامت اوقاف استان تهران در سخنانی به این موضوع شفاعت پرداخت و راه شفاعت را شبیاهت ما به اهل بیت(ع ) دانست و در این خصوص شعاری را برگرفته از دو آیه قرآنی آیه ۶۴ سوره نساء و ۸۰ سوره توبه بیان نمود: هر چه شباهت ما به اهل بیت(ع) بیشتر باشد مورد شفاعت بیشتری واقع می شویم.
آیه ۶۴ سوره نساء
اگر می خواهید در آخرت مورد شفاعت اهل بیت(ع) قرار گیرید باید شبیه به اهل بیت(ع) باشید،این شعار گرفته شده از قرآن می باشد که در دو آیه قرآن آمده است،خداوند در آیه ۶۴ سوره نساء می فرماید:« وَ ما أَرْسَلْنا مِنْ رَسُولٍ إِلاَّ لِیُطاعَ بِإِذْنِ اللَّهِ وَ لَوْ أَنَّهُمْ إِذْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ جاؤُکَ فَاسْتَغْفَرُوا اللَّهَ وَ اسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ لَوَجَدُوا اللَّهَ تَوَّاباً رَحیماً »؛ اینجا خداوند به پیامبر(ص) می فرماید هر که شباهتش به توست و در راه توست، تو می توانی او را شفاعت کنی و من شفاعت تو را قبول می کنم.پس هر کس شباهتش به محمد و آل محمد(ص) بیشتر باشد از شفاعتشان در دنیا و آخرت بیشتر بهره مند می شود.
آیه ۸۰ سوره توبه
اما در سوره توبه آیه ۸۰ خداوند می فرماید: « اسْتَغْفِرْ لَهُمْ أَوْ لا تَسْتَغْفِرْ لَهُمْ إِنْ تَسْتَغْفِرْ لَهُمْ سَبْعینَ مَرَّهً فَلَنْ یَغْفِرَ اللَّهُ لَهُمْ ذلِکَ بِأَنَّهُمْ کَفَرُوا بِاللَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ اللَّهُ لا یَهْدِی الْقَوْمَ الْفاسِقینَ »؛ ای پیامبر(ص) برای بعضی ها که تو پیامبری اگر هفتاد بار هم توبه و شفاعت کنی من قبول نمیکنم، چون اینها هیچ شباهتی به تو ندارند و همه منافق، مشرک،کافر هستند.پس این آیه می رساند که کسی که شباهتی به پیامبر(ص) ندارد از شفاعت هم بهره مند نمی شود.
به جای حرف های رکیک معارف اهل بیت(ع) را منتقل کنید
امام رضا(ع) در حدیثی می فرماید: خدا رحمت کند هر که امر ما را منتقل کند،بیایید به جای انتقال حرف های رکیک در موبایل ها معارف محمد و آل محمد (ص) را منتقل نمایید، سعی کنید در زندگی خود شباهاتتان را با پیامبر(ص) پیاده کنید و مورد شفاعت بیشتر قرار گیرید.
حاج آقا ماندگاری در این جلسه به ۵ شباهت ما به اهل بیت(ع) اشاره نمود که با این ۵ شباهت می توانید مورد شفاعت بیشتری قرار گیریم.
۱ / حیا و عفت ما باید مثل اهل بیت(ع) باشد
پوشش مناسب ما همچون پوشش اهل بیت(ع) یکی از شباهات ما با آنها می تواند باشد،امام رضا(ع) خانواده اش سرتا پا حیا و عفت بود، حال آیا پوشش ما، حجاب ما، ارتباطات ما ، زن و مرد ما هیچ شباهتی با امام رضا(ع) و اهل بیت(ع) دارند، حضرت فرمودند: هر کس حیا و عفت ندارد دین ندارد.
پاسخ حاج آقا ماندگاری به خانمی که چادری نبود و دنبال نکته ای قانع کننده برای چادری شدن بود
حاج آقا ماندگاری به یک خاطره اشاره نمودند که در حرم امام رضا(ع) دختر خانمی به ایشان مراجعه نمود و گفت: من چادری نیستم و امروز چون به حرم آمده ام چادر سر کردم لطفا شما یک سخنی به من بگویید که قانع بشوم  و این چادر را درنیاورم و چادری شوم. حاج آقا ماندگاری در ادامه این خاطره گفت دیدم کار سختی است و در شرایط دشواری هستم که به این دختر خانم چه بگویم که ناگهان به خود امام رضا(ع) متوسل شدم و از خودشان کمک خواستم که چیزی را به ذهن و دهان بگذارند که بتوانم جواب این دختر خانم را بدهم که ناگهان به ذهنم آمد و ۵ نکته را به این دختر خانم گفتم.
۱- اول گفتم آیا شما قیامت را قبول دارید؟ خبر دارید که قیامت خیلی نزدیک می باشد و همین که سر بر زمین بگذاریم قیامتمان شروع می شود. که این دختر خانم گفت: بله
۲- نکته بعد گفتم آیا شفاعت اهل بیت(ع) را قبول دارید؟ که باز این دختر خانم گفت بله اصلا شفاعت نیاز ماست.
۳-نکته سوم گفتم می دانی که محور شفاعت خانم حضرت فاطمه زهرا(س) می باشد که ایشان هم تایید کرد.
۴- نکته بعد گفتم آیا قبول دارید هر چه شباهت بیشتری به این خاندان داشته باشید مورد شفاعت بیشتر قرار می گیرید، که باز این نکته چهارم مرا هم تایید نمود.
۵- تیر خلاص را زدم و در نکته پنجم خطاب به این دختر خانم گفتم حالا آیا با چادر به حضرت زهرا(س) شباهت بیشتری داری یا بدون چادر؟
بعد گفتم : به خدا شباهت داشتن به حضرت زهرا(س) در آخرت بدرد می خورد نه اینکه خود را شبیه فلان خواننده و بازیگر در بیاورید.
رعایت پوشش اسلامی در حرم ها و امامزادگان
در این حرم ها و امامزادگان وارد می شوید بدانید که مادر این امامان حضرت فاطمه زهرا(س) از کور هم حیا می کرد شما هم نگذارید رابطه ها و پوشش شما عادی شود حیا داشته باشید، بدانید هر چه حیا و عفت ما به این خاندان بیشتر باشد مورد شفاعت بیشتری قرار خواهیم گرفت.
رعایت حیا در مهمانی های خانوادگی
در مهمانی های خانوادگی پدر و مادر ها سر سفره که می نشینند حیا داشته باشند شاید برای شما عادی باشد اما جوان ها اذیت می شوند در همه امور و مجالس حیا داشته باشید.
۲ /احسان و نیکوکاری نمودن
دومین شباهت به اهل بیت(ع) احسان و نیکوکاری است،این خاندان اهل رسیدگی به فقیر و مستمندان بودند حالا ببنید شما چقدر از این نظر به این خاندان شباهت دارید؟ حضرت زهرا(س) لباس شب عروسی خود را به فقیر داد اما بعضی از خانم ها حتی لباس دست دوم خود را حاضر نیستند به فقیر بدهند.
انفاق وسائل غیر ضروری
در زندگی ما سه دسته لوازمات وجود دارد که دسته اول لوازم ضروری، دسته دوم لوازم رفاهی و دسته سوم لوازماتی هست که از روی هوسیات تهیه کرده و به نحوی اسراف می باشد و ما باید این لوازم اضافه را حداقل به فقرا بدهیم، اهل بیت(ع) غذای دهانشان را به مسکین می دادند حداقل شما غذای اضافه خود را سطل اشغال نریزید و به فقیر بدهید بدانید هر کس گره مومنی را باز کند خدا روز قیامت گره او را باز می کند،احسان و نیکو کاری باعث پاک شدن گناهان انسان می شود.
۳ /خوش اخلاق بودن
اهل بیت(ع) با افراد بد و بیگانه هم خوش اخلاق بودند تا چه برسد به خانواده خودشان،همسر امام حسن(ع) امام را مسموم و کشت اما حضرت قبلش او را کمک می کند تا بتواند فرار کند این خاندان با بدان هم خوب بودند ما هم حداقل در خانواده با خانواده خود خوش اخلاق باشیم.
بالاترین صدقه زن و شوهر
بالاترین صدقه زن و شوهر وقتی از هم جدا می شوند یا به هم میرسند بوسیدن همدیگر است.
پیامبر(ص) وقتی دخترش را صدا می زندند می گفت فدایت شوم،از ادبیات زیبا و قشنگ استفاده کنید، امام راحل در سن ۶۰ یا ۷۰ سالگی به همسرش نامه می نویسد بنگرید ببینید چگونه همسر خود را خطاب می کند.
اثر بی عاطفگی در کانون خانواده
یک بخش از بی حیایی های بیرون از خانه از بی عاطفگی های درون خانه ها می باشد، وقتی زن و شوهر یا والدین و فرزند در درون خانواده گرمی عاطفی را ندارند  آنها بیرون خانه گرمی عاطفی خود را با بیگانه پیدا می کنند.بهترین شما کسی است که با خانواده اش بهترین رفتار را داشته باشد.
۴ / کار کردن و دوری از تنبلی
امام باقر(ع) در سن بالای ۵۰ سالگی در حال بیل زدن  و کار کردن است و می گوید کار کردن عبادت می باشد یا امام رضا(ع) همراه غلامانشان کار می کند، این خاندان اهل کار کردن هستند و تنبلی نمی کنند اما امروزه ما تنبل هستیم اهل کار کردن نیستیم.
۵ / روضه خوانی و گریه بر امام حسین(ع)
رئیس موسسه روایت سیره شهدا گریه کردن بر امام حسین(ع) را پنجمین شباهت ما به اهل بیت(ع) دانست و افزود:هر کس می خواهد به اهل بیت(ع) شباهت داشته باشد از روضه و توسل به اهل بیت(ع) جدا نشود، امام هادی(ع) هر وقت کارش گیر می کرد نذر روضه امام حسین(ع) می کرد اما امروز بعضی ها روضه خواندن و دعا خواندن را بی کلاسی می داند.
شیعه کسی است که شبیه محمد و آل محمد (ص) باشد نه شبیه فلان خواننده و بازیگر.

به قلم:امیرمحسن سلطان احمدی

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.

درس اخلاق زیارت نیابتی درس اخلاق
logo-samandehi
error: حق تألیف را رعایت کنید