کد خبر : 3608
تاریخ انتشار : پنجشنبه 18 اردیبهشت 1399 - 18:23
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای ثواب خواندن دعای مجیر در ایام البیض ماه رمضان بسته هستند

ثواب خواندن دعای مجیر در ایام البیض ماه رمضان

هر که دعای مجیر را در ایام البیض ماه مبارک رمضان بخواند، گناهش آمرزیده می‌شود، هرچند به عدد دانه‌هاى باران و برگ‌هاى درختان و ریگ‌هاى بیابان باشد.

هر که دعای مجیر را در ایام البیض ماه مبارک رمضان بخواند، گناهش آمرزیده می‌‏شود، هرچند به عدد دانه‌‏هاى باران و برگ‌هاى درختان و ریگ‌هاى بیابان باشد.


برکات بی نظیر خواندن دعای مجیر/ متن دعا

به گزارش پایگاه اینترنتی دست نوشته‎های معارفی امیرمحسن سلطان‎احمدی (سلطان‌احمدی دات آی آر):  دعای مجیر در بین دعاها از جایگاه بلندى برخوردار است این دعا زمانی که پیامبراکرم(ص) در مقام حضرت ابراهیم(ع) مشغول نماز بودند، یعنی در مسجدالحرام، روبه روی کعبه و در حال نماز، این دعا از طریق جبرئیل بر وجود مقدس نبی‌اعظم(ص) نازل می شود، که جبرئیل به خدمت حضرت رسیده و این دعا را برای مناجات و گفتگو با خدا به رسول خدا می آموزد.

پناه بردن به آتش دعا در دعای مجیر

این دعا هشتاد و هشت بند دارد که در هر بند عبارت «أَجِرْنَا مِنَ النَّارِ یَا مُجِیرُ: پناه بده من را از آتش ای پناه دهنده» تکرار شده است. با مطالعه مضامین دعای مجیر می توان به این نکته مهم دست یافت که چنین مطالبی تراوش کرده از ذهن یک انسان عادی نیست، بلکه محصول اندیشه و تفکر معصوم است؛ کسانی که نوع و روش نیایش با پروردگار و معبود را می دانسته و به ما نیز آموخته اند.

بنابراین این دعا یک دعای آسمانی، رحمانی و از عالم ملکوت است. و علامه شیخ تقی‌الدین ابراهیم کفعمی در «بلد الامین» و «مصباح» این دعا را ذکر نموده و در حاشیه آن به فضیلت آن اشاره کرده است.

ریزش گناهان با خواندن دعای مجیر در ایام البیض ماه مبارک رمضان
از جمله ایامی که خواندن این دعا توصیه شده است، در ایام البیض ماه مبارک رمضان است که درباره ثواب خواندن این دعا در ایام البیض ماه مبارک رمضان در روایتی آمده است که هر کس این دعا را در «ایام البیض» [روزهاى سیزدهم و چهارهم و پانزدهم] ماه رمضان بخواند، گناه او آمرزیده می‌شود، هرچند به عدد دانه‌‏هاى باران و برگ‌هاى درختان و ریگ‌هاى بیابان باشد! و همچنین خواندن آن براى شفاى‏ بیمار، اداى دین، بی‌نیازى، توانگرى و رفع غم و اندوه سودمند است.

توصیه آیت‌الله مجتهدی تهرانی به خواندن دعای مجیر در ایام البیض

مرحوم آیت‌الله مجتهدی تهرانی در ابتدای شرح دعای روز سیزدهم ماه مبارک رمضان، ضمن توصیه به خواندن دعای مجیر در روزهای ۱۳، ۱۴ و ۱۵ ماه مبارک رمضان، درخصوص مضامین بلند عرفانی و آمیزه‌‌های عمیق این ادعیه اسلامی می‌گوید: روز سیزدهم و چهاردهم و پانزدهم ماه مبارک رمضان از دعای مجیر غفلت نکنید؛ مضامین دعای مجیر انسان را به کمال می‌رساند. فکر نکنیم که دعا خواندن فقط برای ثواب است؛ دعا برای کمال انسان است.

نظر محدث نام آور شیعه درباره دعای مجیر

مرحوم شیخ ابراهیم کفعمی از محدثین بزرگ شیعه در مورد دعای مجیر نوشته است: «هذَاالدُّعا، یُسَمَّی دُعاءُ المُجیرِ، رَفیعُ الشَّأنِ، عَظیمُ المَنزِلَهِ، وَ لَهُ نُسَخٌ کَثیرَهٌ، اَکمَلُها ما رَقَمناهُ، وَ هُوَ مَروِیٌّ عَنِ النَّبِیِّ صَلَّی الله علیه وآلِهِ نَزَلَ جَبرَئیلُ علیه السَّلامُ وَ هُوَ صَلَّی فی مَقامِ إبراهیمَ علیهِ السَّلام، وَ مُلَخَّصُ فَضلِهِ اَنَّهُ مَن قَرَئَهُِ فِی الایّامِ البِیضِ مِن شَهرِ رَمَضان اُغفِرَت ذُنُوبُهُ، وَلَو کانَ عَدَدَ قَطرِ المَطَرِ وَ وَرَقِ الشَّجَرِ وَ رَملِ البَرِّ».
دعای مجیر، دعایی است که شأن رفیع و جایگاه بزرگی دارد. برای این دعا نسخه های متعددی است که من کامل ترین آنها را نقل می کنم. این دعا از رسول خدا صلّی الله علیه وآله نقل شده است، بدین‌گونه که وقتی ایشان در مقام ابراهیم مشغول خواندن نماز بودند، جبرئیل بر ایشان نازل می شود و این دعا را می آورد. هرکس این دعا در ایام البیض ماه رمضان بخواند، گناهانش آمرزیده می شود، هرچند به تعداد قطرات باران، به تعداد برگ درختان و به تعداد ریگ بیابان باشد.

پدیدآورنده:

به کوشش: امیرمحسن سلطان احمدی

www.soltanahmadi.ir

منابع:

  • کفعمی، بلدالامین، ص ۴۹۸ ـ ۴۹۵.
  • کفعمی، مصباح، ص ۳۵۸.
  • شیخ عباس قمی، مفاتیح.

 

 

دعای مجیر با صدای حاج رضا بکایی  دانلود ۴,۶۱۲ ۰:۱۹:۳۹

دعای مجیر با صدای حاج مهدی سماواتی

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.

درس اخلاق زیارت نیابتی درس اخلاق
logo-samandehi
error: حق تألیف را رعایت کنید