کد خبر : 3604
تاریخ انتشار : پنجشنبه 6 اسفند 1394 - 16:49
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای پاک کردن دهان برای عبور قرآن / عطر معنوی برای رفع بوی گناه بسته هستند

پاک کردن دهان برای عبور قرآن / عطر معنوی برای رفع بوی گناه

آیت الله جوادی آملی در جلسه اخلاق شان مورخه ۶ اسفندماه ۱۳۹۴ در بخشی از بیاناتشان به تطیر دهان برای عبور قرآن و همچنین معرفی عطری برای دفع بوی بد گناه پرداختند که در ادامه گزیده آن می آید.

ظهر امروز پنجشنبه ششم اسفندماه ۱۳۹۴ توفیق شد با حضور در بنیاد اسراء ضمن اقامه نماز ظهر و عصر به امامت استاد فرزانه و مفسر قرآن آیت الله جوادی آملی، بعد از چند جلسه در درس هفتگی اخلاق معظم له شرکت نمایم؛ استاد محور سخنانشان در این جلسه در دو محور اخلاق و خطبه فدکیه حضرت زهرا(س) بود که در ادامه گزیده ای از یاداشت هایم از بخش نخست این جلسه را تقدیم شما معارف جویان عزیز می نمایم.

خدای متعال انسان را خیلی کامل و زیبا خلق کرده که این زیبایی بخشی از آن ارزش و بخش دیگر به دانش آدمی برمیگردد و احسن تقویم بودن مخلوق نشانه زیبا بودن خالق اوست.

مشکل اساسی دشمن درونی است نه بیرونی
ما در درون نفس عماره نداریم این ما هستیم که عماره به سو می‌سازیم، اساس دشمن ما درون ماست، از دشمن بیگانه آسیبی زیاد نمی‌رسد اما مشکل اساسی این سیب همان کرمی که درون آن است، این دشمن درونی او را می‌پوساند و از پا در می‌آورد، بنابراین در ساختار ما جز حُسن و زیبایی چیزی نیست و اگر نقصی پیدا می‌شود بر اثر بدرفتاری و محافظت نکردن ما است پس اگر در جهاد اکبر شکست خوردیم در جهاد اصغر هم شکست خواهیم خورد.

عطر معنوی برای دفع بوی گناه

ما در درون، نفس عماره نداریم این ما هستیم که عماره به سو می سازیم بعضی مشتاقانه به سوی نماز و عبادت می روند و از گناه منزجر هستند، بوی گناه آنها را آزار می دهد. بیان نورانی پیامبر(ص) است که فرمود: با استغفار خود را معطر کنید، بوی بد گناه آبروی شما را می برد.این چنین نیست که عطر حسی و مادی باشد، عطر معنوی هم هست که جلوی گناه را می گیرد.

نماز بارزترین مصداق قرائت قرآن

بارزترین مصداق قرائت قرآن همین نماز است؛ فرمود دهانتان را پاک کنید نه اینکه دهانتان را مسواک کنید، مسواک کردن دندان هم یک سنت اسلامی است و ثواب خاص خودش و همچنین آثار بهداشتی خودش را دارد اما فرمودند دهانتان را پاک کنید نه دندانتان را.

تطهیر دهان برای عبور قرآن

زبان را، لثه، دندان، غذا، کام ، حلق را پاک کنید، نه غذای شبهه ناک واردحلقتان بشود نه از این حلق حرف شبهه ناک خارج شود، این دهان را تطهیر کنید که قرآن می خواهد از آن عبور کند.

قرآن اگر بخواهد اثر بخش باشد، باید از یک مسیر طیب و طاهر بگذرد؛ چون دهان راه عبور قرآن است نباید غذای شبهه ناک وارد آن شود و نباید هم حرف شبهه ناک از آن صادر بشود.

مراقبت از دشمن درونی

اساس دشمن ما درون ماست، از دشمن بیگانه آسیبی زیاد نمی رسد، اما مشکل اساسی این سیب همان کرمی که درون آن است می باشد این دشمن درونی او را میپوساند و از پا در می آورد.بنابراین در ساختار ما جز حُسن و زیبایی چیزی نیست و اگر نقصی پیدا می شود بر اثر بدرفتاری ما است پس اگر در جهاد اکبر شکست خوردیم در جهاد اصغر هم شکست خواهیم خورد.

صدیقه کبری(س) عدل قرآن کریم
آیت‌الله جوادی‌آملی در بخش دوم سخنانشان با توجه به ایام فاطمیه با اشاره به خطبه حضرت‌زهرا(س) بیان کرد: وجود مبارک صدیقه کبری اسراری در این خطبه نورانی دارد که آن را علنی کرد که مهم‌ترین عنصر آن این است که خود صدیقه کبری(س) مانند ۱۳ معصوم(ع) عدل قرآن کریم و جز تقلین است.

پشتبانه قرآنی در خطبه حضرت زهرا(س)
وی افزود: دوم ویژگی این خطبه اینکه همه مطالب این خطبه نورانی بلا واسطه یا مع‌الواسطه پشتبانه قرآنی دارد و از آیات قرآنی استفاده شده است بنابراین تا روز قیامت این خطبه فدک یک خطبه عملی خواهد بود؛ این خطبه غدیر را زنده کرد، سقیفه را باطل دانست، فدک را غصب دانست و ده‌ها برداشت دیگر در آن است.

در بحث‌های تفسیری خطبه حضرت را تا حدودی معنا کردیم، خطبه اول در سطح دیگر و خطابه دوم در سطحی دیگری است در خطبه با خدا صحبت می‌کنند و از توحید می‌گوید اما در خطابه که با مردم حرف می‌زند با سطح متوسط سخن می‌گوید.

پیشنهاد آیت‌الله جوادی نسبت به حفظ خطبه فدکیه و قرار دادن آن به عنوان درس رسمی حوزه علمیه
خطبه غدیر را الحمد‌الله بعضی‌ها حفظ کرده‌اند، این خطبه حضرت فاطمه(س) هم در متن دین ما است به‌وسیله اینها غدیر و بسیاری از معارف قرآنی به‌دست ما رسید سعی کنید این خطبه را هم مثل سوری که حفظ می‌کنید آن را حفظ کنید، این خطبه شایسته است که حفظ شود و یا یک مباحثه در این خطبه بگذارید تا این خطبه یک درس رسمی در حوزه بگردد، یک واحد یا دو واحد بشود که بعد جهت تدریس به مردم عرضه شود لذا این خطبه عناصر فراوانی دارد.

ضمنا  در این جلسه جمعی از: طلاب و فضلای حوزه علمیه قم، جمعی از بانوان نخبه دانشگاه مالک اشتر وزارت دفاع از تهران و جمعی از کارمندان منابع طبیعی قم حضور داشتند.

به قلم : امیرمحسن سلطان احمدی

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.

درس اخلاق زیارت نیابتی درس اخلاق
logo-samandehi
error: حق تألیف را رعایت کنید