کد خبر : 3587
تاریخ انتشار : دوشنبه 14 دی 1394 - 7:45
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای پاداش زیارت حضرت معصومه س در بیان آیت الله توکل بسته هستند

پاداش زیارت حضرت معصومه س در بیان آیت الله توکل

آیت الله سید رحیم توکل استاد اخلاق حوزه علمیه قم در شام وفات حضرت معصومه(س) در سال ۱۳۹۰ نکاتی در اهمیت دعا و زیارت حضرت معصومه(س) بیان نمودند که در ادامه می آید.

در سالروز وفات شهادت گونه خانم حضرت فاطمه معصومه(س) در سال ۱۳۹۰ سه شنبه ۱۳ اسفندماه۹۰ توفیق زیارت حرم مطهر کریمه اهل بیت(ع) نصیبم شد که بعد از زیارت جهت اقامه نماز مغرب و عشاء به شبستان امام رفتم که بعد از اتمام نماز آیت الله سید رحیم توکل استاد اخلاق حوزه علمیه قم به ایراد سخن پرداختند و نکاتی در اهمیت دعا و زیارت حضرت معصومه(س) بیان نمودند که در این مجال و در روز میلاد حضرت معصومه(س) یاداشت هایم از این جلسه را تقدیم شما معارف جویان عزیز می نمایم.

استاد اخلاق حوزه علمیه در مراسم وفات شهادت‌گونه حضرت فاطمه معصومه(س) که شام‌گاه شنبه، ۱۳ اسفندماه ۱۳۹۰ در قم برگزار شد، گفت: دعا نیزه‌ای است که حجاب آسمان‌ها را می‌شکافد و مقدرات حتمی را برمی‌گرداند.

 مراسم شام وفات شهادت‌گونه حضرت معصومه(س) شام‌گاه شنبه، ۱۳ اسفند‌ماه بعد از اقامه فریضه مغرب و عشا در شبستان حرم حضرت معصومه(س) همراه با سخنرانی آیت‌الله توکل، استاد اخلاق و مراسم مداحی برگزار شد.

بهشت پاداش زیارت زایرین حضرت معصومه(س) به شرطی که گناهی نداشته باشند

آیت‌الله سید‌رحیم توکل، از اساتید اخلاق در این مراسم به بررسی روایاتی که در مورد پاداش زیارت حضرت معصومه(س) به زوارش که بهشت است، به سخنرانی پرداخت و اظهار کرد: در مورد ثواب زیارت حضرت معصومه(س) روایات متعددی داریم که در اکثر این روایات پاداش ثواب زیارت بهشت است. حال اگر این زیارت را در باب اقتضا بگیریم که اقتضای رفتن به بهشت پیش می‌آید به شرطی که گناه مانع آن نباشد، چون این گناهان است که مانع رفتن به بهشت می‌شود، حال این اقتضا رساندن ما به بهشت با گناه جلوی آن گرفته می‌شود.

اثر عظیم دعا که برنده تر از نیزه است

انسان با عبادت ارتباط با خدا را برقرار می‌کند و از خدا چیزی می‌خواهد و دعا برنده‌تر از نیزه است همانطور که نیزه می‌شکافد، دعا نیز حجاب آسمان‌ها را می‌شکافد و بالا می‌رود تا جایی که دعا مقدرات حتمی را نیز بر‌می‌گرداند. با تمام این برکات در دعای کمیل می‌خوانیم که «اللهم اغفرلی الذنوب التی تحبس الدعا، خدایا از من بگذر گناهانی را که باعث حبس دعایم شده است».

گناه جلوی دعا را می گیرد و نمی گذارد به اجابت برسد

بنابراین اقتضای دعا به این شرط است که بالا برود، اما اگر گناه آمد، جلوی آن را می‌گیرد و نمی‌گذارد بالا برود. حال در روایات آمده است اگر کسی زیارت کند حضرت معصومه(س) را، بهشت از آن اوست. این از باب اقتضا است و این‌طور نیست که هرکس با یک بار آمدن به حرم و زیارت کردن، بهشتی شود چون اگر گناه داشته باشد، این گناه جلوی بهشت رفتن را می‌گیرد.

 

بهشت بر زایرین حضرت معصومه(س) واجب می شود

روایت دیگری داریم که اگر کسی حضرت معصومه(س) را زیارت کند، بهشت بر او واجب می‌شود، در این روایات اثر پاداش زیارت آن‌قدر بالاست که حتماً انسان را اهل بهشت می‌کند، حال اگر از این باب نگاه کنیم که افراد زیادی هستند که گناهان زیادی هم دارند، حال آیا با یک بار آمدن به حرم حضرت معصومه(س) بهشت بر آن‌ها هم واجب می‌شود؟ حال چگونه با این همه گناه این فرد بهشتی می‌شود؟.

آیا فرد گناهکار با یک بار آمدن به زیارت حضرت معصومه(س) بهشتی می شود؟

در پاسخ به این سؤالات سه فرض و احتمال وجود دارد. احتمال اول اینکه اگر کسی حضرت معصومه(س) را زیارت کرد، به برکت این زیارت خداوند به او توفیق توبه می‌دهد و اگر توبه انجام داد، دیگر گناهی در کار نیست و مسلماً به بهشت می‌رود. احتمال دوم اینکه خدا به برکت این زیارت به او اعمالی می‌دهد که انجام آن اعمال باعث می‌شود گناهانش پاک بشود. پس حسنه گناه را پاک می‌کند و خدا او را به اعمالی حسنه موفق می‌دارد که گناهش پاک و مسلماً بهشتی شود و احتمال سوم اینکه اگر حضرت معصومه(س) را زیارت کرد، به برکت این زیارت خدا اسبابی در دنیا برایش ایجاد می‌کند که گناهانش را پاک می‌کند که این اسباب و بلا برای مؤمن تطهیر و پاک کردن اوست.

 آیت‌الله توکل:
خدا می‌خواهد این انسان به بهشت برود ولی گناهانش مانع بهشت رفتنش شده‌اند و خدا او را دچار عقاب می‌کند تا بالأخره به بهشت برود. انسان به برکت عبادت به معرفت دست می‌یابد و در عبادت طهارت است

چگونگی پاک کردن گناهکار

حال اگر گناهان فرد زیاد بود و این بلا در دنیا برای پاک کردن گناهانش کفاف نداد، برای او سکرات مرگ می‌آورند تا از گناه پاک شود باز هم اگر پاک نشد، هنگام قبض روح، فشار قبر، تاریکی قبر، در برزخ و در صحنه قیامت آنقدر معطلش می‌کنند تا گناهش بریزد و پاک شود و آنگاه به بهشت برود. حال با زیارتی که پاداشش بهشت است، این‌گونه گناهکار را پاک می‌کنند تا به بهشت برسد که یا توبه یا با انجام حسنات یا بلا او را پاک می‌کنند.

انسان بهشتی که گناهکار است

خدا می‌خواهد این انسان به بهشت برود ولی گناهانش مانع بهشت رفتنش شده‌اند و خدا او را دچار عقاب می‌کند تا بالأخره به بهشت برود. انسان به برکت عبادت به معرفت دست می‌یابد. در عبادت طهارت است. به برکت این عبادت دل طیب و ظاهر نورانی می‌‌شود و ظرف معارفمان نورانی می‌شود.

کسب معارف حضرت معصومه(س) نیاز به معرفت و مطالعه دارد

حال اگر انسان بخواهد به معارف حضرت معصومه(س) دست یابد، به مطالعه نیاز دارد و اگر بخواهد به معرفت حضرت دست یابد، به دل پاک و نورانی نیاز دارد.

حضرت معصومه(س) به حیات برزخی زنده اند و ما را می بینند

مرگ مردن نیست، بلکه انتقال از این عالم به عالمی دیگر است. پس وقتی می‌گوییم شهدا زنده‌اند، مگر می‌شود حضرت معصومه(س) هم زنده نباشد؟ ما در دنیا به حیات دنیوی زنده‌ایم و در برزخ به حیات برزخی زنده هستیم و می‌دانیم حضرت معصومه(س) نیز به حیات برزخی زنده‌اند و همه ما را می‌بینند و در دلمان هرچه به حضرت بگوییم و درخواست کنیم، او می‌شنود و به حکمت الهی حاجت را برآورده می‌کند.

توسل ملا صدرا به حضرت معصومه(س)

آیت‌الله توکل با اشاره به داستانی در این زمینه بیان کرد: ملاصدرا اگر مشکلی برایش پیش می‌آمد، از کهک قم که در جاده قم و کاشان است، پیاده به حرم حضرت معصومه(س) می‌آمد و دور کعت نماز می‌خواند و آنجا به حضرت مشکل فلسفیش را می‌گفت و پاسخ می‌گرفت و برمی‌گشت.

برابری ثواب زیارت حضرت معصومه(س) با زیارت امام رضا(ع)

روایت دیگری داریم از امام رضا(ع) که فرموده‌اند «هرکس حضرت معصومه(س) را زیارت کند، مثل این است که مرا زیارت کرده است». حال نگاه کنید و ببینید زیارت امام رضا(ع) چه برکت و پاداشی دارد که این زیارت حضرت معصومه(س) نیز همان برکت را دارد که زیارتش ثواب زیارت امام رضا(ع) را دارد.

حضور علماء در حرم حضرت معصومه(س)

ببینید کنار حضرت معصومه(س) چه علمایی پروانه‌وار می‌گشتند. علمایی همچون امام راحل(ره)، آیت‌الله بروجردی، آیت‌الله اراکی، آیت‌الله گلپایگانی، آیت‌الله مرعشی نجفی، افرادی که خود استوانه‌های دین و حوزه بودند در این خانه می‌آمدند و با التماس و اشک از حضرت معصومه(س) حاجت می‌خواستند.

آیت‌الله‌العظمی نجفی مرعشی سال‌های متمادی هنوز درب حرم باز نشده بود، می‌آمدند و پشت در می‌ایستادند و اولین زائری بود که وارد حرم می‌شد. حال اگر حضرت معصومه(س) شأن عظیم نداشت که این عالمان پروانه شمع نبودند. خدا را شاکریم که این عنایت را داده به حرم حضرت معصومه(س) مشرف شده‌ایم. خیلی‌ها می‌خواهند بیایند اما توفیق به آن‌ها نمی‌دهند.

درخواست شفاعت از حضرت معصومه(س) در زیارتنامه ایشان

در ابتدای زیارت‌نامه حضرت معصومه(س) به انبیا(ع) و بعد چهارده معصوم(ع) و سپس حضرت معصومه(س) عرض ادب می‌کنیم تا جایی که می‌گوییم «یا فاطمه اشفعی لی فی‌الجنه فان لک عندالله شانا من الشان»، «ای فاطمه معصومه(س) دست ما را بگیر، شفاعتمان کن تا اهل بهشت شویم» .

انس گرفتن با دو دعای آخر زیارتنامه حضرت معصومه(س)

و در انتهای این زیارت‌نامه دو دعاست که حتماً این دو دعا را حفظ کنید و در قنوت، رکوع و سجود نمازهایتان هر روز از خدا بخواهید که عاقبت به‌خیرمان کند و زحماتمان بر باد فنا نرود، چون خدا به خیلی‌ها توفیق می‌دهد اما و یک موقع آخر کار از ایشان می‌گیرد و عاقبت به‌خیر نمی‌شوند و آن دعا این است «اللهم انی اسئلک ان تختم لی بالسعاده، اللهم استجب لنا و تقبله بکرمک و عزتک و رحمتک و عافیتک».

آن شب بعد از سخنرانی آیت‌الله توکل، مراسم عزاداری و سینه‌زنی توسط مداح اهل بیت(ع) برگزار شد و همچنین مراسم ویژه خادمان حرم حضرت معصومه(س) نیز همراه با سخنرانی خادم افتخاری حرم حضرت معصومه(س)، مرجع عالیقدر آیت‌الله‌العظمی مکارم شیرازی در شبستان نجمه خاتون برگزار گردید،ان شاالله زیارت حضرت معصومه(س) نصیب همه خصوصا شما همراهان وبلاگم گردد.

به قلم: امیرمحسن سلطان احمدی

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.

درس اخلاق زیارت نیابتی درس اخلاق
logo-samandehi
error: حق تألیف را رعایت کنید