اثبات وجود حضرت رقیه(س)
گاها میشنویم که عدهای شهادت حضرت رقیه(س) را رد میکنند و یا شبهاتی ایجاد میشود که اذهان عمومی را مشوش میکند، حال آیا واقعا حضرت رقیهای نبوده است؟
گاها میشنویم که عدهای شهادت حضرت رقیه(س) را رد میکنند و یا شبهاتی ایجاد میشود که اذهان عمومی را مشوش میکند، حال آیا واقعا حضرت رقیهای نبوده است؟
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی دست نوشتههای معارفی امیرمحسن سلطان احمدی (سلطاناحمدی دات آی آر): در روز پنجم ماه صفر سال ۶۱ ه.ق، حضرت رقیه(س) مظلومانه به شهادت رسید؛ نام شریفش «رقیه»، «فاطمه» و «زینب» و پدرش حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و مادرش اماسحاق است.
ولادت آن حضرت در مدینه بود و در سن سه سالگی یا بیشتر در محرم ۶۱ هجری با پدر بزرگوارش به کربلا آمد؛ قبل از روز عاشورا بارها مورد تفقد و دلجویی حضرت اباعبدالله(ع) قرار گرفت تا آنجا که آن حضرت به خواهرشان حضرت زینب(س) در مورد وی سفارش کردند.
حضرت رقیه(س) بعد از شهادت امام حسین(ع)، اهلبیت(ع) و اصحاب ایشان در صحرای کربلا، همراه با اسرا به کوفه و شام برده شد و در مسیر چهل منزل راه شهر شام، رنجهای فراوانی دید.
در شام بعد از دیدن سر نورانی پدر با پیشانی شکسته در خرابه، آنقدر ناله زد و گریست تا به ملکوت اعلا پیوست و بدن شریف آن حضرت را شبانه دفن کردند.( کامل بهائی ج۲ ص۱۷۹ / نفس المهموم ص ۴۵۶ / الوقایع و الحوادث ج ۵ ص ۸۵ / از مدینه تا مدینه ص ۹۵۵ / منتخب التواریخ ص ۳۸۸ ).
از کهنترین منابعی که نام آن حضرت با لفظ «رقیه(س)» یاد شده است، قصیده سیف بن عمیره نخعی کوفی از اصحاب امام جعفرصادق(ع) و امام موسیکاظم(ع) است.(دائرهالمعارف تشیع ج ۸ ص ۳۱۳).
شواهد و مدارک درباره وجود شریف آن حضرت و استقرار قبر آن حضرت در مکان فعلی حرم مطهر ایشان همراه با معجزات و کراماتی از آن مظلومه بسیار است.(تقویم شیعه ص ۵۷).
یکی از شهیدان قیام حسینی که نقش بسیار تاثیرگذاری در تبدیل واقعه عاشورا به یک جریان سیال تاریخی داشت، وجود حضرت رقیه (س)، دختر سهساله امام حسین (ع) است که بعضی از مورخین درباره وجود تاریخی حضرت رقیه(س) سعی در شبههپراکنی دارند.
گاها میشنویم که عدهای شهادت حضرت رقیه(س) را رد میکنند و یا شبهاتی ایجاد میشود که اذهان عمومی را مشوش میکند، حال آیا واقعا حضرت رقیهای نبوده است؟
بودن ردپایی از دختر سه ساله امام حسین(ع) در مقاتل
در اکثر مقاتل رد پایی از دختر سه ساله امام حسین(ع) در وداع آخر اباعبدالله(ع) و همچنین در جریان سوزاندن خیمه یا خرابه شام وجود دارد. از ابی مخنف نقل شده که هنگام وداع حضرت صدا میزند، ثم نادی یا امکلثوم یا زینب(س) یا سکینه یا رقیه و عاتکه و یا صفیه علیکن منیالسلام فهذا آخر الاجتماع …؛ همچنین کیفیت شهادت حضرترقیه(س) در کتب مختلفی نقل شده و البته در بعضی از منابع تاریخی هم اشارهای به آن نشده است.
شرایط خاص حاکم بر شیعه و سانسور کردن خبر شهادت حضرت رقیه(س)
در شرایطی که شیعیان را به جرم شیعه بودن، یا به جرم نقل فضائل اهلبیت(ع) زندانی میکردند، سر میبریدند، حتی خانواده آنان را میکشتند، سانسور خبر شهادت این دختر سهساله عجیب به نظر نمیرسد لذا این که توقع داشته باشیم همه مقاتل با کیفیتی واحد قصههایی از زندگی این بزرگ بانو نقل کرده باشند، با توجه به شرایط آن موقع، این، توقعی عاقلانه نیست.
تعدد عنوان یکی از علت های اختلاف در ایجاد شبهه درباره حضرت رقیه(س)
یکی از منشأهای اختلاف تعدد عنوان است؛ در بعضی کتب فاطمه بنت الحسین(ع) نامیده شده و بعضی کتب اشاره به نام رقیه(س) داشته که میتوان برداشت نمود هر دو یکی هستند.
سالم بودن پیکر حضرت رقیه(س) بعد از هزار و چندی سال دلیل محکمی بر وجود این بزرگوار
جدای از اخبار دال بر وجود چنین بانوی بزرگ منشی قصه سید ابراهیم دمشقی که در منتخبالتواریخ آمده نیز مؤیدی بر مقام ویژه بیبی رقیه در پیشگاه خداوند است؛ وقتی که بر اساس کیفیات نقل شده متوجه میشوند، قبر مقدس حضرت نیاز به تعمیر دارد و قبر را میشکافند، این بدن بعد از هزار و چندی سال، سالم بوده و سیدابراهیم تا اتمام کار تعمیر قبر یعنی سه روز، آن بانوی مخدره را روی زانوی خود نگه داشت و پیوسته گریه میکرد و نیازی به آب و غذا و تجدید وضو پیدا نکرد؛ همچنین در سن نزدیک به ۹۰ سالگی دعایش مستجاب شد و خداوند به او پسری عنایت کرد.
البته بسیاری از داستانهای دیگر از کرامات این بانو نقل شده که نشان از شخصیت ویژه صاحب این حرم در دمشق است.
پرهیز از برداشتهای شخصی در اثبات شخصیت حضرت رقیه(س)
تطبیق اخبار شهادت حضرت رقیه(س) و توثیق اسناد آن چیزی نیست که در مصاحبه و سخنرانی بگنجد؛ این بحث، تاریخی و علمی و دقیق است که باید پای کتاب و کتابخانه در گروههای علمی صورت بگیرد؛ متأسفانه عدهای از سخنرانان در منبرها سعی در اثبات نظرات فردی خود دارند و به نوعی از احترام مردم به سخنران و اینکه میدانند مردم نوعا گوش کرده و در مقام بحث با گوینده بر نمیخیزند، سوءاستفاده کرده و به طرح برداشتهای شخصی میپردازند.
پرهیز از سوءاستفاده سخنرانان از منبرها
در این باره سراغ استاد طباطبایی فر رفتم و درباره توصیه به سخنرانان و مداحان سوال نمودم که در این زمینه ایشان گفت: اینگونه رفتارها باعث ایجاد چه موجهای مخالفی میشود؛ اگر منبر محل سوءاستفاده منبری برای نشر برداشتهای شخصی خود از تاریخ شود، مردم از این منبرها فاصله میگیرند و این بسیار خطرناک است؛ یکی از مسائل داغ این روزهای کشور ما مسئله برجام است که میبینید هر کس یک اپیزود از تاریخ اسلام را جدا میکند و به عنوان مؤیدی برای عقاید خود آن را دست آویز قرار میدهد.
مداحان مطالب بیسند و سلیقهای را به روضه حضرترقیه(س) اضافه نکنند
یکی دیگر از دقتهایی که باید انجام شود اضافه نکردن مطالب سلیقهای به روضه حضرت رقیه(س) است؛ متأسفانه بسیاری از مداحها ضعف خود را در عدم ایجاد شور و شعور حسینی در مجالس، میخواهند با آب و تاب دادنهایی که هیچ سند تاریخی ندارد، پر کنند.
پرهیز از روضهسازی غیر واقعی و تخیلی
بعضی از این افراد از مداحان چهره و مشهور بوده و دقت ندارند ممکن است مطلبی که از روی ذوق میگویند، عدهای خیال کنند که مطلب مستند تاریخی است و هر که به آن چیزی اضافه کند و آخر سر، برای حضرت رقیه(س) روضهای غیر واقعی ساخته شود.
صرف شهادت یک دختر سه ساله که سر پدرش را در دامنش نهادهاند آنقدر جانسوز هست که اگر مداح کمی اخلاص داشته باشد با نفسش جمعیتی آتش بگیرند لذا روضهسازی و تصویرپردازی جزئیات واقعه که بر اساس تخیل فردی شکل میگیرد ممکن است در ابتدا زیبا و خلاقانه به نظر آید اما در ادامه راه ما را دچار مشکل خواهد کرد.
پدیدآورنده:
به کوشش: امیرمحسن سلطان احمدی
برای تکمیل این بحث در ادامه پنجاه سند در خصوص اثبات حضرت رقیه(س) به همراه دانلود کتاب مربوطه می آید
مشخصات کتاب:
۵۰ پنجاه سند درمورد اثبات وجودی حضرت رقیه سلام الله علیها
نویسنده : عبدالحسین حسینی
ناشر : سایت مباحث تخصصی حضرت رقیه سلام الله علیها
موضوع : حضرت رقیه سلام الله علیها – امام حسین علیه الاسلام
عناوین اصلی کتاب که شامل ۵۰ سند در اثبات وجود حضرت رقیه(س) است:
۱٫ طبق نقل مقتل منسوب به «ابومخنّف»؛
۲٫ طبق نقل «سیف بن عمیره» صحابی بزرگ امام صادق علیه السلام؛
۳٫ طبق نقل علی بن ابی القاسم بیهقی«لباب الأنساب و الألقاب»؛
۴٫ طبق نقل علاّمه سیّد بن طاووس در «کتاب لهوف»؛
۵٫ طبق نقل مورّخ خبیر، عمادالدین طبری، در «کامل بهائی»؛
۶٫ طبق نقل از عبدالوهاب بن احمد شافعی مصری؛
۷٫ طبق نقل کمال الدین حسین بن علی واعظ کاشفی در کتاب «روضه الشهداء»؛
۸٫ طبق نقل علاّمه طریحی در کتاب «المنتخب فی جمع المراثی والخطب»؛
۹٫ طبق نقل فاضل شهید رضی بن قزوینی در«تظلم الزهراء من احراق دماءآل العباء»؛
۱۰٫ طبق نقل عالم عارف ملا مهدی نراقی در کتاب «محرق القلوب»؛
۱۱٫طبق نقل حاج مولی جعفر روضه خوان تبریزی در«بحر المصائب وکنز الغرائب»؛
۱۲٫ طبق نقل «جنّات الخلود»؛
۱۳٫ طبق نقل عماد الاعلام یزدی در کتاب «مصائب المعصومین»؛
۱۴٫ طبق نقل مرحوم جوهری در کتاب «طوفان البکاء»؛
۱۵٫ طبق نقل ملاّ حسن بن محمد علی یزدی در کتاب ارزشمند «مهیج الاحزان»؛
۱۶٫ طبق نقل محمد ابراهیم اصفهانی در کتاب «کنزالمصائب»؛
۱۷٫ طبق نقل فاضل مدقق حاج محمدحسن قزوینی درکتاب «ریاض الشهاده»؛
۱۸٫ طبق نقل فاضل بسطامی، در کتاب «تحفه الحسینیه»؛
۱۹٫ طبق نقل آخوند ملا محمد حسین شهرابی اردستانی در کتاب «انوارالمجالس»؛
۲۰٫ طبق نقل علامه فقیه حاج ملامحمد صالح برغانی در کتاب «مخزن البکاء»؛
۲۱٫ طبق نقل مولی قربان رودباری در کتاب «ماتمکده»؛
۲۲٫ طبق نقل مرحوم مقدس زنجانی در کتاب «مفتاح الجنه للنار جنه»؛
۲۳٫ طبق نقل شیخ محمد حسین یزدی در کتاب «انوارالشهاده»؛
۲۴٫ طبق نقل علاّمه دربندی در کتاب «اکسیر العبادات فی اسرار الشهادات»؛
۲۵٫ طبق نقل ملا آقا دربندی در «سرمایه ایمان و جواهر الایقان»؛
۲۶٫ طبق نقل سلیمان بن ابراهیم قندوزی حنفی در کتاب «ینابیع المودّه»؛
۲۷٫ طبق نقل علاّمه سیّد محسن امین در کتاب «اعیان الشیعه»؛
۲۸٫ طبق نقل لسان الملک، محمّد تقی خان سپهر در کتاب «ناسخ التواریخ»؛
۲۹٫ طبق نقل عبدالرحیم کرمانشاهی در «سرّ الاسرار فی مصیبه ابی الائمه الاطهار»؛
۳۰٫ طبق نقل آخوند ملا احمد در کتاب «عمده المصائب»؛
۳۱٫ طبق نقل علامه میرزا رفیع گرمرودی در «ذریعه النجاه فی المقتل»؛
۳۲٫ طبق نقل عبدالجبّار بن زین العابدین الشکوئی در کتاب «مصباح الحرمین»؛
۳۳٫ طبق نقل صدرالدین واعظ قزوینی، در کتاب «ریاض القدس»؛
۳۴٫ طبق نقل ثقه الاسلام سیّد محمّد علی شاه عبدالعظیمی در کتاب «الایقاد»؛
۳۵٫ طبق نقل زبده الفقهاء، فخر المحققین حاج سید محمدباقر مجتهدزاده گنجوی در «مزامیر الاولیاء» و در کتاب «مرقات الایقان»؛
۳۶٫ طبق نقل دکتر عبدالجواد کلیددار در کتاب «تاریخ کربلا»؛
۳۷٫ طبق نقل محدّث قمی در کتاب «نفس المهموم»؛
۳۸٫ طبق نقل سید عبدالحسین حائری در کتاب «الفاجعه العظمی»؛
۳۹٫ طبق نقل علاّمه حائری در کتاب «معالی السبطین»؛
۴۰٫ طبق نقل محمّدباقر ملبوبی در کتاب «الوقایع والحوادث»؛
۴۱٫ طبق نقل آیت الله سیّد محمّد تقی مقدّم در مقتل «وقایع عاشورا»؛
۴۲٫ طبق نقل سید محمد کاظم قزوینی در کتاب «فاجعه الطف»؛
۴۳٫ طبق نقل محمدباقر بن عبدالکریم بهبهانی در «الدمعه الساکبه»؛
۴۴٫ طبق نقل حاج شیخ محمدباقر مجتهدی بیرجندی در کتاب «وقایع الشهور»؛
۴۵٫ طبق نقل شهید ثالث در کتاب «المجالس»؛
۴۶٫ طبق نقل علامه ملا حبیب الله شریف کاشانی در کتاب «تذکره الشهداء»؛
۴۷٫ طبق نقل عمده الفقهاء حاج شیخ محمدجواد یزدی در «شعشعه الحسینی»؛
۴۸٫ طبق نقل سیّد هاشم خراسانی در کتاب تاریخی «منتخب التواریخ»؛
۴۹٫ طبق نقل کتاب «منتخبات التواریخ لدمشق»؛
۵۰٫ طبق نقل علاّمه لواسانی در«الدروس البهیه»؛
جهت دانلود کتاب و نرم افزار پنجاه سند در اثبات وجودی حضرت رقیه(س) روی لینک های زیر کلیک نمایید:
لینک دانلود کتاب
کتاب پنجاه سند در مورد اثبات وجود حضرت رقیه سلام الله علیها با فرمت اندروید
کتاب پنجاه سند در مورد اثبات وجود حضرت رقیه سلام الله علیها با فرمت جاوا
کتاب پنجاه سند در مورد اثبات وجود حضرت رقیه سلام الله علیها با فرمت PDF
نرم افزار پنجاه سند در مورد اثبات وجود حضرت رقیه(س), اندروید
نرم افزار پنجاه سند در مورد اثبات وجود حضرت رقیه سلام الله علیها , فرمتpdf
برچسب ها :رقیه س-شام-پنجم صفر
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰