غدیر در قرآن/یاداشت هایم از دوره غدیر شناسی(۴)
در ادامه انتشار یاداشت هایم از دوره غدیر شناسی حرم مطهر حضرت معصومه(س) که در آبان ماه سال ۱۳۹۰ از سوی واحد فرهنگی بوستان نجمه حرم مطهر به مناسبت دهه ولایت و عید غدیر برگزار شد،در این قسمت جلسه پنجم این دوره را تقدیمتان می نمایم. پنجمین جلسه دوره غدیرشناسی ۲۰ آبانماه۱۳۹۰ با سخنرانی آیتالله
در ادامه انتشار یاداشت هایم از دوره غدیر شناسی حرم مطهر حضرت معصومه(س) که در آبان ماه سال ۱۳۹۰ از سوی واحد فرهنگی بوستان نجمه حرم مطهر به مناسبت دهه ولایت و عید غدیر برگزار شد،در این قسمت جلسه پنجم این دوره را تقدیمتان می نمایم.
پنجمین جلسه دوره غدیرشناسی ۲۰ آبانماه۱۳۹۰ با سخنرانی آیتالله محسن اراکی، از استادان دروس عالی فقه و اصول حوزه علمیه با موضوع « غدیر در قرآن » در سالن اجتماعات حرم حضرت معصومه(س) برگزار شد. که در ادامه یاداشت هایم از این جلسه می آید.
آیت الله محسن اراکی در پنجمین جلسه دوره غدیر شناسی بیان کرد:
آیه سوم مائده و نزول آن در روز غدیر
آیه سوم سوره مبارکه مائده «الیوم اکملت لکم دینکم و اتممت علیکم نعمتی و رضیت لکم الاسلام دینا» بدون شک در روز غدیر نازل شده است،طبق روایات متعدد بعد از بیعت با امیرالمؤمنین(ع) به امامت و ولایت این آیه نازل شده است.
اعلام خصوصی امامت امام علی(ع) در همان ابتدای بعثت پیامبر(ص)
اصل اعلام امامت امیرالمؤمنین(ع) بهطور خصوصی و جمعهای محدود از همان ابتدای بعثت رسول اکرم(ص) انجام گرفته است، بنابر آنچه روایت شیعه و اهل سنت اعلام کردهاند اصولا امامت امیرالمؤمنین(ع) همزمان با اعلام رسمی رسالت رسول اکرم(ص) انجام شده است.
اعلام رسمی و اعلام عمومی امامت امیر المومنین(ع)
وقتی اعلام عمومی رسالت رسول اکرم(ص) آغاز شد و به مرحله اعلام رسمی و عمومی رسید تا جایی که در جمع بنیهاشم که پیامبر(ص) به امیرالمؤمنین(ع) دستور داده بودند براساس دستور قرآن که مجلسی محیا و ولیمهای بدهند، در آن جمع حدود ۴۰ نفر از بنیهاشم بودند و آنجا پیامبر(ص) فرمودند من برای رسالت مبعوث شدم و شما را دعوت میکنم که از من تبعیت کنید و به اسلام بپیوندید و هر کس اولین بیعتکننده با من باشد و به من بپیوندد وصی و جانشین بعد از من است.
چندین بار و طی چند روز پیامبر(ص) این جمله را تکرار کرد و کسی جز امیرالمؤمنین(ع) برنخواست و پاسخ نداد. سپس رسول اکرم(ص) اعلام کرد پس بدانید علی وصی و جانشین بعد از من است. در آن مجلس بسیاری از خود بنیهاشم ابوطالب(ع) را مسخره کردند که رسول اکرم(ص) به تو امر کرده مطیع پسرت باشی.
این حادثه در آغاز بعثت رسول اکرم(ص) و همزمان با اعلام رسالت پیامبر(ص) انجام شد و امامت امیرالمؤمنین(ع) اعلام رسمی شده است، پس مسئله امامت امیرالمؤمنین(ع) چنین نبوده که در پایان رسالت رسول اکرم(ص) اعلام شود و از همان ابتدا اعلام شده بود.
آیات سوره مائده یکی از سوره های امامت
در اینجا دو سؤال مطرح میشود که چرا به طور علنی و رسمی امامت و ولایت امیرالمؤمنین(ع) قبل از غدیر مطرح نشد و دوم اینکه چرا در قرآن نیامده است؟ از آیات قرآن کریم استفاده میشود که یک مطلب بسیار مهم مورد پرسش از رسول اکرم(ص) قرار میگرفت ولی آیات قرآن مانند آیه ۱۱۰ سوره مائده از پرسش درباره آن نهی کرده بود تا اینکه درباره آن آیه مربوطه نازل شود و قرآن فرموده که درباره این مسئله نپرسید صبر کنید تا خدا درباره آن آیهای نازل کند. سپس درباره آن آیه سؤال کنید .حال سوره مائده یکی از سور امامت است و آیه ۱۰۰ این سوره نهی کرده تا آیه مربوطه نازل نشده سؤال نکنید.
چرا قرآن در مورد امامت به صراحت سخن نگفته است؟
ما معتقد هستیم این پرسش در این سوره در مورد امامت بوده است و در قرآن اشاره بسیار روشنی به یک جریان در جامعه اسلامی دارد که مخالف با امامت است و متاسفانه این جریان در جامعه اسلامی وجود داشت.
به قلم: امیرمحسن سلطان احمدی
برچسب ها :غدیر شناسی
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰