کد خبر : 3577
تاریخ انتشار : چهارشنبه 25 شهریور 1394 - 15:16
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای غدیر در منابع اهل سنت/غدیر شناسی(۱) بسته هستند

غدیر در منابع اهل سنت/غدیر شناسی(۱)

گزیده ای از دومین جلسه دوره غدیر شناسی حرم مطهر حضرت معصومه(س) با موضوع غدیر در منابع اهل سنت را در ادامه مرور نمایید.

در آبان ماه سال ۱۳۹۰ توفیق شد در دوره غدیر شناسی حرم مطهر حضرت معصومه(س) در شهر مقدس قم شرکت کنم،این دوره از سوی واحد فرهنگی بوستان نجمه حرم مطهر برنامه ریزی و تشکیل شد و محل برگزاری کلاس ها در سالن اجتماعات حرم مطهر در هشت جلسه برگزار گردید که توفیق نصیبم شد در هفت جلسه این دوره شرکت نمایم و اکنون در ماه ذیحجه ماه ولایت تصمیم گرفتم که یاداشت هایم از این دوره را زا سالروز ازدواج مولا علی(ع) با خانم حضرت زهرا(س) تا عید غدیر منتشر نمایم.

جلسه اول این دوره را موفق به شرکت نشدم و از جلسه دوم این جلسات شرکت نمودم،دومین جلسه این دوره مورخه ۱۷ آبانماه ۱۳۹۰ در محل دارالتلاوه مسجد اعظم با موضوع غدیر در منابع اهل سنت برگزار گردید که استاد این جلسه حجت الاسلام لطفی بودند.

اینک در ادامه گزیده و بخش هایی از این جلسه را که یاداشت برداری نمودم را تفدیمتان می نمایم:

خطبه غدیر در منابع شیعی حدود صد فراز ولی در منابع اهل سنت حدود سه تا چهار فراز

حجت‌الاسلام و‌المسلمین لطفی، استاد دومین جلسه غدیر‌شناسی در این جلسه اظهار کرد: خطبه غدیر در منابع شیعه در حدود صد فراز در هر کتاب آمده است و با خطاب پیامبر(ص) به یا ایها‌الناس شروع می‌شود، اما در منابع اهل سنت غالباً این خطبه از سه تا چهار فراز تجاوز نمی‌کند. حال اولین سؤال و شبهه در مورد این است که چطور یک حدیث به این مهمی در منابع شیعه در صد فراز آمده ولی در منابع اهل سنت در سه یا چهار فراز امده است؟.

منابع اهل سنت نوشته اند در غدیر خطبه خوانده شد

در جواب این سؤال به معنی خطبه می‌پردازیم. ابن منظور در کتاب لسان‌العرب ماده خطبه آورده است که خطبه در نزد عرب به کلام طولانی گفته می‌شود و مانند رساله است و خطبه اول و آخر دارد و معادل خطبه عربی در فارسی سخنرانی کردن است و مانند یک مقاله است که دارای آغاز و پایان و نتیجه‌گیری است. حال با این مقدمه از معنای خطبه می‌بینیم در منابع اهل سنت همگی نوشته‌اند پیامبر(ص) در غدیر خطبه خوانده است.

مورخین تاکید بر عظیم بودن خطبه غدیر دارند

ابن کثیر که یکی از متعصبان اهل سنت است و عناد و دشمنی با اهل بیت(ع) دارد، نوشته است که پیامبر(ص) در غدیر خطبه عظیم و مفصل خوانده و این خطبه در روز یکشنبه ۱۸ ذی‌حجه بوده است. حال با این مقدمه معلوم می‌شود که خطبه غدیر فقط «من کنت مولاه و هذا علی مولاه» نبوده و همه مورخین تأکید دارند که خطبه غدیر عظیم بوده است، بنابراین روشن می‌شود متن خطبه غدیر همانی است که محدثان شیعه آورده‌اند.

نظر شیعه و سنی درباره امام علی(ع) در خطبه غدیر

شیعه می‌گوید که پیامبر(ص) در آن خطبه امام علی(ع) را امام بعد از خود معرفی کرده است ولی اهل سنت می‌گوید که پیامبر(ص) گفته است امام علی(ع) را دوست بدارید. در زمان خود پیامبر(ص) افراد زیادی بودند که با احادیث ایشان مخالف بوده و می‌خواستند آن‌ها را از بین ببرند و این امر بعد از پیامبر(ص) نیز ادامه داشت و به یک مبارزه جانانه با احادیث پیامبر(ص) منجر شد. متأسفانه ما هنوز جامعه آن زمان را نشناخته‌ایم.

 حجت‌الاسلام لطفی:
هیچ حدیثی به این اندازه راوی و محدث ندارد و حدیث غدیری که در منابع شیعه آمده است، صددرصد صحیح است و آن‌ها می‌خواهند شبهه کنند که مولا به معنی دوستی است نه به معنی امام

خفقان در آن دوران و ترس از گذاشتن نام علی بر فرزندان

این حجر در کتاب تهذیب‌التهذیب جلد ۵ در شرح علی ابن رباح آورده است که بنی‌امیه وقتی می‌دیدند نام کودکی علی است او را می‌کشتند، این‌قدر خفقان در جامعه آن زمان بود که کسی جرأت نداشت نامش علی باشد و علی ابن رباح می‌گفت به من علی نگوئید.

ترس از گفتن احادیث و مناقب اهل بیت(ع) در آن دوران

ابن حجر در ادامه در شرح حال نصر بن علی آورده است که روزی نصر بن علی حدیثی گفت که پیامبر(ص) دست امام حسن(ع) و امام حسین(ع) را گرفت و گفت که هر کس من را دوست داشته باشد، امام حسن(ع) و امام حسین(ع) و پدرش و مادرش را دوست داشته باشد، در قیامت با من هم رتبه است. وقتی نصر بن علی این حدیث را گفت، خبر به گوش متوکل رسید و به خاطر بازگو کردن این حدیث دستور هزار تازیانه را داد. حال نقل مناقب اهل بیت(ع) در آن زمان چنین بوده است. نه تنها حدیث غدیر بلکه عمده احادیث و مناقب اهل بیت(ع) از بین رفته‌اند.

خطبه غدیر و احادیثی که بدست ما رسیده حاصل کشته شدن گذشتگانمان است

امروز خطبه غدیر و احادیثی که به دست ما رسیده است حاصل کشته شدن گذشتگانمان است که این مناقب را نقل کرده‌اند و باعث کشته شدنشان شده است. حدیث دروغ گفتن باید منافعی داشته باشد و در آن زمان کسی که در مورد مناقب اهل بیت(ع) حدیثی نقل می‌کرد، کشته می‌شد. به این راحتی حدیث مناقب گفتن نبود و این بهترین شاهد و قوی‌ترین دلیل است که حدیث مناقب اهل بیت(ع) صحیح است و از آن طرف تمام احادیث و روایاتی که درباره مناقب خلفا گفته شده تماماً کذب و دروغ است، چون پول می‌گرفتند و حدیث می‌گفتند.

جعل احادیث در دوران معاویه

سالی که معاویه با امام حسن(ع) صلح کرد و بر تمام ممالک مسلط شد را سال عام‌‌الجماعه گویند و بزرگترین اتهام در آن زمان این بود کسی شیعه علی(ع) باشد و معاویه بخشنامه کرد که هرکس حدیثی درباره شیخین گفت، به او پول فراوان دهند و احادیث مناقب را هم جعل کنند که آمدند در مقابل حدیثی که پیامبر(ص) فرموده بود، «حسنین سیدان شباب اهل جنه هستند» گفتند که ابوبکر و عمر سید پیران اهل جنه هستند در صورتی که در بهشت اصلاً کسی پیر نیست و همه جوان هستند.

پذیرفتن حدیث غدیر توسط اکثر اهل سنت

اکثر اهل سنت صحت حدیث غدیر را پذیرفته‌اند اما یک اشکال دارند و آن اینکه چرا حدیث غدیر در کتاب صحیح بخاری و مسلم نیامده است، چون اهل سنت بعد از قرآن، کتب صحیح بخاری و بعد صحیح مسلم را قبول دارند، اما شیعه هیچ ارزشی برای آن‌ها قائل نیست. بخاری می‌گوید «از بین ششصد هزار حدیث این صحیح را نوشتم و مسلم نیز می‌گوید از بین سیصد هزار حدیث آن را نوشتم». حال در زمان معاویه که کارخانه جعل احادیث راه انداختند و خود بخاری و مسلم نیز معترفند که خیلی از احادیث را نیاورده‌اند.

قبول کردن حدیث غدیر ولی ایجاد شبهه در اینکه مولا به معنی دوست است نه امام

نتیجه اینکه هیچ حدیثی به این اندازه راوی و محدث ندارد و حدیث غدیری که در منابع شیعه آمده است، صددرصد صحیح است و آن‌ها می‌خواهند شبهه کنند که مولا به معنی دوستی است نه به معنی امام در صورتیکه مسلم در صحیح خود آورده است که هیچ کدام از شماها به عبد خود نگوئید مولا زیرا مولای شما فقط خدا است.

 

به قلم: امیرمحسن سلطان احمدی

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.

درس اخلاق زیارت نیابتی درس اخلاق
logo-samandehi
error: حق تألیف را رعایت کنید